Je to dobrý návrh, leč...
Nepochybně budu za kverulanta; ale pár háků prostě má:
1) Neznáme přesný způsob, jakým se sloužila mše ve 14. století (a čím dále v čase, tím méně víme) ve Střední Evropě ani jinde, protože v té době ještě nebyla liturgie sjednocena a velice zjednodušeně by se dalo říci, že si to každý dělal dle znalostí, schopností a citu.
2) Nevíme, jak to na mši vypadalo stran sociálního rozdělení (existovalo-li). Samozřejmě máme emporové kostely, takže je jasné, že v "civilním" kamenném kostele seděl donátor nebo fundátor na nějakém čestném místě.
3) Z iluminací si moc představu neuděláme. Snad něco najde KOHO, ale já o žádné iluminaci z konce 13. až konce 14. století, zobrazující vnitřek kostela při mši, neznám.
Nicméně si myslím, že když otec Jan nebo jiný spřátelený kněz požehná přítomným tak, jako doposud, pomodlí se za zdar akce, přítomné i nepřítomné, i za ty, kdo již mezi námi nejsou, bude to důstojné a přiměřené. Je to takové nenásilné a umožňuje to přítomným buď se pomodlit, jsou-li věřící, nebo jen tak na chvíli spočinout v klidu a zamyšlení, jsou li jiné víry či bez ní.
Nebo si tu mši můžeme sakumprásk vymyslet za použití dostupných dobových pramenů, byť sporých. Stejně je "oživování historie" do značné míry vytváření umělé reality, která s tou skutečně dobovou nejspíš má pramálo společného; takže by to nemělo nikomu a ničemu vadit. Přítomní teologové a kněží k tomu jistě budou moci leccos říci a třeba se podaří vymyslet něco zajímavého a přínosného pro všechny.
Pan Ronšperk říká, že s otcem Janem již o podobném tématu hovořil a ten řekl, že se dá poskládat.
Hradecký dvůr dle pana Ronšperka usiluje o rekonstrukci bohoslužby z pozdního období života Elišky Rejčky a údajně má pro tento obřad podklady.
Já mám podklady o tom, jaké liturgie byly ve VS kde slouženy, něco o prvních misálech (moc mladé), ale o celkovém průběhu mše samotné nemám nic.
Diskuse o víře je vedena v poněkud odlišném duchu a ani několikerá výzva k návratu do středověku nezabrala
