Husite v Cechach

21. století - literatura, instituce, akce...

Moderators: Viktorie, ClaryAldringen

User avatar
Heinrich von Rheinhausen
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 515
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Husite v Cechach

Post by Heinrich von Rheinhausen »

Uz jsem tento dotaz vznesl na husitsvi.cz, kde jsem castym navstevnikem, nicmene jsem se evidentne seknul. :wink: Sermiru tam prilis nechodi a tak muj navrh vysumel do prazdna. Tak doufam, ze zde bude mit vetsi ohlas. :wink:
Kdyz jsme byli v lete sermovat v Polsku, vystupoval jsem v me oblibene "uniforme" husitskeho bratra a vecer jsem na tema husitsvi a serm v Cechach hodil rec s jednim Polakem. Trochu mne zpocatku udivil jeho dotaz, zda jsme v Cechach my, kteri vystupujeme v husitskych kostymech, nejak organizovani. Po pravde jsem uplne presne nevedel, jak to mysli. Kdyz jsme se ale bavili dal, tak jsem ho pochopil a musel konstatovat, ze nikoli. Coz mne ovsem privedlo na myslenku se o neco takoveho prave u nas, kolebce husitstvi, pokusit. Pojdmez se nejak my, kteri vystupujeme prevazne jako husite sdruzit v nejake volne, nadskupinove, narodni uskupeni. Krome toho, ze bychom se mohli nahodou stretavat na beznych akcich, mohli bychom hlavne jezdit na akce s husitskou tematikou a vytvorit tam samostatnou husitskou jednoutku pod vlastnim praporem. Vice mne nic vic. Proto rikam volne uskupeni, ktere by nikoho z nas nijak neomezovalo ve vlastnim pusobeni v nasich skupinach. A az nas budou miliony, tak bychom mohli vypalit Mrkvoslavovi ten jejich Malesov. :lol:
Mrkvoslav

Post by Mrkvoslav »

Přátelé, bratři,
Malešov je pevnost takřka nedobytná, tedy pokud se posádka nevzdá, což v našem případě nehrozí. Navíc oproti vám máme výhodu asi 50 let, což se při případném konfliktu jasně musí projevit :)
User avatar
Heinrich von Rheinhausen
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 515
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Heinrich von Rheinhausen »

Ale zpet k tomu, co jsem prapuvodne navrhoval. Vzdyt vy Wotane, mate taky "particku" Normanu, ke ktere se na bitvach nabaluji dalsi. Mate svoji vlastni, ranne stredovekou akci na Wothanburgu. Proc neco takoveho neudelat, vzhlem k nasi Ceske minulosti i v husitskem pojeti? Nechci znevazovat valecne umeni Cechu v dobe Boleslavove, chran buh, ale o kterem obdobi lze jednoznacne rici, ze se pred ceskymi valecniky trasla cela Evropa? No prave o husitskem. I kdyz nepopiram, ze je tohle obdobi taky ponekud kontroverzni. Alespon v dnesni dobe. Proc ma ale kazdy druhy u nas nejakeho anglicana, nemce nebo francouze, kdyz nebylo v pozdnim stredoveku nad cechy lepsich bojovniku?
fra Heinrich von Rheinhausen Zemský mistr Řádu svatého Jana Jeruzalemského
Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Jinak si myslím že Italové na nás mají velmi roztřesenou vzpomínku ještě dnes. Prý se v některých krajích dodnes straší děti zlým Čekem.

Husiti mně nijak extra nepřitahujím spíš mne zaujal ten Malešovský pozdní středověk, nicméně pár skupin to tu dělá a možná by bylo dobré je nejdřív oslovit.
User avatar
Heinrich von Rheinhausen
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 515
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Heinrich von Rheinhausen »

Nojo, tak Milano a Cesi je kapitola sama za sebe. To je bez diskuze. To plne souhlasim.
Jinak ja se k husitum dostal pomerne nahodou. Ja jsem puvodne vlastne ani nemel v planu mit husitsky kostym. Ale nejak to samo lety vyplynulo a ja najednou koukam, ze uz mi staci jen nasit na kutnu kalich a bude to hotovy. ;o)
Jinak mym snem je Johanita okolo roku 1300. Loni jsem na nej zacal shanet veci, ale jde to pomalu. Malo penez. A co se kuprikladu dratenych nohavic tyce, tak bych chtel najit nekoho, kdo to fakt umi plest a ne nekoho, kdo rekne, ze pletl jen dratenky ale zkusi to. U sedlare Matese na strankach je clovek, kterej nohavice plete, ale buh vi, jak to vypada. Moc jsem jich ani na akcich nevidel.

