Jistý stupeň institucionalizace najdeš všude. Velký rozdíl je ovšem v tom, že většině animistů nevadí přibrání prvků od jinud (asi jako Římani) a tak se vlastně neustále rozšiřuje a přeskupuje. Vysvětlit to je ovšem spíš na osobní pokec u táboráku než u monitoru.Pampalíny píše: U animistů je to sice složitější, ale i zde bych to očekával...
Indiánská jména
Moderátor: Joe
-
Mokohtavenotaxe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 254
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Pampalíny
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 1814
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Joe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 1031
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
To je věc dost složitá, ve které se tápe i mezi odborníky. Podle mne je tzv. moderní náboženství důsledkem mimo jiné, i jisté lidské pohodlnosti, neboť myšlení bolíPampalíny píše:Podle mne každé náboženství vede časem k vytváření církevní instituce. Je to jen otázka "rozvoje" společnosti (u malých společenství to nehrozí). Kdysi jsem se přel o to, že Slovanská stará víra by se za pár let zkompromitovala taky. U animistů je to sice složitější, ale i zde bych to očekával...
Nutno zde dodat, že vždy to bude jinak vnímat člověk bez osobní zkušenosti a s osobním prožitkem. (jsou lidé, kteří mají vizi náhodně, nebo si ji uměle vyvolají a nebo ji nemají nikdy !!!) Podle třeba Muslimů byli Bohem (čili nějakým universem) osloveni jen vyvolení, např. prorok. Hereze okultistů je hlavně v tom, že připouští, že vyvoleným může být každý člověk, pokud zná správný postup!
Ale popravdě - to se dotýkáme jen hrotu ledovce. Toto je příliš složité téma.
Já jsem prostě přesvědčen, že z čistého animizmu se stát církev v pravém slova smyslu nemůže, protože to pak už by nebyl animizmus!
Joe M.
-
Mokohtavenotaxe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 254
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Jura
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 357
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
dovolím si pár poznámek k předchozí debatě:
- mezi odborníky se termím "primitivní náb." už léta nepoužívá, spíše "náb. přírodních národů", etc...
- i v křesťanství dohcázelo a dochází k přejmenovávání (křest, biřmování, vstup do nějakého společentví - např. k řeholníkům, -cím,...) + různé přezdívky
- typickým příkladem institualizace neliterárního náb. je japonský šintoismus...
a ad jiná debata: Moravští bratři jsou dkutečně High quality
- mezi odborníky se termím "primitivní náb." už léta nepoužívá, spíše "náb. přírodních národů", etc...
- i v křesťanství dohcázelo a dochází k přejmenovávání (křest, biřmování, vstup do nějakého společentví - např. k řeholníkům, -cím,...) + různé přezdívky
- typickým příkladem institualizace neliterárního náb. je japonský šintoismus...
a ad jiná debata: Moravští bratři jsou dkutečně High quality
-
Mokohtavenotaxe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 254
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Joe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 1031
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Vždyť to jsem měl na mysliMokohtavenotaxe píše:Pokud bych měl slovíčkařit (a to já občas rádJoe píše:Já jsem prostě přesvědčen, že z čistého animizmu se stát církev v pravém slova smyslu nemůže, protože to pak už by nebyl animizmus!)z animistického světonázoru se stát církev může. Ale ovšem přestane v tom okamžiku být animistická.
![]()
Joe M.
-
Joe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 1031
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
-
Raiden
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 543
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Re: Indiánská jména
Prosím za prominutí, ale jak se mám zachovat v případě, že cítím potřebu Indiána oslovit a to pokud možno zdvořile, čili snažím se komunikovat a přitom se vyhnout faux pas???Mokohtavenotaxe píše: Také není vhodné se přímo někoho ptát jak se jmenuje
Je snad na místě otázka položená ve třetí osobě a oslovení "můj rudý bratr"? Já to teda takovohle rétoriku považoval na mayovskej mýtus...
(marginální poznámka: "mayovskej mýtus = mýtus vytvořený Karlem Mayem, nikoli národem Mayů...
-
Mokohtavenotaxe
- Stálý přispěvatel

- Příspěvky: 254
- Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00