Zpracování kovů, jejich výroba, lití a kování
Moderátoři: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 1430
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 198
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Mám jednu velkou prosku - nemáte někdo zkušenost s odléváním mosazi?
Včera jsem odléval několik přezek a ozdob na opasek, ale výsledek byl žalostný - . odlitek je moc zrnitý, tavenina mi nezkopírovala ostré detaily a po vyhoření zinku, kterému jsem nebyl schopný zabránit ani redukčním tavidlem su utvořila silná vrstva krusty, která stékala do odlitku.
Mosaz se špatně lila (po kapkách, ne jednolitým proudem), a rychle tuhla. Výsledek byl lepší, když jsem pčidal výrazně více tavidla, na druhou stranu odlitek byl velmi křehký (taková mosazná litina) a problém se tím úplně neodstranil. Stejně tak pomohl přídavek cínu chvíli před odlitím (i když ne plně), ale výsledkem pak byla mosaz čistě stříbrné barvy.
Jako kontrolu jsem použil technické stříbro, které se lilo jedna báseň - rychle se roztaví, tavenina je homogenní, odlitek dobře kopíruje detaily a pomaleji tuhne, takže chyba nebyla v technologii odlévání, ale v přípravě taveniny. Podobně dobře jako stříbro by se měl dát lít i bronz, i když to už vyžaduje vyšší teplotu.
Mám několik konkrétních otázek na které bych potřeboval odpovědi:
1/ Jak zabránit oxidaci zinku v tavenině a tím tvorbě krusty (máte někdo zkšenost s boritanem ve vztahu k mosazi)?
2/ Jaké použít tavidlo, nebo jaký přidat další prvek pro získání homogenní taveniny, která po vychladnutí zachová barvu a strukturu mosazi?
3/ Lze použít boritan pro relativní snížení teploty tání mosazi stejně jako je tomu u bronzu?
4/ Jak zabráníte oxidaci a vyhoření cínu během tavení bronzu?
5/ Je nějaká finta na ošetření formy (vyjma předehřátí), která by měla za následek lepší přilnavost taveniny k formě (lepší reprodukce detailů, menší zrnitost povrchu odlitku)?
Předem moc děkuji za rady od lidí, kteří už podobné problémy řešili. Zároveň děkuji všem monitorovým teoretikům (kteří sice mají plnou hlavu představ sezbíraných po internetu, ale žádnou zkušenost) za jejich mlčení.
Andre
Včera jsem odléval několik přezek a ozdob na opasek, ale výsledek byl žalostný - . odlitek je moc zrnitý, tavenina mi nezkopírovala ostré detaily a po vyhoření zinku, kterému jsem nebyl schopný zabránit ani redukčním tavidlem su utvořila silná vrstva krusty, která stékala do odlitku.
Mosaz se špatně lila (po kapkách, ne jednolitým proudem), a rychle tuhla. Výsledek byl lepší, když jsem pčidal výrazně více tavidla, na druhou stranu odlitek byl velmi křehký (taková mosazná litina) a problém se tím úplně neodstranil. Stejně tak pomohl přídavek cínu chvíli před odlitím (i když ne plně), ale výsledkem pak byla mosaz čistě stříbrné barvy.
Jako kontrolu jsem použil technické stříbro, které se lilo jedna báseň - rychle se roztaví, tavenina je homogenní, odlitek dobře kopíruje detaily a pomaleji tuhne, takže chyba nebyla v technologii odlévání, ale v přípravě taveniny. Podobně dobře jako stříbro by se měl dát lít i bronz, i když to už vyžaduje vyšší teplotu.
Mám několik konkrétních otázek na které bych potřeboval odpovědi:
1/ Jak zabránit oxidaci zinku v tavenině a tím tvorbě krusty (máte někdo zkšenost s boritanem ve vztahu k mosazi)?
2/ Jaké použít tavidlo, nebo jaký přidat další prvek pro získání homogenní taveniny, která po vychladnutí zachová barvu a strukturu mosazi?
3/ Lze použít boritan pro relativní snížení teploty tání mosazi stejně jako je tomu u bronzu?
4/ Jak zabráníte oxidaci a vyhoření cínu během tavení bronzu?
5/ Je nějaká finta na ošetření formy (vyjma předehřátí), která by měla za následek lepší přilnavost taveniny k formě (lepší reprodukce detailů, menší zrnitost povrchu odlitku)?
Předem moc děkuji za rady od lidí, kteří už podobné problémy řešili. Zároveň děkuji všem monitorovým teoretikům (kteří sice mají plnou hlavu představ sezbíraných po internetu, ale žádnou zkušenost) za jejich mlčení.
Andre
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 537
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 950
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Pěkné, není u toho napsáno jak je to celé velké, případně boční pohled? Přijde mi že ta očka jsou v poměru k celkovým rozměrům nějaká malá
a taky krátká pokud by měla projít skrz a ještě mít prostor pro kolíčky.

