Zbroje,prošívanice,atd.
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 537
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Nemáš někde fotku toho kombinovaného pletiva v osmičkách? Na Lorice máš pokud se nemýlím šestky.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5440
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 950
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Každý kdo tvrdí že jsou na jakýchkoliv zbrojích svařované kroužky mluví o něčem co na 99% nikdy neexistovalo. Nechci říkat že lže, ale je to normální "městský mýtus". To co různí autoři interpretují jako "svařované" jsou ve skutečnosti buďto odkorodované nýtované, nebo vysekávané z plechu.
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Ad ploché kroužky s textem - také si myslím, že se jedná o zbroj Borise Godunova, která je vystavená v kremelské Oruženoj palátě. Mám je mimo jiné v katalozích, jenom jsem už druhý měsíc doma bez počítače, tedy i bez skeneru. Tímto se ti Bozo omlouvám za prodlení, nezapoměl jsem 

Ich dien!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 537
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Asi to tak bude /stran toho borise godunova/, vzpoměl jsem si na to mimoděk při pohledu na ty kroužky a měl jsem dojem že jde o Něvského ....
-
- Nováček
- Posts: 10
- Joined: Tue 03. Jan, 2012 8:52
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Zdravím mám dotaz zajímám se o Starověk především do příchodu křesťanství. A můj dotaz směřuje právě na zbroj když se člověk podívá na Římské legie nebo Řecké hoplity profesionálové každém coulu -> hlavně u Římských legii od kožené až po kroužkové a plátěné zbroje.
Kde se tedy v raném středověku ztratili pláty tak jsem se na tom pozastavoval četl jsem že Římské a Keltské kovárny patřili k nejlepším a že jejich kvalitě dokázali přiblížit až kolem 17-19. století. Tak mě teda zajímá jestli ztráta raném středověku takových vymožeností (Plátové zbroje profesionality je jenom doba úpadku) nebo to mělo nějaký racionální důvod proč se pomalu po 1000 let nepoužívali pláty ale jenom kroužkové a kožené zbroje.
Kde se tedy v raném středověku ztratili pláty tak jsem se na tom pozastavoval četl jsem že Římské a Keltské kovárny patřili k nejlepším a že jejich kvalitě dokázali přiblížit až kolem 17-19. století. Tak mě teda zajímá jestli ztráta raném středověku takových vymožeností (Plátové zbroje profesionality je jenom doba úpadku) nebo to mělo nějaký racionální důvod proč se pomalu po 1000 let nepoužívali pláty ale jenom kroužkové a kožené zbroje.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5440
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Největší prokazatelně železné pláty z římské provenience představují asi hrudní pláty loricy segmentaty typu Newstead. To je sice poměrně velký plát železa, ale tak na úrovni výplní plátových kabátců z konce 13.st. a 14.st. Samotnou kapitolu představuje thorax - tzv. "lorica musculata". Tu totiž z římského období dosud neznáme z žádného nálezu. Známe je vlastně výhradně z četné ikonografie - plastiky (reliéfy, sochy, busty), fresky nebo mozaiky aj. V archeologických nálezech se nám dochovaly pouze výrazně starší řecké svalové krunýře. Ty jsou všechny bronzové. Můžeme důvodně předpokládat, že svalové krunýře ještě v republikánské armádě a nejspíš i v raném principátu byly také bronzové (sama tato zbroj užívaná později především důstojníky je záměrně archaizující). Zda mohl existovat železný svalový krunýř ve skutečnosti s jistotou nevíme. Všechny takové rekonstrukce (včetně té mojí) vychází pouze z předpokladu, že bylo v jejich silách a možnostech takový plát teoreticky vykovat. Bylo by to jistě nesmírně nákladné, ale tyhle zbroje nosili téměř výhradně důstojníci a ti si svou zbroj pořizovali na míru, ze svého a mohli si takový luxus dovolit. Nicméně opakuji - dosud nemáme žádný nález prokazatelně římského svalového krunýře, ani bronzového ani železného a už vůbec ne koženého. Není to ale zase tak zvláštní jak by se mohlo jevit - ve srovnání s loricou hamatou, squamatou nebo segmentatou byl římský thorax na bojišti statisticky poměrně vzácnou zbrojí. Jiných zbrojí byly statisíce a z nálezů jich máme jen zlomek.
