Odívání

Řemesla a každodenní život

Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Bohuslav »

K tomu těsnému oděvu takže to by tedy mohlo být totož ?- http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... llID=10793 a dokonce zezadu http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... llID=10796
- Egerton Genesis Picture Book 1350-1375 GB (tady je celý doporučuji ,je tam docela pár pěkných veciček - http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... Start=1894 )

Je otázkou ,jestli je to zcela standartní oblečení ,protože i na těch freskách mi příjde ,že jde o výjevy zbojného lidu ,ale jak říkám této době nerozumím.

Problém ovšem s těmi šaty je ten ,že my se snažíme povětšinou dělat někoho jen nižšího ,než jen high society.Stejně tak jako když si prohlédku modní časák a pak věci z něj budu hledat na ulici.Proto já spíše jsem pro to vyžehlené grónsko.

A co je stím Rudolfem I. Habsburským po něm taky zůstal nějaký hadr :biggrin: ? jak by jsem se dostal k těm Archeologickým časákům z roku 1931 ,umím jen obrázky 1331 :oops: )
Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Bohuslav »

Ještě bych chtěl takto proprat klínky v podpaždí. Jestli je to běžná zaležitost u košilí či už archaismus?

Na tyto otázky je dobré ,když mám někdo kontinuelnější přehled ,jak se ty střihy měnily.Což mně právě chybí ty načtené knígy o odívání.
Co vím tak klínky má Bockstenská tuniká - http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... ksten.html
Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Bohuslav »

joj už jsem našel toho Rudolfa http://www.kostym.cz/Cesky/1_Originaly/ ... _01_21.htm
střich toho ,jak to nazývají surcottem - http://www.kostym.cz/Cesky/6_Dobove/07_ ... _07_08.htm
Nemáte někdo nahodou to zmiňované Bičování Krista z Pasionálu Přemyslovny Kunhuty kde by to prý mohlo být.Jsem to kdysi viděl v knižní podobě a zapomněl jsem si to naskenovat.
Uživatelský avatar
Zuza
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Zuza »

Ronšperk píše:Nepřijde mi složitější střih. Respektive já používám střih tentýž, akorát pootočím ten rukáv při všívání o 45° :wink:
Jak říkám v jednoduchosti je krása.
Coze??? A to ti pak sedi???
Uživatelský avatar
Zuza
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Zuza »

Eliza W.d.R. píše:KOHO: spadlý rukáv = šev na ramenu nejde přes hrot ramene ale je posunut níže...
tomuhle se ovsem presneji rika spadla naramenice.
Uživatelský avatar
Zuza
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Zuza »

keke píše:Ten obrázek znám a postava vlevo v modrém podle mě nemá šev a knoflíčky na malíkové hraně ale dole k malíku otevřené, stejný obrázek docílím když si vezmu svoji suknici se švem dole. Ale má nabíraný rukáv šikmo nasazený do průramku a v předloktí poměrně vypasovaný a nad loktem volný a nedělá mi v tom žádný problém zvednout ruku.
ma knoflicky na vnejsi hrane ruky. Kdyby ten sev byl vespod jako dnes, tak by ty knoflicky byly take vespod, resp. tam, kde se bere krev...
Nabirany rukav to neni, ten nebyl treba. Byl pouze rozsireny u pruramku, aby se do nej pohodlne vesel, a pak se smerem dolu zuzoval.
Posadowski píše:Myslíš, že zrovna oděvy z grónského Herjolfsnes jsou právě ty typické oděvy Francouzské módy nošené ve Francii, Římské říši, u nás...
No, vzhledem k tomu, ze tohle jsou skoro jedine dochovane odevy z tohoto obdobi, tak muzeme byt radi, ze je vubec mame. Z ceho jineho muzeme neco usuzovat?
Posadowski píše:Já zde uvedl Charlese de Blois. Je on vyjímka a Herjolfsnes standadrd nebo opačně?
Ehmmm... Takze tohle je myslim jediny dochovany odev sveho druhu a mela bych ti pripomenout, ze slouzil k boji, kde se clovek potreboval hybat, takze tento strih rukavu (napriklad), kteremu se rika "grandes assiettes", je prave proto tak komplikovany, aby se v tom dalo dobre hybat a zvedat ruce. Take, kdyz jsou ruce pripazene, dela to dost faldy, jak si muzes prohlednout na te vyborne strance, co jsi poslal, nebo primo v Lyonu...To je vzdy, kdyz je rukav dobry pro pohyb. Pokud ma vypadat pekne a faldy delat nema, tak se v nem zas blbe hybe (jako dnesni sako). Jenze tohle je out of the question, protoze az nekdy do pocatku 20.st. byly temer vsechny rukavy tohohle pohodlnejsiho stylu.

