Záležitosti křesťanské víry

Duchovno, víra, věda, umění

Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Rodgir de Maille píše: Pokud jsi v tom viděl povýšenost, omlouvám se. Já ji tam nevidím. Každý asi vidí v psaném textu jinou dikci.

Oprvdu si myslím, že lepší odpověď jsem dát nemohl. Nehledej chybu v Bohu - zněla. Pro Boha není problém ani ta amputace.

Ano i takto se to dá vysvětlit - Bůh není. To je právě ten rozdíl v optice mojí a tvojí kterou to nahlížíme. Já rozpoznám Boží působení, ty "jen" něco nevysvětlitelného. A znovu, není to otázka rozumu, ale citu.

Věda je schopna popsat jak vzniká lidské tělo, že spermie se spojí s vajíčkem.... ale jak skutečně vzniká život, to popsat schopna není. Věda ti přesně popíše co se děje v okamžiku smrti, ale co se děje po něm, na to je krátká.
No, Rodgire, snad si jsi vědom toho, že ani Tvé reakce nejsou prosty emocí a ne vždy si dáš dost práce s tím, aby ses zamyslel nad tím, co bylo řečeno a v jaké souvislosti :)

Na "zázraky" asi nahlížím stejně jako Kain a někteří další zde. Úspěšnost léčby nebo léčebného zákroku je podmíněna řadou okolností a proto je rozdílná. Nenalézám tam nic božského - jen dostupnost léčby, stav pacientova organismu, podmínky, v nichž se nachází.
Amputovaná končetina ještě nikdy nikomu a ničemu nedorostla. Ani těm ještěrkám, jen některým dorůstá část ocásku, kterou umějí odvrhnout v případě nebezpečí. Takže zase žádný zázrak, jen miliony let vývoje, velmi postupný vývoj organismu...

Božím působením je přece podle původní věrouky absolutně vše, co se děje. To jen člověk selektuje a když se mu to hodí, pak je to boží úradek, a když ne, je to volní jednání člověka. Protože pokud by vše, co se děje nebylo božím úradkem, pak by to buď znamenalo, že není všemocný, nebo že je velice ošklivě potměšilý a hodně výběrově tu zlu zabrání a tu zas ne. A že se toho zla stalo a děje stále.
Navíc ve své všemocnosti a všudypřítomnosti zasahuje do životů lidí, již s ním nemají nic společného, protože mají jiného boha či bohy, kteří pro ně, stejně jako monoteistický bůh pro křesťany, nezvratně existují. Ještě žádný křesťan přece neprokázal, že ostatní bohové neexistují - jen je prohlašuje za modly a démony.

Pokud vím, věda zatím definuje jako živé to, co je schopno látkové výměny, regulace vnitřních parametrů (například teploty), dráždivosti na vnější podněty, vlastního pohybu a hlavně pak množení.
Uměle byly aminokyseliny, základní molekuly života, již vytvořeny, a vědci pokračují v bádání ( http://granosalis.cz/ebooks/info.pdf - zajímavý článek k tématu; pokud by byl problém, pak je to publikace Dr. Charlese Thaxtona "Informace a vznik života").

Nemohla jsem si nevšimnout, že poslední dobou je učení o tom, že bůh řídí vše na zemi, opouštěno a je dávána přednost tomu, že spíš jen tak občas někdy a někde zasáhne a jinak nechává věci běžet mimo svou vůli. Zřejmě je to reakce na poslední války, kdy došlo k událostem, jež existenci božího řízení úspěšně zpochybňují (protože byla-li např. WWII se vším, co ji provázelo, božím úradkem, pak od něj raději rozumná bytost pomaže zatraceně rychle pryč, což by znamenalo úpadek monoteismu i moci církví en bloc, že...). Takže, pokud se děje něco opravdu hodně zlého nebo nemravného, pak je to, dle moderní teologie, konání lidí mimo boží vůli. Jenže to potom zase znamená, že ten monoteistický bůh si jen tak klidně všudypřítomně povlává a pozoruje rostoucí hromady mrtvol, bídu, neštěstí.
Jestli někdo zpochybňuje existenci boha, pak jsou to sami teologové právě tím, že připouštějí selektivnost božího konání a že v důsledku událostí zpochybňujících existenci boha svou nespravedlností, masovostí a brutalitou lavírují a hledají východisko z tohoto rozporu.
Hrůzností toho, co se ve 20. století stalo (a do jisté míry pokračuje - viz americké kruciáty proti Afghanistánu a Iráku, kdy se am. prezident i další zaštiťují božím vnuknutím) totiž bůh popírá sám sebe.
Pokud existuje jako všemocný a dopustil, aby se to stalo, pak je to nekonečně odsouzeníhodné a není nic, co by jeho jednání mohlo jakkoli omluvit či vysvětlit. Navíc nikdy nepotrestal pachatele!
Pokud to nemohl ovlivnit, pak není všemocný.
Kudy z toho ven?
Volo, multum, statim!
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Moc nechápu smysl té fráze v návaznosti na můj příspěvek. Pokud by tou "novou smlouvou" měla být slepá víra, ignorující veškeré poznání, pak pro racionálně uvažujícího člověka je dost nezajímavá. Myslící člověk hledá odpovědi na své otázky. Pokud je zcela nevzdělaný, pak přijme i nadpřirozené "vysvětlení", které předpokládá jeho bezmeznou důvěřivost k vysvětlujícímu a bezmeznou víru v to, co říká. Ale pokud je vzdělán, pak srovnává, analyzuje a "vysvětlení" založené na víře mu nestačí.