Mimochodem mne zase po husitech (myslim casove) uz nezajima prakticky nic. :wink: Po Jirikovi z Podebrad uz se tomu nijak do hloubky nevenuji. Pak az francozska revoluce a Napoleonske valky. Ale to je uplne jina kapitola. Takze muj enormni a hlubsi zajem se da vymezit pomerne jednoduse. Pocatek je v roce 1095 vyhlasenim prvni krizove vypravy a konec roku 1434 u Lipan. :wink: Tomu obdobi se venuji nejvice.
fra Heinrich von Rheinhausen Zemský mistr Řádu svatého Jana Jeruzalemského
Martin
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 294
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Český Brod

Post by Martin »

Myšlenka vytvoření ucelené vojenské jednotky mne vždy lákala, ale nikdy se to nepodařilo realizovat dosti přesvědčivě. Husitský houfec by se dohromady možná dal, otázkou je v jaké kvalitě. Ale při současné úrovni "bitev" by se tato snaha asi minula účinkem.

Jelikož teď děláme konec 15. stol. nabízí se sestavení jednotky používající švýcarskou taktiku v českém pojetí. To je právě ten opomíjený přechod od vozové hradby k novověké taktice. Jenže prostě nejsou lidi (stačilo by tak 15 "koukatelných"). A taky jak to prezentovat? Na "bitvách" stěží. Navíc ta Malešovská sebranka radši dělá "Výkvět žoldnéřstva", všelijaký stoličky, lampičky, skříně (teď reju) místo, aby se cvičila pro boj s ladsknechty nebo s jízdou. Přitom je tohle období zřejmě nejvděčnější, co se týče možností rekonstrukce. Nejsou potřeba koně ani vozy, stačí pár pavéz, tyčovek a střel./pal. zbraní.
Martin
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 294
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Český Brod

Post by Martin »

Honza: To je zajímavý, že u většiny naprostých nesmyslů, které jsou v rámci šermu u nás prezentovány se nikdo nad "dovymýšlením" nepozastavuje. To, co se u nás předvádí lidem není ani povrchně zachyceno v žádných pramenech. Ale podle tebe já teď mám pátrat, po přesných povelech a dokud je nenajdu, tak asi nemám šanci vzbudit zájem LH-lidí. A obecný názor laika bude i nadále ten, že po vozové hradbě nastoupila rovnou španělská tercie, nebo tak něco, že jo?

Ve Vlčkově řádu je popsáno šikování pěších s vozy i bez vozů (s pavézami). U šikování bez vozů je uveden popis, který by sice zasloužil odborný výklad, nicméně i bez něho je složení šiku dosti jasné. Prosím, přečti si to ještě jednou, tvé info je zavádějící ("mužstvo bojového vozu"...???).
A požadovat zápis znění povelů po středověkých pramenech považuji za absurdní.

Znovu bych tu trochu provokoval s "livinghistory" typu: "Velevážené publikum, teď se vám představí šermíři z celého světa" apod. Tohle je v pramenech doloženo, stejně jako přesný popis samospasitelného kydlení mečem, ať už je v rukou kohokoliv?

Tady se nabízí vytvořit něco, co je skutečně popsáno vojenským praktikem. Sice pro větší oddíly vojska, ale s výbavou, která není nereálná. Ba dokonce víc, než dostupná. Jak jsem říkal, je to pouze o lidech.
Ale na Malešově se může třeba taky plivat oheň a žonglovat, chodit na chůdách, po laně, zápasit v blátě, kouřit v čajovně apod., a přitom předvádět LH-výrobky na, v médiích prezentované, "LH-akci". To záleží na záměru Korouhve. Nakonec taky nemusím být u všeho.

Když vezmu Hawkwindovu nabídku ratišť, tak mi vychází jedno kopí něco přes litr, tak max. 1500,-Kč. To by šlo,ne?

