Záležitosti křesťanské víry

Duchovno, víra, věda, umění

Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Rodgir de Maille »

Wothan píše:No já myslím že jakýkoli důkaz postavený na domělých vlastnostech Boha je sám o sobě zcestný. Když připustíme že nás tato entita natolik přesahuje že je našimi smysly a rozumem nepostižitelná, nemáme v ruce vůbec nic co bychom mohli použít jako důkaz natož abychom jak jsem psal mohli diskutovat o nějakých vlastnostech, záměrech, pocitech či svědomí téhle entity. Jen se pak bojím že nám toho z náboženství moc nezbyde :-k

Wothane uvažuješ zdravě a zajímavým způsobem - ne nelogociky.
Ano Bůh ve své plnosti je nepopsatelná, rozumem neobsažitelná entita... To ale neznamená, že jej nemůžeme poznat. Malé dítě a matka - člověk a Bůh - malé dítě svým teprve rozvyjejícím se rozumem nechápe kdo je to matka v její plnosti, nechápe že ona má své jméno, že i ona musí jíst, pít, spát....to jsou věci pro tento malý rozum nedosažitelné, ale přesto ví, kdo je to matka, bezpečně ji pozná, je mu s ní dobře a ví, že se na ni může spolehnout. Bůh má své prostředky, kterými se nám dává poznat, proto víme jaký je, co má a nemá rád, je nám s ním dobře a víme, že se na něj můžeme spolehnout.

Ano máš jistě pravdu, že slovy a rozumem jej nedokážeme popsat, popisujeme pouze jeho obraz, ruku, která na něj ukazuje. Nemůžeme pohlédnout přímo na Boha v jeho plnosti, to pro živého tvora znamená smrtelné nebezpečí, proto se také bůh člověku neukazuje ve své plnosti (viz. Mojžíšovo setkání s Bohem), proč? To je velikým tajemstvím. Ano, odpovídám nevíme, připouštím, že jsou věci na které nemáme odpovědi, ale v pravdě je ani nehledáme.

Na Boha nemožeme pohlédnout přesto Ježíš říká: "Ti kdo jsou čistého srdce, viděti Boha budou."

Velikonoce jsou pro nás radostnou zprávou, velikým příslibem, ale také ohromným tajemstvím.
Bůh to jsou také paradoxy. jaká mysl může chápat paradoxy? Nikoliv ta kalkulativní, která připouští jen "to" nebo "ono, "ano" či "ne", chápat je může jen ta veliká mysl, která připouští "to" i "ono", "ano" i "ne".

Jeremiáš osočuje Boha, obviňuje jej, pláče, prosí, klade otázky. Na konci k němu Bůh skutečně mluví, ale nezodpoví mu ani jednu jedinou z jeho otázek. Přesto je Jeremiáš spokojen. to že s ním jeho Bůh mluví, to že on pro Boha není zanedbatelný, je pro něj neskonale víc, než to, že právě nechápe Boží záměry.

Ve čtyřech evangeliích je Ježíšovi kladeno na dvě sta otázek. Téměř žádnou nezodpovídá přímo tj. odpovídá v podobenstvích, mnoho jich nezodpovídá vůbec, na některé odpovídá otázkou. Jen naprosté minimum otázek zodpoví přímo.

Na světě jsou stovky křesťanských denominací, právě proto, že někteří si myslí, že našli nejlepší univerzální odpovědi na všechny otázky a že ty jejich odpovědi jsou ty jediné a správné. Když se sejdou dva křesťané z různých církví, jsou schopni se do nekonečna přít o to, čí odpovědi jsou ty nejsprávnější a o to jestli ty mé odpovědi jsou lepší než ty tvé.

Moudří však vědí, že není důležité znát všechny odpovědi. Ano, Bůh je paradoxní.