Jinak - vim, ze strih pourpointu Charlese de Blois je dost slozity, proc, to se muzeme jen domnivat, muj nazor je nize. Nicmene, tento rukav je uplne jiny typ nez ten jednoduchy s jednim svem (ten prtavy trojuhelnicek nahore nepocitam), ktery zname z Herjolfsnes, takze tezko z toho muzeme neco vyvozovat pro tento jednoduchy druh rukavu.
Posadowski píše:Nezdá se ti divné, že u některých /typicky to cotehardie/ je tam půlka švů k ničemu, jako kdyby to bylo sešívané ze zbytků...
Tak tohle je myslim jasne, myslela jsem, ze to vis. Tenkrat se za prve tkaly latky ve velice uzkych sirkach, neco jako 60-70cm, takze se do te sirky samozrejme cely odev nevesel, proto se musely delat svy na mistech, kde by je dnesni smrtelnik neudelal. Za druhe, latky byly velice drahe a cim chudsi slechtic (pokud vubec), tim vic musel setrit, proto ty odevy mely samozrejme spoustu svu, aby se vyuzilo co nejvic latky a co nejmene toho vyhodilo. Muzes se taky podivat na studie Janet Arnold (od renesance nahoru), je tam jasne videt, jak byli tenkrat limitovani siri latky.
KOHO píše:Ještě bych chtěl takto proprat klínky v podpaždí...
Jestli chces neco rekonstruovat, tak s timhle nemuzes udelat chybu - co se kosili (a nekterych volnych odevu) tyce. Dukaz, myslim, ze jeden z mnoha, jsi poslal. Ovsem, proc se delaly klinky a ne jen tvarovane pruramky? Protoze je to za prve jednodussi - a chudi lide, kteri kosili nosili furt, museli byt schopni si ji bez velkeho krejcovskeho umeni usit, a za druhe protoze obdelniky a trojuhelniky sezerou nejmene latky...opet ma (a nejen ma) teorie... V podstate se divim, kde treba Vaverka sebral ty strihy kosili s projmutym pruramkem? Ma nekdo o tomhle nejake info?
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 155
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Posadowski »

Zuza píše: ma knoflicky na vnejsi hrane ruky. Kdyby ten sev byl vespod jako dnes, tak by ty knoflicky byly take vespod, resp. tam, kde se bere krev...
... pokud ovšem předpokládáme, že knoflíčky nutně musí být v místě, kde je šev rukávu. Z čeho tak usuzuješ? z Herjolfsnes? Tam to tak je. Ale je to jediná možnost? Já myslím, že knoflíčky mohou být i jinde než je šev... (De Blois i jiné...)

Zuza píše:JNo, vzhledem k tomu, ze tohle jsou skoro jedine dochovane odevy z tohoto obdobi, tak muzeme byt radi, ze je vubec mame. Z ceho jineho muzeme neco usuzovat?
Máš pravdu, moc těch oděvů není, ale jsou i jiné.
No to jsem rád, už jsem se bál, že máš těch nálezů víc...
Jenže tyhle oděvy jsou tak zvláštní, že právě z nich obecné závěry dělat nemůžeme...

Zuza píše:Ehmmm... Takze tohle je myslim jediny dochovany odev sveho druhu a mela bych ti pripomenout, ze slouzil k boji...
Ehmmmm, tohle snad myslíš jako vtip, ne?
Zuza píše: Tak tohle je myslim jasne, myslela jsem, ze to vis. Tenkrat se za prve tkaly latky ve velice uzkych sirkach, neco jako 60-70cm, takze se do te sirky samozrejme cely odev nevesel,
No to opravdu nevím. To totiž není pravda. Většina jednodušších látek se dělala takhle úzká. Ano. (a neargumentuj ke 14. století renesanční Arnoldovou, prosím.) Ale není to pravidlo!! Celý oděv Anny Svídnické je ušit jen z jedné šířky látky. Pro rozšíření jsou do ní vloženy 4 klíny od pasu dolů. Důkaz? Tkalcovská vada v celé šíři látky a dva zpevněné okraje. (Kloudová, 2006) Nepochybné, nezpochybnitelné. Jeď se na to na pražský hrad podívat.
Vyjímka? Nebo pravidlo?

