Zbroje,prošívanice,atd.
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
Takovou vlnu jsem naházela do vany, povytahovala bobky co jsem našla a zalila horkou vodou. Za pár hodin se rozpustil zbytek bobků. Pak jsem vlnu vytáhla na síto, nechala okapat a sušila na balkóně na slunku. Tráva, bodláky a utopené klíšťata tam zůstaly,ty v prošívce nevadí a hovna jsou pryč, takže to nesmrdí. Když jsem to cpala do prošívky, tak jsem to ještě v ruce přecupovala. Česat to je zdlouhavé a pracné.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
Já se musím podívat v první řadě kde jsem to četl - je to nějaký arab (a ibn Munkiz to není) a zmiňuje se spíše o tom, že na sebe křižáci (pěšáci) věšeli váčky s bavlnou aby zmírnili účinky lukostřelby. O tom co nosili rytíři pod zbrojí se nezmiňuje. O prošívanicích v tomhle období jsem nic nenašel (Munkiz popisuje vrstvené pletivo zašité do kabátce a tuším vycpané velbloudí plstí? nevím nejsem si jistý a jsem líný to teď hledat) ale pokud se nosily pak si dovedu představit že u krzna vyrobeného na místě v Palestině mohli použít k vycpání i tu bavlnu, v Evropě by to vycpali spíše vlnou nebo jiným vhodným materiálem. Je to tedy spíš spekulace. Já na tohle období mám normálně plstěná krzna, ale pro zvláštní příležitosti kde se hodí lepší ochrana jsem si taky ušil prošívanici - vycházel jsem ale z prvních lepších dostupných ikonografických pramenů a to je až 13.st. - mám tedy prošívaný komplet z Maciejowské bible jen ho mám pod zbroj.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
- ClaryAldringen
- Občasný přispěvatel
- Posts: 135
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha, Plzeň
- Contact:
Nedalo mi to a kouknul jsem do v počítači so složky Evangeliarium (1070-1086) a na vyobrazeních ozbrojenců na sobě bohužel nic nemají. Mají meče, mají štíty, mají přílby na kterých je doknce vidět kožený lem s dírkami, ale na těle nic co by se podobalo ochrannému odění.
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz
group.mercatores.cz
To je ta potíž s ikonografií - výjevy jsou často stylizované a pro to abys označil bojovníka je potřeba ho vybavit jen některými atributy - jako je zbraň, štít nebo přilba. To bohatě stačí. Navíc - tohle je Kodex Vyšehradský ne? Tam není žádná bojová scéna (zatčení Krista se nedá považovat za bojovou scénu, navíc to nebyli vojáci)
V podstatě je to tak - kdybychom se měli řídit striktně ikonografií tak těžkooděnci mají zbroje, ostatní mají jen zbraně a chrání se štítem. První prokazatelně doložená lehká ochrana vojáků je až na výjevech ze 13.st. Ale zase opakuju - je to ikonografie a je nutné brát v potaz i určitou stylizaci. Záměrem autora nebylo podat nám detailní přehled o tom co se nosilo, jak a kam i když občas se našel někdo kdo projevil až obdivuhodný cit pro detail - viz. ta Maciejowská bible. Dal bych dost za to mít podobný pramen z 12.st.
V podstatě je to tak - kdybychom se měli řídit striktně ikonografií tak těžkooděnci mají zbroje, ostatní mají jen zbraně a chrání se štítem. První prokazatelně doložená lehká ochrana vojáků je až na výjevech ze 13.st. Ale zase opakuju - je to ikonografie a je nutné brát v potaz i určitou stylizaci. Záměrem autora nebylo podat nám detailní přehled o tom co se nosilo, jak a kam i když občas se našel někdo kdo projevil až obdivuhodný cit pro detail - viz. ta Maciejowská bible. Dal bych dost za to mít podobný pramen z 12.st.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
- ClaryAldringen
- Občasný přispěvatel
- Posts: 135
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha, Plzeň
- Contact:
Netuším co to je. Já jsem ten rukopis (a mnoho dalších) stáhnul z jedné německé manuskriptárny (výhoda toho když je člověk ajťák, napíše vsi na to skript kterej mu to stáhne přes noc ), takže ho mám zařazený ve složce Německo pod názvem a datací jež jsem tu uvedl.
