Šupinové rukavice?

Vojenství a vše co s tím souvisí

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

vvenca
Nováček
Nováček
Posts: 17
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Most

Post by vvenca »

Omlouvám se, jestli bude můj příspěvek úplně mimo, ale nedá mi to.

Pokud se tu dohadujete o dostatečnosti ochrany rukou v období RS a VS zajímalo by mě, jestli někdo může nějak odhadnout (či z dochovaných materiálů zjistit), kolik prstů chybělo průměrnému "válečníkovi" - třeba z kosterních pozůstatků.

Nechci se do nikoho navážet, jen mě to tak napadlo :lol:
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Re: Šupinové rukavice?

Post by Bohuslav »

Vladan wrote:1. Ze shlédnutí manuscriptu I.33 nemůžeš nijak hodnotit materiál nebo konstrukci rukavic. Já je tedy také pokládám za pouze kožené, ale netrouf bych si odhadovat sílu.
Vycházím z toho, že jsou vyobrazešny absolutně stejně jako rukavice u šlechticů co mají normálně k civilnímu oblečení ,nebo i na to sokolničení(stejně tak jak posílal Wothan toho sokolníka(?) z žaltáře z roku 1180).

Maršálek- To víš , že rád do tohoto tématu vstoupím.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Re: Šupinové rukavice?

Post by Maršálek »

Bohuslav wrote:
Vladan wrote:1. Ze shlédnutí manuscriptu I.33 nemůžeš nijak hodnotit materiál nebo konstrukci rukavic. Já je tedy také pokládám za pouze kožené, ale netrouf bych si odhadovat sílu.
Vycházím z toho, že jsou vyobrazešny absolutně stejně jako rukavice u šlechticů co mají normálně k civilnímu oblečení ,nebo i na to sokolničení(stejně tak jak posílal Wothan toho sokolníka(?) z žaltáře z roku 1180).

Maršálek- To víš , že rád do tohoto tématu vstoupím.
Inu viděl jsem Vladanovu studii o rukavicích pro 14. st. a protože znám jeho metodiku práce, beru jeho výsledky vážně. Rád se seznámím i s tvou studií, protože své úvahy jistě o něco opíráš :wink:
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Vladane nahodil bys sem tedy ty rukavice, které na těch náhrobcích myšlíš? Když už to tady Maršálek popisuje jako tvoji studii.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

On to tady Maršálek popisuje jako studii, protože to studie je. Několik výtisků první verze přivezu pravděpodobně na Májový sněm.

K té problematice anologií (I.33, sokolnické rukavice atd.) bych dodaljen to, že moje závěry ohledně sokolnických rukavic nevycházejí pouze z porovnání iluminací, ale i ze srovnávání s deskovými obrazy a dnešní praxi. O dochovaných z našeho období bohužel zatím nevím (našel jsem akorát ty Jindřicha VIII.), takže jestli někdo o nějakých ví, budu jedině rád.

Skycy z I.33 nemůžeš srovnávat s ostatními iluminacemi a čekat relevantní výsledek. I.33 byl pravděpodobně narychlo skycován a pak doděláván v manuscriptoriu, takže tam asi nemůžeš čekat propracované detaily. Ono vůbec stavět na základě iluminací závěry ohledně konstrukce a materiálu je chyba. To bychom měli za celý středověk tři typy rukavic - speciální sokolnické (ty jsou semtam propracované a je vidět, že se jedná o sokolnickou rukavici), pak bílé rukavice z ostatních vyobrazení a tříprsté z Luttrelova žaltáře.

Ohledně problematiky "vycpávat - nevycpávat": Na náhrobcích nejsou moc vidět oddělené rukavice a ty, které tak vypadají, se dají jistě zpochybnit, protože sochy jsou poškozené, opravované atd.. Nadruhou stranu vidíme právě na náhrobcích a sochách, že některé pěstnice jsou daleko "hmotnější" než ty ostatní, což ukazuje na nějaké podšití měkčenou vrstvou (neříkám že to tak je, ale že to na měkké rukavice ukazuje). Z iluminací zase tak nějak víme, že se rukavice také oddělovaly. No a z tohoto srovnávání jsou ty mé rukavice. Po vyzkoušení vycpávaných rukavic zesílených kroužkovou vrstvou v praxi mi vyšlo, že je to více než dostatečná ochrana a funguje to dobře. Jak jsem řekl, díky této práci jsem došel k závěru, že celé komplety byly daleko častější řešení, takže další budu dělat komplet.
Vítězství nebo smrt!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Vladan wrote: Skycy z I.33 nemůžeš srovnávat s ostatními iluminacemi a čekat relevantní výsledek. I.33 byl pravděpodobně narychlo skycován a pak doděláván v manuscriptoriu, takže tam asi nemůžeš čekat propracované detaily. Ono vůbec stavět na základě iluminací závěry ohledně konstrukce a materiálu je chyba. To bychom měli za celý středověk tři typy rukavic - speciální sokolnické (ty jsou semtam propracované a je vidět, že se jedná o sokolnickou rukavici), pak bílé rukavice z ostatních vyobrazení a tříprsté z Luttrelova žaltáře.
A tohle jsi vyčetl kde, jestli se můžu zeptat? Věnuji se zhruba 4. rokem figurání malbě, drapérii postav a celkově obrazové stránce ve výtvarném umění doby o které se tady zabýváme a ty figury bych rozhodně nenazval nepropracované a drapérii oblečení my příjde v podstatě totožná co se dá najít na začátku 14. století.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

http://myschwerk.webzdarma.cz/i_33.html

Citace z výše zmíněné stránky, pouze pro lepší orientaci v textu:

Podrobnou studii rukopisu provedl Dr.Jeffrey L. Singman z Higgins armor museum, jenž byla uveřejněna v Royal armories yearbook 2, 1997. Tato analýza odhalila mnohé zajímavé, ba dokonce i velmi překvapivé poznatky. V září letošního roku pak vydal vlastní knihu zabývající se tímto rukopisem. Ekonomické důvody zřejmě zabránily mým kontaktům s Dr. Singmanem i s Královskou knihovnou. Byl jsem odkázán na koupi knihy s dodatkem, že Královská knihovna nesmí po dva roky originál rukopisu poskytovat k focení. Text jsem tedy nakonec po delším čase získal z německého zdroje, ale nikoliv již barevné fotokopie jednotlivých listů.

Rukopis vznikal poměrně zajímavým a jinde dosud neodhaleným způsobem. V klášteře působil kněz - proslulý šermířský mistr vyučující zřejmě početnou skupinu zanícených žáků. Patrně z popudu okolí, nikoliv samotného mistra, vznikl projekt zaznamenání jeho umění v knižní podobě. Mistr a jeho žák (či žáci) předváděli některé techniky podle mistrova výběru a ilustrátor z řad kněží (možná i pozvaný z jiného kláštera) je zachytil na pergamen, nejprve zřejmě jen v jednoduché skice. Přitom mistr diktoval jinému knězi - písaři texty popisující právě prováděnou akci. Mistr (ač kněz) pravděpodobně nevládl dostatečně dobře latinou, a diktoval tyto navýsost odborné texty německy. Poté ilustrátor v klášterním skriptoriu postavy propracoval a vybarvil. Mezitím písař upravil texty a přeložil je do univerzálně srozumitelné latiny, přičemž některé odborné šermířské pojmy ponechal v německém znění. Když mu ilustrátor dodal kresby, písař k nim začal své texty připisovat, ale nejprve ještě vše zkonzultoval s mistrem, který doplnil značky označující skupiny obrázků týkajících se jedné konkrétní techniky. Písař však s ilustrátorem asi nebyl smluven, kam texty přijdou, a tak zápasil s místem. Měl v úmyslu umístit popisek nad každý obrázek, ale mezi dvojicemi obrázků často nebyl dostatečný prostor a byl nucen vepisovat text mezi nohy postav, dělit slova a všelijak text zalamovat. Několikrát dokonce musel umístit text svisle vedle obrázku. Při práci se navíc přišlo na to, že ilustrátor nakreslil některé obrázky nepřesně a text musel být poopraven, případně bylo připojeno upozornění na odchylku mezi popisem a vyobrazením. Nakonec byly listy v skriptoriu svázány do kodexu a další písaři a ilustrátoři mohli začít s jejím opisováním.


Takže tak. Jestli máš lepší zdroj, napiš sem citaci. Já lepší neznám.

U iluminací nemůžeš čekat propracovanější detaily než např. u deskových obrazů. Prostě nemůžeš věci soudit jen podle iluminací :wink:

P.S. Možná by ses krom iluminací měl věnovar i jiným pramenům, jsou také na internetu a jejich hledání není o nic náročnější než hledání iluminací :wink:
Vítězství nebo smrt!
User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto

Post by Ronšperk »

vvenca wrote:Omlouvám se, jestli bude můj příspěvek úplně mimo, ale nedá mi to.

Pokud se tu dohadujete o dostatečnosti ochrany rukou v období RS a VS zajímalo by mě, jestli někdo může nějak odhadnout (či z dochovaných materiálů zjistit), kolik prstů chybělo průměrnému "válečníkovi" - třeba z kosterních pozůstatků.

Nechci se do nikoho navážet, jen mě to tak napadlo :lol:
Budeš se divit, ale valná většina zranění je na horních pažích a nikoli na rukou. A to i u mužů, u nichž se nepředpokládají jakékoliv rukavice. Zkus někdy zatrénovat bez rukavic a rázem uvidíš, jak kryt budeš stavět jajko kryt a sek jako sek, budeš se snažit přetrhnout neudělat chybu. Páč bebí je bebí. Oni takhle válčili také, páč pro ně chyba byla smrtí. Narozdíl od nás kde chyba je provázená maximálně nadáváním. :wink: :biggrin:
Honor supra Vitam! Image
melkel
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1430
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by melkel »

Dle mojí zkušenosti mi po odložení rukavic výrazně ubylo zranění rukou. Pžrdtím každý rok proseklá rukavice a prst na hadry, teď maximálně oděrky. Ale třeba mám haluz :-)
User avatar
Kain
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 2125
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Kain »

To říkával Jarwiks taky, než jsem mu prosekl prst i šlachu. Prej dva roky mám tyhle tenké rukavice a nikdy se mi nic nestalo, vím, co dělám...asi tak :(

Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.

Pravoslav, Orcae Ita