A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 2125
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Tam přijde drát, podobné zajištění je třeba z VM u ptačích zápinek, číslo hrobu si nepamatuju, asi Mikulčice II/100, ale fakt je to lovení z paměti, podívám se doma, ale až po víkendu...
Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.
Pravoslav, Orcae Ita
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 537
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 317
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 537
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Tady jsou rozměry
Material : Silvered Bronze
Origin : France ?
Provenance : Munich art market
Period : VII c.A.D.
Dimensions : Length : 5,7 cm - Width : 5,2 cm
A tady je ta extrémní přezka

Merovingian bronze apparel ornaments typical of the VII c. A.D. "aquitain" complex.
The large buckle plate - in length 18,5 cm - is "aquitain" is shape, with large protruding discs. The ornamentation is composed
of four registers with intertwinned bands. The decoration is cast, perhaps sharpened by engraving.
The plate has three very large bosses, one missing, which are strictly ornamental, the belt and the plate being attached
through four loops in the back. The plate and the buckle are separated. The pin is missing.
The back-plate was mounted to the middle of the belt, being this visible from the back. It is engraved with a central ornament
with four legs terminated in croziers, perhaps a swastika variation, framed by several registers of lines and zigzags.
formerly ornamented by four bosses, now missing.
The last item of the lot is a partial "caterpillar" brooch with a very nice, complex, scene of interlaced animals
in the "Germanic zoomorphic style II". Two heads and two feet are clearly visible (see below). Had it been complete, it would have been a rare item.
The four items were found together, as shown in a early XX c. photograph joined with the lot. At this time, the missing part of the brooch was present,
unfortunately lost by the owners.
Material : Bronze
Origin : France
Provenance : Paris auction sale (Drouot), found end XIX c. / early XX c.
Period : VII c.A.D.
Dimensions : Length : Buckle and plate : 18,5 cm, back plate : 6 cm, brooch : 4 cm
Material : Silvered Bronze
Origin : France ?
Provenance : Munich art market
Period : VII c.A.D.
Dimensions : Length : 5,7 cm - Width : 5,2 cm
A tady je ta extrémní přezka

Merovingian bronze apparel ornaments typical of the VII c. A.D. "aquitain" complex.
The large buckle plate - in length 18,5 cm - is "aquitain" is shape, with large protruding discs. The ornamentation is composed
of four registers with intertwinned bands. The decoration is cast, perhaps sharpened by engraving.
The plate has three very large bosses, one missing, which are strictly ornamental, the belt and the plate being attached
through four loops in the back. The plate and the buckle are separated. The pin is missing.
The back-plate was mounted to the middle of the belt, being this visible from the back. It is engraved with a central ornament
with four legs terminated in croziers, perhaps a swastika variation, framed by several registers of lines and zigzags.
formerly ornamented by four bosses, now missing.
The last item of the lot is a partial "caterpillar" brooch with a very nice, complex, scene of interlaced animals
in the "Germanic zoomorphic style II". Two heads and two feet are clearly visible (see below). Had it been complete, it would have been a rare item.
The four items were found together, as shown in a early XX c. photograph joined with the lot. At this time, the missing part of the brooch was present,
unfortunately lost by the owners.
Material : Bronze
Origin : France
Provenance : Paris auction sale (Drouot), found end XIX c. / early XX c.
Period : VII c.A.D.
Dimensions : Length : Buckle and plate : 18,5 cm, back plate : 6 cm, brooch : 4 cm
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 65
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Příspěvky: 1430
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00