Kateřina_z_Landštejna píše:
Nu, a co tedy křesťany vč. kněží vyvrácené celé civilizace? Co miliony lidských životů utracených nebo zničených, utrpení celých národů? To vše jménem Krista a křesťanského boha.
Jak správně sama píšeš, "v jeho jménu". Kolik zvěrstev bylo pácháno ve jménu pravdy, ve jménu spravedlnosti, ve jménu práva? Kdo byl v Osvětimi ví jak může vypadat lidská spravedlnost.
Na obou stranách fronty za druhé světové války byli pokřtění muži. SSáci měli na uniformách "Got mit uns!", "Bůh je s námi!".
Ale byl to Bůh který dělal zvěrstva, byla to víra která zabíjela?
Rozhodně a rezolutně ne! Když cíl který je sledován je dobrý, výsledek nemůže být v žádném případě zlo.
Reformátoři ale zůstali na půli cesty, Tridentský koncil zůstal na půli cesty... Ani německý voják, ani křižák se nemodlili: "Bože, dej ať se na to dívám tvýma očima."
Otázka zní co my? Kde jsme my?
Kateřina_z_Landštejna píše:Co to je za boha, který něco takového dopustí?
To je těžká a ateisty často kladená otázka.
Jak to, že Bůh dopouští války? Jak to, že dopouští hlad, chudobu, utrpení, nemoci...?
Kdo prošel Osvětimí a viděl, jak děti hážou do ohně má právo se takto ptát. Kdo přišel na D1 kvůli řidiči, který jel pod vlivem o dítě, má právo se takto ptát.
Jak to, že Bůh něco takového dopouští?
On ale Pán Bůh hodně, hodně dělá. Tisíckrát řekne zlému "NE", a pak jednou z tisíce mu nechává průchod. To je ovšem jen v jeho kompetenci a otázkou jeho vůle (je ale třeba mít jasno v tom co je to Boží vůle), mě nepřísluší jej hodnotit. Mohu se s Bohem přít a namítat, že není správné, a že je špatně když umírají děti, když trpí nevinní... ale nemám právo ho hodnotit.
Když byl v Americe jistý hurikán, jeden mistní duchovní vystoupil do televize a začal vykřikovat: "To je trest Boží za vaše hříchy! Je to trest Boží!"
Pak ale mluvil jiný kněz, a ten pronesl tuto řeč:
"Hráze se protrhly (a zaplavily město) až bylo obyvatelstvo evakuováno, kdyby se protrhly o hodinu dříve, a to se mohlo stát, nebylo by zde sto, ale tisíce mrtvých. Nebyl to Boží trest, ale veliká Boží milost, že něco takového nedopustil."
Bůh vidí daleko, dále než dohlédne malé lidské oko. Má své záměry a ty jsou jeho velikým tajemstvím. Bůh je takový, že i veliké zlo může obrátit k velikému dobru.
Ještě jednou tedy, Bůh mnoho, mnoho dělá, ale na vztah jsou vždy dva.
Když chlapi v lese zvedají těžkou kládu, musí se "sehrát", hej rup, a na rameno. Kdyby se jeden z nich opozdil, ten druhý si může velmi ublížit.
Bůh je ten, který daroval člověku život, Bůh je ten, který člověku dasroval svobodu. Člověk má právo se svobodně rozhodnout! Bůh není ten, který by chtěl trestat, Bůh není ten, který by chtěl lidi uvrhovat do pekla, Nůh není ten který způsobuje zlo.
Je to jako když pojedeš po silnici a já ti řeknu: "Jeď v pravo!" (Já totiž vím že vlevo je špatná silnice a může se něco přihodit.) A když ty mne neposlechneš a pojedeš vlevo, já nenesu odpovědnost za tvé rozhodnutí, je tvé. Když jsi jela špatným směrem a stalo se něco zlého, vytrestala jsi se sama.
Ježíš svým učedníkům nikdy neříká: "Jen věř a nepochybuj!" Nene. Tesař říká: "Rozhodni se!"
Kateřina_z_Landštejna píše:...To nejsou přehmaty, to jsou strašlivé zločiny, spáchané ideologií, jež si po staletí osobuje právo neomylnosti a vlastní pravdy, prosazené za jakoukoli cenu. Nelze je zlehčit, omluvit a ani pochopit.
Myslím že ani Bůh je nechápe.
Co by asi Ježíš řekl rodičům toho malého chlapce, kterého kdosi znásilnil a zavraždil? Myslím, že by s nimi jen plakal.
Nelze zlehčovat jakékoliv zlo a je jedno kdo jej páchá.