Ohledně kováren - ono to souvisí jednak s technologií ale také s nákladností - římané byli schopni vyrobit ledasco, ale čím větší byly ty pláty, tím složitější a nákladnější byla výroba. Ani v době největší slávy Impéria nebyla segmentatou (a jedno jestli starší typ Corbridge nebo novější typ Newstead se všemi podvariantami) zřejmě vyzbrojena ani většina římské armády. Obecně nejrozšířenější zbrojí mezi legiemi i pomocnými sbory v průběhu dějin byla zřejmě lorica hamata (kroužková zbroj). Od 3.st.n.l. se navíc segmentaty z výstroje římských legií pomalu vytrácí (i když je můžeme najít na výjevech sporadicky i později) a nahrazuje je u pozdně římských legií spíše kroužková zbroj, případně lehkooděnci zcela beze zbrojí (nepočítám-li štít a přilbu) apod. U jezdců byla zase kromě kroužkové zbroje populární po východním vzoru šupinová zbroj (squamata). Ústup od segmentových zbrojí bude zřejmě souviset s celkovým úpadkem říše, který se neprojevil v téhle době ještě ani tak úpadkem technologie samotné, jako spíš úpadkem ekonomiky, barbarizací armády aj. Tyhle zbroje byly zřejmě pro pozdní legie příliš drahé, těžké apod. Ostatně měnil se i celý styl boje s přesunem těžiště od pěchoty k jízdě aj.
Nakonec po pádu Západořímské říše došlo k nevyhnutelnému úpadku i samotné technologie (bylo snazší vykovat malou šupinu než velký plát - problém není v kování plátu ale v materiálu, způsobu tavby a zpracování železa). Jenže protože k ústupu od podobných zbrojí dochází už v pozdně římské armádě, chybí podobné zbroje i v raně středověké byzatské armádě. Zato se i v raném středověku udržela v Byzanci i na Západě koužková a šupinová zbroj. A co je zajímavé na některých raně středověkých byzantských i franských výjevech opět vidíme staré římské svalové krunýře. Mají různou barvu - vesměs hnědé, ale i šedivé. To může znamenat cokoli - kůži, bronz, postříbřený bronz, železo... a nebo (a to je dost pravděpodobné) z toho pro nás o jejich soudobé výstroji neplyne nic a autoři pouze záměrně stylizují své výjevy v archaickém římském stylu (to platí hlavně o té Franské říši).
Ohledně kováren - ono to souvisí jednak s technologií ale také s nákladností - římané byli schopni vyrobit ledasco, ale čím větší byly ty pláty, tím složitější a nákladnější byla výroba. Ani v době největší slávy Impéria nebyla segmentatou (a jedno jestli starší typ Corbridge nebo novější typ Newstead se všemi podvariantami) zřejmě vyzbrojena ani většina římské armády. Obecně nejrozšířenější zbrojí mezi legiemi i pomocnými sbory v průběhu dějin byla zřejmě lorica hamata (kroužková zbroj). Od 3.st.n.l. se navíc segmentaty z výstroje římských legií pomalu vytrácí (i když je můžeme najít na výjevech sporadicky i později) a nahrazuje je u pozdně římských legií spíše kroužková zbroj, případně lehkooděnci zcela beze zbrojí (nepočítám-li štít a přilbu) apod. U jezdců byla zase kromě kroužkové zbroje populární po východním vzoru šupinová zbroj (squamata). Ústup od segmentových zbrojí bude zřejmě souviset s celkovým úpadkem říše, který se neprojevil v téhle době ještě ani tak úpadkem technologie samotné, jako spíš úpadkem ekonomiky, barbarizací armády aj. Tyhle zbroje byly zřejmě pro pozdní legie příliš drahé, těžké apod. Ostatně měnil se i celý styl boje s přesunem těžiště od pěchoty k jízdě aj.
