Pravda, na to jsem zapomnělaMaršálek wrote:
Pláště bez průkrčníku sepnuté sponou jsou poměrně často vyobrazeny na Madonách v naší deskové malbě 2. pol. 14. st. (viz. MATĚJČEK, A.(ed). Česká malba gotická. Deskové malířství 1350-1450. 3. vyd., Praha: Melantrich, 1950 - teď to nemám v ruce, tak neodkážu). No a pokud jde o mladší období, tak to velmi často vyobrazoval např. Jan Van Eyzck - např. Zvěstování, Muzeum v Bostonu; Bůh Otec a Sv. Jan Křtitel, Oltář v kostele sv. Bava v Gentu.
Kupodivu to nevypadá zle na vyobrazení i v reálu. Fotky takto spínaného pláště ale nemám, už jsem ho prodal i se sponou. Vzadu to dělá takový jakoby stojáček, jak popisuje Zuzka.

Vlastně to popsal už Jiří z Holohlav. Plášť se vzadu trochu nadzvedne a vytvoří takový jako stojáček. A pak se zá sepnout i jednou sponou, to je fakt.
Ale ty pláště madon mne zaujaly - vyšebrodská, krumlovská i zbraslavská třeba mají plášť s velikým průkrčníkem:
Vyšebrodská http://www.encyklopedie.ckrumlov.cz/img/2591.jpg
Zbraslavská: http://www.zbraslavhistorie.info/css/images/foto341.jpg
Krumlovská: http://www.ckrumlov.info/img.php?img=2589&LANG=cz
A někdy je přehrnutý, takže podšívka vytvoří něco jako límec:
http://www.artchiv.cz/obrazy/10008--Leo ... tta-TH.jpg
A tahle má zase klasický půlkruhový plášť:
http://www.wga.hu/art/zgothic/miniatur/ ... b_1300.jpg
Také zajímavý způsob nošení pláště - jen přemýšlím, zda byl ušit s kápí, nebo zda je z tak jemné a splývavé tkaniny:
http://www.wga.hu/art/s/simone/1early/3mercy.jpg