Bohužel jsem právě na dovolené a vlastně už nemám ani co dodat.
Martin
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 294
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Český Brod

Post by Martin »

Honza, Jakub Lukeš, Malessov: Tak jsem vám, přátelé, zabředl (po dobu léčby kolena) do spousty literatury o taktice na sklonku středověku. Pochopitelně české, švýcarské, resp. německé. A co se týče vytvoření nějaké jednotky nejsem teď zas až tak optimistický. Pokud by byli zájemci, nebo spíš nadšenci, chtělo by to probrat výstroj a výzbroj. Popravdě řečeno, výbava účastníků malešovských akcí by asi nestačila.
Necháme to dalšímu vývoji a uvidíme, co je pro to kdo ochoten udělat. Nějakou záživnější akci pro diváky nelze od těchto aktivit asi čekat a je to spíš pro OH-srazy. Záleží na tom, co kdo od tohoto koníčku čeká. Mějte se, já jsem teď na www zřídka.
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

Owen: Teź prosze Polaków pisać po polsku :wink:

Všichni: Ad Literatura
existuje dílo nazvané STAROČESKÉ VOJENSKÉ ŘÁDY, Hájek - Vlček, Žižka - listy a kronika. Vydal Orbis Praha 1952. Jeden výtisk vlastním. V případě zájmu bych se moh pokusit nechat to naskenovat, má to cca 80 stran formátu A5.
User avatar
Heinrich von Rheinhausen
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 515
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Heinrich von Rheinhausen »

Owen wrote:Witam
Cieszę się bardzo, że spotkałem się jednak z odzewem z waszej strony :).
Po polsku też dużo łatwiej mi się pisze ;).
Jako Boży Bojownicy, planujemy w tym sezonie zorganizować 2-3 spotkania. W tym przynajmniej jedno na dużym festiwalu historycznym na Śląsku. Planujemy też urządzić w czerwcu spotkanie integracyjne połączone z weekendową wędrówką po wyżynie krakowsko-częstochowskiej "Jurze". Oczywiście wędrówka w strojach historycznych i tylko z wyposazeniem historycznym. Myślę że góra 10 osób weźmie udział.
Bardzo chcielibyśmy by nasz projekt był polsko-czeski, i byśmy na niektórych bitwach występowali wspólnie pod proporcem z kielichem :).
Jeśli w Czechach macie jakiś fajny festiwal na wysokim poziomie, na którym można by się zjawić jako husyci, to też oczywiście chcielibyśmy przyjechać.

Mnie zaskoczyło strasznie jak się dowiedziałem, że w Czechach nie ma ludzi rekonstruujących husytów. Dla mnie okres ten i wydarzenia z nim związane są fascynujące :).
Pozdrawiam
Vystupovat pod jednim praporcem by bylo opravdu paradni. Ted je otazka, kolik lidi by se u nas naslo. Myslim, ze by ani nebyl problem, kdyby jste vy prijeli na akce sem k nam do cech. I kdyz tu organizovana husitska jednotka prakticky neexistuje, bitev (walek) :wink: s husitskou tematikou se u nas porada relativne dost. Neni nic jednodussiho, nez si prohlednout kalendar akci na http://herold.ujancaku.net/ a v pripade husitske bitvy poslat poradatelum mailem zadost o pozvani.

Jinak v Tabore se kazdorocne poradaji Taborske mestske slavnosti. Samozrejme po husitsku. :wink:

Husity dela v cechach kde kdo. Kostym na to tady ma skoro kazdy. Ale je to vsechno jen v ramci jednotlivych skupin. Nejsme organizovani, nebo sdruzeni v nejake nadskupinove organizaci. Samozrejme se tento system mohl, nebo porad muze uplne zmenit. Lze to rozpracovat az k vojenskemu charakteru uskupeni. V ramci sermu pochopitelne. Zakladajici clenove by mohli vytvorit snem, ten by mohl volit vrchniho hejtmana, bojovnici by mohli dostavat hodnosti a na spolecnych akcich by se podle toho dalo jednat a tak. Pres internetova fora bychom mohli byt sdruzeni ze vsech koutu republiky a mohli bychom skutecne fungovat jako stredoveka zemska hotovost. :wink:
A pokud by se to podarilo u nas rozjet a spojit s vasim projektem, mohla by z toho byt zalezitost, ze by si o ceskych husitech opet mohla povidat cela evropa. :wink:

My jezdime pravidelne kazdy rok na hrad Chojnik.

