Předně si také myslím, že nemá cenu to až tak moc rozebírat
V zásadě přeci nejsme v rozporu.
Ale přeci mi to nedá, neboť to co jste tu uvedli mne přívedlo k uvědomní si věci, kterou jsem si doposavad neuvědomil. Jde o několik faktů, které ale si myslím v důsledku trochu mění úhel pohledu a tím i hodnocení jistých zde uvedených věcí.
1) V rámci westernu jsme na výraz Living History poprvé narazili právě v naší, tj. trapperské litaratůře z USA (Bucskinnig č.1). Na základě toho jsme pojetí LH zařadili do svých stanov a to se psal rok 1993. TC vznikl v roce 1991, čili ani mi jsme původně LH neměli přímo v programu!!! IC a další Corraly ho tam oficiálně neměli a nemají dodnes. Z toho plyne, že těmto organizacím nelze vyčítat nějakou zradu ideálů, či programu! Přesto se to čas od času objevuje. Dále že pojem LH přivlekli do westernu trappeři. Oficiálně se k LH hlásí Trappers´Corral a Western City Corral a snad i myslím Texas Rangers Corral.
2) S Wamblim jsme se o tom dost bavili, a proto na 100% vím, že Wambli především oprášil myšlenku starého dobrého woodcraftu pana Setona!!!!! Už za komoušů ho a jeho paru ale napadlo, že by to mohli pojmout trochu opravdověji, a tak se začal zajímat o dvě roviny a to o to, jak vypadalo Indiánské oblečení a vybavení v reálu a také a hlavně o Indiánskou mistiku! (Je zajímavé, že ani toto nebyl zcela jeho nápad, ale inspiroval ho Jezevec
, na kterého se přitom pohlíží trochu z patra - ostatně ani Wabli se tím zrovna moc nekasal, že je to jeho původní Guru
A bacha, to vím přímo od Wambliho!)
Jeho původní představa byla tato:
a) obnovit činnost Ligi Lesní Moudrosti (Wabli totiš nebyl jen zakladatel IC a Wapumu, ale také svého času hlavní ideolog LLM, což se moc neví!);
b) založit IC, který měl být něco jako první liga (i to je jeho výraz). Představoval si to tak, že každý Indoš (a také trapper - proto to vím, protože nás do toho chtěl vtáhnout také) by byl členem LLM a tam by si musel vysloužit ostruhy, a jen ti nejlepší by se mohli stát členy IC.
3) Wabmli byl především mistik, ale na rozdíl od mnohých při tom všem seděl pevně v České kotlině a byl si vědom toho, že Čech nemůže být skutečným Indiánem. Opíral se o jinou představu (prokecali jsme o tom hodiny
). Že máme s Indiány společné to, že (a to přesněji seveřané, nikoliv jižani, čili i třeba Mongolové, Evenkové a také třeba Slované, Germáni či Kelti) mají původ v šamanizmu. Jenže to je překryto iportem křesťanství apod. do té míry, že pokud by jsme se chtěli vrátit k základům, tak se jich nedopátráme. Můžeme jen tušit v řadě lidových a jiných zviků, pověstí apod. Indiáni si ponechali tuto původní víru a tak se lze u nich učit tomu, co jsme zapoměli. Nevím, zda se vyjadřuji přesně. Prostě byl přesvědčen, že pochopit své kořeny znamená pochopit šamanizmus a ten je všude + - stejný (což je do jisté míry pravda - je až zarážející, jak jsou si některé obřady, používání symboliky atd. podobné), ať se jedná o černou víru Mongolů, pravej šamanizmus Evenků, původní naboženství starých Germánů či Slovanů či mistika severoamerckých Indiánů. Protože Indiány si dodnes ponechali původní víru, tak od nich se dá nejvíc naučit. (toto vysvětlit by asi bylo na román, tak to berte s rezervou - snažím se jen vyhmátnou to podtstané!!! či spíše způsob myšlení!)
4) zajímavý byl i jeho postoj k WI-CZ. Právě on byl zakladatelem spolu s Kowpakem této organizace a i její hlavní ideolog. To, co IC odmítl u WI-CZ byl program a hlavně idea, která vzešla právě paradoxně z IC, přesněji z hlavy jejich zakladatele. Právě myslím v IC Wabli prohrál. Mimochodem byl přesvědčen, že dělat Indiány bez trapperů či kombojů je věc vytržená z reality a hlavně kontextu doby, a že Indiánská myšlenka bez tohoto zakrní. Nevíc byl řesvědčen, že prostě tyto skupiny k soubě prostě hobbysticky patří a proto by spolu měli spolupracovat. Právě Wambli chtěl aby se jednou za rok sešli všechny corraly, čili styli a aby se i společně presentovali.