Rab wrote:Ronšperk wrote:Rab: Proč když se na fóru probírají záležitosti křesťanské víry (která patří do toho období bezvýhradně) je to agitace. Zatím co na RS jsou slovanská duchovní témata v pořádku

Dobře, uznávám, ale jen zčásti. Je třeba nezapomínat na značné rozdíly ve vnímání a užívání křesťanské víry v různých vrstvách společnosti i v období vrcholného středověku. Agrární venkov zůstával na úrovni dvojvěří ještě hluboko do pozdního středověku a v běžném životě spíš praktikoval více tu "pohanskou" část víry, i když v neděli musel do kostela... Zřejmě je to tím, že je mezi vámi příliš mnoho šlechty a příliš málo venkovanů

Pokud mne paměť neklame, tak Karel IV. nebo dokonce až Václav IV. nechal obnovit slovanskou liturgii v Sázavském klášteře právě za účelem evangelizace českého venkova, který se dokázal dost úspěšně v průběhu 14. století dechristianisovat.
To, že prostí lidé chodil do kostela, protože museli, vůbec nevypovídá nic o tom, zda věřili či nevěřili v křesťanského boha - hlavně na venkově si dál věšeli jmelí a víchy na ochranu proti ohni, chránili se proti Meluzíně, démonům, obětovali lesním a jiným duchům... Protože tohle všechno, na rozdíl od abstraktního universálního boha, bylo a leckde i je součástí jejich každodenního života a je jim to vlastní.
Otázkou také je, nakolik je vlastně křesťanská víra skutečnou vírou a nakolik pověrčivostí, kdy právě ti malincí lidičkové pouze delegovali na křesťanského boha pravomoci svých původních duchů a božstev.
Myslím, že to moc hezky zpracoval pan Smetanka ve své "Legendě o Ostojovi".