P. S.: Vzdycky mne zajimal soucasny polsky nazor na husity. Polsko je na rozdil od Cech silne katolicke.
fra Heinrich von Rheinhausen Zemský mistr Řádu svatého Jana Jeruzalemského
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

"Základní předpoklady projektu „Boží Bojovníci”

1. VŠEOBECNĚ O PROJEKTU „BOŽÍ BOJOVNÍCI“

* Jedná se o „nadbratrskou“ (nadspolečenskou?) iniciativu rekonstrukce osádky husitského bojového vozu a samotného vozu z období „spanilých jízd“ (r.1428-1433) z důrazem na tažení do Gdaňského Pomoří v r. 1433 ve službách Vladislava Jagellonského.
* Termín „nadbratsrská“ znamená, že to není organizace se svým vlastním předsednictvem, povinnými měsíčními příspěvky atd., nýbrž dobrovolné a neformální sdružení lidí zajímajících se o historickou rekonstrukci období husitských válek. Všichni tito lidé mohou náležet do jiných organizací, bydlet v jiných městech, nemají povinnost účastnit se společných setkání (ačkoliv je tato účast věcí pochopitelně velmi vítanou).
* V souvislosti z výšeuvedeným nemá projekt formálního vedoucího, pouze je pro historické akce dočasně (případně nastálo, dle pozdější dohody) vybírána osoba představující husitského velitele, která však nemá jiné pravomoci než ty, které jsou jí dobrovolně přiznány účastníky projektu během historických rekonstrukcí – za účelem věrného podání vzhledu a organizace představovaného husitského oddílu.
* Projekt je zaměřen na osoby plnoleté.

2. CÍLE PROJEKTU

* Projekt „Boží Bojovníci“ se zakládá na pokud možno do posledního detailu co nejvěrnějším napodobení skupiny husitské pěchoty po stránce vzhledu a chování (vojenské cvičení, písně, táborový život). Taková rekonstrukce je hlavním cílem. Inscenování boje je cílem druhořadým, jestliže by se požadavky na výstroj související s bojem dostaly do rozporu s požadavky na výstroj související s věrnou rekonstrukcí husitského oddílu, má věrná rekonstrukce jednoznačně přednost.
* Je třeba mít na paměti, že husité byli trestnou, ideovou armádou, pročež je nutné, aby chování jako nadměrné opíjení se, sprosté chování či zanedbaný zhled bylo vysoce nežádoucí.
* Cílem, kterého by se měli účastníci projektu snažit dosáhnout, je rekonstrukce husitského oddílu nejméně na úrovni zahraničních skupin, např. tvůrců alba(?) „Medieval soldier“ a společná účast na rekonstrukcích doma i v zahraničí. Tato rekonstrukce rovněž zahrnuje husitský bojový vůz.
* Osádka husitského vozu se skládala z vozků, střelců z kuše, spížníků (= „provianťáků“, nenapadá mě lepší výraz – pozn. překl.), cepníků a střelců z ručnic. Každý účastník projektu si z uvedeních funkcí vybere postavu, kterou bude představovat. Pozor – k rekonstrukci střelce z kuše nebo ručnice je třeba obstarat si příslušná povolení (zřejmě se jedná o otázku platné legislativy týkající se zbraní – pozn. překl.). Je možné rekonstruovat několik postav naráz, případně změnit postavu na jinou, ovšem během představení je třeba se držet jen jedné role.

3. ZÁLEŽITOSTI TÝKAJÍCÍ SE VÝSTROJE, ODĚVŮ, OZNAČENÍ

* Každý účastník projektu musí mít oděv „civilní“ a „bojový“.
- Minimum „civilního“ oděvu se skládá z: nohavic, košile, tuniky(?), bot, opasku, vaku (z let 1360 – 1430, z oblasti Střední Evropy). Tak velký časový rozsah vychází ze faktu, že rekonstruujeme postavy sedláků i měšťanů, kteří nenosili nejmodernější šaty z důvodů majetkových a ideologických (husitské puritánství). Musí se však jednat o oděv čistý a „historický“.
- Minimum bojového oděvu se skládá z: prošívanice, ochranných rukavic, přilby (bez hledí, nejlépe železný klobouk (viz http://www.man.poznan.pl/~ritter/Html/kapalin.html - pozn. překl.) zároveň s kapucí pod přilbu (z období 1400-1430, oblast Střední Evropy). V tomto případě je časový rozsah tolerance užší než v případě civilního oděvu, neboť armáda se kvůli větší šanci na přežití na bitevním poli vystrojovala nejlepší možnou ochrannou výstrojí a zbrojí.
* Pokud jde o repliky ručních zbraní, každý se vybaví v souladu se svojí představovanou postavou. Kromě toho se doporučuje vybavit se pobočními zbraněmi jako meči, tesáky, sekerami atd. Rovněž se doporučuje opatření především replik výzbroje charakteristické pro formace plebejské pěchoty, čili cepy, bijáky atd. (datace výzbroje – 1400-1430)
* Existuje možnost stavby / nákupu za nevelkou cenu repliky bojového vozu, v takovém stavu, aby se dal lehko rozmontovat a smontovat a tento v mezičasech převážet větším automobilem. Takový vůz by měl být schopen pohybu po cestě vedoucí k místu představení a pohybu v terénu. V případě nedostatku koní/kvalifikovaného vozky by vůz sloužil jako centrální část tábora účastníků projektu.

* Znakem účastníků projektu je kalich, případně kalich s hostií podle husitských vzorů. Kalich může být bílý, červený, žlutý nebo černý, rovněž podle husitských vzorů (detaily budou stanoveny později). Znmení kalicha může rovněž vystupovat na pozadí cínového „znaku“ (erbu?). Kalich se objeví na standartě projektu, doporučené (ovšem nikoli povinné, v souvislosti s tím, že to nebylo obecné v době husitských válek) je nošení symbolu kalicha našitého na oděvu a namalovaného na štítech / zbroji účastníků projektu během účasti na LH představeních, kterých se „Boží Bojovníci“ budou oficiálně účastnit.

************************************************************

Toť překlad (doufám že bez zásadnějších kopanců), komentáře zítra. R.
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

Nedá mi to, abych alespoň částečně nezareagoval okamžitě:

Projekt Boží Bojovníci je bezesporu velmi zajímavá iniciativa. Dovedu si dobře představit mezinárodní oddíl husitské pěchoty, pořídit vůz by taky nemusel být takový problém - pokud se podaří najít někoho, kdo by to byl schopen a ochoten postavit.
Jako klíčový problém ale vidím koně. To je tak: vůz bez koní je k ničemu. Aby někdo z účastníků projektu jezdil na akce s vlastním koněm je značně problematické (možnost, že by si několik lidí koupilo "erárního" koně dohromady je naprosto absurdní, takže ji nebudu dál rozebírat).
Důvody jsou následující:
1) Náklady. Za přepravu koně se platí běžná cena 12 Kč / km.
2) Administrativa. Před každým převozem z místa A do místa B v rámci ČR je povinnost "udělat krve" - tzn. veterinář odebere koni vzorek krve, ten se pošle do laboratoře na rozbor, asi do týdne přijdou výsledky, že kůň je zdravý. Bez krví se jet dá, ale nikdy nevíte, kdy se na akci vyloupne kontrola Státní veterinární správy.
Krve sice nejsou nutné při jízdě do zahraničí (V ČR ano, mimo ČR ne. Skutečně je tomu tak), ale zato je kolem toho neskutečného papírování. Kromě toho v okolních zemích platí karanténa - nevím jak je to v Polsku, ale např. v Německu to byl týden (v některých státech je to až měsíc!). To znamená, že by se kůň musel dovézt na místo, tam v nějaké nájemní stáji přečkat povinnou karanténu (cena = ?) a teprve potom by mohl na akci.
Se vstupen do EU se sice některé věci zjednodušily, jiné zase naopak. Nevím, jaká je momentální situace, vyslal jsem dotaz.

Náklady = astronomické. Zásadní otázka: Kdo to zaplatí?

Možných řešení je několik:
- spolupracovat s nějakou stájí, která by půjčovala svoje koně (patrně i s "vyškoleným personálem" a byla natolik ekonomicky silná, že by akce sponzorovala. V tomto případě ovšem vždy existuje riziko "echt" husitskho vozu s reklamním bannerem na boku - nepřípustné.
- podle místa konání akce zajistit půjčení koní z okolních stájí (je jich kupodivu dost). Neexistuje záruka "kvality" - koně by měli být klidnější, pokud padne nějaká ta rána z hákovnice. Splašený kůň pod sedlem je nepříjemnost, splašené spřežení je průser. Ideální by byly stáje, které spolupracují s filmaři. Zásadní otázka: viz výše.
- založení občanského sdružení. Nemám zkušenosti z hist. šermem a tudíž s akcemi typu Libušín atd., ale představa, že by tohle bylo schopno ufinancovat nějaké neformální sdružení mi přijde krajně nepravděpodobná. Mám nejasný dojem, že OS by mohlo žádat o nějaké granty apod. Cena = spousta byrokracie, papírování, oficialit - nežádoucí. Tak nevím... :-k
rabi
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 371
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Těšín