Ano, jsou to úplně klasické kruciáty - ovládnout území bohaté na zdroje a/nebo strategicky důležité a násilím tamnímu obyvatelstvu vnutit svá pravidla. To vše posvěceno "božím vnuknutím" těch, kdo je rozpoutali.
Jaké reálné důvody?
Volo, multum, statim!
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

Kateřina_z_Landštejna píše: Pokud existuje jako všemocný a dopustil, aby se to stalo, pak je to nekonečně odsouzeníhodné a není nic, co by jeho jednání mohlo jakkoli omluvit či vysvětlit. Navíc nikdy nepotrestal pachatele!
Pokud to nemohl ovlivnit, pak není všemocný.
Kudy z toho ven?
Ne, svět opravdu nefunguje jako v té ošklivé anekdotě, kde ženská po válce v krámu vykládá: „Při náletech jsme se vždycky modlili a Bůh nás vyslyšel. Všechny bomby spadly vedle v Nuslích.“

Především je třeba říct, že jestliže je Bůh stvořitel, tak je tento svět jeho vlastnictvím a on určuje jeho pravidla. Jakékoli hodnocení Jeho činů, chápání a odpouštění ze strany člověka je irelevantní.
Pokud by se rozhodl řídit každou jednotlivou událost ve světě, někoho opečovával a jiného mučil, nám do toho nic není. Můžeme Mu lézt do zadku a prosit o milost, můžeme Ho nenávidět a proklínat, můžeme dělat, že není a snažit se si užít, co jde; to je všechno.

Jenže (podle Jeho vlastních slov) si Hospodin nestvořil loutkové divadlo. Stvořil člověka, „aby byl obrazem Božím“, aby byl Hospodinovým partnerem – a učil ho hospodářem na zemi. Svět není samoúčelný, je prostředím, ve kterém má každý jednotlivý člověk (možnost) vnitřně růst a zdokonalovat se. Jak známo, v bavlnce se málokdo stane lepším – člověk se vyvíjí především pod tlakem, při řešení obtížných situací – což můžeme chápat jako důvod, proč svět není „příjemnějším místem pro život“. Některé z oněch obtížných situací patří k základnímu nastavení světa (nemoci, přírodní katastrofy; zde může člověk zaujmout stanovisko a řešit důsledky), jiné vycházejí z nastavení člověka (války a ostatní druhy mezilidských konfliktů; zde člověk může (a má) těmto situacím i předcházet).

Za dění na zemi je zodpovědný člověk; Hospodin je garantem nikoli průběhu, ale smyslu dějin.
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 339
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Jiři z Holohlav »

"Mým největším nepřítelem je můj přítel ,který mi uhlazuje cestu,
mým největší přítelem je můj nepřítel ,on mě nutí růst"

Nahlíženo z pozice nesmrtelné duše jsou problémy těla tlakem k hledání smyslu života.
Nahlíženo z pozice smrtelného těla je Bůh Hebrejců zlomyslný Olympan,mimozemšťan a nebo vůbec neexistuje.


Ne tak však Kristus.
Smrt je smyslem života.
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 339
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Jiři z Holohlav »

Uf ,uf Theodoro,já to začal psát před obědem a dokončil po čtvrt hodině.
Smrt je smyslem života.
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

:) To se nám skutečně povedlo. :wink:
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Hm.
Takže děkuji za 100% potvrzení mé teze o tom, že když se to hodí, tedy v případě pozitivních nebo náhodných dějů, pak je to úradek boží, a pokud jde o zločiny, války a podobné hnusy, pak zrovna bůh není doma a koná člověk.
A když člověk koná (zlo), tak bůh jen mlčky přihlíží a nechává bez povšimnutí hromady mrtvol, zraněných, hladovějících a jinak zoufalých. A to bez ohledu na to, jako víru vyznávají.

Pokud po někom chcete, aby uvěřil, že cca 52 milionů obětí WWII bylo "jen" dílem člověka a bůh se zrovna nedíval, pak byste to měli opravdu dobře zargumentovat. Tady fráze skutečně nestačí.
Volo, multum, statim!
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

Někdo tu tvrdil, že "pozitivní a náhodné děje" jsou přímým působením Božím?
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

Kateřina_z_Landštejna píše: Pokud po někom chcete, aby uvěřil, že cca 52 milionů obětí WWII bylo "jen" dílem člověka a bůh se zrovna nedíval, pak byste to měli opravdu dobře zargumentovat. Tady fráze skutečně nestačí.
Já myslela, že to, že vše je jen dílem člověka, tvrdíte především vy, která v Boha nevěříte. Spletla jsem se?
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Theodora píše:
Kateřina_z_Landštejna píše: Pokud po někom chcete, aby uvěřil, že cca 52 milionů obětí WWII bylo "jen" dílem člověka a bůh se zrovna nedíval, pak byste to měli opravdu dobře zargumentovat. Tady fráze skutečně nestačí.
Já myslela, že to, že vše je jen dílem člověka, tvrdíte především vy, která v Boha nevěříte. Spletla jsem se?
Já tohle uhýbání opravdu nemusím, takže opakuji tezi:

Pokud po někom chcete, aby uvěřil, že cca 52 milionů obětí WWII bylo "jen" dílem člověka a bůh se zrovna nedíval, pak byste to měli opravdu dobře zargumentovat. Tady fráze skutečně nestačí.
Volo, multum, statim!