Tady je takový obrazový hist. průřez tašvicemi/měšci/peněženkami apod. doplňky z ikonografických pramenů.
http://www.geocities.com/karen_larsdatter/pouches.htm
Obrazové prameny
Moderators: Viktorie, ClaryAldringen
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 107
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
-
- Nováček
- Posts: 38
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha / Hradec Králové
-
- Nováček
- Posts: 7
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
-
- Nováček
- Posts: 38
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha / Hradec Králové
-
- Nováček
- Posts: 38
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha / Hradec Králové
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 190
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové - Olomouc
Přátelé, nedisponujete někdo vhodným vyobrazením, ze kterého by se dal rekonstruovat kazatel raného Tábora, resp. ještě před Sudoměří?
Disponuji pouze písemnými prameny (hlavně Vavřinec) a je trochu diskuse, zda to lze aplikovat úplně bez obav. Čili mj. civilní oděv odpovídající sociálnímu statutu před odchodem na Tábor nebo nějaká unifikace? Znamení kalicha ano - ne? jaké barvy, atd. Nebe se na až takové marginálie vykašlat, neboť vždy půjde o hypotetickou generalizující interpretaci? Předem díky za vytržení trnu z paty

Opate, obávám se, že to s vyobrazením, které by nějak reálně postihovalo skutečnost bude dost problematické. Pokud vůbec nejaké najdeme, bude pravděpodobně starší a symbolizující, takže se na nějaký ten kalich (popř. husu) určitě připrav 
Já bych v tomhle případě z toho Vavřince vycházel, i když neznám konkrétní popis, o kterém mluvíš. Možná něco víc bude i ve Velkých dějinách V. od Čorneje, nebo v Hus. rev. od Šmahela...

Já bych v tomhle případě z toho Vavřince vycházel, i když neznám konkrétní popis, o kterém mluvíš. Možná něco víc bude i ve Velkých dějinách V. od Čorneje, nebo v Hus. rev. od Šmahela...
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 190
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové - Olomouc
Děkuji. V podstatě toto očekávám. Jen jsem si chtěl ověřit, že se nemýlím. Schematismus vyobrazení je jasný, o to opírám své přesvědčení, že nelze zcela paušalizovat, ani slepě následovat předlohy - ať už písemné či ikonografické. Obecně stále vlídne představa KAŽDÉHO táborského kněze v duchu Vávrovy představy Korandy. Nebo Vavřinec zmiňuje, že táborští kazatelé chodí v prostém šedém oděvu, bez tonzury s vousem. Plus že se kališníci pod Vyšehradem označovali znamením kalicha. Týkalo se to i kněží? To mě hlavně zajímá? Viděl jste to někdo někde? Já vlastně znám jen Jenský kodex a tam je přece na tom notoricky známém vyobrazení kněz s monstrancí dokonce v albě! Co tak až moc některými autory vypichovaná husitská/táborská nechuť k liturgickým rouchům? Mám obavu, že jsem stále pod přílišným vlivem Vávry, takže bych si nerad na oděvu našitým kalichem naběhl. Jinak chci vycházet z doloženého sociálního statutu daného člověka - v mém případě tedy Markolt ze Zbraslavic, bakalář pražské univerzity, čili pro roky 1419-20, které mě teď zajímají mu ponechám (snad bez těžkého hříchu) oděv univerzitána plus prostý šedý plášť. Leč stále, co ten kalich?Mrkvoslav wrote:Opate, obávám se, že to s vyobrazením, které by nějak reálně postihovalo skutečnost bude dost problematické. Pokud vůbec nejaké najdeme, bude pravděpodobně starší a symbolizující, takže se na nějaký ten kalich (popř. husu) určitě připrav
Já bych v tomhle případě z toho Vavřince vycházel, i když neznám konkrétní popis, o kterém mluvíš. Možná něco víc bude i ve Velkých dějinách V. od Čorneje, nebo v Hus. rev. od Šmahela...