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz
group.mercatores.cz
- ClaryAldringen
- Občasný přispěvatel
- Posts: 135
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha, Plzeň
- Contact:
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
-
- Nováček
- Posts: 12
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Strážske okr. Michalovce, Slovensko
- Contact:
Ja som urobil preklad zopár strán anglického Ospreya o Templároch, síce neviem či som všetko preložil dokonale, ale môžem to niekde uploadnuť, sú tam zaujímavé veci...Jiři z Holohlav wrote:Tak jsem zalistoval Templářským Ospreyem a na některých illuminacich to vypadá na víc než jen jednoduchý varkoč.Co tam ale píšou ,to mi zůstává utajeno Že by si tam před sluncem chránili celou kovovou zbroj mi nepřijde zcestné,tady by to ale bylo dost neobvyklé.
Potreboval som to k môjmu kostýmu...
Tohle není typický raný středověk, ale je to podle nejstarších výjevů prošívanic, které máme (13.st.) a jako hypotéza zřejmě použitelné i pro konec 12.st. (ta plstěnice je taky hypotéza ale přece jen snáze obhajitelná).
Více tady: http://www.curiavitkov.cz/clanek19.html
Více tady: http://www.curiavitkov.cz/clanek19.html
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 240
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E
Nebyl ten pramen Jean de Joinvill? V arabských zdrojích jsem na nic takového nenarazil. V připadě že to dohledáš pověs to prosím sem.Wothan wrote:je to nějaký arab (a ibn Munkiz to není) a zmiňuje se spíše o tom, že na sebe křižáci (pěšáci) věšeli váčky s bavlnou aby zmírnili účinky lukostřelby. O tom co nosili rytíři pod zbrojí se nezmiňuje. O prošívanicích v tomhle období jsem nic nenašel (Munkiz popisuje vrstvené pletivo zašité do kabátce a tuším vycpané velbloudí plstí?
Usáma ibn Munkíz mluví o směsi z hedvábné cupaniny, bavlny a zaječích chlupů (jako o vycpání mezi dvěma sešitými hauberky) a jeho zbroj (mluví o ni jako o pancéřové haleně) je něco extra - tedy nic běžného.
Velbloudí srst zcela jistě ne, ta když navlhne tak příšerně smrdí a nejde s tím nic dělat (měl jsem modlitební koberec s velbloudí srstí).
V oblasti palestiny bych u rytířských řádů viděl jako materiál na vycpávání spíše tu vlnu nebo kozí srst (to co se tam hojně pěstovalo a bylo dostupné), bavlna byla přeci jen drahá záležitost, ale vyloučit ji tam nelze.
Templáři byli vlastně z prvních kdo začal varkoče používat, křižáci tento způsob ochrany před žárem odpozorovali z druhé strany - od lehké musulmánské jízdy. Byl to vlastně přehoz s dlouhými rukávy, u templářů navíc ještě s kapucí (po vzoru oděvu Cisterciáků), máme také zmínky o tom, že si zakrývali přilbice látkou - zase něco jako turban na protější straně.
Ospray o Templářích vyšel též v českém překladu, v Computer press.
Je to samozřejmě jen spekulace - úprava daná účelem té zbroje - píšu o tom tady v tom článku:
http://www.curiavitkov.cz/clanek19.html
Zkoušel jsem to i ve verzi bez rozdělení ale protože je to určené primárně coby krzno pod komplet, tak buď je to vypasované a nedá se to pořádně obléknout, nebo je to dost široké aby se do toho dalo vlézt, ale pak se to zase mačká a falduje pdo zbrojí, hrne na bocích aj. Taky bych to rád měl bez dělení, ale nefungovalo mi to.
http://www.curiavitkov.cz/clanek19.html
Zkoušel jsem to i ve verzi bez rozdělení ale protože je to určené primárně coby krzno pod komplet, tak buď je to vypasované a nedá se to pořádně obléknout, nebo je to dost široké aby se do toho dalo vlézt, ale pak se to zase mačká a falduje pdo zbrojí, hrne na bocích aj. Taky bych to rád měl bez dělení, ale nefungovalo mi to.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.