Středověká liturgie 1. poloviny 14. století
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Nikdo nemůže nikomu zakázat si na něco hrát. Ale spíš asi najdeš nevysvěceného člověka, který bude kněze představovat (a nejochotněji to asi bude dělat ateista, který se nebojí rouhání a znesvěcení), než kněze.
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Nojo, katolík... Ale co všichni ti ostatní? Vždyť ti tu hru hrají také a většina z nás je bez vyznání nebo ateisté.Andre wrote:Proč? Hrajeme s i na vše ostatní... navíc všichni víme, že je to jen "jako" protože doopravdy to nejde a že to je jinak, protože moderní forma je odlišná.Jiři z Holohlav wrote:Zapomeň na to paní Kateřino,že by se někdo s úctou ke křesťanství účastnil hry na mši.
Absolutně nevidím důvod, proč by si soudobý katolík nemohl hrát na středověkého katolíka. Alespoň potud, pokud si uvědomuje, že je to hra.
I otec J. přece hraje hru a obřady improvizuje (dlužno říci, že úžasně) - asi to nedokážu správně zformulovat, ale není "jen" herec, je kněz; a přesto jde do toho. I s tím vědomím, že většina znás asi nejsme věřící...
Ona to je taková schizofrenie - "rekonstruujeme" středověk, k němuž patří příslušnost ke křesťanství (úmyslně nemluvím o víře - zrovna Češi byli vždy proslulí a kritizovaní jako neznabozi), ale většina z nás nejsou křesťané. Nicméně to přijímáme a snažíme se hrát podle pravidel, jež předpokládáme, že platila tehdy.
Last edited by Kateřina_z_Landštejna on Wed 15. Oct, 2008 10:54, edited 1 time in total.
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
PROČ je to svatokrádež? A co je svatokrádežného na tom, když se někdo poctivě a upřímně pokusí zrekonstruovat liturgický postup tak, aby co nejvíce odpovídal liturgii třeba 14. století?Jiři z Holohlav wrote:Pro mne je to svatokrádež stejně jako vstup do egyptských hrobek.Raděj nic než prznit rituál a to jakýkoli.
Svatokrádeží je svým způsobem jakékoli studium historie, zejména pak archeologie se svými fyzickými zásahy do kulturních vrstev a do památek všeho druhu vč. církevních. Jenže nebýt toho, tak si tu dnes nehrajeme na princezny a na rytíře.
Zejména pak hraní si na řádové rytíře, tedy prudce církevní osoby, ve své době odpovědné jen papeži, by dnes mohlo vyvolávat udivené kroucení hlavou. Zvlášť, pokud si na ně třeba hrají lidé, již nejsou hluboce věřícími katolíky. Pokud jsou ve skupinách prováděny stejné iniciační a jiné rituály jako ve středověku, pak je to také svatokrádež...
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 198
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Hele, co takhle se začít bacit o tom jak by mohla vypadat středověká liturgie a jdalší církevní rituály a ne o tom, jestli to někdo bude dělat nebo ne - to je téma téhle diskuze.
To jestli do toho věřící křesťané půjdou je jiná věc a může se řešit v tom padesátistránkovém bahně vedle.
Jen tak pro zajímavost mohu říci, že už jsem se zůčastnil dobré desítky mší, které byli jen "jako", vždy je sloužil někdo, kdo sice nebyl vysvěcený, ale byl věřící a vždy byl mezi námi pro něž byla mše sloužena výrazný podíl věřících.... nikomu to nikdy nevadilo a všich byli rádi (i ti věřící), že ta mše byla.
Leč o tom se bavme jinde a ne tady.
To jestli do toho věřící křesťané půjdou je jiná věc a může se řešit v tom padesátistránkovém bahně vedle.
