tesáky tzv. moravského typu lze spíše datavat od 1.pol. 15.stol., tento typ definoval P.MIchna ve sborníku Od pravěku ke středověku(kde je jeden nález docela solidně posán adálší vyobrazeny aspoň v pérovkách), v brzké době snad vyjde zásadní práce o tesácích všeobecně od Žákovského, takže je na co se těšit.
Mimochodem tento tesák vřele doporočuji, nevypadá zrovna moc elegantmě, ale do bitev nebo k šermu ve stísněných prostorech je to vynikající zbraň, navíc se jich moc po světě šermířském moc nepotuluje.
Chladné zbraně vrcholného středověku
Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 275
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Nováček
- Příspěvky: 9
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 693
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Malchus se původně jmenoval vykladač písma, který v Getsemanské zahradě přišel zatknout Ježíše Krista. Apoštol Petr v obraně svého učitele mu tesákem utnul ucho. Proto se rozšířil název pro tesák, jako Malchus. Od kdy? To je těžké říci, ale minimálně od zatčení v Getsemanské zahradě cca 33 po Kristu

Jinak ve své honosné podobě pro nobilitu je to typická zbraň spíše pro Anglii. V našich končinách bych používal jeho prostého bratříčka pro prostého vojáka.


Jinak ve své honosné podobě pro nobilitu je to typická zbraň spíše pro Anglii. V našich končinách bych používal jeho prostého bratříčka pro prostého vojáka.
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 1068
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 654
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Českým ekumenický překlad.
(marek.14, 47) Tu jeden z těch, kdo stáli kolem, tasil meč, zasáhl veleknězova sluhu a uťal mu ucho.
(matouš.26, 51) Jeden z těch, kdo byli s ním, sáhl po meči, napadl veleknězova sluhu a uťal mu ucho.
(Jan.18,10) Šimon Petr vytasil meč, který měl u sebe, zasáhl jednoho veleknězova sluhu a uťal mu ucho. Ten sluha se jmenoval Malchos.
(Luk.22,49-50) Když ti, kteří byli s Ježíšem, viděli, co nastává, řekli: „Pane, máme se bít mečem?“ 50 A jeden z nich napadl sluhu veleknězova a uťal mu pravé ucho.
Zatím jsem nenašel tuto scénu ,že by měl Petr něco jiného než meč.
Na co se ptá Pedro mi příjde ,že král Herodes drží spíš nějaký typ falchionu.
(marek.14, 47) Tu jeden z těch, kdo stáli kolem, tasil meč, zasáhl veleknězova sluhu a uťal mu ucho.
(matouš.26, 51) Jeden z těch, kdo byli s ním, sáhl po meči, napadl veleknězova sluhu a uťal mu ucho.
(Jan.18,10) Šimon Petr vytasil meč, který měl u sebe, zasáhl jednoho veleknězova sluhu a uťal mu ucho. Ten sluha se jmenoval Malchos.
(Luk.22,49-50) Když ti, kteří byli s Ježíšem, viděli, co nastává, řekli: „Pane, máme se bít mečem?“ 50 A jeden z nich napadl sluhu veleknězova a uťal mu pravé ucho.
Zatím jsem nenašel tuto scénu ,že by měl Petr něco jiného než meč.
Na co se ptá Pedro mi příjde ,že král Herodes drží spíš nějaký typ falchionu.
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 693
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Český ekumenický překlad je ale původně hebrejské bible pravděpodobně přes latinu. Myslím že dané slovíčko "meč" je především interpretace překladatele, kterého jistě nezajímala zbraň, alébrž daná situace. Těžko si lze představit, že Šimon Petr pochoduje mýrnix týrnix u pasu s mečem, že
. Zvláště v dobách kdy nejdelším a jediným mečem v těchto končinách byl římský gladius. Což mimochodem opět v češtině znamená meč.



-
- Nováček
- Příspěvky: 9
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 693
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
No to je právě ten oříšek. Přesné názvosloví neexistuje. To máš jako flinta a puška. A teď si vyber. Každý autor to popíše jako něco jiného.
Důležité je stanovit předlohu zbraně, kterou chceš, nálezovou, obrazovou, nebo alespoň kombinací obrazově či nálezově doložených částí téže zbraně z jednoho období. (příčka, hlavice atd..). Pro Čechy bych vyloženě považoval tento druh zbraně jako levnou náhradu meče a tedy pro osobu rozhodně ne z vyšších kruhů, ale určitě se živící válkou. Přes to všechno mu totiž stálo za to investovat do nástroje, který krom války je v životě na nic. Tomu bych podřídil i vzhled zbraně. Rozhodně účel by měl převládnout nad vzhledem. Stopy po kování v takovém případě budou jen ozdobou. Zkus se poohlédnout po iluminacích z německa, mnohdy se dají najít až bizardní tvary sečných zbraní. Takové bych rekonstruoval a to zda mu budeš říkat malchuz, falchion či tesák, je už vedlejší.
Důležité je stanovit předlohu zbraně, kterou chceš, nálezovou, obrazovou, nebo alespoň kombinací obrazově či nálezově doložených částí téže zbraně z jednoho období. (příčka, hlavice atd..). Pro Čechy bych vyloženě považoval tento druh zbraně jako levnou náhradu meče a tedy pro osobu rozhodně ne z vyšších kruhů, ale určitě se živící válkou. Přes to všechno mu totiž stálo za to investovat do nástroje, který krom války je v životě na nic. Tomu bych podřídil i vzhled zbraně. Rozhodně účel by měl převládnout nad vzhledem. Stopy po kování v takovém případě budou jen ozdobou. Zkus se poohlédnout po iluminacích z německa, mnohdy se dají najít až bizardní tvary sečných zbraní. Takové bych rekonstruoval a to zda mu budeš říkat malchuz, falchion či tesák, je už vedlejší.