Ty jedna ublížená.
Pěkně sis upravila ty příspěvky.
Čert ,démon ,ďábel nějak to zatím moc nerozlišuji.
Nejsem student dějin umění ,ale chodím na nějaký kursy.
Ten foliant 14v co jsi tu postla ,tak to je k žalmu 25. Takže je tam spíše to utrpení, plameným peklem bych toto nenazval-i když možná ta "hlava smrti" a ohnivá díra,nevím.
Jen mi příjde ,že do těch sedících postav jakoby vcházel(vskákává/našeptává) zlý duch ,to asi tak vše co k tomuto foliantu
Žalm 25 -Ekum.
K TOBĚ, HOSPODINE, POZVEDÁM SVOU DUŠI
1 Davidův. (Álef) K tobě, Hospodine, pozvedám svou duši, (Bét) 2 v tebe doufám, Bože můj, kéž nejsem zahanben, ať nade mnou moji nepřátelé nejásají. (Gimel) 3 Ano, nebude zahanben, kdo skládá naději v tebe, zahanbeni budou věrolomní, vyjdou s prázdnou. (Dálet) 4 Dej mi poznat svoje cesty, Hospodine, uč mě chodit po svých stezkách. (Hé) 5 Veď mě cestou své pravdy a vyučuj mě, vždyť jsi Bůh, má spása, (Vav) každodenně skládám svou naději v tebe. (Zajin) 6 Hospodine, pamatuj na svoje slitování, na své milosrdenství, které je od věčnosti. (Chet) 7 Nepřipomínej si hříchy mého mládí, moje nevěrnosti, pamatuj na mě se svým milosrdenstvím pro svou dobrotivost, Hospodine. (Tet) 8 Hospodin je dobrotivý, přímý, proto ukazuje hříšným cestu. (Jod) 9 On pokorné vede cestou práva, on pokorné učí chodit po své cestě. (Kaf) 10 Všechny stezky Hospodinovy jsou milosrdenství a věrnost pro ty, kteří dodržují jeho smlouvu a svědectví. (Lámed) 11 Pro své jméno, Hospodine, odpusť mi mou nepravost, je velká. (Mém) 12 Jak je tomu s mužem, jenž se bojí Hospodina? Ukáže mu cestu, kterou si má zvolit. (Nún) 13 Jeho duše se uhostí v dobru, jeho potomstvo obdrží zemi. (Sámek) 14 Hospodinovo tajemství patří těm, kdo se ho bojí, ve známost jim uvádí svou smlouvu. (Ajin) 15 Stále upírám své oči k Hospodinu, on vyprostí ze sítě mé nohy. (Pé) 16 Obrať ke mně svou tvář, smiluj se nade mnou, jsem tak sám, tak ponížený. (Çáde) 17 Mému srdci přibývá soužení. Vyveď mě z úzkostí. (?) 18 Pohleď na mé pokoření, na moje trápení, sejmi ze mne všechny hříchy. (Réš) 19 Pohleď, jak mnoho je mých nepřátel, jak zavile mě nenávidí. (Šín) 20 Ochraňuj můj život, vysvoboď mě, ať nejsem zahanben, vždyť se utíkám k tobě. (Táv) 21 Bezúhonnost a přímost mě chrání, svou naději skládám v tebe. 22 Bože, vykup Izraele ze všeho soužení!
Popis z té stránky co nehraje Operu-
In the lower right are various groups of sinners: the 'bloody men' (verse 9) who are beating their victims; those whose 'right hand is full of bribes' (verse 10); and the 'congregation of evil doers' (verse 5) into whose ears winged demons are whispering. A head of Death and a fiery pit yawn beneath them.
Záležitosti křesťanské víry
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
Pěkně jsi to vygooglila paní Kateřino.Kateřina_z_Landštejna wrote:Něco jako čerty lze nalézt už v Hortus Deliciarum z konce 12. století:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hor ... -_Hell.jpg
Také "Ďáblova Bible" z pol. 13. století má poměrně jasnou představu o pekelném obyvateli:
http://druidova.mysteria.cz/HISTORIE/Bible/certik.jpg
Ale "čerti", to jsou postavy lidových pohádek a pověstí. Mytologie všeho druhu spíš užívají pojmů "démoni", "ďáblové" - tedy obecně a velmi zjednodušeně síly zla, v křesťanské mytologii padlí andělé, protivící se bohu.
Teprve 4. lateránský koncil v r. 1215 definuje ďábla jako stvoření božské, které jeho stvořitel původně zamýšlel jako sílu dobra, avšak učinil z něj stvoření zlé.
Tady je zajímavý chronologicky řazený soupis popisů apokalypsy:
http://www.clavmon.cz/bibcentrum/NZArozpis.htm
A zde něco málo o pekle, očistci a době, kdy se jimi věrouka začíná systematicky zabývat:
http://www.zh.cz/bible/Default.aspx?MenuId=35
První zmínka o pekle je zřejmě z 2.stol.
Ten poslední odkaz je obzvláště zdařilý.Značně posiluje můj dávný pocit,že mezi církví /organisací/ a křesťanstvím jako duchovním rozměrem je převeliký rozdíl.
Kristus říká - kdo nepřijme otce zůstane v temnotě,ateisté,že po smrti není nic --tedy naprostá shoda.
Smrt je smyslem života.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 324
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha/Olomouc
Přece jen jsem ten Utrechtský žaltář prolistovala a přímo rohaté bubáky nenašla. Ale minimálně na foliantech 59R a 79V jsou nějací "bubáci" alespoň s vidlema. Bohužel, na spoustě obrázků se detaily poznávají složitě a občas člověk raději nevěří svým očím 
Přece jen, je to už dávněji, co jsem do něj naposledy koukala, omluvte sklerotickou stařenku

Přece jen, je to už dávněji, co jsem do něj naposledy koukala, omluvte sklerotickou stařenku

-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 950
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Na peklo jsou nejlepší různé apokalypsy
V 9.-11. století převažuje zobrazení antropomorfního ďábla/démona, jeho charakter je zdůrazněn nějakými znetvořeními (dlouhý nebo prasečí nos, plandavé uši), rohy spíš jako kravské, taky bývá malován s šedou nebo hnědou kůží. Často svázán vítěznými silami nebe
Pokud jde o plameny, často jsou vidět nahá těla jen tak v plamenech - nevzpomínám si na nějaké kotle, ale třeba něco najdu.
- BnF Latin 8878 fol. 159r
- Trier Apokalypse fol. 07v


- BnF Latin 8878 fol. 159r
- Trier Apokalypse fol. 07v
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
Tady takový jistý přehled - http://www.strahovskyklaster.cz/webmaga ... sp?idk=323
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha