Záležitosti křesťanské víry
Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
Theodora
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 204
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Andre
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 198
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Opět sorry za dalšího mimoně: Tohle by sice šlo, ale za prvé se to nestalo, za druhé zrovna na myši to není žádná sranda a za třetí je to bohužel podle soudčasné legislativy prakticky celosvětově (vyjma Jižní Korei a já nevím čeho ještě) neetické... dost nesmyslně.abaddon píše:no, jasne... par stranek dal jsem tu zminoval ucho vyrostle na mysi...
To co nablblí novináři a potažmo tudíž i laici považují za "lidské ucho, které vyrostlo na myši" je anotováno v této práci od J. Vacantiho:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9252 ... d_RVDocSum
Garantuji ti, že v případě té myši se v žádném případě nejedná o lidské ucho, tedy fakticky - je to syntetický polymer ve tvaru lidského ucha a myší svalovina... z člověka v tom není ani zbla.
Ještě jednou sorry všem za mimoň.
-
Kateřina_z_Landštejna
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 431
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Já už to nestíhám ani číst, to je hotová smršť
Tak jen letmo, co jsem stihla pochytit
Ad nemoci:
na tuberu máme antibiotika (a stejně se někdy nezadaří). TBC je bakteriálního původu a proto antibiotika. Dokud nebyla AB, byla většinou smrtelná. Zhojení bez léků je podmíněno celkovým stavem nemocného, stravou, podmínkami v nichž žije, obranyschopností organismu a člověk zůstává nemocný, oslabený po zbytek života. Takže taková loterie...
Rakovina je to samé - včasné vyjmutí nádoru, doprovodná léčba, reakce na léčbu, míra oslabení imunitního systému, rozsah zasažení orgánů, vhodnost zvolené léčby, dostupnost vohdných léků. Zase spíš loterie...
AIDS je původu virového a s viry si zatím moc poradit neumíme. Navíc zničí imunitní systém, takže člověk umírá spíš na doprovodné nemoci jinak léčitelné. Přežívání je podmíněno opět dostupností léků na zpomalení působení viru, podmínkách, v nichž nemocný žije. Myslím, že zatím není znám případ, kdy by se nemoc zastavila nebo dokonce vyléčila.
Ad transplantace a implantace:
Aby tělo cizí cizí tkáň přijalo, musí se podávat (často celoživotně) léky omezující imunitu. Stejně se často nezadaří a operace se musí opakovat nebo tkáň odejmout. Proto vznikají tkáňové banky - sbírají se tkáně a krevní deriváty na autoimplantace, autotransfúze, tkáně a deriváty přibližně srovnatelné s tkáněmi pacientů, aby se snížilo riziko odmítnutí.
Proč se k tomu tak vykecávám - nejde o zázraky, ale o širokou škálu podmínek, podmiňujících úspěšnost zákroku. O míru poznání v medicíně, biologii, chemii a alších oborech s tím spojených.
A je to trvalým etickým problémem. Nezasahujeme do toho přírodě už moc? Někomu to třeba bude smrdět eugenikou, ale ten problém tu je - jaká bude populace různě posešívaná a narvaná chemií, umožňující přežívat? Navíc dostupnost léčby - kdo ano a kdo už ne? Bankéř ano a dělník ne? A proč?
Ad krvácející, slzící sochy, obrazy a podobně:
Byly objekty prozkoumány tak, že je nezvratně prokázáno, že se jedná o lidskou krev, slzy vč. krevní skupiny, DNA a skutečné krvácení, slzení materiálu? Mechanismus vylučování?
Pokud ano, pak je to asi zázrak. Pokud ne, pak je to atrakce pro svíčkové babky a objekt pro modloslužebnictví, pověrčivost.
Skutečná víra přece takovéhle berličky nepotřebuje.
Ad "rozestoupení moře":
A VÍME, že zrovna v té době nedošlo někde jinde k zemětřesení, které způsobilo ustoupení moře a následnou tsunami? Mechanismus by tomu nasvědčoval - Mojžíš to stihl a pronásledovatele smetla navrátivší se voda. Kdo viděl videa (nebo na vlastní oči) katastrofu v Asii, asi si to umí dost dobře představit. I historie takovéhle katastrofy zná - třeba Lisabon v r. 1755 nebo jamajský pirátský přístav Port Royal v r. 1692.
A nebo třeba zrádné mělčiny na pobřeží Anglie a Francie, lákající při odlivu k brouzdání a cachtání - ale běda tomu, kdo se nestihne vrátit, když nastává příliv.
Tady bych tedy zázrak asi moc nehledala.
V době, kdy lidské poznání přírodních jevů bylo na nízké úrovni, se řada přirozených věcí a dějů mohla jevit jako zázrak nebo působení božských sil. Tehdy lidé neměli žádnou možnost to prozkoumat a vysvětlit jinak a protože se to stalo, bylo přirozené si to vysvětlit jako zásah vyšší mocnosti. Dnes je situace jiná a zázraky to mají hodně těžké.
