Wothan: Souhlas. Je to to, co píši odzačátku, tady i jinde. Bohužel je to pro nás stěžejní a nezbývá nám než se těchto vyobrazení držet, nečinit tak by znamenolo dostat se tam, kam se dostala většina interpretů v 19. století.... Dále, je rozdíl když je jedno jedinéčné a neopakovatelné vyobrazení - můžeme mu věřit, nevěřit, spoléhat se nebo ne, a když je těch vyobrazení X, vzájemně se doplňují a můžeme je porovnávat.
Tonda: Jak jsem psal, je to z kroniky Viléma z Tyru, měl bys to na netu najít pod heslem "Guilliame of Tyr".
Nechápu co ti na tom nesedí. Kritické čtení pramenů je fajn, tomu se nebráním, ale je rozdíl "jak si to představuji" a "jak to bylo".
Posuzujeme odění rytířsko-duchovního řádu, musíme tedy z pohledu praktického - vojenského ale také z pohledu tradic v duchovních řádech a jejich symbolismu - nejde jedno bez druhého! Dopouštěli bychom se hrubé chyby.
Nechápu tedy co ti nesedí, to že se kolem roku 1180 nosil varkoč s dlouhým rukávem a kapucí máme doloženo - vysvětlení konstrukce tohoto varkoče jsem už psal - dlouhý rukáv z důvodu praktického, kapuce z důvodu duchovního. I kdyby ty bílé postavy rytířů na zdi v templářském kostele nebyli templáři, značí to minimálně to, že se něco takového nosilo, 1. nevím proč by templáři měli být vyjímkou když právě u nich se to předpokládá a 2. kapuci u světského rytíře bych nečekal z důvodů již popsaných.
Dlouhý varkoč bez rukávů se nosil prokazatelně po roce 1240, to je ten rytíř pod mapou Jerusaléma. Varkoče mají kříže nalevo, napravo, nebo kříže postrádají. Pokud je rytíř vyobrazen ve varkoči, je tento vždy bílé barvy (pokud vycházím z toho co jsem viděl).
Dále, i kdyby postavy mnichů v klášteře se lvem (napadá mne analogie na proroka Daniele) v bílých kutnách a další skupinky podobných postav na stěně templářského kostela nebyli templáři, dokazovalo by to, že se dlouhá bílá cappae až ke kotníkům a s kapucí jako "domácí" odění nosila...
Podstatné zde je, že bilý plášť, hábit či varkoč byl v prvopočátku hlavním rozlišovacím znakem templářů.
Tam kde mají templáří tmavé tuniky a bílé pláště jde vesměs o vyobrazení 1240-1290, také mají na hlavách barety a ty se k dřívějšímu datu asi nenosily. Varkoč na toto období je bílý, bez rukávu a s křížem po levé či pravé straně a nebo také bez. Jako domácí oblečení je tmavá cappae, dlouhá až na zem s kapucí. Plášť bílý, krom vyobrazení Viléma z Tyru kde jsou kompletně v hnědém a pak myslím že v Cressac-sur-Charente jsou některé postavy v černých cappae.
Pak je tu popis odění ve stanovách které jsou vrstveny a jednotlivé části regule lze přičíst určitému časovému období (viz. M.Braber atd.) ty v podstatě toto vše potvrzují a doplňují.
Jednotlivé tvarové odlišnosti (kříže) a barevné niance (oděvy) mohou být licence interpretů či podmíněnost techniky malby.
Nevím v čem je problém.