Kdosi oslovuje Ježíše: "Mistře dobrý..."
A tesař odpovídá: "Proč mi říkáš mistře dobrý? Vždyť jenom Bůh je dobrý!"
Uživatelský avatar
JARWIKS
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 613
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od JARWIKS »

Ronšperk píše:Jarwiks: Mě to tak také přijde, ale i když se snažím být objektivní, obávám se že mé slovo je stejnak v diskuzi hozeno na tu jednu ukecanou stranu stranu :biggrin:
Proto v této diskusi skoro nepřispívám, bo pak by se mohlo stát právě to, že by mně lidi vnímali jako z členů jedné stran, což nejsu. Bo bych asi více komunikoval s některými oponenty. :wink:
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
Uživatelský avatar
Kain
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 2125
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kain »

Kain píše:Potkáme na ulici mladého komunistu. On nám bude vykládat, že komunistická ideologie je super věc a všechny nás spasí. My mu připomeneme gulagy, politické procesy, udavačství a vraždy. A on nám na to řekne - to byla minulost, dneska je to jiné. Navíc to byli jednotliví chybující lidé, na úžasném komunismu to nic nemění.

Potkáme na ulici mladého křesťana. On nám bude vykládat, že křesťanská ideologie je super věc a všechny nás spasí. My mu připomeneme kruciáty, procesy s kačíři, udavačství a upalování. A on nám na to řekne - to byla minulost, dneska je to jiné. Navíc to byli jednotliví chybující lidé, na úžasném křesťanství to nic nemění.

Najděte deset rozdílů v argumentaci. Jestli má pravdu křesťan, pak nutně musí mít pravdu i komunista. Já si myslím, že se oba mýlí.
Abych to přesně ocitoval - tohle byl tehdy kámen úrazu. Ne že komunismus a křesťanství jsou to samé, ale že užívají stejnou argumentaci (a chybnou).

Pak následovalo:
Theodora píše:Jenže ten komunista má už na počátku v programu třídní nenávist. Křesťanství nic takového neučí.
Což jsem IMHO vyvrátil tím, jak hospodin nabádá v SZ k masakrům a sám je i dělá, a to všem, co s ním nesouhlasí. A nabádá věřící, aby konali ve shodě s ním. Nehledě na pozdější doktrínu církve a její oficiální názory, které zmiňovali jiní, ale pro jednoduchost postačí ta bible.

Takže já neříkal, že obojí funguje na stejném principu, ale argumentuje na stejném principu. Prosím nepodsouvat, co jsem nenapsal...

Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.

Pravoslav, Orcae Ita
Uživatelský avatar
Ratatosk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 171
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Ratatosk »

Theodora píše: Tys přinesl citáty ze SZ, které násilí POPISUJÍ.
Problém je, že někdo to bere jako POPISUJÍ, někdo jako NABÁDAJÍ. A oba jsou přesvědčEní, že jejich výklad je správně.
Vím, že nic nevím. O:)
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Jiři z Holohlav píše:Rád bych teď obrátil list a popošel k praxi na našich akcích.Jak citlivě a přesvědčivě zobrazit /či realisovat/náboženský život našeho období pro různé vrstvy společnosti.
To je dobrý nápad.

Nepochybně budu za kverulanta; ale bude to mít pár háků:

1) Neznáme přesný způsob, jakým se sloužila mše ve 14. století ve Střední Evropě ani jinde, protože v té době to ještě nebylo sjednoceno a velice zjednodušeně by se dalo říci, že si to každý dělal dle znalostí, schopností a citu.

2) Nevíme, jak to na mši vypadalo stran sociálního rozdělení (existovalo-li). Samozřejmě máme emporové kostely, takže je jasné, že v "civilním" kamenném kostele seděl donátor nebo fundátor na nějakém čestném místě.

3) Z iluminací si moc představu neuděláme. Snad něco najde KOHO, ale já o žádné iluminaci z konce 13. až konce 14. století, zobrazující vnitřek kostela při mši, neznám.

Nicméně si myslím, že když otec Jan nebo jiný spřátelený kněz požehná přítomným tak, jako doposud, pomodlí se za zdar akce, přítomné i nepřítomné, i za ty, kdo již mezi námi nejsou, bude to důstojné a přiměřené. Je to takové nenásilné a umožňuje to přítomným buď se pomodlit, jsou-li věřící, nebo jen tak na chvíli spočinout v klidu a zamyšlení, jsou li jiné víry či bez ní.

Nebo si tu mši můžeme sakumprásk vymyslet za použití dostupných dobových pramenů, byť sporých. Stejně je "oživování historie" do značné míry vytváření umělé reality, která s tou dobovou nejspíš má pramálo společného, takže by to nemělo nikomu a ničemu vadit.
Naposledy upravil(a) Kateřina_z_Landštejna dne čtv 09. říj, 2008 9:25, celkem upraveno 1 x.
Volo, multum, statim!
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Rodgir de Maille »

Rab píše:Jsem přesvědčen, že to souvisí se vzděláním - pokud bys měl patřičné znalosti z astronomie a fyziky, nemusel by ses tu ptát, jak vesmír "sám jen tak náhodou" funguje... A to platí i o jiných vědních oborech, které dokáží racionálně zodpovědět otázky mnohých nepříliš vzdělaných věřících, které jim do té doby připadaly jaksi nadpřirozené...
Rabe, ano máš pravdu, všichni vzdělaní lidé minulosti, byli ve skutečnosti skrytí ateisté (když byli tak chytří, tak přeci nemohli věřit v něco tak hloupého jako je Bůh) a věřící ve vědeckých špičkách dnes, jsou ve skutečnosti skrytí hlupáci (ze stejného důvodu). Nene Rabe, ve středověku byli duchovní těmi nejvzdělanějšími a věřící jsou mezi těmi nejvzdělanějšími i dnes. Mimochodem teologie se neučí na učilišti. To není otázka vzdělanosti či hlouposti, to je otázka citu.
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 339
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Jiři z Holohlav »

Pořád se mi vrací ponaučení :Proroka poznáte podle plodů jeho činů.
Prorok Budha hlásal pacifismus a skučně se v jeho jméně žádná válka nevedla - což neznamená,že budhisté občas nezabíjeli.Nezůstal jsem u budhismu právě pro ten pro mne až nadměrný pacifismus.
Slova Ježíšova se naplnila,naplnili je ti,kteří nenazírají jeho učení přes onu esenci MILUJ.Předpověděl,že ho Petr 3x zapře,předpověděl,že mnohý lid nepochopí správně jeho učení a sáhne po meči.

Jsem vděčen za tuto debatu vedenou z tolika různých pohledů.

Učení Kristovo má spoustu rovin a pokud je nenahlížíme přes Lásku,pak nacházíme násilí.


Jak často se lidé modlívali,jak často se konávaly mše a kdo se jich zúčastnoval?
Smrt je smyslem života.
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

Kateřina: Že se později násilí hlásalo a páchalo vím, proto se také snažím zůstat u kořenů, tj. v NZ. NZ násilí nehlásá a dnešní církev se za násilí jí páchané omluvila, nesnaží se ho obhájit.

Kain: Proč jsi tedy tohle neřekl jasně na začátku a ušetřili bychom si diskusi? :wink:
Richard
Nováček
Nováček
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Richard »

Ahoj lidi, no byla to dřina přelouskat tuto debatu :wink:

Snad jen malou poznámku o důkazu existenci Boha.

Důkazů může býti mnoho nebo vůbec žádný.

Např. to, že nosím své ženě kytku, může být důkazem lásky nebo důkazem toho, že se snažím zakrýt svoji nevěru.

V dnešní době, kdy se začíná zpochybňovat holokaust, je potom možné zpochybnit vše.
Jakýkoliv důkaz, at jakkoli vědecký nebo jiný, by se za nějaký čas mohl terčem zpochybnění. "..no vono kdovíjak to tenkrát bylo"

List Korintským, 13 kap.
8. Láska nikdy nezanikne. Proroctví, to pomine, jazyky - ty ustanou, poznání - to bude překonáno..
13. A tak zůstává víra, naděje a láska - ale největší z té trojce je láska.
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Rodgir de Maille »

Rab píše:Takže usuzuji, že Kosidowského neznáš, neboť (cituji z předmluvy)
Rabe, Rabe, když se nechci k něčemu vyjadřovat znamená to, že to neznám? Třeba se jen s tebou nechci pouštět do nesmyslené diskuse typu: "Lze Boha dokázat či nikoliv?". Navíc jsem se snažil tuto diskusi vrátit zpět do středověku kam patří.
Naposledy upravil(a) Rodgir de Maille dne čtv 09. říj, 2008 9:38, celkem upraveno 1 x.