Indiánská jména

Ostatní, nezařazené

Moderator: Joe

User avatar
Mokohtavenotaxe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 254
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Ústí nad Labem
Contact:

Indiánská jména

Post by Mokohtavenotaxe »

Mokohtavenotaxe wrote:
Joe wrote:S Akíčitou jsem hovořil telefonicky... a v podstatě to platí i pro Mokohtavenotaxe a členy IC ...
Jen pro objasnění, kdyby to někdo nepochopil: má osoba je všeobecně známa jako Akíčita! Jméno Mokohtavenotaxe je šajenský překlad lakotského Akíčíta sápa, čí spíše naopak. :wink:
Zkrátka: Když Joe mluví o Akim, tak mluví o mně. :biggrin: :biggrin: :mrgreen:
Pampalíny wrote:V těch jménech fakt máte ale bordel.
Wothan wrote:Lhal bych kdybych řekl že jsem to pochopil :mrgreen: :-s
Mysakk wrote:To je v pohodě,já jsem se ta ani nikdy nesnažil pochopit
Tak abych to tedy pro ty co nevědí rozvedl.
Většina indošů se zabývá jen jedním národem - kmenem. Každy z nich měl totiž své specifické umění, zvyky, jazyk atd. Proto chce mít své jméno (pokud ho má) v jazyku i duchu toho etnika o které se zajímá. V jazyce jiného národa se už nemusí vše naprosto stejně vyjádřit. S tímto problémem se musel setkat každý kdo jenom trochu překládá. Pokud tedy zůstanu u mé osoby jako příkladu tak tedy mé jméno je Mokohtavenotaxe!
Mokohtavenotaxe wrote:
Hrncirka wrote:Mokohtavenotaxe - A co vlastně tvoje jméno znamená, není-li to moc vlezlá otázka?
Dá se to překložit jako "chlapík, který je členem nějaké válečnické společnosti a je ještě k tomu poněkud tmavší pleti. 8) :wink:
Většina indošů se ale o Šajeny nezajímá a svůj zájem zaměřují jinam. Proto už na počátku našeho LH dění přijala většina lidí jiný jazyk, jako takové esperanto osmdesátých let, angličtinu dneška, či latinu středověku. Tímto jazykem je lakotština. Více zde:
Proto mne většina hobbystů zná pod jménem Akíčita Sápa.

Aby to bylo ještě zamotanější, tak mezi indiány nebyly jména na celý život. V průběhu let mohl přijmout jméno nové, své darovat atd. To je téma na celý článek - že by? :wink:
Závěr je takový: nedivte se, že máme jmen několik, ani tomu že se v průběhu let jméno změní. Je to zkrátka jiná kultura. Také není vhodné se přímo někoho ptát jak se jmenuje, jestli má indiánské jméno a co znamená. Pokud to chcete vědět optejte se někoho, kdo zná váš objekt zájmu, případně se optejte nepřímo. :wink:

Image Image

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Aha, no nejsem z toho o moc moudřejší ale trochu v obraze už jsem - ten článek ale vůbec není špatný nápad.

User avatar
Mysakk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 183
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Slatina,Praha
Contact:

Post by Mysakk »

Mokohtavenotaxe(Akičita sapa):Moc hezky jsi nám to tady vysvětlil.Dík =D>
A ten článek co navrhuješ opravdu neni špatný nápad :wink:

Myšák

User avatar
Joe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1031
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Joe »

Wothan wrote:Aha, no nejsem z toho o moc moudřejší ale trochu v obraze už jsem - ten článek ale vůbec není špatný nápad.

Po delší známosti s Indiány jsem se už dávno naučil se přestat divit a příliš ptát :wink:
Ale vážně. Mezi námi a Indiány a to i těmi Českými je jeden zásadní rozdíl. Zatím co my děláme něco co BYLO, oni dělají něco co BYLO, ale zároveň i stále JE. I součastní Indiáni se stále opírají o šamany a svou animstickou víru, a berou to stejně vážně jako věřící křesťané či mohamedáni. Ostatně, pokud by se Akíčita rozepsal, tak věřím že to bude velmi zajímavé čtení. Pro nás určitě.
Joe M.

User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

Zajímavé 8) Joe má skutečně pravdu. U nás jsou buď LH skupiny, nebo náboženské skupiny nebo šermířské - ale nikdy vše dohromady (teda naštěstí, protože tahat do toho ještě chudáky žrece).

Navíc, když někdo u nás "žije jako ve středověku", tak si vzpomenu na nějakého řezbáře (prošel svého času médii), kterému to v noci řekl bůh a mám hned jasno :idea:

User avatar
Joe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1031
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Joe »

No a Indiáni se pohybují někde u Lovců mamutů. Žrec je pro ně už moderna :badgrin:

Ty jména, ale i řada věci u nich mají výzma právě ve vizích. Čili i jim řekl bůh či kdo, a mnohdy (ne vždy) to bylo určeno jen jim. Vyzrazením by medicína přestala fungovat. :idea: Proto není vhodné se moc ptát, přesněji, proto není slušné příliš vyzvídat!
Pro nás je ale třeba zajímavé, co se zděšením zjistili první misionáři na západě, a co nakonec vedlo k masivní propagandě po osídlení západu bohabojným lidem. Totiš, že právě ti trappeři jaksi velmi rychle začali inklinovat k Indiánskému pojetí vzathu k všehomíru, čili že nějak začali divočet :badgrin: Proto tyto věci mají výzam i pro nás. Čili sice nemusím věřit, ale pro pochopení musím znát. Tak jako kdo chce dělat středověk se podle mne neobejde bez znalosti křesťanské věrouky.
Joe M.

User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

A vznikla třeba někde na západě animistická víra/církev tvořená převážně bílými přistěhovalci?

User avatar
Joe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1031
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Joe »

Předně, tradiční animizmus jo považován za primityvní formu náboženství právě proto, že nemá jasná pravidla a hlavně církev! Paradoxně je to ale víra mnohem složitější co do rozsahu a pochopení, čili paradoxně je mnohem složitější než oficiální náboženství. (Čili fakticky pro pochopení je primitivnější oficiální náboženské směry jako třeba křesťanství. Na jedné přednášce na toto téma jsem uděla rozruh, když jsem se rozčiloval, proč se říká primityvní, když to není pravda. Prý je to jen oficiální rozlišení :? )
Ale k tématu. Tím pádem o nějaké cirkvi zde nemůže být řeč. U této víry jde o to, že vlastně i na zvířata (ale i stromy, skály atd.) je pohlíženo jako na lidi a ti mnohdy odvozují původ od nějakého zvířete apod.! Ty se musíš spojit se svým duchem a ten ti pak může radit v životě a chránit tě třeba v boji atd. Ten duch ti naopak zdělí jak a co máš udělat. Zjednodušeně řečeno, každý jedinec má vlastního Boha a Krista a vlastní mši a obřady atd.! :badgrin: Takový jedinec je nevyspitatelný a hlavně neposlušný :wink: Má vlastní rozum a to je nežádoucí i dnes že :wink:
Co se pák týká bělochů, tak již jsem se zmínil o trapperech. Ti dost často tuto víru od Indiánu přebírali ať již formálně z důvodu nazvěme to politických, ale zdá se že mnohem častěji proto, že stejně jako Indiáni byli prostě s přírodou v příliš těsném kontaktu a bez vlivu oficiální civilizace, a tak jim to připadalo přirozenější. (Je doloženo, že chtěli první misionáře pro jistotu povraždit, ale naivní Indiáni jim to nedovolili :badgrin: )
Joe M.

User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

Podle mne každé náboženství vede časem k vytváření církevní instituce. Je to jen otázka "rozvoje" společnosti (u malých společenství to nehrozí). Kdysi jsem se přel o to, že Slovanská stará víra by se za pár let zkompromitovala taky. U animistů je to sice složitější, ale i zde bych to očekával...

User avatar
Mokohtavenotaxe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 254
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Ústí nad Labem
Contact:

Post by Mokohtavenotaxe »

Joe wrote:Ty jména mají význam právě ve vizích.
To je právě to, že takových jmen je (a bylo) minimum. I když mezi euroindiány je toto mínění nejčastější.
Jména se většinou dědila (ale jiným způsobem než ta evropská) a vždy je důležitá síla onoho jména. To ostatně platí i u nás viz. snaha pojmenovávat děti po postavách televizních seriálů atd. Pokud se ale člověk proslavil velmi mlád, či neměl příležitost obdržet jméno, pak se stalo že přijal za vlastní přezdívku pod kterou byl znám a tato přezdívka pak byla včleněna mezi jména (tedy získala sílu) a jako jméno už se zase mohla předávat dál. Rozhodně to není jednoduché. Pro příklad mé jméno patří mezi přezdívky, které se proslavili. Ale je to jméno vcelku poetické. Mezi méně poetické přezdívky bych zařadil třeba Hrb, nebo Svrab (to jen tak z paměti) atd.
Ptát se na jméno není ani tak věcí dotýkání se osobního "mystéria" jako spíš věcí etikety. Tedy podléhá to určitému společenskému tabu. O podobných tabu si můžetepřečíst zde!.

