Vítězslav je machr a toho bych se držel. myslím že u Slovanů máme být na co hrdi a nemusíme dohánět "zápaďáky" za každou cenu.
12. století je jiné kafe, to už i slovanské náboženství získalo naprosto jiný rozměr.
Piktogramy byly skutečně něčím jiným - u Slovanů je známe jako např. vlastnické značky na keramice (pentagramy, hákáče apod) a i na dalších nálezech. Kdyby byly piktogramy použity i jinde, dalo by se uvažovat i o dalším významu (vztak k věci - nejen hláska, jako u run)...
Soudí tak stejně i autor legendy o ostojovi a mnozí jiní. A mi to přijde dost logické...ale na základě čeho, to nevím, nejspíš nálezů více kusů se stejným znakem, způsobu vybírání daní (např. med v označených nádobách) atd...
Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.
Ze Smetánky si to nevybavuju, nicméně mi to logické nepřijde.
Výrobce a vlastník keramiky nebyl nutně tentýž člověk, stejné hrnčířské značky se nacházejí velice daleko od sebe a těžko u toho předpokládat jednoho vlastníka. Některé značky jsou jen v jednom kuse, dalších jsou stovky, navíc ty symboly přetrvávají - třeba VM značky jsem viděl i na pozdně hradištní keramice....
Tohle mi prostě nepřijde jako podpis vlastníka na keramice.
Ano, já soudím podle jiných autorů.
Vycházím i z toho, že značka má být (podle autorů) vyřezána na ploše kruhu. Možná je tento názor přežitý, ale pokud ne, takk by na každou značku musel mít řemeslník speciální kruh...
Pokud by měly značky ochranitelský a magický význam, bylo by to jenom sympatické.
Těch teorií o funkci značky je celkem dost, těžko najít tu pravou. Znača byla možná vyřezána do kruhu, ale stejně tak mohla být na dno nádoby "vyražena" nějakým kolkem.
Chtěl bych se zeptat: nevíte někdo o nějaké studii, která by podrobně rozebírala stupeň dochování jednotlivých rukopisů Kosmovy kroniky? Fialův doslov k Hrdinovu překladu (verze nakladatelství Svoboda) není pro moje potřeby dostačující... Děkuju.
Opat wrote:Chtěl bych se zeptat: nevíte někdo o nějaké studii, která by podrobně rozebírala stupeň dochování jednotlivých rukopisů Kosmovy kroniky? Fialův doslov k Hrdinovu překladu (verze nakladatelství Svoboda) není pro moje potřeby dostačující... Děkuju.
Nazdar Opate, zkus si na ISu MUNI vyhledat a zkontaktovat Smékalovou. Zabívá se kronikama a dějepisectvím 12.st. Ona by mohla něco vědět. Kdyžtak se ti v týdnu poptám na katedře.
Opat wrote:Chtěl bych se zeptat: nevíte někdo o nějaké studii, která by podrobně rozebírala stupeň dochování jednotlivých rukopisů Kosmovy kroniky? Fialův doslov k Hrdinovu překladu (verze nakladatelství Svoboda) není pro moje potřeby dostačující... Děkuju.
Nazdar Opate, zkus si na ISu MUNI vyhledat a zkontaktovat Smékalovou. Zabívá se kronikama a dějepisectvím 12.st. Ona by mohla něco vědět. Kdyžtak se ti v týdnu poptám na katedře.
Jo je to ona. Vede kursy na téma Vincencius a Jarloch, Dějepisectví 12.st etc.
Pokaždé to má jiný název. Rozhodně s náma na kurzu rozebírala jednotlivé kroniky a rukopisy legend jak s sebou vzájemně vznikaly,jen jsem někam zašantročil poznámky, takže předpokládám že bude vědět o nějakých diplomkách nebo jinačích studiích k tvému tématu.