Jelikož se na většinu věcí zde nedíváme prizmatem doby, ale sledujeme je z prizmatu našeho dnešního moderně pseudohumánního hlediska:
Kain:
A copak neplatilo dogma, že církev je zástupcem božím na zemi a co ona říká, on jakoby říkal?) Proč se má nechat stranou, co se vám nehodí do krámu?
- A tudíž, neznamená to že právě tímto dogmatem došlo k zneužití, pardon pro toto by se hodil spíš výraz "znásilnění" křesťanství ve jménu mocných?
Budu-li toto hodnotit jako historik, podívám se na to očima středověkého člověka. Velmi vlemi zjendodušeně: Věřil v křesťanství, věřil Bohu, všřil církvi (do určité doby) - byla pro něj církev se vším co konala. zástupcem křestanství.
Budu-li to hodnotit jako člověk kterého zajímá zda křestanství hlásá onu nenávist etc. Musím konstatovat, že jakákoliv církev není křestanství není víra, je to instituce, officium - uřad. Který myšlenky zneužil. A tudíž říct, že křestanství násilí nehlásá.
Ad. SZ, ten chápu jako historii pro křestany, to co se stalo co se událo, pro poučení. Osobně chápu SZ jako Historiae Magistra Christinae. tzn. pro poučení z chyb předchozích a zahcování oné kolektivní paměti. A pak se tedy křesˇané (což zde již bylo řečeno několikrát) řídí NZ, a tam k násilí nenabádá - čili kruhem se zase vrátím a dokážu to církev jež křestanství v středověku znásilnila není křestanství, ale jo to instituce v níž byli mocní použiji (omlouvám se všem kterých se to teď doktne), kteří své moci zneužili a tím původní víru právě znásilnili. Pak je zde otázka zda to museli udělat nebo ne. ?
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."