http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator. ... 3&I=000009
Je tento "surcotte"(nebo jak bych to měl ideálně nazývat) s kapucou šit nějak speciálně ,že tolik vyniká to podšití tím hranostajem. Je tedy podšitá ta kapuce ,nebo by to mohl být nějaký límeček?
Většinou mi to příjde jednoznačně podšitá kapuce,ale sem tam to vypadá ,jako by to přímo z té kapucy trčelo,což mi moc nesedí,radši se zde tážu.
Maršálku koukal jsem na ty Gardecorpsy a nikde jsem nenašel jednoznačně viditelný surcotte ještě pod ním,což ještě nemusí nic znamenat.Je možné ,že se to tedy mohlo lišit podle sezóního používání.
Odívání
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 155
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Bohuslavice nad Metují
Re: Navazovací rukávy
Chápu popíchnutí. Nechci hrát foliantovanou, ale za asi nejsolidnější z toho co mám k dispozici považuji Norrise: Norris Costume & fashion, London 1931, má to několik dílů, tenhle se týká gotiky a je uveden letopočty, které si nepamatuji. Naprosto necituje prameny.Nardev wrote:Posadowski wrote: Popsal jsi to docela dobře. Jenom bych byl rád pokud by jsi mohl uvést nějaké kvalitnější zdroje.
Druhá celkem rozumná kniha je od Houstonové, tady ovšem s výhradami, některé části jsou na úrovni naší Kybalové (zjednodušení hraničící s nesmyslem)
Houston Medieval costume in England & France, the 13th, and 14th and 15th centuries, London, (? před 1950) Prameny cituje celkem solidně.
Pokud už vím, o jaký oděv se jedná a přemýšlím, jak ho ušít, mohu se inspirovat tady: Thursfield, Medieval tailors assistent, (cca 2002)
Jedná se o střihy a popisy jak který oděv ušít v dnešní době aby vypadal jak má,k publikaci je třeba přistupovat s mírnou rezervou. Prameny se naprosto nezabývá.
Pokud je zájem o přesné citace, ozvi se mailem a já Ti je pošlu, musel bych to doma najít.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 155
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Bohuslavice nad Metují
Zdravím, mužskými pokrývkami hlavy jsem se zatím podrobně nezabýval, ale mohu posloužit paralelou. Stejně tvarovanou kapuci nosí v našem období přes plášť či gardecorps i ženy. Taková velmi široká ohrnutá kapuca s dobře viditelným podšitím (ikdyž bohužel zčásti schovaná pod zavitím) je velmi dobře vidět na hrobce Lady de Northwoode. Houstonová tvrdí, a nezdá se mi to úplně zcestná myšlenka, že je kapuca ušitá tak, aby chránila krk a nefoukalo do výstřihu. Na obrázcích, které se pokusím přiložit je to zobrazeno možná až přehnaně, na obrázku, který cituješ ta kapuca zřejmě není spínaná a výstřih pro krk je méně těsný, myslím ale, že idea střihu bude stejnáKOHO z Hrabišína wrote:Je tento "surcotte"(nebo jak bych to měl ideálně nazývat) s kapucou šit nějak speciálně ,že tolik vyniká to podšití tím hranostajem. Je tedy podšitá ta kapuce ,nebo by to mohl být nějaký límeček?
Většinou mi to příjde jednoznačně podšitá kapuce,ale sem tam to vypadá ,jako by to přímo z té kapucy trčelo,což mi moc nesedí,radši se zde tážu.
...Bohužel se mi sem nepodařilo vložit obrázek z disku, takže buďto můžu poslat mailem, případně budu vděčný za radu, jak se to provede
ok1ipv@seznam.cz
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 155
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Bohuslavice nad Metují
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 113
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
Já myslím že právě ne. U tohohle střihu vzniká cíp, který sahá na prsa. A Kybalová jej vyloženě řadí od 15. dále do renesance. To co je vidět na iluminaci je daleko prostší. Jen je to veliká, rozuměj, vysoká kápě. podobnou a naprosto střihově jednoduchou jsem použil na řádovém odění pro Templ. při spuštění dělé přesně tohle, jen musí být hodně vysoká.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 155
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Bohuslavice nad Metují
Nojo, Kybalová... Na to, že lze tenhle střih řadit do 14. století je dokladů spousta a že je Kybalová nezná mě nepřekvapuje.Ronšperk wrote:Já myslím že právě ne. U tohohle střihu vzniká cíp, který sahá na prsa. A Kybalová jej vyloženě řadí od 15. dále do renesance. To co je vidět na iluminaci je daleko prostší. Jen je to veliká, rozuměj, vysoká kápě. podobnou a naprosto střihově jednoduchou jsem použil na řádovém odění pro Templ. při spuštění dělé přesně tohle, jen musí být hodně vysoká.
Je možné, že máš pravdu, samozřejmě lze kapucu udělat i jako běžnou kapucu, pokud se udělá hodně veliká, bude vypadat i tak jako na obrázku. A cíp? Když se podíváš na střih, je tam zdůrazněný, asi nebude nic jednoduššího než ho prostě zkrátit či vynechat a fungovat to bude taky.
Možností jak tu kapucu střihnout je určitě víc...