Svátky ve vrcholném středověku

Duchovno, víra, věda, umění

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

Říp - na Nový rok je tam i bohoslužba a taky otevřená hospoda...
narvek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 281
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Kostelní Radouň/Praha

Post by narvek »

Vladan: to abych už vyrazil, což?
Rab: Děkuji..
Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.

Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

narvek wrote:Zdravím, uvažovali jsme s kamarádem, že oslavíme letošní nový rok poněkud netradičně, například zimní poutí na nějaké poutní místo. Poradil by někdo nějaké hezké, i v zimě k poutníkům přívětivé poutní místo, fungující už ve 14. století?
sv. Vít - Karel IV. se nadřel, aby shromáždil co nejvíce ostatků a učinil z Prahy evropské poutní místo :wink:
mnohá menší tradiční poutní místa ze 14. st. zanikla pro zničení kláštěra či kostela, kde byly ostatky chovány. nicméně Wroclaw, Hnězdno, Ostřihom... :biggrin:
Ich dien!
User avatar
Opat
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 190
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové - Olomouc

Post by Opat »

Špatná není ani olomoucká katedrála, z těch méně profláklých se tu nalézají kupř. ostatky sv. Kristina, jednoho z Pěti svatých bratří, následovníků sv. biskupa Vojtěcha. A je to blíž než Santiago, Řím, Kolín nad Rýnem, Hnězdno Pěšť či Konstantinopolis, Antiochie nebo Jeruzalém :wink:
26. 8. 1346: hodie cedit Corona Militiae, numquam fuit similis huic regi Bohemiae.
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

narvek wrote:Zdravím, uvažovali jsme s kamarádem, že oslavíme letošní nový rok poněkud netradičně, například zimní poutí na nějaké poutní místo. Poradil by někdo nějaké hezké, i v zimě k poutníkům přívětivé poutní místo, fungující už ve 14. století?
To je otázka, o co vám jde. Pokud o zamyšlení se nad sebou samými (a jste-li věřící, pak tedy asi o rozmluvu s vaším bohem), pak bych doporučovala nějaké krásné a příjemné místo, nejlépe něčím významné, ale klidné. Může to být klidně lesní kaplička, ale také to vůbec nemusí být církevní stavba. Křesťanství přece učí, že bůh je všude...

Pokud se chcete jít poklonit ostatkům svatých, tak asi bude nejlepší si najít na netu, kde nějaké ze 14. století a starší mají - a třeba to spojit s výše uvedeným :)

Ale pouti jako takové se u nás, ve Střední Evropě, objevují až s rozvojem mariánského kultu, tedy po rekatolizaci v 17. století. A s nimi i tzv. "poutní místa" a "poutní kostely".
Ve středověku se konaly skutečné pouti - tedy zejména do Říma a Jeruzaléma, méně pak do Španělska, a netroufl (resp. nemohl) si ji vykonat každý. Jiné pouti nebylo zvykem konat a nebyl ani důvod, protože ještě právě neexistovaly kulty, které vyžadují teatrální vyznání úcty a pokory ikoně.
Volo, multum, statim!
narvek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 281
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Kostelní Radouň/Praha

Post by narvek »

Kateřina_z_Landštejna wrote: Ale pouti jako takové se u nás, ve Střední Evropě, objevují až s rozvojem mariánského kultu, tedy po rekatolizaci v 17. století. A s nimi i tzv. "poutní místa" a "poutní kostely".
Ve středověku se konaly skutečné pouti - tedy zejména do Říma a Jeruzaléma, méně pak do Španělska, a netroufl (resp. nemohl) si ji vykonat každý. Jiné pouti nebylo zvykem konat a nebyl ani důvod, protože ještě právě neexistovaly kulty, které vyžadují teatrální vyznání úcty a pokory ikoně.
S veškerou úctou, jen tak z paměti vím o 4 místech v Británii 14. století, kam se konaly pouti. Např. Canterbury (že pane Chaucere?), o kousek dál jsou ostatky prvního křesťaňského krále Anglie, za rohem pak nádoba s Kristovou krví. Mimo jiné se i hledání svatého grálu občas přirovnává k pouti na svaté místo. Atd. náboženské pouti se těšily veliké oblibě už mnohem dříve. Nějakou tu literaturu doplním až dorazím domů.

Jinak k mému nápadu:jako šel Maršálek v létě lesem na sběr airsofťáků, my bychom se prostě chtěli projít zimní přírodou, otestovat vybavení a trošku sami sebe. Logické odůvodnění takového počínání je ..tradá..náboženská pouť na křesťanský svátek :wink:
Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.

Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Já jsem se zmiňovala o Střední Evropě a zdejším stylu putování, takže Váš druhý příspěvek jaksi uniká mému chápání.
Ale pokud se chcete projít do Británie, pak šťastnou cestu :wink:

Ptal jste se na doporučení, já Vám je dala a tím to pro mne hasne. Kostelů s ostatky je u nás pochopitelně také habakuk a je opravdu jen a jen na vkusu a výběru každého člověka, kam se rozhodne vyrazit.
Já jsem ateistka a nehodlám si ani v rámci LH hrát na něco, co je mi cizí, takže tenhle druh poutí je mi docela ukradený.

