Veligrad 2011

21. století - literatura, instituce, akce...

Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab

User avatar
skliba
Nováček
Nováček
Posts: 5
Joined: Mon 26. Jul, 2010 14:27

Re: Veligrad 2010

Post by skliba »

Knecht wrote:
Morgyš wrote: To bych mu ani nezazlíval, diváci jsou pořád z velké části tupé stádo, co nemá vůbec šajn na co to kouká. Tuším že loni se mě někdo ptal:
"Pane rytíř a vy jste husita nebo křižák?"
Trocha osvěty určitě neuškodí.
mno jo, ale jak jim nalít něco do hlavy, když neudržíme jejich pozornost? co jsem sledovala kolem nás, tak výklad velmi rychle přestali sledovat
User avatar
Morgyš
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 99
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Ostrava

Re: Veligrad 2010

Post by Morgyš »

Nehledě na fakt, že jedno dítě bylo skálopevně přesvědčené, že kouká na samuraje... :twisted:
Szła magiczka przez porębę, pogryzły ją żmije. Wszystkie gady wyzdychały a magiczka żyje.
User avatar
Triss
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 62
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Plzeň
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Triss »

Akce byla výborná, užili jsme si celý týden :-) Triss&Máša

fotky jsou tady http://trissino.rajce.idnes.cz/Veligrad_2010/
User avatar
JARWIKS
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 613
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by JARWIKS »

Já bych zde chtěl poděkovat všem účinkujícím, za to že dojeli a i přes (nejen) noční bouřky přežili a každý se svou troškou na akci podíleli =D> :wink: budeme se na Vás těšit zas za rok :-)

A tedka odpovědi:

Bjorn: zprudil jsem ráno mnohem víc lidí, prudil jsem po otevření skanzenu, prudil jsem celé odpoledne. Zakázal některým jít kvůli vybavení do bitvy. Několik lidí vysvlékl či nechal kompletně převléct. Kladiva strhával na potkání a to i vlastnoručně (dokud jsem na to měl myšlenky což po monoxilech už nebyly, díky honění minut aby jsme neměli zpoždění s bitvou), 2x jsem pohrozil vyhozením z akce ale jak vidno někteří jedinci pokud jsem nebyl na dohled si asi nedali říct. Čili snažil jsem se být tvrdý a příště budu na tvoje přání tvrdší. Jinak jak říká Pampi (děkuji náčelníku že ses mě zastal) s tím kolem čeho jsem furt létal jsem nestíhal pořád někoho prudit a prudit a prudit. Příští rok tě jmenuju Policajtem s pravomocí vyhazovat a popisem co všecko nechceme :wink:

Ps. sám mám máslo na hlavě za vědomé nošení bot z mladšího období během neděle, bo to byly jediné které jsem ještě nerozpůjčoval či nepromokli totálně. :oops:


Morgyš. Připomínka Galuška, tento systém mě osobně přijde lepší než předmluvené komenty, kdy se nám stávalo že zvukař přehodil texty atd. navíc to přesně vystihl Knecht, že lidé jsou stádo nevědomých muflonů a aspon trochu informací na co to koukají je třeba zkusit do nich natlačit. Děkujem za připomínku k oblečení zvukaře. Zakrytí či umístění aparatury je podnět k další (již interní pořadatelské) diskusi.

Dolní palisáda: lidi na chodníku za skanzenem co jsou přes palisádu vidět nebo lidi na ochozu palisády? V prvním případu nemožem dělat nic, v druhém případu je to spíše záležitost kam jistý pracovník skanzenu posílá lidi (nebo dělá jiné blbosti, bo nás nemusí) a nedá si říct.
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Wothan »

Nebyl jsem tam, ale pár poznámek z vlastní zkušenosti:

1. obecně - předem namluvené komentáře mají výhodu že se to dá propracovat (ten text píšeme několikrát, různě se v tom škrtá, upravuje, aby to sedělo časově aj.), vybrat herec s dobrým hlasem a přednesem, zkombinovat slovo s hudebním podkresem aj. Nevýhodou je že tam prostě musí se zvukařem sedět režisér, který dohlíží na to co kdy kde a jak se pouští. Nejen aby se nepřehodily texty, ale i aby seděly s dějem (optimálně nekdo kdo se aspoň spolupodílel na scénáři) - nelze ho tam nechat samotného a jít si hrát/bojovat ať si s tím poradí.

2. lidi mne s těma symbolama taky neskutečně prudí. Někdo to nosí pořád - civilně - a ani si to už moc neuvědomuje, ale pokud to někde stojí v propozicích, měli by to respektovat nebo na tu akci nejezdit. Opak vidím jako truc a schválnost. Omluvu pro to hledám jen těžko. U nás to zakazujeme nosit viditelně, ale fakt je že když to má někdo pod tunikou, občas to vyklouzne a nemusí si toho všimnout. Pokud to jde sundat, ideální je to sundavat a na nějaké kecy o filosofii a náboženství nebrat zřetel.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
User avatar
Kain
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 2125
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Kain »

Když si mohla svůj (poměrně nenápadný) symbol sundat naše opravdu věřící kamarádka, tak si ho může jistě sundat i spousta neopaganských pozérů, kteří ve skutečnosti v nic nevěří a symbol patří prostě jen k jejich stylu. A pokud jsou na akci takoví, co opravdu věří v existenci Thora, Odina atd. (čímž myslím opravdu, ne že o tom jen mluví), tak to asi zvládnou taky. Zajímavé totiž je, že spousta vikingů si v souladu s pravidly Thorova kladiva sundala a přes dvě bouřky je žádný blesk nesundal :) Co bych totiž pro vyváženost informací vyzdvihl je fakt, že spousta vikošů se opravdu nesnažila propašovávat vikingské věci a prostě je nepřivezla.

Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.

Pravoslav, Orcae Ita
Theodora
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 204
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Re: Veligrad 2010

Post by Theodora »

Což mi připomínám, že už dva dny běhám bez křížku, protože civilní je od sobotního rána v peněžence (alespoň něco v ní je :wink: ) a historický od nedělního večera na pračce. :-)))

Taky děkuju za akci, taky se přimlouvám za dramatičtější podání komentáře (jako by nestačilo, že je scénář takřka bez zápletky, ale prohlásit hned na začátku, že ti, co vypadají slabší jsou opravdu slabší a tedy prohrají, je fakt zbytečné - a nelze tvrdit, že to přispělo ke vzdělání diváků). Označení "rytíř" pro kohokoli, kdo má v ruce meč, asi nelze. Pokud se dobře pamatuju, na Rogaru vyřešili vzdělávání tabulemi s informacemi; to mi přijde jako dobré řešení: bitva zůstane akčním divadlem a kdo chce, může se i poučit. Snažit se zabít hodně much jednou ranou se občas nevyplácí.

Možná by se za módního policajta hodil nějaký najatý civil, který vůbec nikoho z účinkujících nezná a neví, kdo je s kým kamarád, a který by dostal seznam zakázaných věcí. Pak by byla šance, že se pravidla budou týkat opravdu všech.

Takže díky a těším se na příští rok!
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
User avatar
Damien
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 60
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Olomouc
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Damien »

Pokud je člověk, který opravdu nevěří v Thora a nosí Thorovo kladivo, neopaganský pozér, co je potom člověk, který nevěří v krista a nosí křížek? :)

Ale teď vážně, pokud organizátor řekne bez vikinských věcí, jeho slovo je zákon a je třeba to sundat. Celý Gunnar kladiva sundal v pátek a oblékl až v neděli, i když to nebylo jednoduché, protože jak říká Wothan nosíme to i v civilu a někteří to máme napevno kolem krku, takže se i štípali stříbrné dráty... Široké kalhoty, veškeré šperky, gjermundy, to vše zůstalo rovnou doma a apeluji tímto i na ostatní skupiny, které se jinak zabývají pouze Vikingy, aby pro příště udělali to samé. Velkomoravané dělají slovanskou akci, dají si s tím hodně záležet, a základní slušnost je dodržet za to jejich pravidla.
Negr, Jarl Olomouckého kraje
Kill ´em all, let Odin sort ´em out!
User avatar
Kain
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 2125
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Kain »

"Pokud je člověk, který opravdu nevěří v Thora a nosí Thorovo kladivo, neopaganský pozér, co je potom člověk, který nevěří v krista a nosí křížek? :)"

Špatně jsem se vyjádřil :) Člověk, který opravdu nevěří v Thora, nosí Thorovo kladivo a odmítá ho sundat s odkazem na svou "víru" :) Thorovo kladivo je jinak dobová a doložená součást kostýmu vikinga, stejně jako křížek :) Ostatně právě vy jste vše příkladně skryli, jak nejen říkáš, ale jak si mohl kdokoliv všimnout.

Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.

Pravoslav, Orcae Ita
User avatar
Damien
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 60
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Olomouc
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Damien »

Kain wrote:Ostatně právě vy jste vše příkladně skryli, jak nejen říkáš, ale jak si mohl kdokoliv všimnout.
Jistě, ostatně jako vždy se snaží jít Gunnar příkladem pro mladší vikinské kolegy... :)

Co se týče dobové policie, možná bych navrhl, aby dotyčnému nedovolenou věc tohoto rázu odebral a vrátil v neděli po skončení akce, jak to občas dělávali hodné soudružky za našich mladých let... Odpadne tím starost, že to někdo sundá a za rohem zase nasadí. Pokud se někomu nelíbí, že musí odevzdat svou věc do úschovy, měl dříve a lépe respektovat pravidla.
Negr, Jarl Olomouckého kraje
Kill ´em all, let Odin sort ´em out!
User avatar
Ratatosk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 171
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: okr. Praha západ, Ukrajina:-)
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Ratatosk »

Jen pár fotek (bez bitev) zde: http://vevercino.rajce.idnes.cz/Veligrad_2010/
A ta úschovna mi nepřijde úplně jako dobrý nápad. Muselo by se nějak evidovat, co kdo odevzdává. Jinak by mohly být problémy, že se někomu něco ztratilo, poničilo, že odevzdal něco jiného, dalšího apod. Takže spousta dalšího řešení a případných problémů.
Jinak mně se moc nelíbilo, že mezi domečky během bitvy bylo hodně lidí s foťákama a působili rušivě. To by podle mě chtělo taky omezit.
Vím, že nic nevím. O:)
User avatar
MadHamster
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 63
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Havířov
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by MadHamster »

Já bych všechny tyhlencty klerofašisti zakázal. Ty symboly každého jenom otravují :mrgreen:
"Heresy is like a garden weed, it won't stop feeding until you... BURN THE WHOLE DAMN GARDEN WITH A FLAMER, BURN IT, BURN IT TO HELL!!!!!" "Is there a wittle puppy in the garden? ITS A DAEMON! BURN IT!"
User avatar
Damien
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 60
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Olomouc
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by Damien »

Ratatosk wrote:Jen pár fotek (bez bitev) zde: http://vevercino.rajce.idnes.cz/Veligrad_2010/
A ta úschovna mi nepřijde úplně jako dobrý nápad. Muselo by se nějak evidovat, co kdo odevzdává. Jinak by mohly být problémy, že se někomu něco ztratilo, poničilo, že odevzdal něco jiného, dalšího apod. Takže spousta dalšího řešení a případných problémů.
Jinak mně se moc nelíbilo, že mezi domečky během bitvy bylo hodně lidí s foťákama a působili rušivě. To by podle mě chtělo taky omezit.
Pokud by ten policajt to donesl na jedo místo k tomu určené, kde by se zapsalo jméno a schovalo se to, tak v tom nevidím problém. A o to jde, že se to každému na první pohled nebude líbit, protože potom by si to každý dobře rozmyslel, jestli bude nebo nebude porušovat elementární pravidla...
Negr, Jarl Olomouckého kraje
Kill ´em all, let Odin sort ´em out!
User avatar
JARWIKS
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 613
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by JARWIKS »

Damien: Jo jenže to je právě problém, neboť tím by jsme se dostali na hranu zákona. Ověřoval jsem si to tedka u známého od policie (Maršálek). S tím že naše jediná možnost je mít upozornění v pravidlech, nebýt měkký a provinilce, kteří neuposlechnou prostě z akce vyloučit, případně pokud by nechtěli uposlechnout ani k vyloučení akce na to upozornit MP. No už to dál neřešme.

Výsledek je: někteří by měli být uvědomělejší k pravidlům a podmínkám organizátorů, a my ještě tvrdší v jejich vymáhání a sáhnout i ke krajnímu prostředku vyloučení z akce.
Tímto bych považoval diskusi k tématu dobová policie za uzavřenou. Děkuju :wink:
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
luinien
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 202
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Prostějov/Olomouc/archeoskanzen Modrá
Contact:

Re: Veligrad 2010

Post by luinien »

Ještě jednou bych jménem organizátorů poděkovala všem účinkujícím za přízeň naší akci.

Osobně mi nejvíc vadí, když se s námi účastníci neustále hádají o tom, co můžou mít na sobě. Vikingské zástěry jsou zakázané od prvního ročníku akce, přesto se opět našla skupina, která mi tvrdla, že stejně nemáme doložené žádné VM oděvy, tak je to jedno. V tomto případě bych uvítala, kdyby se všichni řídili posledním, ale zato velmi důležitým pravidlem uvedeným v podmínkách, které jste dostali, že pravdu má organizátor.

Pampalíny wrote: Osobně bych ale uvítal nějakou změnu při fasování sobotního masa. Např. na Čase vlků každý nafasoval 1 flákotu a sám si ji opekl. Raději si s tím dám práci (navíc to vypadá romanticky když se u každého stanu peče) než nemít žádné maso. [-(
Nevím, o kterou večeři se jedná, zda o první nebou druhou. Maso na první bylo rozhodně ještě v době druhé a druhou večeři jsem osobně uzobávala o půlnoci, Sigurdi si dávali nášup asi kolem druhé a Kain snad potvrdí, že grilovaný bůček bylo můžné dostat i brzy ráno. Nám se na akcích často stává, že dojdeme na jídlo, které je na stravenky a dvě hodiny po vydávání už ho nedostaneme, protože došlo. Pokud příště budete chtít dostat maso syrové (jako tomu bylo třeba na slunovratu), ozvěte se s předstihem a zajistíme vám ho.
Pokud někomu vadí, že na akci vaříme, můžeme tuto odměnu účinkujícím za to, že dorazili, zrušit úplně. Ne každý má ale dost svého nádobí, aby si mohl z obdržených surovin uvařit, co si zrovna zamane a dost otroků a nevolníků, aby se místo přípravy oběda nebo večeře mohl věnovat kratochvílím jako je trojboj nebo bitvení.
Post Reply