Jen tak pro zajímavost mohu říci, že už jsem se zůčastnil dobré desítky mší, které byli jen "jako", vždy je sloužil někdo, kdo sice nebyl vysvěcený, ale byl věřící a vždy byl mezi námi pro něž byla mše sloužena výrazný podíl věřících.... nikomu to nikdy nevadilo a všich byli rádi (i ti věřící), že ta mše byla.
Leč o tom se bavme jinde a ne tady.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 198
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Díky, Theodoro, tohle je moc zajímavá informace. Byla bys ochotná nám pomoci se získáním informací k tomu misálu z roku 1397?Theodora wrote:O naší latinské liturgii zde zmiňovaný Ladislav Pokorný praví, že se nelišila od liturgie v okolních zemích. Liturgické knihy se zachovaly, ale údajně nejsou prozkoumány (kniha je z roku 1976 a že by se od té doby mnoho změnilo, pochybuju ) Uvádí zlomek misálu z dvanáctého století a misál z roku 1397, uložené v knihovně pražské metropolitní kapituly.
Kterým směrem mám obrátit pozornost, aby vám to bylo k užitku?
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 2125
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
Proč ne, nevěřící si odslouží mši, protože to tak vnitřně cítí jako správné, zatímco křesťané si posedí, protože účast na mši je pro ně svatokrádež. Mi to přijde logické
Andre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Tridentine_Mass
Tady je struktura předtridentské mše, stručný popis, jak nebyla jednotná, a tři pr...právě vhodné odstavce, plné odkazů (plus jeden s videoodkazy).
A tady ještě trocha povídání:
http://www.newadvent.org/cathen/09790b.htm
Andre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Tridentine_Mass
Tady je struktura předtridentské mše, stručný popis, jak nebyla jednotná, a tři pr...právě vhodné odstavce, plné odkazů (plus jeden s videoodkazy).
A tady ještě trocha povídání:
http://www.newadvent.org/cathen/09790b.htm
Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.
Pravoslav, Orcae Ita
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 198
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Díky jsi moc hodný. Googlit ale umím taky. Jde mi spíš o to, že já tomuhle tématu moc nerozumím, protože nejsem věřící ani theolog (na druhou stranu úplně blbý a nevědomý ale také nejsem). Proto bych byl moc vděčný za připomínky od kohokoliv, kdo je v tomhle ohledu vzdělanější, protože mu (na rozdíl od nás laiků) neujdou drobné nuance a souvislosti.Kain wrote:Proč ne, nevěřící si odslouží mši, protože to tak vnitřně cítí jako správné, zatímco křesťané si posedí, protože účast na mši je pro ně svatokrádež. Mi to přijde logické
Andre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Tridentine_Mass
Tady je struktura předtridentské mše, stručný popis, jak nebyla jednotná, a tři pr...právě vhodné odstavce, plné odkazů (plus jeden s videoodkazy).
A tady ještě trocha povídání:
http://www.newadvent.org/cathen/09790b.htm
Když to vezmu ze svého pohledu - Jsem biochemik-molekulární genetik. Vím jaká je to legrace, když se laik, ač náruživý a pro věc zapálený, baví třeba o imunologii nebo o dědičně podmíněných chorobách... prostě staví barák bez základů a tak bych stavěl i já, pokud bych se rozhodl samostatně rekonstruovat středověkou liturgii.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 357
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
tak jsem teď chvilku hledal nějaké prameny k počátkům liturgie (Nový zákon a různé slovníky sem nedávám , nějaké ty sakramentáře a Ordinés jsem zatím v češtině nenašel, k těm misálům se asi dostane pouze pár lidí. No a dnes se neopiju, tak doma ještě něco pohledám.
http://www.antikvariat-nika.cz/zidovska ... e-carmine/
http://www.kosmas.cz/knihy/123691/spisy ... kych-otcu/ (zde zejména Didaché a ty "Listy" )
texty Aurelia Augustina (sv. A.)