My osobně, pokud už si v rámci rekonstrukcí budeme hrát na kajícnickou pouť, vyrazíme do pískovců kolem Sloupu v Čechách. Jsou tam velmi zajímavá kultovní místa a jako bonus nádherné liduprázdné lesy kolem nich. Ideální poutní místo.
Volo, multum, statim!
narvek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 281
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Kostelní Radouň/Praha

Post by narvek »

Já komentoval, na příkladu Británie, že i v dřívějších časech,než v 17. století, nebyla náboženská pouť vzácností.

Já jsme například nevěřící (neplést s ateistou), ale myslím, že víra byla natolik součástí všedního života středověkého člověka, že stojí za to se snažit o její znázornění.
Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.

Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

Promiň, ale to tě poněkud méně chápu... nehledě na to, že Kateřina ti odpověděla velmi přesně, a ty do toho motáš Británii...
Chceš-li do přírody, protáhnout tělo vydupáním slušného kopce, vidět pěkný kostelík a pak si dát něco pro zahřátí, je Říp ideální :wink:
User avatar
Opat
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 190
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové - Olomouc

Post by Opat »

Kateřina_z_Landštejna wrote: Ale pouti jako takové se u nás, ve Střední Evropě, objevují až s rozvojem mariánského kultu, tedy po rekatolizaci v 17. století. A s nimi i tzv. "poutní místa" a "poutní kostely".
Ve středověku se konaly skutečné pouti - tedy zejména do Říma a Jeruzaléma, méně pak do Španělska, a netroufl (resp. nemohl) si ji vykonat každý. Jiné pouti nebylo zvykem konat a nebyl ani důvod, protože ještě právě neexistovaly kulty, které vyžadují teatrální vyznání úcty a pokory ikoně.
S tím bych byl opatrnější. Jen z Olomoucka máme nemalou sbírku poutních odznaků z vrcholného a pozdního středověku. Stejně tak mariánský kult doslova bouří Evropou 12. a 13. století (a dál samozřejmě), čili s nutným zpožděním dosahu i Čech - známý je v tomto Karel IV. (kdo jiný, že? :wink: ) Baroko u nás je naopak typické masovým kultem Jana Nepomuckého ve snaze přebít památku Jana Husa - kult Bohorodičky také bujel, ale v porovnání se Nepomukem šlo o kult už tradiční, čili Janovi se dopřávalo s ohledem na politické cíle větší podpory
26. 8. 1346: hodie cedit Corona Militiae, numquam fuit similis huic regi Bohemiae.
narvek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 281
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Kostelní Radouň/Praha

Post by narvek »

Rab wrote:Promiň, ale to tě poněkud méně chápu... nehledě na to, že Kateřina ti odpověděla velmi přesně, a ty do toho motáš Británii...
Chceš-li do přírody, protáhnout tělo vydupáním slušného kopce, vidět pěkný kostelík a pak si dát něco pro zahřátí, je Říp ideální :wink:
Jenže kam oko dohlédne je to tam samá silnice:( Resp, jít se na pár dní projít kolem Řípu..no, jsou i hezčí místa.

To s tou británií byl komentář k období poutí..
Ken o cukamu nakereba omoru koto ga dekinai.
Ken o cukami nagara daku koto ga dekinai.

Support your local kendo team: http://www.youtube.com/watch?v=a_v3eQKNIDM
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Myslím ,že mu Kateřina odpověděla pěkně blbě.Jak říká Opat.

Motá do toho Británii ,protože se o ni více zajímá a chtěl by to asi aplikovat na Čechy.
Asi by šlo jít na cestu do jakého koliv kostela ,který by tehdá stál.Konkrétně ti bohužel neporadím , šel bych s tebou ,ale hužel nebudu tou dobou v ČR.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

User avatar
maser
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 276
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Jindř. Hradec

Post by maser »

Narvek: Jindřichův Hradec, kostel sv. Jana. Z Radouně tam dojdeš pěšky během dne a okolo jsou desítky hospod :). Možná by šla i Bystřice, Dačice, eventuelně zaběhnout do Rakouska.
I smrt před mužem často prchla! Heslo 310. československé stíhací perutě RAF, 1940
http://silva-nortica.blog.cz/
User avatar
Opat
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 190
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové - Olomouc

Post by Opat »

Bohuslav wrote:Myslím ,že mu Kateřina odpověděla pěkně blbě.Jak říká Opat.
Tak bych to zas nestavěl. Ono je skutečně otázkou jak široce bylo poutnictví ve středověku v celé škále společnosti rozšířené. Obecně si myslím, že většině musel stačit místní kostel, max. sem tam (!) významný diecézní či klášterní chrám (proto i ty odpustky, jak už je tu o nich debata), poutnictví jako masový fenomén je asi spíš až raně novověká záležitost. Na druhou stranu, už od 13./14. století si tento duchovní luxus může dovolit nejen šlechta, ale i mohovitější měšťanstvo (rimárně jde o to, že mohou obětovat čas, není to ani tak o penězích). A samozřejmě, že poutnictví známe ve střední Evropě už v raném středověku. Nemyslím ani tak "profláklého" Vojtěcha, ale kupř. i pěkný případ sázavského opata Božetěcha. Ten můj příspěvek nebyl myšlen jako kárání či mentorství, ale jako drobná korekce.
26. 8. 1346: hodie cedit Corona Militiae, numquam fuit similis huic regi Bohemiae.