Odívání

Obchod a výroba

Moderátor: Joe

cossack
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 665
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od cossack »

Samozdřejmě to nelze brát jako dogma. Záleží na kvalitě, tloušťce, údržbě, namáhání a tak. Ta kůže se Ti nerozpadne na kousky, ale velice rychle ztrácí pevnost. Dalo by se říci, že zteří.
Pokud Ti kamaše pořád drží, buď rád.
Moje leginy po deseti letech provozu v zimně v létě jsou tak do půli lýtek hodně špatné. Tam ta kůže trpí nejvíc. Třeba na stehnech je to ještě v pohodě.
Uživatelský avatar
Vitous
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 494
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Vitous »

CHEYENNE: Solenice bledne az do svetle seda taky, aspon na leginach jsem to videl. Mozna te to tim, ze se neustale machaji v rose a pod. a nasledne susi, ale casem proste zesvetla.
MYSAK: v horkem caji rozhodne ne!!! Tu kuzi bys uplne znicil.

Jinak, ja se pro sve prvni kozene leginy rozhodl pouzit solenici prave z duvodu ceny. Nechce se mi investovat ctyrnasobnou cenu do neceho co se teprve ucim a pravdepodobne za dva-tri roky v lese uplne znicim. Snazil jsem se je napatinovat cajem, aby uplne nesvitily a jsem spokojen.
Vitana sgt. Compagnies Franches de la Marine
Uživatelský avatar
Spící Medvěd
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Spící Medvěd »

A nyní z jiného soudku. Jak je to s potištěnou látkou na košile kolem roku 1780 - 1800. Od Dešťule vím, že to néé, ale na fůře fotek človíčků co dělají tuhle dobu jsou k vydění kytičkované, koskované a pruhované košile. Hlavně tedy u hobystů z ameriky, ale i u našich lidí . Jak to tedy je ? :twisted:
Uživatelský avatar
peggy
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 311
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od peggy »

Pokud se týká skutečně potisku, pak je to mladší záležitost, viz například toto (z našeho kraje):
Historie textilní výroby na Královedvorsku sahá daleko do 16. století. Z tohoto období pocházejí první zmínky o existenci cechu soukenického, tkalcovského a barvířského ve Dvoře Králové nad Labem. Není přesně známo, kdy se barvíři začali zabývat i potiskováním, ale první zachovaná vzorkovnice cechmistra Václava Kroupy pochází z roku 1827. První strojní textilní tiskárna byla založena Vilémem Schleinem v roce 1874.
Ale na druhou stranu zcela určitě existovaly látky s vetkanými proužky, asi jako je náš kanafas. Složitější vzory a kombinace barev jsou zcela jistě mladší a připustil bych je pro dobu po občanské válce. Modrotisk (a to mohou být i kytičky) bych bral i pro tu první polovinu 19. století.

Čili do r. 1800 nic moc - ale třeba mě někdo opraví (nebo doplní).
Peggy, Trappers´Corral
Uživatelský avatar
peggy
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 311
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od peggy »

Takže ještě doplním sám sebe:
V 18. století se začala rozšiřovat technika barvení látek s tzv. rezervačním tiskem ("modrotisk"). Na naškrobené plátno se dřevěnými formami
nanáší rezerva (pap), směs kaolínu a arabské gumy. Forma byla čtvercová deska o délce strany 20 až 30 cm, složená ze dvou částí. Spodní díl s vyřezaným vzorem býval vyroben z tvrdého, většinou hruškového dřeva, horní část s držadlem pak z měkkého dřeva. Zaschnuté plátno se několikrát ponoří do studené barvicí lázně tzv. kýpy, připravené z indiga, vápna, zelené skalice a jiných příměsí, pak se vytáhne a nechá se pověšený na vzduchu. (Indigo je bezbarvá šťáva obsažená v pletivu rostlin indigofera z východní Indie, která se ve styku s kyslíkem zbarvuje na modro. )
Nejčastěji byl potisk bílomodrý. Zhotovoval se ale též vícebarevný tisk. K modré přibyly barvy žlutá, oranžová, zelená a červená.
Peggy, Trappers´Corral
awe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od awe »

něco málo se dá najít v článku "Barvení a tištění látek v 18.století" na http://irokezove.unas.cz/ v sekci "Oblečení"
Uživatelský avatar
peggy
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 311
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od peggy »

No, není to v rozporu, ale na druhé starně si nemyslím, že by třeba lovci v 18. stol. v Americe používali moc indické vzory :)
Zdá se mi to tam trochu vytržené ze souvislosti ;)
Peggy, Trappers´Corral
Uživatelský avatar
Spící Medvěd
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Spící Medvěd »

Ono asi hlavně šlo o to, kterou látku zrovna obchodníci dovezli.
awe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od awe »

peggy píše:No, není to v rozporu, ale na druhé starně si nemyslím, že by třeba lovci v 18. stol. v Americe používali moc indické vzory
je samozřejmé, že lovci chodili v "pracovním" oděvu - tj. nejčastěji nějaké lněné jednobarevné košili a na "módní výstřelky" jako indické vzory, bavlněné látky, apod. moc nedali, jelikož jim to nejspíše nepřineslo žádný užitek a bylo to poměrně drahé.....
peggy píše:Zdá se mi to tam trochu vytržené ze souvislosti ;)
každopádně ten článek ukazuje, že existuje více možností než jedna. Kdysi mi někdo nutil, že jediná stylová košile pro 18.století je bílá lněná. Pro bělochy té doby to tak asi i je, ale dnes už vím, že síla obchodu byla taková, že když si indoši poručili bleděmodrou s červenýma puntíkama, tak se běloši sakramentsky snažili jim jí za jejich zboží dodat....
awe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od awe »

SpiciMedved píše:Ono asi hlavně šlo o to, kterou látku zrovna obchodníci dovezli.
...a ti dovezli to, po čem byla momentálně poptávka.... tj. pro lovce apod. levnou bílou lněnou látku.... pro bohaté lidi s vyšším postavením právě třeba ty indické látky.... a pro indiány to co se těm kterým momentálně líbilo a mohli to zaplatit :idea: