Mám pocit, že právě používání kalicha jako oficiálního symbolu (od kdy, kde apod.) se v husitské literatuře řeší. Zkusim se po tom podívat, ale nic neslibuju...
Co se týče zbytku, postupoval bych při rekonstrukci obdobně. U oděvu husitského kněze potom hodně záleželo na tom, z jaké sociální vrstvy pocházel a co před tím dělal - zásadní změny oděvu bych neočekával... Tedy aspoň v počátečních letech revoluce...
Mrkvoslav wrote:Mám pocit, že právě používání kalicha jako oficiálního symbolu (od kdy, kde apod.) se v husitské literatuře řeší. Zkusim se po tom podívat, ale nic neslibuju...
Co se týče zbytku, postupoval bych při rekonstrukci obdobně. U oděvu husitského kněze potom hodně záleželo na tom, z jaké sociální vrstvy pocházel a co před tím dělal - zásadní změny oděvu bych neočekával... Tedy aspoň v počátečních letech revoluce...
Jsem rád, že mi potvrzuješ můj názor... Užívání kalicha je vlastně doloženo od roku 1414/15, kdy Jakoubek ze Stříbra podávání svátosti oltářní pod obojí způsobou zavedl (oproti Husově mínění ať s tím počká a nedělá rozruch ), ale nevybavuju si, že by někdo řešil až takové detaily jako kdo, kde a v jaké podobě jej nosil. Ale už je to dlouho co jsem ty hlavní práce čet, takže se taky musím podívat znovu. Budeš-li rychlejší, budu ti moc zauzlován.
Tak tohle téma mě zaujalo, já jsem podobnou otázku řešil v souvislosti se svou prací o odívání nobility 1. pol. 14. st. a tam jsem s údivem zjistil, že pro toto starší období neexistuje "úřední" oděv kněží. Chodí v běžném šatu jako ostatní neurození (a podle opakovaných církevních zákazů i jako šviháci) a jenom na samotné liturgické úkony se oblékají do liturgického roucha. Opět podle církevních zákazů usuzuji, že pod nimi měli civilní oděv a nezřídka i velmi zdobný. To je ovšem záležitost katolických kněží a dané doby Přiznávám, že husitské kněze mám také zafixované ve Vávrovské podobě Pokud nedohledáme nějaký sjednocující pokyn pro jejich odění (o čemž pochybuji a byl by mladší), pak bych předpokládal jenom konzervativní dlouhý šat nevýrazných tmavých barev - ale to jsem nic nového nepřinesl Pokud jde o možné viditelné označení (ve smyslu kalicha), pak bych ho chápal jako individuální záležitost. Nu tady je zjevně pole neorané
narazil som na nejake fotky (Tabor?) vyzera to na fresky zobrazujuce vojakov (husitov?) Nepoznate to niekto? Neviem rozoznat ci je to dobove alebo len nejaky bûlschît. Diky.
Ta\datace je dobrá. Je to poznat dle zapřažení koní, vedle sebe se začaly zapřahat až koncem 15. stol, předtím se zapřahaly za sebou.
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz
ClaryAldringen wrote:Ta datace je dobrá. Je to poznat dle zapřažení koní, vedle sebe se začaly zapřahat až koncem 15. stol, předtím se zapřahaly za sebou.
Byl bych opatrnější s těmito zásadními soudy
Martin má ve sbírce tyhle dvě lahůdky pro konec 14.stol a začátek 15.
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server ... 008939.JPG
Kunstwerk: Federzeichnung koloriert ; Illustrationszyklus Dichtung ; Illustration ; Tirol ; Vintler:05548-05595
Dokumentation: 1411 ; 1411 ; Wien ; Österreich ; Wien ; Österreichische Nationalbibliothek ; cod. 13567 ; fol. 102v
Anmerkungen: Hans Vintler. Blumen der Tugend