Aha, díky. Tak to jo, já tady tu knihu nemám. Ale stejně mi to nepřipadá jako zapínání. Nicméně zajímavé to je...KOHO z Hrabišína píše:Krása tam má tuto verzi ,co dával richardrg.
Tím rozparkem myslím ,kdybys tam neměl ty knoflíky a měl to sešité, tak pak by to mělo rozparek, takto je to "rozparek"![]()
http://img233.imageshack.us/my.php?imag ... 12ikw3.jpg
Datace by měla být 1353
Odívání
Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
Posadowski
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 155
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Maršálek
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 1068
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Tento způsob zapínání nepovažuji pro naši provenienci za vhodný jako typický a proto bych se mu osobně vyhnul. Navíc nevím, koho má ten muž případně představovat a tak by mohlo snadno dojít k mylné interpretaci.richardrg píše:Mám dotaz k následující malbě, mám ji z knížky Gabriely V. Šarochové Radostný úděl vdovský, vyd. 2004. Je to iluminace z Rukopisu legendy o sv. Hedvice, vznikl údajně v pol. 14. stol. na objednávku Lehnicko-Břežanského vévody Ludvíka. Zachycuje svatbu sv. Hedviky v roce 1186, toto je dolní polovina
http://picasaweb.google.cz/richardrosenb/Suknice/
Jde mi o osobu zcela vlevo, kromě toho, že má"dvoupatrový "palcéř, který se mi podařilo v létě zrekunstruovat na vlastní hlavě má velice zajímavou suknici.
Zapínání, asi na knoflíky je na pravé straně, na mužské postavě jsem až dosud nic podobného neviděl, pouze na kostýmu uherské ženy, který byl na levém boku přivazován tkanicemi.
Zajímal by mě váš názor, zda malíř, který v tomto případě tvořil asi soudobou módu prostě nevěděl kde ty knoflíky jsou, nebo je takto umístil, aby naznačil historičnost výjevu, nebo je takových zobrazení víc. Lákala by mě rekonstrukce takové suknice, akorát bohužel nevím přesnou dataci obrázku, a vzhledem k mému postavení abych nebyl příliš vzdálen dobově 1. pol 14. století.
Ich dien!
-
Bohuslav
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 654
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
richardrg
- Občasný přispěvatel

- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Ten muž je účastník svatby sv. Hedviky, i když je nejvzdálenější, takže asi nejméně důležitý ale v každém případě nobilita.
Jinak se divím, že někomu nevyhovuje kvalita mého obrázku, otvíráte si asi pouze náhled, já to dával jak půl plakátu, ale v každém případě pro mě se to nehodí, spíše jsem doufal, že někdo najde něco podobného, i tak děkuji všem kdo se zúčastnili
Jinak se divím, že někomu nevyhovuje kvalita mého obrázku, otvíráte si asi pouze náhled, já to dával jak půl plakátu, ale v každém případě pro mě se to nehodí, spíše jsem doufal, že někdo najde něco podobného, i tak děkuji všem kdo se zúčastnili
-
Vladan
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 526
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Zdravím Vás urozené dámy a urození pánové.
Řeším nyní takový delikátní problém a potřeboval bych vaši radu, jakožto lidí zkušenějších v šití oděvů.
Má sestra je prostorově výraznější postavy, ale jako každá mladá dáma se chce líbit. Ovšem to naráží na velký problém se střihem šatů. V šatech rovného nevypasovaného střihu vypadá jak v pytli oděná a vypasované nejsou zase pro 1. čtvrtinu 14. stol. obvyklé. Jak by jste tento problém řšili? Po společném probírání možností jsme došli k závěru, že řešením by mohl být jakýsi stahovací pás (pravděpodobné plátěný) břišních partijí, nošený pod spodním cotte na košilce, ale pro ten budu těžko hledat nějaké podklady.
Jak byl tento problém řešen v minulosti? Podle vyobrazení bych řekl, že byly preferovány dámy útlejší, ale pochybuji o tom, že byly všechny útlé a rovný nevypasovaný střih prostě silnějším dámám nesluší
.
Znáte-li nějaké rozumné řešení, byl bych vám z celého srdce vděčný za radu.
Řeším nyní takový delikátní problém a potřeboval bych vaši radu, jakožto lidí zkušenějších v šití oděvů.
Má sestra je prostorově výraznější postavy, ale jako každá mladá dáma se chce líbit. Ovšem to naráží na velký problém se střihem šatů. V šatech rovného nevypasovaného střihu vypadá jak v pytli oděná a vypasované nejsou zase pro 1. čtvrtinu 14. stol. obvyklé. Jak by jste tento problém řšili? Po společném probírání možností jsme došli k závěru, že řešením by mohl být jakýsi stahovací pás (pravděpodobné plátěný) břišních partijí, nošený pod spodním cotte na košilce, ale pro ten budu těžko hledat nějaké podklady.
Jak byl tento problém řešen v minulosti? Podle vyobrazení bych řekl, že byly preferovány dámy útlejší, ale pochybuji o tom, že byly všechny útlé a rovný nevypasovaný střih prostě silnějším dámám nesluší
Znáte-li nějaké rozumné řešení, byl bych vám z celého srdce vděčný za radu.
Vítězství nebo smrt!
-
richardrg
- Občasný přispěvatel

- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Vladan
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 526
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Kateřina_z_Landštejna
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 431
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Já jsem se tedy v první třetině 14. století zatím ještě s princessovým střihem nesetkala, ale protože neznám všechna vyobrazení, nemohu tvrdit kategoricky, že neexistoval.
Nicméně mi přepásané i nepřepásané ženské oděvy připadají velmi pytlovité.
Já řeším stejný problém. U pracovních šatů jsem to vyřešila rázně - mám je z bavlněné trikotáže, která je prostě pružná. Ale společenské šaty, to je opravdu potíž, pokud jsou ušity z vlny nebo brokátu, neboť my, prostorově výrazné, v nich vypadáme jako pochodující Humberta
Takže mi u kvalitních materiálů nezbývá než volit alespoň tmavší nebo tmavou barvu a opticky nezvýrazňující vzory. Teď si šiju temně modrý surcote, u kterého budu zkoušet vsazení klínů až pod boky; uvidím, co to provede a jak to bude vypadat.
Nicméně mi přepásané i nepřepásané ženské oděvy připadají velmi pytlovité.
Já řeším stejný problém. U pracovních šatů jsem to vyřešila rázně - mám je z bavlněné trikotáže, která je prostě pružná. Ale společenské šaty, to je opravdu potíž, pokud jsou ušity z vlny nebo brokátu, neboť my, prostorově výrazné, v nich vypadáme jako pochodující Humberta
Takže mi u kvalitních materiálů nezbývá než volit alespoň tmavší nebo tmavou barvu a opticky nezvýrazňující vzory. Teď si šiju temně modrý surcote, u kterého budu zkoušet vsazení klínů až pod boky; uvidím, co to provede a jak to bude vypadat.
Volo, multum, statim!
-
richardrg
- Občasný přispěvatel

- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
já jsem na ty linky a složitější práci levej, ale zkusím to, jinak jde o to , že se snažíš přitáhnout pozornost nahoru, svoji roli hraje i výška postavy, nevím pro jakou to chceš společenskou vrstvu a kolik je jí let, ale tady by byl ideální na hlavu henin a okolo výstřihu veliké zddobení. "pas" se posune až těsně pod prsa a zdobí se, a od něj se šaty trychtýřovitě rozčiřují, doporučuji látku s velikým řasením aby se při chůzi pohybovala- vlála ale nesmí být moc tenká a lehká, aby nekopírovala kontury a samozřejmě k tomu plášík, stačí lehký ale aby ze zadu zakryl tvar postavy ideální by byl u nobility hedvábný -blýskavý to rozostřuje tvary
-
Kateřina_z_Landštejna
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 431
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Jenže to je móda hodně pozdního 14. a 15. století, takže už pozdní středověk. Je krásná a je fakt, že leccos skryje. Jenže pro vrcholný středověk se prostě nehodí.richardrg píše:... pozornost nahoru, ... henin, ... okolo výstřihu veliké zddobení, ... pas se posune až těsně pod prsa a zdobí se, ... odněj se šaty trychtýřovitě rozčiřují, atd.
To bych spíš doporučovala nechat si šaty ušít u hodně zkušené švadleny, která by je vytvarovala pomocí záševků tak, že by si zachovaly svou pytlovitost a přitom postavu vhodně obtekly. Jde to - je to příšerná práce a švadlena mé dcery, která šila její prostorově dost výrazné kamarádce šaty na 14. století, na nich strávila skoro týden. Ovšem výsledek je luxusní. Na kuličky se to prostě musí natvarovat - já to neumím, tak experimentuji (pokud mám s čím). Až si budu šít opravdu pěkné šaty, půjdu také ke švadleně, prtoože nebudu riskovat zničení drahého brokátu.
Volo, multum, statim!