Ale zase si kladu otázku - potřebuje skutečná víra zázraky? K čemu?
Tak jen letmo, co jsem stihla pochytit
Ad nemoci:
na tuberu máme antibiotika (a stejně se někdy nezadaří). TBC je bakteriálního původu a proto antibiotika. Dokud nebyla AB, byla většinou smrtelná. Zhojení bez léků je podmíněno celkovým stavem nemocného, stravou, podmínkami v nichž žije, obranyschopností organismu a člověk zůstává nemocný, oslabený po zbytek života. Takže taková loterie...
Rakovina je to samé - včasné vyjmutí nádoru, doprovodná léčba, reakce na léčbu, míra oslabení imunitního systému, rozsah zasažení orgánů, vhodnost zvolené léčby, dostupnost vohdných léků. Zase spíš loterie...
AIDS je původu virového a s viry si zatím moc poradit neumíme. Navíc zničí imunitní systém, takže člověk umírá spíš na doprovodné nemoci jinak léčitelné. Přežívání je podmíněno opět dostupností léků na zpomalení působení viru, podmínkách, v nichž nemocný žije. Myslím, že zatím není znám případ, kdy by se nemoc zastavila nebo dokonce vyléčila.
Ad transplantace a implantace:
Aby tělo cizí cizí tkáň přijalo, musí se podávat (často celoživotně) léky omezující imunitu. Stejně se často nezadaří a operace se musí opakovat nebo tkáň odejmout. Proto vznikají tkáňové banky - sbírají se tkáně a krevní deriváty na autoimplantace, autotransfúze, tkáně a deriváty přibližně srovnatelné s tkáněmi pacientů, aby se snížilo riziko odmítnutí.
Proč se k tomu tak vykecávám - nejde o zázraky, ale o širokou škálu podmínek, podmiňujících úspěšnost zákroku. O míru poznání v medicíně, biologii, chemii a alších oborech s tím spojených.
A je to trvalým etickým problémem. Nezasahujeme do toho přírodě už moc? Někomu to třeba bude smrdět eugenikou, ale ten problém tu je - jaká bude populace různě posešívaná a narvaná chemií, umožňující přežívat? Navíc dostupnost léčby - kdo ano a kdo už ne? Bankéř ano a dělník ne? A proč?
Ad krvácející, slzící sochy, obrazy a podobně:
Byly objekty prozkoumány tak, že je nezvratně prokázáno, že se jedná o lidskou krev, slzy vč. krevní skupiny, DNA a skutečné krvácení, slzení materiálu? Mechanismus vylučování?
Pokud ano, pak je to asi zázrak. Pokud ne, pak je to atrakce pro svíčkové babky a objekt pro modloslužebnictví, pověrčivost.
Skutečná víra přece takovéhle berličky nepotřebuje.
Ad "rozestoupení moře":
A VÍME, že zrovna v té době nedošlo někde jinde k zemětřesení, které způsobilo ustoupení moře a následnou tsunami? Mechanismus by tomu nasvědčoval - Mojžíš to stihl a pronásledovatele smetla navrátivší se voda. Kdo viděl videa (nebo na vlastní oči) katastrofu v Asii, asi si to umí dost dobře představit. I historie takovéhle katastrofy zná - třeba Lisabon v r. 1755 nebo jamajský pirátský přístav Port Royal v r. 1692.
A nebo třeba zrádné mělčiny na pobřeží Anglie a Francie, lákající při odlivu k brouzdání a cachtání - ale běda tomu, kdo se nestihne vrátit, když nastává příliv.
Tady bych tedy zázrak asi moc nehledala.
V době, kdy lidské poznání přírodních jevů bylo na nízké úrovni, se řada přirozených věcí a dějů mohla jevit jako zázrak nebo působení božských sil. Tehdy lidé neměli žádnou možnost to prozkoumat a vysvětlit jinak a protože se to stalo, bylo přirozené si to vysvětlit jako zásah vyšší mocnosti. Dnes je situace jiná a zázraky to mají hodně těžké.
Ale zase si kladu otázku - potřebuje skutečná víra zázraky? K čemu?
Volo, multum, statim!
-
Theodora
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 204
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Kateřina_z_Landštejna
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 431
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Bohuslav
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 654
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Tak to vám řekl špatně.Nebo jsi špatně poslouchal ,či nepochopil.Ing. Havránek Jiří píše:náš profesor dějepisu na gymnáziu nám říkal, že teprve reformace (i husitství) dostala SZ jako součást bible i pro běžného věřícího. Podle toho, co říkal, byl v podstatě SZ něco jako studijní materiál pro kněží.
kain: V Pardubicích na zámku je freska s alegorií křesťanství a judaismu, judaismus (tedy to co vychází ze SZ) je zobrazeno jako suchý strom.
