Nábytek

Řemesla a každodenní život

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Vladan wrote:Zdravím Pánové,

mám takový dotaz, nevíte někdo o dochovaném originálu truhlice, či jiného kusu nábytku, z počátku 14. století, kdy by bylo použito vyřezávání do již namořeného povrchu a vzniklé ornamenty pak znovu mořeny na jiné barvy? Popř. máte s tím někdo zkušenosti?

Realizaci bych si představoval asi tak, že namořený povrch navoskuji, nasledně dláty vytvořím kýžené ornamenty (asi květinové motivy nebo i heraldické figury), které následně namořím jinou barvou a znovu navoskuji. Je to hloupost? Je to dobové? Mě se k tomu nepodařilo dohledat nic :? .

Děkuji.
To na co se ptáš je na expertízu dochovaných muzejních kusů.
Nicméně mi takto stanovený postup přijde překombinovaný, já bych závěrečnou úpravu dělal skutečně až na závěr. Nevím jak v jiných řemeslech, ale u kamene je barvení (polychromie) závěrečná procedura, obvykle spojená s "uzavřením" povrchu, nebo předposlední a po ní následuje to uzavření povrchu (hydrofobizace). Tvůj nápad by mi přišel logický v případě že bych už měl hotovou truhlici a dodatečně se rozhodl pro tu řezbu a její polychromii...
Ich dien!
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

Mořením a voskováním před vyřezáváním chci řešit to, že když použiji na moření vodní mořidla, nepovde se mi udělat pevné hrany, protože se to vždy rozpíjí. Ta voskovaná vrstva by mohla podle mne zabránit smísení oněch dvou barev a vytvořily by se tak pevné kraje.

No, vyzkouším a uvidím jestli je to tímto způsobem reálné stvořit.

Děkuji
Vítězství nebo smrt!
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Vladan wrote:Mořením a voskováním před vyřezáváním chci řešit to, že když použiji na moření vodní mořidla, nepovde se mi udělat pevné hrany, protože se to vždy rozpíjí. Ta voskovaná vrstva by mohla podle mne zabránit smísení oněch dvou barev a vytvořily by se tak pevné kraje.

No, vyzkouším a uvidím jestli je to tímto způsobem reálné stvořit.

Děkuji
je otázkou, zda se to nebude mít tendenci rozpíjet i tak, jakmile začneš barvit řezbu, která je pod voskem...
Ich dien!
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

Jak říkám, vyzkouším a poreferuji :)

Zajímalo mne hlavně, jestli s tím někdo již nemáte zkušenost a jestli náhodou není i nějaký dochovaný kus s tímto zdobením.

Děkuji.
Vítězství nebo smrt!
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Vladan wrote:Jak říkám, vyzkouším a poreferuji :)

Zajímalo mne hlavně, jestli s tím někdo již nemáte zkušenost a jestli náhodou není i nějaký dochovaný kus s tímto zdobením.

Děkuji.
mořidlo používáme především na plošné barevné pojednání, pokud budu chtít malovat, nevolil bych na detaily opět mořidlo.
Ich dien!
User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto

Post by Ronšperk »

O dochovaném kusu s takovým typem zdobení nevím. Nicméně obávám se že se ti to rozpije i tak. Pod voskem. To moření není až tak obvyklé pro středověk z důvodů barvy, jako spíše ochrany. Jako barva sloužila opravdu barva. Rustikální vzhled lét na dřevě nebyl až tak žádoucí, jako spíš nutný projev materiálu. Oni jiný neměli, ale touha po dokonalém povrchu je znát z každého repre výrobku. Když už plychromie, pak bych volil raději sytou barvu, než kolorované mořidlo.
Honor supra Vitam! Image
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Ronšperk wrote:O dochovaném kusu s takovým typem zdobení nevím. Nicméně obávám se že se ti to rozpije i tak. Pod voskem. To moření není až tak obvyklé pro středověk z důvodů barvy, jako spíše ochrany. Jako barva sloužila opravdu barva. Rustikální vzhled lét na dřevě nebyl až tak žádoucí, jako spíš nutný projev materiálu. Oni jiný neměli, ale touha po dokonalém povrchu je znát z každého repre výrobku. Když už plychromie, pak bych volil raději sytou barvu, než kolorované mořidlo.
bezvýhradný souhlas :wink:
Ich dien!
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

No a jakou myslíte použít na polychromování barvu? Vaječnou temperu? Nějakou olejovou barvu?
Vítězství nebo smrt!
User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto

Post by Ronšperk »

Klidně obě. Já jsem zatím zkoušel hlinku s bílkem a následnám "přelakováním" čistým bílkem. Finální vosk by myslím mohl pomoci udržet stálost.
Honor supra Vitam! Image
Johaness
Nováček
Nováček
Posts: 12
Joined: Wed 17. Jun, 2009 7:34

Re: Nábytek

Post by Johaness »

chcel bych se zeptat,zda nema nekdo obrazek,nebo nevidel
original 14tkove truhly otevreny
tedy, jde mi o zamek
tady sem nasel nakresy zamku
http://www.historicallocks.com/en/site/ ... ock-locks/
zvetseno:
http://www.historicallocks.com/en/site/ ... ation-60s/
http://www.historicallocks.com/en/site/ ... ration-56/

jak bylo viko prichyceno?
konkretne u truhly na satstvo,nebo podobne (ne okovane truhly s viicim zamkem)

bylo tam kovani uvnitr,pres ktere prosla tyc zamku,nebo co?

treba u tehle truhly:
http://media-2.web.britannica.com/eb-me ... 91BE1D.jpg