Katedrála v Chartres, Okno Karla Velikého

Duchovno, víra, věda, umění

Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Rab, Begbie

Post Reply
User avatar
Sidney
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 537
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Katedrála v Chartres, Okno Karla Velikého

Post by Sidney »

Katedrála v Chartres, Okno Karla Velikého

Na stránkách katedrály v Chartres / http://images.library.pitt.edu/cgi-bin/ ... c=chartres / jsem narazil na nádherné obrazy na skle datované do let 1215 - 1225. Myslím, že se dají směle srovnat s Macieowskou biblí. Spousta detailů oděvu, zbraní, zbrojí, předmětů denního života atd. Všímavý pozorovatel najde spoustu detailů. Posuďte sami...
Last edited by Sidney on Wed 14. May, 2008 13:32, edited 1 time in total.

Archimedes
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Brno
Contact:

Post by Archimedes »

Moc pěkné!
Zdá se mi to nebo je velká část šupinovek dělaná stylem "vzhůru nohama" stejně jako byzantský klibanion?

User avatar
Sidney
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 537
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Sidney »

U šupinovek by to bylo divný, ale většina lamelových zbrojí byla "vzhůru nohama". Po pravdě řešeno si teď nevzpomínám na žádnou, která by se překrývala zhora dolů.

User avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 956
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha

Post by Boza »

Mno, je to zvláštní, Archimedes má pravdu, třeba ten obrázek s obrem Ferragutem ukazuje šupinovku nebo lamelovku, kde jsou ty zaoblene konce supin-lamel smerem nahoru.

Na omyl bych to netipoval, protoze na rukavu jsou smerem dolu.
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Archimedes
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Brno
Contact:

Post by Archimedes »

Problém v terminologii, klibanion jsem označil jako šupinovku ;) (podle mě klibanion není typická lamelovka ani šupinovka, ale jejich hybrid, ale to je vedlejší)

Co jsem chtěl říct bylo, že jsem měl tuhle konstrukci kov-podklad-kov odspoda nahoru spojenou čistě s klibanionem a Byzancí, tak mě to překvapilo na obrázku, který znázorňuje představu z 13.století o Karlu Velikém.

Archimedes
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Brno
Contact:

Post by Archimedes »

No zrovna u toho kousku nevím, ke komu ta střeva patří a jestli je to trup položený napravo nebo nalevo :)
Že by si malíř, co si dal práci s všemožnými detaily, vybíral směr kladení destiček jak ho napadlo? Možné to sice je, ale nevsadil bych si na to.

Borivoj
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 128
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Contact:

Post by Borivoj »

Je to nejen možné, ale i dost pravdědobné.

Třeba si při malování jednou omylem ke stolu sednul z opačný strany. :mrgreen:

Ježour
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 107
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Ježour »

Archimedes wrote: Co jsem chtěl říct bylo, že jsem měl tuhle konstrukci kov-podklad-kov odspoda nahoru spojenou čistě s klibanionem a Byzancí, tak mě to překvapilo na obrázku, který znázorňuje představu z 13.století o Karlu Velikém.
Podle toho co je vidět, se zdá, že Karlovi rytíři mají kroužkovky a naopak lamely nosí padouši/saracéni.
Hwæt!

frenk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 317
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by frenk »

mě osobně překvapily ostruhy s kolečky v tak ranném období, u nás se datují až od pol.13.stol.Velmi hezké detaily

Borivoj
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 128
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Contact:

Post by Borivoj »

To byla první věc, který jsem si všiml. Ještě k tomu poměrně pozdní typ - dle počtu trnů.

Hold jsou ti frantíci trochu napřed

Archimedes
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Brno
Contact:

Post by Archimedes »

Ježour wrote:Podle toho co je vidět, se zdá, že Karlovi rytíři mají kroužkovky a naopak lamely nosí padouši/saracéni.
To už by dávalo smysl :o

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Frank: no je-li to datované 1225, tak něco kolem třiceti let, to je sice solidní náskok ale zase tak dramaticky bych to neviděl.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

frenk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 317
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by frenk »

šak já z toho taky nepadam do mldob, ale připadalo mi to zajímavé, každopádně bych už asi nálezy těchto ostruh nedatoval jednoznačně od pol.13.stol.

Post Reply