Záležitosti křesťanské víry

Duchovno, víra, věda, umění

Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

Rodgir de Maille píše: Je také třeba říct, že zlo není nekonkrétní a abstraktní pojem, je to velmi konkrétní bytost.
Zlo je (také) pojem.
Bytost bych sem netahala, to už se nedomluvíme vůbec.
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Rodgir de Maille »

Theodora píše:Zlo je (také) pojem.
Bytost bych sem netahala, to už se nedomluvíme vůbec.
Ale pakliže mluvíme o pojmech je třeba si ujasnit významy.
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

A pro tuto diskusi je, podle mého, dobré používat "zlo" jako pojem. :-)
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Rodgir de Maille »

Theodora píše:A pro tuto diskusi je, podle mého, dobré používat "zlo" jako pojem. :-)
Ano, ale Zlo přeci není nic abstraktního a neurčitého.
Zejména v sezibilitě lidí středověku to hrálo významnou roli.


Nadhazují téma:

Středověk hlásal bohabojnost. Má se člověk bát Boha či nikoliv?
Prosím své argumenty opodstatňujte.
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Theodora »

Jen v rychlosti:

Použiju svého oblíbeného příměru. Miluji-li někoho, nebojím se ho, ale bojím se, abych se ho nedotkla, nezranila ho. "Bázeň Boží" není bázeň z Hospodina, ale před Hospodinem. Bůh není někdo, kdo dává zákony, které já musím dodržet, jinak budu trestána. Bůh je ten, kdo mě miluje, a já se BOJÍM, že této lásce nedostojím, že ji nedokážu oplácet.
Uživatelský avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 948
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Rab »

Ronšperk píše:...Samozřejmě docházelo k nepravostem v církvi, nicméně je velmi samolibé najít viníka, kterého lze tak snadno označit a paušalizovat. Je to házení špíny na všechny. Mimo nepravostí znamenala církev mnoho dobrého...
Samozřejmě docházelo k nepravostem v době komunistické totality... Mimo nepravostí znamenal komunistický režim mnoho dobrého... :evil:
Rodgir de Maille píše:...Já jsem ale rád že čteš, možná že tě to dokonce i zasahuje a nutí přemýšlet... Příteli, mou odpověď na své jedovaté plivance nalezneš zde: Matouš, 7. kapitola, 3. verš.
Nenazývej mě prosím přítelem, do kostela spolu nechodíme a chodit nebudeme... Uznávám, že jsem příliš slabý na to, abych překonal zvědavost a s chutí se nezačetl zas a znovu do těch úsměvných blábolů, neboť mě to naplňuje jakýmsi povznášejícím pocitem, asi jako když pojím něco čočky na kyselo...
Po "jedovatých plivancích" nastane tortura nebo rovnou upálení či oběšení na "trámu z mého oka"?
Uživatelský avatar
Ratatosk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 171
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Ratatosk »

Já nechápu, proč se tu , řekněme, zastánci křesťanství rozčilují nad tím Kainovým srovnáním. Vždyť v těch hlavních bodech, jak to popsal se to opravdu shoduje. Ideologie super (nebo si to alespoň její zastánci myslí), ale nedosažitelný ideál. Křesťan i komunista jsou přesvědčení, že věří ve správnou věc. Ale lidi byli, jsou a vždycky budou v menší či větší míře ti Adrého kokoti:-), což má pochopitelně své relativně "neblahé" důsledky (relativně, protože jak pro koho, jak z kterého úhlu pohledu).

Ale na druhou stanu Kaine, proč si myslíš, že křesťan si neuvědomuje, že církev i teď jedná a určitě i bude jednat ne vždy správně (v souladu s tím, co káže - s tím, co je napsáno v Bibli*)? Nedělám si iluze, že když to bylo v minulosti, tak proč ne teď nebo v budoucnu. Lidé jsou pořád stejní a to si, myslím, i křesťani uvědomují.
Něco jiného je víra. Já beru víru jako mou osobní věc, můj osobní vztah k Bohu. Někdo se Ti o tom bude vykládat, jak je ta jeho víra jediná správná, někdo se o tom nebudu chtít bavit vůbec...to prostě individuální.

* jednat v souladu s Biblí - zde je podle mě zásadní problém v možnosti snadného zneužití. Text je často mnohoznačný, spousta různých výkladů, vytrhávání z kontextu, jiná ekonomická, společenská atd. situace teď než v době, když byl text psán, způsobuje, že nemůžeme vše brát úplně doslovně. Kombinace všeho tohoto dohromady vede to k tomu, že si můžu Bibli v podstatě vykládat podle svých potřeb. A kdo mi zajistí, že toho někdo nebude zneužívat a nebude mi tvrdit, že jeho výklad je správný? Když se namísto dodržování základních principů křesťanství bude snažit dosáhnout v prvé řadě svých osobních cílů (nebo prostě bude sledovat jiné cíle). Dělali to představitelé církve v minulosti, tak proč ne teď?
I tento problém si křesťané uvědomují, ne?
Vím, že nic nevím. O:)
Uživatelský avatar
maser
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 275
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od maser »

Rodgir de Maille píše: Ano, ale Zlo přeci není nic abstraktního a neurčitého.
Zejména v sezibilitě lidí středověku to hrálo významnou roli.

