Zbroje,prošívanice,atd.
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Site Admin
- Posts: 1501
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: P9
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
To chápu - mnich někde v klášteře okopíruje text i s obrázkama. Spíš mi šlo o to, že nějaký svalák se v Frankonii objevil naposled roce 200-300? A kdy to začli Frankové kreslit - 700?
NON PLAUDITE. MODO PECUNIAM JACITE.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5440
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
No to ano, ale ne všichni iluminátoři byli zavřeni celý život v jednom scriptoriu. V rámci každého řádu existovalo mezi jednotlivými kláštery celkem čilé spojení a samozřejmě všechny byly nějak spojené s Římem. Nešlo jen o administrativu, ale šířily se myšlenky (nejen náboženské a filosofické, ale i světský technický pokrok), umění. Knihy se samozřejmě vytvářely, kopírovaly a cestovaly. Lidé ale také - některé kláštery měly přímo vyhlášená scriptoria a iluminátorské dílny a nejspíš mohly v rámci řádu fungovat i jako školy. V Itálii a nejspíš místy ještě i v Galii se ale mniši mohli setkat s dochovaným římským uměním (konečně třeba ty svaláky jsou tam na obloucích a sloupech vidět dodnes). Jinak svatohavelské žaltáře i bible Karla Holého se pořád ještě nesou na duchu karolinské renesance (navázání a vzkříšení římských imperiálních tradic), takže to zadaní je tam celkem dobře čitelné.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 104
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Ostrava-Praha
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Přesně jak píše Wothan. Navíc třeba v té Galii tvořili Galorománci většinu obyvatel i po ovládnutí Franky. Kontinuita v městském osídlení, řemeslné výrobě apod. je zjevná a prokázaná. Navíc po bývalém impériu se povalovala spousta soch, kde mohlo jít leccos vidět. Já v možnosti přejímaní starých vzorů problém rozhodně nevidím.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Pokud si chci ověřit, že se určitá reálie, kterou jsem na vyobrazeních nalezl, opravdu v dané dobbě a lokalitě používala, ověřuji si to i v dalších pramenech (ve všech relevantních). A tady je podle Wothanových slov prázdno 

Ich dien!
-
- Nováček
- Posts: 15
- Joined: Wed 11. Jan, 2012 22:42
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Čo takto oživiť disusiu o prešívniciach (hrubom ochrannom odení pod brň)? Prechádzal som tie obrázky snáď stokrát, tento mi unikal
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm35ra.gif (Filištínci vyzliekajú Šaula a jeho synov po bitke na hore Gilboa) Nejak extrémne hrubé mi to nepríde, ale ako obyčajná tunika to tiež nevyzerá...
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm35rb.gif tu to pokračuje http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm35va.gif a tu už visí (škoda, že ho vyzliekli
)



Vor noch dy czwey dink
syn allen kunsten eyn orsprink
Swach vnde sterke
Indes das wort mete merke
syn allen kunsten eyn orsprink
Swach vnde sterke
Indes das wort mete merke
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
To je Mac. bible, cca 1240-1250 a v tomto období již s prošívanicemi pod zbroj nemáme ve smyslu dokladů žádné problémyJakubV wrote:Čo takto oživiť disusiu o prešívniciach (hrubom ochrannom odení pod brň)? Prechádzal som tie obrázky snáď stokrát, tento mi unikalhttp://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm35ra.gif (Filištínci vyzliekajú Šaula a jeho synov po bitke na hore Gilboa) Nejak extrémne hrubé mi to nepríde, ale ako obyčajná tunika to tiež nevyzerá...
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm35rb.gif tu to pokračuje http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm35va.gif a tu už visí (škoda, že ho vyzliekli
)

New York, Pierpont Morgan Library, MS. M. 638, (Morgan Bible, Maciejowski Bible), cca 1250
Zhruba ze stejného období máme i fragment rukávu prošívanice, viz. článek na tomto webu

Ich dien!
-
- Nováček
- Posts: 15
- Joined: Wed 11. Jan, 2012 22:42
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Jasne, na to som zabudol
Ale aj tak...prečo ho nakreslili bez prešívanice? Alebo nebola prešívaná, čo ale nekorešponduje s "plášťom sv. Martina".....chystám sa šiť, ale na prelom 12. 13. a nerád by som to nejak zhovadil 


Vor noch dy czwey dink
syn allen kunsten eyn orsprink
Swach vnde sterke
Indes das wort mete merke
syn allen kunsten eyn orsprink
Swach vnde sterke
Indes das wort mete merke
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
Zbytečně si komplikuješ život rozborem jediného vyobrazení
Doporučuji k přečtení http://www.hradeckydvur.net/studium-his ... ovy-pramen

Doporučuji k přečtení http://www.hradeckydvur.net/studium-his ... ovy-pramen
Ich dien!
-
- Nováček
- Posts: 15
- Joined: Wed 11. Jan, 2012 22:42
Re: Zbroje,prošívanice,atd.
nie je to síce jediný obrázok, čo mi robí vrásky na čele, ale účelnejšie bude šiť a nehádať čo chceli parížania nakresliť a čo nakreslili. Mimochodom, kde by som našiel onen "plášť" sv. Martina? Zabudol som si to dať do záložiek a teraz márne hľadám...
Vor noch dy czwey dink
syn allen kunsten eyn orsprink
Swach vnde sterke
Indes das wort mete merke
syn allen kunsten eyn orsprink
Swach vnde sterke
Indes das wort mete merke
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Re: Zbroje,prošívanice,atd.

Jinak k Mac. bibli stručný komentář majitele - The Morgan Picture Bible
Old Testament Miniatures with Latin, Persian, and Judeo-Persian inscriptions
Jazyk: Latinsky, persky, judeo-persky
Datace: cca 1248
Signatura: MS M.638
Knihovna: The Morgan Library
Místo uložení: New York
Země: USA
Přístup z: http://www.themorgan.org/collections/sw ... asp?id=200
Odborníci se domnívají, že zadavatelem této obrázkové bible byl Svatý Ludvík (francouzský král Ludvík IX. Kapet), který ji dal vyhotovit před svým odjezdem na první ze svých dvou křížových výprav v roce 1248. Bible později přešla do majetku kardinála z Krakova, který ji později nabídl jako diplomatický dar pro velkého perského šáha Abbáse na počátku sedmnáctého století. Rukopis nakonec přešel do rukou židovských majitelů, a to zřejmě v průběhu osmnáctého století. Tyto změny vlastníků různého náboženství by vysvětlovaly latinské, perské a židovsko-perské nápisy kolem obrázků.
Latinská texty jsou nejstarší. Mohou být označeny jako "early-čtrnáctého století," a pocházejí možná od písaře (písařů), školeného v Bologni. Perské texty jsou zjevně druhotné. Byly přidány asi v roce 1608 nebo krátce poté, kdy byl rukopis předložen šáhu Abbasovi v Isfahánu. Judeo-Perské texty jsou poslední a podle odborníků, byly pravděpodobně vypsány v roce 1722 nebo krátce po něm. Někdy v tuto dobu se pravděpodobně bible stala kořistí afghánských vojáků a od nich byla odkoupena íránskými Židy.
Bible je bohatě iluminována s mnoha nádhernými detaily. Dává tak prostřednictvím souboru biblických příběhů Starého zákona vidět svět 13. st. tak, jak jej viděli sami iluminátoři ve svém soudobém prostředí.
Ich dien!