Jinak k liturgii či modlitbě v poli, je zobrazení křižáka, jak se modlí u meče zabodnutého do země (tvar kříže).
Laici určitě už ve VS znali SZ jistě určité části ,Genesis zcela určo Žalmy,Samuela,Joba,... Řekl ,bych že oni možná znali určité starozakonní postavy a nějaké ty významné momenty z jejich života ,na kterých jim kněží vykládali nejrůznější paraboly.
genesis-Adam Eva,Kain,Abel,Noe,Babylon,Abrám,Izák,Jákob,Josef
Mojžíš
Soudců- Samson
1. a 2. Samuelova (Samuel,Saul,David)
Královské (Šalamoun)
Jonáš
Jób
Nevím jak další proroky ,ale vzhledem ktomu ,že poukazovali na příchod Ježíše ,tak asi taky.
Boží milost se projevuje ne z nás ,ale skze nás a díky svobodnému rozhodování (které máme udajně jen mi lidé) milost můžeme přijímat. -Sice se už tu opakuji,ale nedalo mi to.JARWIKS píše: Takže to mám chápat tak, že nejen v Bibli, ale i v dnešní době si Bůh vybírá podle toho kdo k němu má vřelejší vztah a ke komu má ten vřelejší vztah on? Je snad toto onen klíč? Pokud jo není tento klíč sobecký? Není snad Bůh rodič, jež nás všecky zahrnuje otcovskou láskou a protože je lepší( ne moc vhodné slovo), než obyčejný krutý a bídný červ, jenž si říká člověk, který toto nedokáže? Díky tomu by svoje ovečky měl zahrnovat rovnoměrně ne? Pokud má své "vyvolené" kterým této své otcovské lásky a přízně projevuje víc a na ostatní "kašle" ( např. v rámci zázraku uzdravování a amputací). Nedochází tudíž k tomu, že není dokonalý ale "pouze lidský"(nevím jak to postihnout)?:
Takže to není tak ,že by ti něco mělo spadnout do klína ,musíš tomu věřit a měl bys tomu být oddán a z co největší části své svobodné vůle to chtít.
Protože kde není svodná vůle ,nemůže být ani svob.rozhodování a tedy ani milost. - Sv Bernard z Clairvaux (volá interpretace z díla O milsti a svob.rozhodování -první půle 12.století)
-
Bohuslav
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 654
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Jistě svatí frčeli určitě dost.Ono se dá říct ,že byli věřícím blíž.A nemusí to být myšleno ,pouze z hlediska chronologie.
Jenže u těch laiků ,si myslím ,že to co jsem popsal je takový vrchol ,těch znalostí o Starým Zákoně, který stejně nemohli číst ,takže jim ho museli kněží interpretovat.
Byl to profesor ,nebo jste mu říkali prosefor ,jen proto ,že to byl magister na Gymplu
?Já jen pro pořádek.
Jenže u těch laiků ,si myslím ,že to co jsem popsal je takový vrchol ,těch znalostí o Starým Zákoně, který stejně nemohli číst ,takže jim ho museli kněží interpretovat.
Byl to profesor ,nebo jste mu říkali prosefor ,jen proto ,že to byl magister na Gymplu
-
Rodgir de Maille
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 240
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Pokud jsi v tom viděl povýšenost, omlouvám se. Já ji tam nevidím. Každý asi vidí v psaném textu jinou dikci.Kain píše:Bodrá povýšenost není odpověď. Samozřejmě jsem se zamyslel. Nejjednodušší odpověď je opravdu ta, že bůh není. Proto neléčí vůbec nic, ale příroda si s ledasčím v rámci možností poradí samaOckhamova břitva je svině
Oprvdu si myslím, že lepší odpověď jsem dát nemohl. Nehledej chybu v Bohu - zněla. Pro Boha není problém ani ta amputace.
Ano i takto se to dá vysvětlit - Bůh není. To je právě ten rozdíl v optice mojí a tvojí kterou to nahlížíme. Já rozpoznám Boží působení, ty "jen" něco nevysvětlitelného. A znovu, není to otázka rozumu, ale citu.
Věda je schopna popsat jak vzniká lidské tělo, že spermie se spojí s vajíčkem.... ale jak skutečně vzniká život, to popsat schopna není. Věda ti přesně popíše co se děje v okamžiku smrti, ale co se děje po něm, na to je krátká.
-
Rodgir de Maille
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 240
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Naprosto přesná formulace.Bonemina píše:Neznám přesné úmysly svých rodičů, neznám přesné úmysly svého partnera, i když jsou stejný živočišný druh jako já a navíc mí nejbližší. Těžko kdo může znát přesné úmyly boha, který pokud je, je entitou nad námi vyšší víc, než jsme vyšší my nad amébama.
A používat na záležitosti víry vědeckou argumentaci je stejně tak zavádějící jako pokusy podřídit vědu náboženským argumentům.
-
Rodgir de Maille
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 240
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
