Svátky ve vrcholném středověku
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 948
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 281
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Kostelní Radouň/Praha
Vladan: to abych už vyrazil, což?
Rab: Děkuji..
Rab: Děkuji..
Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.
Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.
Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
sv. Vít - Karel IV. se nadřel, aby shromáždil co nejvíce ostatků a učinil z Prahy evropské poutní místonarvek wrote:Zdravím, uvažovali jsme s kamarádem, že oslavíme letošní nový rok poněkud netradičně, například zimní poutí na nějaké poutní místo. Poradil by někdo nějaké hezké, i v zimě k poutníkům přívětivé poutní místo, fungující už ve 14. století?

mnohá menší tradiční poutní místa ze 14. st. zanikla pro zničení kláštěra či kostela, kde byly ostatky chovány. nicméně Wroclaw, Hnězdno, Ostřihom...

Ich dien!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 190
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové - Olomouc
Špatná není ani olomoucká katedrála, z těch méně profláklých se tu nalézají kupř. ostatky sv. Kristina, jednoho z Pěti svatých bratří, následovníků sv. biskupa Vojtěcha. A je to blíž než Santiago, Řím, Kolín nad Rýnem, Hnězdno Pěšť či Konstantinopolis, Antiochie nebo Jeruzalém 

26. 8. 1346: hodie cedit Corona Militiae, numquam fuit similis huic regi Bohemiae.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
To je otázka, o co vám jde. Pokud o zamyšlení se nad sebou samými (a jste-li věřící, pak tedy asi o rozmluvu s vaším bohem), pak bych doporučovala nějaké krásné a příjemné místo, nejlépe něčím významné, ale klidné. Může to být klidně lesní kaplička, ale také to vůbec nemusí být církevní stavba. Křesťanství přece učí, že bůh je všude...narvek wrote:Zdravím, uvažovali jsme s kamarádem, že oslavíme letošní nový rok poněkud netradičně, například zimní poutí na nějaké poutní místo. Poradil by někdo nějaké hezké, i v zimě k poutníkům přívětivé poutní místo, fungující už ve 14. století?
Pokud se chcete jít poklonit ostatkům svatých, tak asi bude nejlepší si najít na netu, kde nějaké ze 14. století a starší mají - a třeba to spojit s výše uvedeným

Ale pouti jako takové se u nás, ve Střední Evropě, objevují až s rozvojem mariánského kultu, tedy po rekatolizaci v 17. století. A s nimi i tzv. "poutní místa" a "poutní kostely".
Ve středověku se konaly skutečné pouti - tedy zejména do Říma a Jeruzaléma, méně pak do Španělska, a netroufl (resp. nemohl) si ji vykonat každý. Jiné pouti nebylo zvykem konat a nebyl ani důvod, protože ještě právě neexistovaly kulty, které vyžadují teatrální vyznání úcty a pokory ikoně.
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 281
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Kostelní Radouň/Praha
S veškerou úctou, jen tak z paměti vím o 4 místech v Británii 14. století, kam se konaly pouti. Např. Canterbury (že pane Chaucere?), o kousek dál jsou ostatky prvního křesťaňského krále Anglie, za rohem pak nádoba s Kristovou krví. Mimo jiné se i hledání svatého grálu občas přirovnává k pouti na svaté místo. Atd. náboženské pouti se těšily veliké oblibě už mnohem dříve. Nějakou tu literaturu doplním až dorazím domů.Kateřina_z_Landštejna wrote: Ale pouti jako takové se u nás, ve Střední Evropě, objevují až s rozvojem mariánského kultu, tedy po rekatolizaci v 17. století. A s nimi i tzv. "poutní místa" a "poutní kostely".
Ve středověku se konaly skutečné pouti - tedy zejména do Říma a Jeruzaléma, méně pak do Španělska, a netroufl (resp. nemohl) si ji vykonat každý. Jiné pouti nebylo zvykem konat a nebyl ani důvod, protože ještě právě neexistovaly kulty, které vyžadují teatrální vyznání úcty a pokory ikoně.
Jinak k mému nápadu:jako šel Maršálek v létě lesem na sběr airsofťáků, my bychom se prostě chtěli projít zimní přírodou, otestovat vybavení a trošku sami sebe. Logické odůvodnění takového počínání je ..tradá..náboženská pouť na křesťanský svátek

Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.
Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.
Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Já jsem se zmiňovala o Střední Evropě a zdejším stylu putování, takže Váš druhý příspěvek jaksi uniká mému chápání.
Ale pokud se chcete projít do Británie, pak šťastnou cestu
Ptal jste se na doporučení, já Vám je dala a tím to pro mne hasne. Kostelů s ostatky je u nás pochopitelně také habakuk a je opravdu jen a jen na vkusu a výběru každého člověka, kam se rozhodne vyrazit.
Já jsem ateistka a nehodlám si ani v rámci LH hrát na něco, co je mi cizí, takže tenhle druh poutí je mi docela ukradený.
My osobně, pokud už si v rámci rekonstrukcí budeme hrát na kajícnickou pouť, vyrazíme do pískovců kolem Sloupu v Čechách. Jsou tam velmi zajímavá kultovní místa a jako bonus nádherné liduprázdné lesy kolem nich. Ideální poutní místo.
Ale pokud se chcete projít do Británie, pak šťastnou cestu

Ptal jste se na doporučení, já Vám je dala a tím to pro mne hasne. Kostelů s ostatky je u nás pochopitelně také habakuk a je opravdu jen a jen na vkusu a výběru každého člověka, kam se rozhodne vyrazit.
Já jsem ateistka a nehodlám si ani v rámci LH hrát na něco, co je mi cizí, takže tenhle druh poutí je mi docela ukradený.
My osobně, pokud už si v rámci rekonstrukcí budeme hrát na kajícnickou pouť, vyrazíme do pískovců kolem Sloupu v Čechách. Jsou tam velmi zajímavá kultovní místa a jako bonus nádherné liduprázdné lesy kolem nich. Ideální poutní místo.
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 281
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Kostelní Radouň/Praha
Já komentoval, na příkladu Británie, že i v dřívějších časech,než v 17. století, nebyla náboženská pouť vzácností.
Já jsme například nevěřící (neplést s ateistou), ale myslím, že víra byla natolik součástí všedního života středověkého člověka, že stojí za to se snažit o její znázornění.
Já jsme například nevěřící (neplést s ateistou), ale myslím, že víra byla natolik součástí všedního života středověkého člověka, že stojí za to se snažit o její znázornění.
Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.
Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.
Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 948
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 190
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové - Olomouc
S tím bych byl opatrnější. Jen z Olomoucka máme nemalou sbírku poutních odznaků z vrcholného a pozdního středověku. Stejně tak mariánský kult doslova bouří Evropou 12. a 13. století (a dál samozřejmě), čili s nutným zpožděním dosahu i Čech - známý je v tomto Karel IV. (kdo jiný, že?Kateřina_z_Landštejna wrote: Ale pouti jako takové se u nás, ve Střední Evropě, objevují až s rozvojem mariánského kultu, tedy po rekatolizaci v 17. století. A s nimi i tzv. "poutní místa" a "poutní kostely".
Ve středověku se konaly skutečné pouti - tedy zejména do Říma a Jeruzaléma, méně pak do Španělska, a netroufl (resp. nemohl) si ji vykonat každý. Jiné pouti nebylo zvykem konat a nebyl ani důvod, protože ještě právě neexistovaly kulty, které vyžadují teatrální vyznání úcty a pokory ikoně.

26. 8. 1346: hodie cedit Corona Militiae, numquam fuit similis huic regi Bohemiae.