
Jaký mohl být jeho význam v 15. století jsem, doufám že srozumitelně, napsala o pár řádků výše.
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
Nesouhlasím. Myslím si že právě to zapínání ať už na knoflíky či to šněrování mělo právě za význam, to upnutí materiálu více na tělo.Kateřina_z_Landštejna wrote: Tak, jak bylo šněrování používáno od 15. století, lze na ně pohlížet spíš jako na způsob odhalování různých částí těla, krytého v těch místech jen jemným (zhusta průsvitným) prádlem, než jako na způsob tvarování oděvu nebo zakrývání rozparků a výstřihů.
Také na ně lze nahlížet jako na určitý projev odfláknutosti oděvu - ušiju pytel, tuhle a támhle to stáhnu šňůrkou a ejhle!![]()
Vlastně, pokud se nemýlím, až skutečné spodní i svrchní korzety a korzetové živůtky sebou přinesly tvarování postavy stahováním pomocí šněrování - převážně zadního.
Jistě, to podtrhuji a dodávám: Má-li oděv těsně přiléhat k tělu, být vytvarován a přesně držet tvar na postavě, pak, není-li postava válec, což obvykle není, ale je-li tvarována, což ženská postava bývá mnohdy docela výrazně, pak takový přiléhavý oděv, aby šel obléci a zároveň byl přiléhavý, nelze oblékat přes hlavu a jeden ze švů musí být rozebiratelný.Kateřina_z_Landštejna wrote:...Čím složitější střih, tím lépe je ioděv vytvarován a tím lépe přiléhá k tělu. jeli podšit a podšívka s vrchní tkaninou ještě navíc prošita, je oděv schopen slušně až přesně držet tvar i na docela neforemné postavě. Pro šněrování jako způsob tvarování oděvu tam nenacházím mnoho prostoru...
Ale kdepak. Zapínání mělo za účel uzavření tvarovaného oděvu, ne jeho vlastní tvarování. To samé platí o rukávech - rukáv byl již tvarovaný a knoflíky jej pouze uzavíraly, jinak by z něj ruka vylezla.Bohuslav wrote: Nesouhlasím. Myslím si že právě to zapínání ať už na knoflíky či to šněrování mělo právě za význam, to upnutí materiálu více na tělo.
Je to vidět třeba u těch rukávů ,kde byla snaha o to co nejvíce zúžit ten rukáv v předloktí. Nebo ty knoflíkové řady na hrudi v druhé půlce 14. století kde se tím také umožnovalo upnutějších střihů. Ty oděvy, které měly navíc nějaké takovéto zapínání rozhodně nebyly odfláknuté, spíš obráceně. Ach jo Kateřino, neustále ty tvé zmiňované pytle...
Tak první náznakem jsou ještě v románské odění nějaké ty dámské bliady šněrované v bocích. To způsobovalo upnutí v oblasti mezi bokama a prsama, kde ženy potřebovaly více toho materiáluPosadowski wrote:Jistě, to podtrhuji a dodávám: Má-li oděv těsně přiléhat k tělu, být vytvarován a přesně držet tvar na postavě, pak, není-li postava válec, což obvykle není, ale je-li tvarována, což ženská postava bývá mnohdy docela výrazně, pak takový přiléhavý oděv, aby šel obléci a zároveň byl přiléhavý, nelze oblékat přes hlavu a jeden ze švů musí být rozebiratelný.
Otázka stojí takto: Jak se to udělá?
Od poloviny 14. století jsou vyobrazované (a to různě, iluminace, obrazy, sochy i písemné prameny) oděvy žen (i mužů) charakterizovány jako těsně přiléhající. Ptám se zde diskutujících odborníků, jaké jsou způsoby konstrukce rozebiratelného švu. Nejlépe prosím charakteristické způsoby v jednotlivých etapách vývoje takového oděvu (řekněme po dvacetiletích, čtvrtstoletích...)
O těch není sporu. Co když ale ten oděv je těsný a knoflíčky jednoznačně a zřetelně nemá?Kateřina_z_Landštejna wrote:Aaaano - a proto si celé 14. století i část 15. libují v propínacích oděvech:
Kateřina_z_Landštejna wrote:Ale kdepak. Zapínání mělo za účel uzavření tvarovaného oděvu, ne jeho vlastní tvarování. To samé platí o rukávech - rukáv byl již tvarovaný a knoflíky jej pouze uzavíraly, jinak by z něj ruka vylezla.