Odívání

Řemesla a každodenní život

Moderátoři: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Bohuslav píše: Kateřina:Já si myslím ,že nižší šlechta by rozhodně moc v sametu času netrálila ,pokud by vůbec měla.Nebo ty k tomu máš nějaké zmínky?
S tím drahým vlněným suknem už je něco jiného
To by asi záleželo i na tom, jaké byly její nákupní možnosti, poblíž jaké obchodní trasy nebo města se ráčila vynacházet.
A také jaké jsou finanční možnosti pana Vladana. Dnes je bohužel situace taková, že "prosté" sukno může být dvakrát až třikrát dražší než "luxusní" samet - takové jsou mé poslední zkušenosti. A to nemluvím o plsti a podobných věcech.

Pan Vladan se ještě nezmínil, zda chce šít surcote, nebo nějaký jiný typ svrchních šatů.
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Vladan »

Vlněné látky jsou čím dál dražší, nemluvě o kvalitním suknu. Naproti tomu solidní samet ze 100% bavlny (vím, používal se hedvábný aksamit, ale jako náhrada to ujde) lze koupit za 200 Kč/m
Vítězství nebo smrt!
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 155
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Posadowski »

Kateřina_z_Landštejna píše: Co se týče živůtku - tam vidím, v případě značné prostornosti postavy, i možnost složeného střihu, kdy předek bude mít poměrně úzký středový pruh a na něj pak budou navazovat směrem k boku další dva pruhy po každé straně vepředu i vzadu. Přetvarovávala jsem takto svůj původně pytlovitý surcote a vypadá to opravdu dobře; mj. i proto, že tam je prostor pro svislé záševky. Navíc vzniká 6 švů, do nichž se dají vložit klíny, a šaty se tak daleko efektněji nařasí.
Cituješ evidentně -dosti často bez znalosti teorie- po internetu i jinde šířený střih oděvů z Herjolfsnes (Norlund, 1924). K tomu bych snad jen poznamenal, že pokud už někdo chce dělat takový oděv, měl by se s tím Norlundem seznámit aby pochopil, proč jsou ty oděvy "z těch nudlí" Rozhodně to ale není kvůli tomu, aby tvarovaly postavu. Navíc jsou z roku 1390, takže pro naši dobu opět mimo...
Prostě, bez skutečně podrobné znalosti věci bych se do takového střihu nepouštěl, neboť mnozí pak tento střih připodobní k princessu a nahradí ho jím. Nemyslím, že na začátku 14. století by něco takového bylo běžné. Snad pro vesničany, šijící tak jako v Herjolfsnes ze zbytků. Ale pro nobilitu asi moc ne, teda aspoň nevím, čím by bylo možné to dokázat. (!)
A trikotáž? No nezlob se na mě, ale výsledek bude více než tragický. Snad na kamaše ano, ale nemyslím, že by se v první pol. 14. st. vyskytoval oděv, který by se dal rekonstruovat za použití čehokoli elastického, aby výsledkem bylo něco, co se podobá předloze...
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 431
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Posadowski píše:
Cituješ evidentně -dosti často bez znalosti teorie- po internetu i jinde šířený střih oděvů z Herjolfsnes (Norlund, 1924). K tomu bych snad jen poznamenal, že pokud už někdo chce dělat takový oděv, měl by se s tím Norlundem seznámit aby pochopil, proč jsou ty oděvy "z těch nudlí" Rozhodně to ale není kvůli tomu, aby tvarovaly postavu. Navíc jsou z roku 1390, takže pro naši dobu opět mimo...
Prostě, bez skutečně podrobné znalosti věci bych se do takového střihu nepouštěl, neboť mnozí pak tento střih připodobní k princessu a nahradí ho jím. Nemyslím, že na začátku 14. století by něco takového bylo běžné. Snad pro vesničany, šijící tak jako v Herjolfsnes ze zbytků. Ale pro nobilitu asi moc ne, teda aspoň nevím, čím by bylo možné to dokázat. (!)
A trikotáž? No nezlob se na mě, ale výsledek bude více než tragický. Snad na kamaše ano, ale nemyslím, že by se v první pol. 14. st. vyskytoval oděv, který by se dal rekonstruovat za použití čehokoli elastického, aby výsledkem bylo něco, co se podobá předloze...
Necituji vůbec nic, nemluvě o tom, že jsem toho názoru, že grónské oděvy se od evropských dost lišily. Už jen proto, že musely obstát v klimatických podmínkách velmi odlišných od evropských a že dostupnost jak materiálu, tak prostředků pro jeho zpracování se rovněž velice lišila od evropské. K neustále používanému "vzoru" z Herjolfsness mám hodně kritický postoj, protože evropské výtvarné umění i literatura nabízejí podstatně použitelnější náměty pro šití kostýmů.

