Prijatie kresťanstva vo Veľkej Morave
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1243
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5440
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)
Osobne mám pocit že Slovania prijali kresťanstvo z čisto politického dôvodu. Kresťanstvo sa už ako ranné náboženstvo snažilo prispôsobovať pohanským náboženstvám, aby ich ľahšie prijímali. Preto namiesto uctievania jedného Boha vytvorili "kult svätých", do ktorých si mohli pohania premietnuť svojich Bohov. Tak napríklad každý archanjel je patrónom jednej planéty, jedného mesiaca v roku + nejakého prírodného úkazu alebo povolania. Podobne je to aj so sviatkami. Niektoré dnešné kresťanské sú ovlivnené pohanskými. Aj keď niektoré pôvodne pohanské boli úplne nahradené kresťanskými, z dôvodu ich nesúladu s novým náboženstvom.
Otázne je, či sa dá Slovanstvo rozdeliť tak, ako u iných národov na náboženskú a kultúrnu oblasť. Ak by sa vzdali náboženskej, kultúrna by im ostala, aj keď pozmenená a poznačená. Vieme že Morena sa topila aj pred sto rokmi! Preto si myslím že tieto zmeny však u bežného Slovana nastávali veľmi dlho, možno aj niekoľko generácií a niektoré sa nezmenili dodnes.
Otázne je, či sa dá Slovanstvo rozdeliť tak, ako u iných národov na náboženskú a kultúrnu oblasť. Ak by sa vzdali náboženskej, kultúrna by im ostala, aj keď pozmenená a poznačená. Vieme že Morena sa topila aj pred sto rokmi! Preto si myslím že tieto zmeny však u bežného Slovana nastávali veľmi dlho, možno aj niekoľko generácií a niektoré sa nezmenili dodnes.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)
Ladislav Švihran v knihe "Kto nám vládol" píše: Keď dal Pribina postaviť kostol v Nitrave, bol ešte pohanom. Prečo tak urobil? Dôvodov mohol mať niekoľko. Možno chápal význam kresťanstva vo svojom kniežatstve, možno chcel vyhovieť manželke, kresťanke z Bavorska, alebo kupcom zo západu, ktorí prichádzali na naše územie a sústreďovali sa aj v Nitre, šíritelia kresťanstva - írsko-škotskí, franskí a talianski misionári, ako aj kupci zo západu - prenikali totiž na naše územie predtým (v druhej polovici 8.storočia). Pribina sa neskôr dal pokrstiť a stal sa zanieteným šíriteľom kresťanskej viery.
Ďalej píše, že Mojmír I. skôr ako sa sám stal kresťanom, umožnil misionárom aby na území Veľkej Moravy šírili kresťanstvo.
To myslím trochu stavia na hlavu teórie, že prijatie kresťanstva bolo vecou vrchnosti. Tí ho prijímali až neskôr. Každopádne je to iba jeden zdroj a zišlo by sa mi potvrdiť to z viacerých.
Ďalej píše, že Mojmír I. skôr ako sa sám stal kresťanom, umožnil misionárom aby na území Veľkej Moravy šírili kresťanstvo.
To myslím trochu stavia na hlavu teórie, že prijatie kresťanstva bolo vecou vrchnosti. Tí ho prijímali až neskôr. Každopádne je to iba jeden zdroj a zišlo by sa mi potvrdiť to z viacerých.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5440
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
To se naopak vůbec nevylučuje - když z toho vynecháš samotné misionáře, nezbudou ti žádní chudáci - manželka knížete, bohatí obchodníci ze západu... Nobilita není jen kníže sám, ale i jeho nejbližší okolí - rodina, velmoži, bohatí kupci...