Nadhazují téma:

Středověk hlásal bohabojnost. Má se člověk bát Boha či nikoliv?
Prosím své argumenty opodstatňujte.
Nesouhlasím, zlo je velice abstraktní a neurčité. Co je dobré pro tebe, nemusí být dobré pro mě a už vůbec ne pro někoho na druhé straně světa.

- k nadhozenému tématu: To je myslím jen otázka pro věřící, protože pokud v Boha nevěřím, nemusím se ho přeci bát. Samozřejmě v rámci současnosti, středověk byl o něčem jiném.

Jinak pěkná filozofická diskuze.
I smrt před mužem často prchla! Heslo 310. československé stíhací perutě RAF, 1940
http://silva-nortica.blog.cz/
Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Bohuslav »

Rodgir de Maille píše: Nadhazují téma:

Středověk hlásal bohabojnost. Má se člověk bát Boha či nikoliv?
Prosím své argumenty opodstatňujte.
No tohle je dost složitá otázka ,něco jsem řešili dějinách umění středověku.Neřešili jsme tam přímo ,obavu z Boha jako spíš Krista soudce.
Jako spíše vývoj toho Zla (ďáblové ,satan...) a tím tedy zastrašení věřící , co je čeká pokud nebudou oněni ovcemi a tedy budou zatraceni.


Brali jsme to na scéně posledního soudu.

První představa křesťanského Západu o konci věků není spojena s Posledním soudem. Křesťané prvního tisíciletí si představovali konec věků jako den, kdy se vrátí Kristus ve stejné slávě(parúsie), v jaké byl po svém vzkříšení vzat na nebesa.
Toto trvalo zhruba do nějakého 11. století


Kolem 6.století -Kristus (ne Bůh) ovce postaví po pravici a kozly po levici (mt.25,33)-mozaika S. Apollinare Nuovo(Ravenna)

Nějaké 12. století začlo v scénách posledního soudu - obvykle v tympanonech kostelů.Míchat jak Kristův druhý příchod ,tak již téma posledního soudu(který měl přijít po jeho příchodu)
Skládají se z tří částí ,vzkříšení mrtvých, samotný soud a oddělení spasených(pravo) od zatracených(levo), kteří skončí v Leviatanových ústech.
Scény zatracených jsou zobrazovány jen pokoutně a samotné pekelné nestvůry nebývají rozeznatelné od bajných zvířat.
Také se začíná již zobrazovat archandělovo vážení duší.

13.století
Ona Levá strana zatracených se začíná" rozrůstat" , je čím dál tím více zobrazována utrpených ,obvykle i s typickými znaky 7 smrtelných hříchů.

Důležitou roli začínají mít taky přímluvci ,kterými od nějakého 4. století byla panna Maria a Jan Evangelista (tedy se toto přímo nazakládá na Písmu), k nimž se začínají přibývat další světci ,obvykle se vážící k místu ,kde je onen kostel.

V průběhu času se čím dál bere zřetel na realističtější rozbrazování muk v pekle ,řekl bych že takovým vrcholem tomu může být Giottovo freska v Padově http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/g ... 0view.html

Více se asi dočtete v Knize Dějiny smrti

Ratatosk: Přesně vše se nějak vyvíjí a nejčastěji s materiální změnami přicházejí pak i ty duchovní.

Čili s vývojem bych řekl ,že byl na věřícího vyvýjem větší tlak ,proto asi onen zrod očistce , s ním spojené odpustky.Všelijaké dary ,almužny...
Určitě tím byl zvyšován příjem církvi
Náhrobky ,které slouží jako připomínka ,pro již mrtvé ,aby se za ně lidi stále modlili a tím jim v podstatě zajistili místo v nebeskám jeruzalémě.
V podstatě na tom náhrobku ,jsou už zobrazováni jako v nebeském Jeruzalémě.Čili už po překonání posledního soudu.Což se může zdát trochu troufalé ,ale bylo to tak.
Ty poutě,díky kterým tato diskuze vznikla.
Relikvie ,například ty Kristovi mají právě zvyšovat tu pravděpodobnost ,že druhý příchod bude právě v jejich blízkosti.
Donátoři ,vyobrazovani třeba klečící pod Ježíšem na Kalvárii je toho prostě ,mnoho co tehdá ,věřící dělali proto ,haby byli spaseni.
V 11. století vznik svátku všech svatých.
Už jen to mi příjde směšné ,jak na začátku tému diskuze někdo pochybuje o víře tehdejších lidí.

Tady jsem ještě narazil k těm furt propíraným křížovým výpravám ,tak nějaké to tehdejší ideologické vysvětlení.
-Hrdinské činy mohou člověku zajistit Boží přízeň - heroický ráz křesťanství 11. stol.
-Světci bojovníci-Církev jako vojsko-Ježíš jako velitel
- Kříž místo korouhve
- Boj s ďáblem, zlými duchy
– jeho vazaly
- Boj dobra a zla v celém vesmíru
- Pozemský svět jako území napadené zlem
- Život jako věčný boj
- Zúčtování odvahy a slabosti při Posledním soudu
- Kristus jako krutý soudce

Rád bych ještě zdůraznil to ,že jsem tu na LH fóru a to by asi bylo k věci se spíše bavit a diskutovat o tehdejší víře ,než o to jak je to dnes se socialismem.Uff
Naposledy upravil(a) Bohuslav dne stř 08. říj, 2008 16:08, celkem upraveno 2 x.
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Bohuslav »

Tady je ještě ta Giottova freska ,ty kozlové vlevo se holt nemaj :wink:
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/g ... index.html
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard