Zajímavosti z východu:
Novodobé masky ze slavností "Velesova dnu":
Návraty duchovna
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1814
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: svobodné území Beskyd
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
K jarním svátkům: Je třeba dát pozor na pozdní folklor, kam patří i ona neustále omílaná Morana... Kvalitní syntézu zpracoval např. Vítězslav z Rodné víry http://rodna-vira.wz.cz/texty/jarun.htm
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1243
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
Je to záležitost poměrně rozsáhlá a vyčerpávajícím způsobem je popsána v příslušné literatuře: Nejlépe Zdeněk Váňa (1990) - Svět slovanských bohů a démonů - od str. 210 nazvané "Jarní slavnosti". Dále Zdeněk Smetánka (2004) - Legenda o Ostojovi - od str. 252 v kapitole "Věčný návrat".
S tou Moranou se to má tak, že byla "objevena" jako nová mytická božská postava až v době národního obrození, kdy měla být jakousi personifikací smrti. Vymysleli ji ale už o něco dříve, v 17. století, následovníci fabulátora Hájka (Stránský, Středovský, Papanek). Je však jisté a doložené, že se skutečně v předjaří vynášela a topila, bila, špinila blátem i jinak hanila jakási figura, symbolizující zimu a s ní spojenou smrt, ale tato "smrtka" nemá z raného středověku doložené žádné jméno.
S tou Moranou se to má tak, že byla "objevena" jako nová mytická božská postava až v době národního obrození, kdy měla být jakousi personifikací smrti. Vymysleli ji ale už o něco dříve, v 17. století, následovníci fabulátora Hájka (Stránský, Středovský, Papanek). Je však jisté a doložené, že se skutečně v předjaří vynášela a topila, bila, špinila blátem i jinak hanila jakási figura, symbolizující zimu a s ní spojenou smrt, ale tato "smrtka" nemá z raného středověku doložené žádné jméno.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 315
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 357
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
vedle výše zmiňované literatury se dá i něco najít v :
Frazer j., G.: Zlatá ratolest
resp: další vydání http://www.kosmas.cz/knihy/101576/zlata ... druha-zen/
Frazer j., G.: Zlatá ratolest
resp: další vydání http://www.kosmas.cz/knihy/101576/zlata ... druha-zen/
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)
Odvolávam sa na článok "Zvyky Keltov" týždenníka Plus 7 dní (3. február 2006) kde tvrdia: "...nejde len o Keltov, pretože ľudské obete vykonávali i Slovania..."
Bre bratov Čechov uvádzam, že tento týždenník je bulvár a tak môže byť ktorákoľvek informácia v ňom zavádzajúca. Aj to ma prinútilo napísať to sem, pretože som sa s ľudskými obetami u Slovanov nikde nestretol. Máte o tom nejaké správy? (Okrem zaživa pochovávaných žien v prípade úmrtia ich muža. Dočítal som sa že to bola najprv ich povinnosť a neskôr si mohli same vybrať.)
Bre bratov Čechov uvádzam, že tento týždenník je bulvár a tak môže byť ktorákoľvek informácia v ňom zavádzajúca. Aj to ma prinútilo napísať to sem, pretože som sa s ľudskými obetami u Slovanov nikde nestretol. Máte o tom nejaké správy? (Okrem zaživa pochovávaných žien v prípade úmrtia ich muža. Dočítal som sa že to bola najprv ich povinnosť a neskôr si mohli same vybrať.)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)
Vďaka moc! To či boli obete Slovania alebo nepriatelia sa asi nedozvieme, však?Rodoslav wrote:Existuje nalez obetiska v Bulharsku menom Devnja.
Je to kruhove obetisko s priekopou s hlbkou 2 m. Tam sa naslo 7 tiel, pravdepodobne ritualne obetovanych. ide asi o epochu z poslednej tretiny 9. stor., ked bola snaha o navrat povodnej viery.
Mal som zmienky aj o inych obetynch nalezoch.
To Pampaliny: Jj.. máš pravdu. Je ale rozdiel keď niekto obetuje život nepriateľa a urobí to rituálne, a je rozdiel ak niekto zabije suseda alebo člena rodu ako obeť bohom. To už myslím si barbarstvo je, pretože v prvom prípade by zrejme k smrti došlo.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1243
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1243
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1814
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: svobodné území Beskyd
Rodoslav: No opusťme tyto vody nebo je přesuňme na jinou formu korespondence než v diskusním fóru o Slovanech.
Já jsem se taky včera koukal na ty lidské oběti u Slovanů a nic konkrétního jsem nenašel. Je ovšem otázka na antropology, etnografy? a archeology, zda jsme schopni takovouto obeť rozlišit od ostatních?
Když někoho (zkušeně) podříznu, tak poškodím pouze krkavici a dýchací trubici - tedy nic, co by šlo vidět na kostře.
Tedy by mne zajímalo, jak a kde by se ukládaly těla lidských obětí? Do země nebo by se spálily? Dostala by oběť do hrobu nějakou výbavu?
Já jsem se taky včera koukal na ty lidské oběti u Slovanů a nic konkrétního jsem nenašel. Je ovšem otázka na antropology, etnografy? a archeology, zda jsme schopni takovouto obeť rozlišit od ostatních?
Když někoho (zkušeně) podříznu, tak poškodím pouze krkavici a dýchací trubici - tedy nic, co by šlo vidět na kostře.
Tedy by mne zajímalo, jak a kde by se ukládaly těla lidských obětí? Do země nebo by se spálily? Dostala by oběť do hrobu nějakou výbavu?
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 245
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Komjatice (Nitra)