Vladan, na rozdíl od Tebe, velmi přesně pochopil, co jsem měla na mysli. Nejedná se o žádné "nudle", ale o střih, který do jisté míry tvaruje přední část oděvu určeného objemné postavě, aby nevypadal jako beztvarý pytel. Jedná se o to, že oděv má švy nejen na bocích, ale i na předním dílu, které se táhnou po celé jeho délce od výstřihu přes vrchol prsou dolů. Umožňují vytvarovat přední část tak, aby splývala a současně maskovala de facto beztvarost objemného těla. Je to střih pracný, ale dává možnost i silné ženě vypadat hezky; kromě toho nemá s princessem vůbec nic společného.

Jsem poněkud zaražena tím, že kritizuješ něco, co jsi vůbec neviděl a netušíš, jak to vypadá. Stejně tak nechápu, na základě čeho sis vytvořil domněnku o grónské "předloze" a podsunul mi ji - přiznám se, že to je něco, co by mne ani ve snu nenapadlo vzít si to za vzor pro šaty pro sebe nebo kohokoli jiného.
Rovněž by mne zajímalo, na základě čeho tvrdíš, že hovořím bez teoretické znalosti. Nápadů a vzorů na oděvy mám načtených dost a dost, protože v naší knihovně i na internetu je dostupný dostatek skutečně odborné literatury.
Volo, multum, statim!
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 155
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Posadowski »

Kateřina_z_Landštejna píše: Jedná se o to, že oděv má švy nejen na bocích, ale i na předním dílu, které se táhnou po celé jeho délce od výstřihu přes vrchol prsou dolů.
Rovněž by mne zajímalo, na základě čeho tvrdíš, že hovořím bez teoretické znalosti. Nápadů a vzorů na oděvy mám načtených dost a dost, protože v naší knihovně i na internetu je dostupný dostatek skutečně odborné literatury.
Na internetu dostatek skutečně odborné literatury? Kde? !! já chci taky!!!!
No nic. Výborně! Pak jsi tedy jistě schopna dobře citovat, odkud bereš tuto konstrukci střihu. Já jsem pro 14. století totiž jinou předlohu, která by měla více svislých švů (střeba přes prsa, tak, jak uvádíš) prostě nenašel. Jen Herjolfsnes.
Tudíž říkám, že si nejsem jistý, jestli se toto dá použít. Já si ale netroufám tvrdit, že mám odborné literatury dost (pravda, nějakou mám, ale ještě mi pár knížek, které bych chtěl, chybí), takže se rád poučím, kde se to dá najít. Já jsem svůj výše uvedený názor o citaci opřel. Udělej totéž! Díky.

Mimochodem, když jsme u té literatury, nemáte někdo Evansovou? (Evans, J. 1952) Díky.
Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Vladan »

Se střihy pro baculky to bude asi vždy trochu sporné, protože nemají postavu univerzální a proto je nutné k požadovanému cíli dojít i třeba oklikou. Chci tím říct, že požadovaného vzhledu šatů je možné dosáhnout mnoha způsoby, ale pro určitý typ postavy se prostě něco nehodí. Jestliže si baculatá šlechtična na počátku 14. století přála nějak vypadat, myslím že její krejčí byl schopen šaty vytvarovat tak aby jí seděly a myslím, že při tom také improvizoval. Nezavrhoval bych poněkud vydedukovaný střih kvůli tomu, že nebyly nalezeny šaty dle něho ušité. Svislé švy opticky zužují postavu a jsou poměrně nenápadné.

Modrý svrchní oděv Tvé Paní, jehož fotky jsou na kostym.cz je mi-parti a též musí mít ty švy navíc jak uvedla Paní Kateřina z Landštejna. Proč by tedy nemohl být použit tento střih, i když třeba výsledek nebude dvoubarevný?