spisy Hipolita Římského (např.: http://www.theofil.cz/detail.php?id=REF053)
Jan Chrysostómos ( http://www.theofil.cz/detail.php?id=VAR ... 86226-83-5)
něco už vybádaného k hudbě a zpěvu: http://www.theofil.cz/detail.php?id=MCK416 další knihy od Kunetky ( http://www.theofil.cz/vyhledavani.php?i ... %20Kunetka)
http://www.antikvariat-nika.cz/zidovska ... e-carmine/
http://www.kosmas.cz/knihy/123691/spisy ... kych-otcu/ (zde zejména Didaché a ty "Listy" )
texty Aurelia Augustina (sv. A.)
spisy Hipolita Římského (např.: http://www.theofil.cz/detail.php?id=REF053)
Jan Chrysostómos ( http://www.theofil.cz/detail.php?id=VAR ... 86226-83-5)
něco už vybádaného k hudbě a zpěvu: http://www.theofil.cz/detail.php?id=MCK416 další knihy od Kunetky ( http://www.theofil.cz/vyhledavani.php?i ... %20Kunetka)
nunc est bibendum
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Laický kazatel ve středověku? To bych se dost divila. Potulný kazatel, zběhlý mnich, nedostudovaný falešný kněz - to ano, ti kráčeli krajem a kázali. Leckdy pěkné nesmysly, ale o to víc dokázali lidem poplést hlavu...
Takže tihle laičtí kazatelé byli pro církev kacíři a návštěva jimi sloužených obřadů by asi byla docela o čumák
Za 100% vyloučenou pak považuji možnost toho, aby laik sloužil jakoukoli bohoslužbu šlechtě nebo dokonce panovníkovi. To už by bylo opravdu hodně absurdní.
Když už něco děláme, dělejme to pořádně.
Já se pokusím zjistit, jestli by třeba student teologie mohl v rámci nějakého studijního proudžektu "sloužit" nějaký prastarý obřad a zda a proč by s tím mohl nebo měl mít problém vysvěcený kněz. A také to, zda něco brání provedení předtridentského obřadu současnému knězi.
Takže tihle laičtí kazatelé byli pro církev kacíři a návštěva jimi sloužených obřadů by asi byla docela o čumák
Za 100% vyloučenou pak považuji možnost toho, aby laik sloužil jakoukoli bohoslužbu šlechtě nebo dokonce panovníkovi. To už by bylo opravdu hodně absurdní.
Když už něco děláme, dělejme to pořádně.
Já se pokusím zjistit, jestli by třeba student teologie mohl v rámci nějakého studijního proudžektu "sloužit" nějaký prastarý obřad a zda a proč by s tím mohl nebo měl mít problém vysvěcený kněz. A také to, zda něco brání provedení předtridentského obřadu současnému knězi.
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 198
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 613
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Budu reagovat a oponovat sice příspěvkem který se vztahuje k RS a ne k 14.st ale protože jsi řekla ve středověku tak ano. Laičtí kazatelév středověku, co kazatelé, ba třebas Konstantinopolský patriarcha Fotius byl laik, vždyť všecka svěcení získal během 6ti dní, ale do úřadu byl zvolen jako světský představitel císařske kanceláře.Nebyl knězem, nebyl mnichem, nebyl biskupem. Byl to politik, filosof, diplomat. Pro změnu konstantinopolští duchovní si stěžují na papežovo (Mikoláše I) svěcení jáhnů na biskupy. Že nejde o kněze, že jsou v podstatě laici.Kateřina_z_Landštejna wrote:Laický kazatel ve středověku? To bych se dost divila. Potulný kazatel, zběhlý mnich, nedostudovaný falešný kněz - to ano, ti kráčeli krajem a kázali. Leckdy pěkné nesmysly, ale o to víc dokázali lidem poplést hlavu...
Kdo je o vlastně laik? Vždyť laikem mohl být i ten duchovní, který nebyl mnichem.
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."