Středověká liturgie 1. poloviny 14. století

Duchovno, víra, věda, umění

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Mutina
Nováček
Nováček
Posts: 30
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Mutina »

Je jistě veskrze zajímavé se pokoušet zjistit něco o předtridentském ritu, přesto je zde jeden problém: alespoň dle toho co vím, by otec Jan stejně nemohl sloužit předtridentskou mši, prostě už jenom z toho důvodu, že je předtridentská, čili odporuje nynějším platným ustanovením, kterým se musí podrobit každý duchovní. Jediné čím se v podstatě můžeme přiblížit, je sloužení mše v latině.
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 204
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Theodora »

Na závazné prvky mše se vám můžu zeptat.

Na všechno existují nějaké výjimky, jenom nevím, jestli tady by se obhájila závažnost důvodu. :)
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
Mutina
Nováček
Nováček
Posts: 30
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Mutina »

No my jsme se ženou tohle s otcem Janem probírali před našimi zásnubami, které jsme pořádali v rámci akce Dvora a vyplynulo z toho ve své podstatě to, že mše zůstane taková jaká se slouží nyní, jen bude sloužena v latině.
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Tady bych si dovolila částečně nesouhlasit. Současný kánon povoluje 4 rity, z toho 3 předtridentské, všechny jsou ale sloužené latinsky.
Takže ohledně jazyka není co řešit, jen se vysluhování mše provádělo trošku odlišně a zpívaly se jiné písně.

Mozarabský je užíván ve Španělsku a slouží se podle něj mše v Toledu, příležitoatně i v Salamance a dalších kostelech. Papež Jan Pavel II. sloužil mši v mozarabském ritu v r. 1992 a 2000.

Dále pak je to ritus ambroziánský, který se užívá v milánské arcidiecézi a okolí. O něm jsem toho zatím moc nezjistila.

Galikánský (galský) - liturgie vzniklá kolem r. 400, v jejímž rámci došlo k sepsání vlastního žaltáře, hymnáře a úpravě lat. bible Vulgaty. Dnes prakticky zaniklá liturgie, již užívají francouzští řečtí katolíci v několika kostelích.
Dokonce jsem našla popis tého liturgie: http://orthodoxie.free.fr/divine_liturg ... rmanus.htm
Last edited by Kateřina_z_Landštejna on Tue 14. Oct, 2008 14:20, edited 1 time in total.
Volo, multum, statim!
Andre
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 198
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha

Post by Andre »

To Mutina:

No já se na mši jako takovou na našich akcích dívám dost skepticky - ona každá regulérní mše musí být schválena biskupem a tomu bychom to myslím jen horko těžko vysvětlovali.... obzvlášť když na těch akcích bývá tak max 30% věřících.

Nicméně význam to má, pokud se taková mše slouží "jenom jako", což se dělá dost často právě za účelem dokreslení atmosféry... v takovém případě mi ale připadá dost blbé sloužit mši podle součastného ritu, a o tom to je.
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 204
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Theodora »

Mám pocit, že problém je právě v tom, že používání těchto liturgií je omezeno místně a někdy i časově. (V tom a tom kostele, jeden den v týdnu... například.) Nejsou všeobecně volitelné.
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Andre wrote:No já se na mši jako takovou na našich akcích dívám dost skepticky - ona každá regulérní mše musí být schválena biskupem a tomu bychom to myslím jen horko těžko vysvětlovali.... obzvlášť když na těch akcích bývá tak max 30% věřících.

Nicméně význam to má, pokud se taková mše slouží "jenom jako", což se dělá dost často právě za účelem dokreslení atmosféry... v takovém případě mi ale připadá dost blbé sloužit mši podle součastného ritu, a o tom to je.
Už jsem něco málo z propasti věků vydolovala;a já se nerada vzdávám. Zvlášť, když jde o něco spojeného s historií a naším koníčkem :)
Volo, multum, statim!
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Brněnské biskupství disponuje knihovou obsahující liturgika a mezi nimi by měly být tři knihy Ladislava Pokorného: Dějiny liturgie (CBF 1969), Dějiny liturgie v přehledu - Liturgika (ÚCN 1977) a Z dějin liturgie u nás (ÚCN 1969).

A zde: http://www.farnost.podolak.cz/down.htm
je práce, jež toho o historii liturgie vč. možných podob uvádí také dost.

Poněkud mne překvapuje, že čtu "Nejde, nejde", ale kdo najít chce, nakonec nalezne. A je docela úsměvné, že jsem to zrovna já, ateistka, kdo zjišťuje, jak mohla středověká liturgie vypadat. Spíš bych očekávala, že se nadšeně chopí iniciativy zdepřítomní věřící :wink:
Volo, multum, statim!
User avatar
Jura
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 357
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Jura »

Liturgika/ Křesťanská bohoslužba a její vývoj (Grundiss Liturgie )
Adolf Adam

http://www.ivysehrad.cz/katalog.asp?id=392

(ještě se po něčem ke studiu podívám)
nunc est bibendum
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 339
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Rumburk

Post by Jiři z Holohlav »

André - já taky nejsem propagátor zrovna mše.Te Deum mi přišlo jako skvělá volba.Myslí,že nám kratší přímluva či promluva stačí a i více vyhovuje situaci.
Nevím,ale co je kdo /tedy byl/ oprávněn.
Smrt je smyslem života.