User avatar
Mokohtavenotaxe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 254
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Ústí nad Labem
Contact:

Post by Mokohtavenotaxe »

Pampalíny wrote: U animistů je to sice složitější, ale i zde bych to očekával...
Jistý stupeň institucionalizace najdeš všude. Velký rozdíl je ovšem v tom, že většině animistů nevadí přibrání prvků od jinud (asi jako Římani) a tak se vlastně neustále rozšiřuje a přeskupuje. Vysvětlit to je ovšem spíš na osobní pokec u táboráku než u monitoru. :wink:

User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

Mokohtavenotaxe wrote: Vysvětlit to je ovšem spíš na osobní pokec u táboráku než u monitoru. :wink:
Ale musíme být u toho řádně ožralí :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: aby to pochopili všichni.

User avatar
Joe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1031
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Joe »

Pampalíny wrote:Podle mne každé náboženství vede časem k vytváření církevní instituce. Je to jen otázka "rozvoje" společnosti (u malých společenství to nehrozí). Kdysi jsem se přel o to, že Slovanská stará víra by se za pár let zkompromitovala taky. U animistů je to sice složitější, ale i zde bych to očekával...
To je věc dost složitá, ve které se tápe i mezi odborníky. Podle mne je tzv. moderní náboženství důsledkem mimo jiné, i jisté lidské pohodlnosti, neboť myšlení bolí :wink: Od animizmu jsem totiš hned v šamanyzmu a okultyzmu :? I u Indiánů máš různé spolky. Je ale možné považovat jak spolky Indiánů, tak ale třeba spolky tajných spoklečností okultistů za církve? Na druhou stranu všechny velké náboženství součastnosti vlastně vznikli ze sekt. Myslím si ale, že hlavním důvodem vždy byl fakt, že mocenské struktury zjistili, že se tím dají prostě ovládat masy. Pokud ale budeš zapřísáhlím třeba animistou, tak se nepodřídíš. Proto se to řešilo procesy s čaroději atd.! A i tak se okultismus, jak se muže každý přesvědčit nikdy zcela vymítit nepodařilo!

Nutno zde dodat, že vždy to bude jinak vnímat člověk bez osobní zkušenosti a s osobním prožitkem. (jsou lidé, kteří mají vizi náhodně, nebo si ji uměle vyvolají a nebo ji nemají nikdy !!!) Podle třeba Muslimů byli Bohem (čili nějakým universem) osloveni jen vyvolení, např. prorok. Hereze okultistů je hlavně v tom, že připouští, že vyvoleným může být každý člověk, pokud zná správný postup!
Ale popravdě - to se dotýkáme jen hrotu ledovce. Toto je příliš složité téma.
Já jsem prostě přesvědčen, že z čistého animizmu se stát církev v pravém slova smyslu nemůže, protože to pak už by nebyl animizmus!
Joe M.

User avatar
Mokohtavenotaxe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 254
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Ústí nad Labem
Contact:

Post by Mokohtavenotaxe »

Joe wrote:Já jsem prostě přesvědčen, že z čistého animizmu se stát církev v pravém slova smyslu nemůže, protože to pak už by nebyl animizmus!
Pokud bych měl slovíčkařit (a to já občas rád :twisted: )z animistického světonázoru se stát církev může. Ale ovšem přestane v tom okamžiku být animistická. O:) :D/

User avatar
Jura
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 357
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Jura »

dovolím si pár poznámek k předchozí debatě:

- mezi odborníky se termím "primitivní náb." už léta nepoužívá, spíše "náb. přírodních národů", etc...

- i v křesťanství dohcázelo a dochází k přejmenovávání (křest, biřmování, vstup do nějakého společentví - např. k řeholníkům, -cím,...) + různé přezdívky

- typickým příkladem institualizace neliterárního náb. je japonský šintoismus...

a ad jiná debata: Moravští bratři jsou dkutečně High quality :-)

Post Reply