Jinak má sestra postavou přibližně odpovídá Tvé Paní (je-li to ona).
Vítězství nebo smrt!
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 155
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Posadowski »

Vladan píše:Nezavrhoval bych poněkud vydedukovaný střih kvůli tomu, že nebyly nalezeny šaty dle něho ušité. Svislé švy opticky zužují postavu a jsou poměrně nenápadné.Modrý svrchní oděv Tvé Paní, jehož fotky jsou na kostym.cz je mi-parti a též musí mít ty švy navíc jak uvedla Paní Kateřina z Landštejna...
Díky. Tenhle typ šatů jsme před lety vytvořili a úvahy šly podobným způsobem. Dneska bych to už takhle neudělal, protože si nejsem tak jistý, že bych byl schopen to doložit a obhájit. Dneska už pracuji s prameny a literaturou podstatně podrobněji a taky opatrněji než tehdy.
Tohle vycházelo, jak jsem již napsal, právě z možná mírně dezinterpretovaných oděvů z Herjolfsnes.
A pokud má Tvoje paní postavu jako má paní Vladimíra, pak naprosto není co řešit. S její váhou 50kg a velmi rozumnými mírami se na ni šije samo a bez problémů snese i ty nejupnutější střihy s velkým výstřihem. Takže, jestli Ty si neděláš zbytečnou strarost... :)
Podobný problém, jako tu řešíš, má ale společnice mé paní panna Barbora. I ta ale (jsouc ovšem profesionální krejčová s oděvní průmyslovkou) vytvořila klasický gotický čtyřdílný střih na upnuté cotehardie se šněrováním vzadu. Vhodně umístěnými klíny, bočními záševky a dalšími vychytávkami naprosto obešla obtížně doložitelné svislé švy na prsou a přiléhavý oděv, který vznikl dobře kopíruje a zároveň tvaruje postavu.
Což dokazuje, že to je možné a něco sporně doložitelného složitě "dedukovat" a pak to používat není potřeba...
Ale jak praví i pro mě nejnovejší literatura (Pritchard, vykopávky v Londýně) Konstrukce střihů pro toto období je zatím málo prozkoumaná a panuje v tom chaos. V nejbližší době však, poté, co budou zpracovány v nedávné době různě po Evropě objevené nálezy, (a tady si přihřeju naši polívčičku, i v Čechách jsou takové světově významné nálezy) bude třeba všechny teorie o stříhání oděvů výrazně změnit...
Takže třeba dojde i na ty vaše svislé pruhy...
Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Vladan »

Tak to jsem asi nezvládl odhad. Má sestra má o cca 15 kg více než tvá Paní při výšce 168 cm. Jak jsem říkal, asi vyzkoušíme oba střihy - klasický pravděpodobně dříve, protože s ním mám dobré zkušenosti u mé Paní a jestli se osvědčí, není již třeba zkoušet nic dalšího.

Děkuji za rady, toto je problém, který jsen dosud neřešil a nechci zbytečně investovat čas, peníze a nemálo práce do nefunkčního výsledku.

V souvislosti s tímto problémem mne napadá další otázka a to, jak bylo řešeno u dámského odění těhotenství? Nosily se prostě jen volné šaty?
Vítězství nebo smrt!
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 155
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Posadowski »

Vladan píše: V souvislosti s tímto problémem mne napadá další otázka a to, jak bylo řešeno u dámského odění těhotenství? Nosily se prostě jen volné šaty?
No, nejen volné. Mám krásné vyobrazení a ta dáma je neoddiskutovatelně těhotná. Ale jen jediné, možná bych vyškrábal dvě. To poravdu není věc, která by se příliš často zobrazovala. Ta dáma má veliké bříško a přitom zcela upnuté cotehardie...
Ale asi bych to opravdu řešil volným oděvem, v té době rozhodně vývoj oděvu a módy nebyl na takové úrovni aby se to nějak zvlášť řešilo...
Tak přeji hodně úspěchů při šití...
Jo a kdyby sis přece jen netroufal, tak znám profi krejčovou v Praze, která se tím zabývá a ušije Ti to...
Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Bohuslav »

http://www.wga.hu/art/r/raphael/2firenze/1/27gravid.jpg
RAFFAELLO Sanzio
Portrait of a Woman (La Donna Gravida)
1505-06
Oil on panel, 66 x 52 cm
Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Florence
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard