Ronšperk wrote:Maršálek: V romanci o Alexandrovi, ale jsou varkoče prokazatelně neheraldické, a to není jediný rukopis, kde jsem si toho všiml. Myslím že ne vždy byly barvy řízeny heraldickým vztahem k nositeli. Počítám, že Dobrohost, jako řadový těžkooděnec pod korouhví Rožmberků měl prostě varkoč. Pokud nejde o slavnostní doprovod krále, turnaj, či ceremonii, ale válení v blátě a výkon práva. V Alexandrovi je jasně definovaný rozdíl mezi korouhevními pány a many.
Vvenca: To budeš mít dlouhé. Od konce 12. věku po renesanci. V obou případech krajní možnosti.
Nevím o žádném vyobrazení, které by mělo rozparky takto. Trochu šetříš na látce
V Romanci o Alexandrovi, stejně jako v Maciejowské bibli jsou zobrazováni smyšlení rytíři, proto nemají logicky konkrétní erby konkrétních existujících rodů. To obcházení vzorovanou látkou je pak logické a týká se i hlavních postav, ať se již jedná o antického hrdinu Alexandra, nebo o starozákonní postavy. Totéž se samozřejmě týká i všech dalších vyobrazení biblických scén v dalších rukopisech.
Naproti tomu např. Kodex Manesse zobrazuje klíčové postavy s jejich skutečnými erby a tedy ve varkočích, jaké se reálně používaly (ve smyslu způsobů využití heraldiky).
Nikdy nelze vyjímat vyobrazní z kontextu děje