Nakonec po pádu Západořímské říše došlo k nevyhnutelnému úpadku i samotné technologie (bylo snazší vykovat malou šupinu než velký plát - problém není v kování plátu ale v materiálu, způsobu tavby a zpracování železa). Jenže protože k ústupu od podobných zbrojí dochází už v pozdně římské armádě, chybí podobné zbroje i v raně středověké byzatské armádě. Zato se i v raném středověku udržela v Byzanci i na Západě koužková a šupinová zbroj. A co je zajímavé na některých raně středověkých byzantských i franských výjevech opět vidíme staré římské svalové krunýře. Mají různou barvu - vesměs hnědé, ale i šedivé. To může znamenat cokoli - kůži, bronz, postříbřený bronz, železo... a nebo (a to je dost pravděpodobné) z toho pro nás o jejich soudobé výstroji neplyne nic a autoři pouze záměrně stylizují své výjevy v archaickém římském stylu (to platí hlavně o té Franské říši).
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Site Admin
- Posts: 1501
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: P9
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
A podle čeho to takoví franský iluminátoři kreslili? To stále překreslovali římský svitky nebo to mohli někde naživo vidět?Wothan wrote:A co je zajímavé na některých raně středověkých byzantských i franských výjevech opět vidíme staré římské svalové krunýře... autoři pouze záměrně stylizují své výjevy v archaickém římském stylu (to platí hlavně o té Franské říši).
BTW kontrola pravopisu mi nabídla použít místo iluminátoři inseminátoři.
NON PLAUDITE. MODO PECUNIAM JACITE.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Nu mohli to mít například v náčrtnících, což byla běžná (a také děděná) malířská pomůcka, díky níž se prokazatelně přenášely i některé jiné reálie, které do daného prostředí "běžně nepatřily"
Je to jedno z možných vysvětlení, tak se například vysvětlují typické byzantské zbroje na vyobrazeních, nebo v uměleckém pojetí, vzniklé na našem území ve 14. st. (relikviář sv. Jiří, freskové a deskové malby, např. sv. Duch v HK, atd.). Stylizace k umění neodmyslitelně patří a k obrazovým pramenům je třeba přistupovat s odpovídajícím kritickým přístupem, jinak vznikají mýty, protože často na vyobrazení vidíme to, co tam vidět chceme
http://www.hradeckydvur.net/studium-his ... ovy-pramen

Je to jedno z možných vysvětlení, tak se například vysvětlují typické byzantské zbroje na vyobrazeních, nebo v uměleckém pojetí, vzniklé na našem území ve 14. st. (relikviář sv. Jiří, freskové a deskové malby, např. sv. Duch v HK, atd.). Stylizace k umění neodmyslitelně patří a k obrazovým pramenům je třeba přistupovat s odpovídajícím kritickým přístupem, jinak vznikají mýty, protože často na vyobrazení vidíme to, co tam vidět chceme

http://www.hradeckydvur.net/studium-his ... ovy-pramen
Ich dien!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 950
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Člověče, jo, zřejmě překreslovali často to samé (resp. ne od Římanů, ale sami od sebe navzájem). Zcela konkrétně, narazil jsem už na to že iluminace v přepisech Prudentiovy Psychomachie jsou si v rozmezí alespoň 300 let velmi podobné (resp. opakují stejné neobvyklé prvky). Ale je taky vidět u některých prvků postupný vývoj.wolf wrote: A podle čeho to takoví franský iluminátoři kreslili? To stále překreslovali římský svitky nebo to mohli někde naživo vidět?
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...