To že ke konverzi docházelo shora dolů není teorie ale prokazatelný fakt. Obvykle měly snahy misionářů jen omezené výsledky, pokud je nepodporovala vládnoucí moc i v případech kdy jim v jejich činnosti nijak nebránila. Zpravidla až konverze knížete a jeho nejbližšího okolí - rodiny, velmožů apod. s sebou nesla z pohledu misionářů skutečné ovoce. Koneckonců donátoři kostelů museli být movití lidé, na kostely se neskládali chudí věřící - chrámy stavěl kníže a později i nobilita. Podobně pak jejich vybavení nebylo levné. Je nasnadě jak horlivě v zakládání a budování kostelů (popřípadě odstraňování staré víry) pokračoval čerstvě pokřtěný kníže že?
Křesťanství se pak šířilo pomalu od mocenských center na venkov, ale zatímco centra byla již zcela křesťanská, venkov byl ještě i mnohem později v 11-12.st. spíše "polopohanský" (viz. Smetánka - Legenda o Ostojovi). Ještě Kosmas sám nazývá vesničany jako "polopohany" ve smyslu nedokonalých nebo špatných křesťanů a koneckonců mnohé z předkřasťanských zvyklostí jimiž se řídil život na venkově přežily, často pod nánosem křesťanství, dodnes.
To že ke konverzi docházelo shora dolů není teorie ale prokazatelný fakt. Obvykle měly snahy misionářů jen omezené výsledky, pokud je nepodporovala vládnoucí moc i v případech kdy jim v jejich činnosti nijak nebránila. Zpravidla až konverze knížete a jeho nejbližšího okolí - rodiny, velmožů apod. s sebou nesla z pohledu misionářů skutečné ovoce. Koneckonců donátoři kostelů museli být movití lidé, na kostely se neskládali chudí věřící - chrámy stavěl kníže a později i nobilita. Podobně pak jejich vybavení nebylo levné. Je nasnadě jak horlivě v zakládání a budování kostelů (popřípadě odstraňování staré víry) pokračoval čerstvě pokřtěný kníže že?
Křesťanství se pak šířilo pomalu od mocenských center na venkov, ale zatímco centra byla již zcela křesťanská, venkov byl ještě i mnohem později v 11-12.st. spíše "polopohanský" (viz. Smetánka - Legenda o Ostojovi). Ještě Kosmas sám nazývá vesničany jako "polopohany" ve smyslu nedokonalých nebo špatných křesťanů a koneckonců mnohé z předkřasťanských zvyklostí jimiž se řídil život na venkově přežily, často pod nánosem křesťanství, dodnes.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 948
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)
Prevratné zistenia o našej národnej histórii prináša poklad z čias Nitrianskeho kniežatstva, ktorý predstaví verejnosti Archeologický ústav (AÚ) SAV v Nitre 4. júla pri príležitosti Pribinových slávností. Poklad pochádza z lokality Bojná v okrese Topoľčany. Ako povedal pre agentúru SITA vedúci výskumu v Bojnej Karol Pieta z AÚ SAV, „nálezy významne dopĺňajú niektoré kapitoly našich národných dejín, pretože dokladajú christianizáciu a písmo na tomto území už pred príchodom vierozvestcov svätého Cyrila a Metoda.“
Na výstave v Ponitrianskom múzeu budú archeológovia verejnosti prezentovať šesť pozlátených plakiet zo začiatku 9. storočia, teda ešte spred Veľkomoravských čias. Plakety boli zrejme pripevnené na skrinke s bohoslužobnými predmetmi alebo na prenosnom oltári. Štyri z nich sú kruhového tvaru, dve majú podobu dvojramenného kríža. Sú na nich znázornené okrídlené postavy a nápisy v latinke. Nález predstavuje najstarší dôkaz šírenia kresťanstva v rámci národných dejín a prvú stopu súdobého písomného prejavu na našom území. Plakety reštaurovali a analyzovali odborníci v špeciálnych laboratóriách vo Viedni. Ich účtovná hodnota je dva milióny korún, historická hodnota je však nevyčísliteľná.
Ďalším významným nálezom z Bojnej je odlievaný zvon z rovnakého obdobia, ktorý sa zachoval celý a dodnes zvoní. Archeológovia jeho zvuk nahrali v divadelnom štúdiu a návštevníci výstavy si budú môcť vypočuť rovnaké zvonenie, aké znelo v časoch kniežaťa Pribinu. Okrem 21,5 centimetra vysokého zachovaného zvona sa našli aj fragmenty dvoch ďalších zvonov. „Nálezy z Bojnej sú unikátmi aj širokom európskom priestore, podobné zvony sa našli v Európe len štyri,“ povedal Pieta. Poklad z Bojnej dotvárajú stovky železných hrivien – čiže slovanských predmincových platidiel. Našli sa aj kopie, šípy, ostrohy a poľnohospodárske nástroje.
Zdroj:
http://www.nitraonline.sk/index.php?genPage=05&id=1809
Na výstave v Ponitrianskom múzeu budú archeológovia verejnosti prezentovať šesť pozlátených plakiet zo začiatku 9. storočia, teda ešte spred Veľkomoravských čias. Plakety boli zrejme pripevnené na skrinke s bohoslužobnými predmetmi alebo na prenosnom oltári. Štyri z nich sú kruhového tvaru, dve majú podobu dvojramenného kríža. Sú na nich znázornené okrídlené postavy a nápisy v latinke. Nález predstavuje najstarší dôkaz šírenia kresťanstva v rámci národných dejín a prvú stopu súdobého písomného prejavu na našom území. Plakety reštaurovali a analyzovali odborníci v špeciálnych laboratóriách vo Viedni. Ich účtovná hodnota je dva milióny korún, historická hodnota je však nevyčísliteľná.
Ďalším významným nálezom z Bojnej je odlievaný zvon z rovnakého obdobia, ktorý sa zachoval celý a dodnes zvoní. Archeológovia jeho zvuk nahrali v divadelnom štúdiu a návštevníci výstavy si budú môcť vypočuť rovnaké zvonenie, aké znelo v časoch kniežaťa Pribinu. Okrem 21,5 centimetra vysokého zachovaného zvona sa našli aj fragmenty dvoch ďalších zvonov. „Nálezy z Bojnej sú unikátmi aj širokom európskom priestore, podobné zvony sa našli v Európe len štyri,“ povedal Pieta. Poklad z Bojnej dotvárajú stovky železných hrivien – čiže slovanských predmincových platidiel. Našli sa aj kopie, šípy, ostrohy a poľnohospodárske nástroje.
Zdroj:
http://www.nitraonline.sk/index.php?genPage=05&id=1809
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 2125
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
Co je na tom převratného? O tom se píše zcela běžně, že křesťanství zde bylo už před příchodem C+M. Vždyť proč je přece pozval? Protože se na území VM šířilo křesťansví se silným franckým vlivem! A nebyl to nějaký pokus, ale už relativně etablovaná a tedy společensky významná instituce. A potvrzují to i nálezy kostelů atd., písemné prameny...
Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.
Pravoslav, Orcae Ita
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 2125
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
Ty zase spekuluješ až běda bez znalosti pramenů. Jednak u nás christianizace neproběhla ani náhodou zespoda. Písemné prameny zminují právě vysoce postavené, anžto se jedou nechat pokřtít. Navíc je doložena existence sakrálních objektů. Kdo je postavil? Ano, dělníci...na popud někoho mocného.
A právě naopak, teprve díky kázáním ve staroslověnštině a vůbec vzestupem církevní kultury za doby C+M se křesťanství šíří mezi prosté lidi rychleji, než předtím.
Přečti si aspoň něco populárního, doporučuju knížku "Svatí kacíři", moc dobré...
A právě naopak, teprve díky kázáním ve staroslověnštině a vůbec vzestupem církevní kultury za doby C+M se křesťanství šíří mezi prosté lidi rychleji, než předtím.
Přečti si aspoň něco populárního, doporučuju knížku "Svatí kacíři", moc dobré...
Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.
Pravoslav, Orcae Ita