Záležitosti křesťanské víry

Duchovno, víra, věda, umění

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Záležitosti křesťanské víry

Post by Bohuslav »

Rodgir de Maille wrote:

Mojžíš, Eliáš, Jan Křtitel,... museli v jistém okamžiku do ústraní - to je prvek cesty (potřeba syna odejít z domu aby dospěl). Dokonce i Ježíš musel strávit nějaký čas (40 dní) na poušti, co se tam dělo nevíme, jistě to nebyla sranda a jistě to nebylo snadné.

Během 40ti postních dnů na poušti Ježíše pokoušel ďábel,...(l.4,1-13) a (mt.4,1-11) Je to i docela často vyobrazovaná scéna po pokřtění Ježíše,kde do něj vstoupil Duch svatý v podobě holubice.

Jinak samotné putování má jistě taky poukazovat na Evangelijní život
, kde byli nasledovnící Krista ,neustále na cestách (misiích)
K tomu se například vrátil sv.František z Assissi ,kdy věčina tehdejšího monasteického světa ,byla uzavřena v Klášterech.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Bohuslav wrote:Během 40ti postních dnů na poušti Ježíše pokoušel ďábel,...(l.4,1-13) a (mt.4,1-11) Je to i docela často vyobrazovaná scéna po pokřtění Ježíše,kde do něj vstoupil Duch svatý v podobě holubice.
To jistě podle synoptických evangelii ano. Tím, že nevíme co se tam dělo, jsem chtěl říct to, že žádný z evangelistů tam s Ježíšem nebyl, a ježíš neměl ve zvyku mluvit o svých duchovních prožitcích (viz. Getsemanská zahrada atd.). Chce to více číst Písmo, je to poměrně složitěší, než se na první pohled zdá.
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Rodgir:Já čtu ,to co čtu.A vidím ,to co koukám.Vím ,že to není dostatečné.

Co myslíš tou zahradou?Vůbec netuším.

Zorry za offtopič.Stejně by to tu chtělo promazat.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
KtK
Nováček
Nováček
Posts: 13
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by KtK »

Dovolim si zatim odpovedet za Rodgira, sam treba jeste neco doda.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Getsemansk%C3%A1_zahrada

Je tam triradkove shrnuti, odkazy do Pisma,... -tak tolik pro zacatek.
A kdyz jsme u toho cteni, pridam jeste jeden OT - lze take poslouchat: www.nbk.cz.
KtK
Nováček
Nováček
Posts: 13
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by KtK »

Omlouvam se, pokud jsem k tomu OT taky prispel. Sve prispevky jsem neminil jako agitku, spis jako prispevek ke studiu krestanstvi - tomu se asi clovek ktery se zabyva VS nevyhne.. Mozna by prospelo vysunout krestanskou tematiku do vlastniho vlakna, ale asi by to nedopadlo dobre. Bohuzel :( .
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Rab wrote:Nějak se to tu zvrhává do křesťanské agitky...
Jestli tím myslíš mé příspěvky tak se omlouvám, agitovat jsem nechtěl. Jen se tu řešil duchovní rozměr pouti a ten prosím vynechat nelze. Ono vůbec to křesťanství ze svátků vrcholného středověku v evropě vynechat nelze. Já si však uvědomuji odklon od tématu, Bohuslavovi tedy odpovídám přes SZ. Pokud někomu to co jsem psal pomohlo objasnit, co je to pouť, dosáhl jsem svého cíle. Ty ten text můžeš přeskočit, o nic nepříjdeš. :wink:
User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto

Post by Ronšperk »

Rab: Proč když se na fóru probírají záležitosti křesťanské víry (která patří do toho období bezvýhradně) je to agitace. Zatím co na RS jsou slovanská duchovní témata v pořádku :biggrin:
Honor supra Vitam! Image
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 948
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

Ronšperk wrote:Rab: Proč když se na fóru probírají záležitosti křesťanské víry (která patří do toho období bezvýhradně) je to agitace. Zatím co na RS jsou slovanská duchovní témata v pořádku :biggrin:
Dobře, uznávám, ale jen zčásti. Je třeba nezapomínat na značné rozdíly ve vnímání a užívání křesťanské víry v různých vrstvách společnosti i v období vrcholného středověku. Agrární venkov zůstával na úrovni dvojvěří ještě hluboko do pozdního středověku a v běžném životě spíš praktikoval více tu "pohanskou" část víry, i když v neděli musel do kostela... Zřejmě je to tím, že je mezi vámi příliš mnoho šlechty a příliš málo venkovanů :wink:
User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto

Post by Ronšperk »

No mezi námi je více venkovanů :) . Ale i tak "praktikování" pohanství se na venkově omezuje již jen na pověry a zaříkání. Těžko si lze představit posvátný okrsek se soškami slovanských bohů. Nota bene pohled na středověkou populaci stylem "v neděli MUSÍ do kostela" je také trochu zkreslený současným vnímáním víry. Oni především šli, protože to tak cítili a neděle byl a je posvátný den.Pokud zrovna nebyly žně :biggrin:. Na což máme doklady. Rovněž na stavbu kostelů se vsi skládali, dávali se dary do kostelů i duchovním. Myslím, že to je jasný důkaz toho jak víra byla živá ve středověku, a nevynucená.
Honor supra Vitam! Image
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Rab wrote:
Ronšperk wrote:Rab: Proč když se na fóru probírají záležitosti křesťanské víry (která patří do toho období bezvýhradně) je to agitace. Zatím co na RS jsou slovanská duchovní témata v pořádku :biggrin:
Dobře, uznávám, ale jen zčásti. Je třeba nezapomínat na značné rozdíly ve vnímání a užívání křesťanské víry v různých vrstvách společnosti i v období vrcholného středověku. Agrární venkov zůstával na úrovni dvojvěří ještě hluboko do pozdního středověku a v běžném životě spíš praktikoval více tu "pohanskou" část víry, i když v neděli musel do kostela... Zřejmě je to tím, že je mezi vámi příliš mnoho šlechty a příliš málo venkovanů :wink:
Pokud mne paměť neklame, tak Karel IV. nebo dokonce až Václav IV. nechal obnovit slovanskou liturgii v Sázavském klášteře právě za účelem evangelizace českého venkova, který se dokázal dost úspěšně v průběhu 14. století dechristianisovat.
To, že prostí lidé chodil do kostela, protože museli, vůbec nevypovídá nic o tom, zda věřili či nevěřili v křesťanského boha - hlavně na venkově si dál věšeli jmelí a víchy na ochranu proti ohni, chránili se proti Meluzíně, démonům, obětovali lesním a jiným duchům... Protože tohle všechno, na rozdíl od abstraktního universálního boha, bylo a leckde i je součástí jejich každodenního života a je jim to vlastní.

Otázkou také je, nakolik je vlastně křesťanská víra skutečnou vírou a nakolik pověrčivostí, kdy právě ti malincí lidičkové pouze delegovali na křesťanského boha pravomoci svých původních duchů a božstev.

Myslím, že to moc hezky zpracoval pan Smetanka ve své "Legendě o Ostojovi".
Volo, multum, statim!