KOHO: Vaverka je snůška obrázků a polopravd. Bez citací, bez dokladů. Tím se nedá argumetovat ani to používat pro seriózní práci.
[/quote]
Andre
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 198
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Andre »

KOHO z Hrabišína píše:Ještě bych chtěl takto proprat klínky v podpaždí. Jestli je to běžná zaležitost u košilí či už archaismus?
no nevím, nevím....

Třeba taková tunika z Bockstenu (http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... ksten.html) se datuje do druhé poloviny 14. století a nevypadá, jako by tam nepatřila.
Navíc mi klínky připadají jako optimální řešení pro volný pohyblivý oděv s úzkým rukávem.
Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Vladan »

Zdravím pánové.

Mám dotaz ohledně vypasovaného kabátce s pachy. Hledám nějaké podklady pro vytvoření kompletních svršků pro polovinu 14. století a střední šlechtu. Prohlížel jsem nyní Romanci o Alexandrovi a našel jsem vyobrazení http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 64/76r.jpg (vpravo nahoře) kde cotte (jestli se jedná o cotte) má zapínání od lokte k malíku (předpokládám tedy, že je poměrně dost vypasované a v tom případě by bylo praktičtější i zapínání na knoflíky v předu), přes něj vypasovaný kabátec s pachy (předpokládám u něj zapínání vpředu) doplněný kuklou a přes to všechno je asi gardecorps.

Žil jsem v představě, že suknice pod kabátcem (asi tedy cotte) je méně vypasovaná a nemusí se tedy doplňovat zapínáním na knoflíky. Pod suknici podle mne patří lehká lněná tunica a na to onen kabátec s kuklou a případně další vrstva.

Jak by tedy měla správně vypadat ta suknice a vůbec celá sestva svršků?

Děkuji za vaše připomínky a přeji krásný den.
Vítězství nebo smrt!
Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Maršálek »

Vladan píše:Zdravím pánové.

Mám dotaz ohledně vypasovaného kabátce s pachy. Hledám nějaké podklady pro vytvoření kompletních svršků pro polovinu 14. století a střední šlechtu. Prohlížel jsem nyní Romanci o Alexandrovi a našel jsem vyobrazení http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 64/76r.jpg (vpravo nahoře) kde cotte (jestli se jedná o cotte) má zapínání od lokte k malíku (předpokládám tedy, že je poměrně dost vypasované a v tom případě by bylo praktičtější i zapínání na knoflíky v předu), přes něj vypasovaný kabátec s pachy (předpokládám u něj zapínání vpředu) doplněný kuklou a přes to všechno je asi gardecorps.

Žil jsem v představě, že suknice pod kabátcem (asi tedy cotte) je méně vypasovaná a nemusí se tedy doplňovat zapínáním na knoflíky. Pod suknici podle mne patří lehká lněná tunica a na to onen kabátec s kuklou a případně další vrstva.

Jak by tedy měla správně vypadat ta suknice a vůbec celá sestva svršků?

Děkuji za vaše připomínky a přeji krásný den.
Spodní suknice bude přiléhavější, s dobrým střihem ale nemusí být nutně zapínaná vepředu. Svrchní suknice (kabátec) pak již nejspíš bude zapínaná na knoflíky vepředu. V souladu s dobovou módou může být zapínaná jenom od krku k prsní kosti, nebo po celé své délce (z vyobrazení není zjevné). Jako teplý svršek následuje karnáč, který je střihem velmi podobný heroldskému tabartu a jehož délka se pohybovala od kotníků k pasu. Tady je jeho délka zřejmá. Nohavice, střevíce a kukla jsou zjevně patrné a není třeba je zvlášť rozebírat.
Vzhledem k tomu, že se jedná o velmože, bude jejich oděv z odpovídajícího materiálu (např. spodní suknice z batistu, či hedvábí).
Ich dien!