Post by rabi »

Vlastně celý ten houfec by mohl být členěn jako osádky jednotlivých vozu se svým velitelem. Duležité by pak bylo vzajemně konzultovat vystroj a výzbroj, aby celek byl kompaktní. Myslím, že nemáme nějakou potřebu si hrát na ego při diskusi, jak by měly být vybaveny osádky vozů. Pokud by to všechno klapalo, tak pak by se mohlo hledat řešení ohledně vozů.
malving

Post by malving »

No s tim "sjednocenym husitskym hnutim ceskym" je to napad dobrej. Dobra myslenka. Dobra v tom, ze se sejde dost lidi, ktery si muzou predat rady, postrehy, atd... Dalsi dobra vec by byla, ze na husitskych bitvach bychom byli opravdu organizovana armada - vetsina lidi by se mezi sebou znala ( i kdyz tento vztah mezi husity existuje v mensi mire jiz dnes ) a pokud by jsme do tohoto "krouzku husitu" zapojili i nacvicovani bojovych formaci atd., pote co vice bychom si mohli prat...
Ale ma to i par chyb a nektere z nich tu mozna uz zaznely - kazdy si dela husitstvi po svem - hned prvni rozpor, ktery se objevi bude vyzbroj a vystroj husitu. Kazdy si je predstavuje jinak. Nekdo jako vesnicany, kteri bojovali jen s tim co sebrali v chalupe, nekdo jako lidi, kteri byli dobre vojensky organizovani, kteri meli zbroj a "moderni" zbrane, ktere mohli odcizit mrtvym sokum. Pravdive jsou obe tyto tvrzeni, jelikoz kazdy zakotvil u jine doby husitskeho hnuti, ale nikdo se nebude chtit vzdat toho sveho, tudiz zde nastaou prvni rozpory. Dalsi vec je, ze pokud tato organizace bude zalozena na pravidelnych srazech, obavam se, ze to plno lidi nebude brat vazne ( tak jako u vetsiny skupin co znam ) a budou na to kaslat, hlavne ze sou nekde na papire zapsani jako clenove. Proto bych to nebral jako sjednoceni vsech husitu, ale jako husitskou elitu. Neslo by zde o to, jak umi kdo sermovat, nebo kdo dela husity nejdyl a kdo dela jenom je a nic jinyho, ale o to mit k husitum vztah a objetovat tomuto sdruzeni svuj cas. Proste sjednotit lidi s opravdovym zapalem pro vec. Pokud by jsi souhlasil, mohli bychom zalozit stranky teto zatim neexistujici druziny, kde by se mohl kazdy, kdo by mel zajem zapsat jakozto clen a pokud by bylo dost zajemcu, pak by jsme pokracovali v teto snaze dal...
Martin
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 294
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Český Brod

Post by Martin »

rabi wrote:.... nechám udělat pavézu a potřebuji někoho do týmu, koho bych mohl krýt :wink:
Já se taky zapojím do debaty, i když se trochu známe už z ČŠ, kde mám krycí jméno Broďan.
My se zabýváme dobou jagellonskou i husitskou. Vzhledem k Malešovským aktivitám klademe důraz právě na ty Jagellonce. Husitské období bylo u nás dosud opomíjeno či nekulturně przněno aktivními "všegotiky". Takže bych viděl založení husitského oddílu jako věc velmi přínosnou.
Jagellonský pěší šik dle Vlčkova řádu evidentně není možné vytvořit pro nezájem lidí. Není to pro ně prostě atraktivní. Na husity jak se zdá, se členská základna asi najde. Potom bychom obohatili i naše vybavení do tohoto období. I když ona se výzbroj a výstroj městské hotovosti, kterou představujeme během 15. stol. , až na rozvoj palných zbraní, nijak výrazně nezměnila. Do husitské doby si samozřejmě nebereme části zbroje, které patří do závěru století (např. "gotické" rukavice, šalíře). Představa Jirásko-Alšovských "venkovských" husitů je však již doufám překonaná.
Pavézy máme tři, ale chybí k nim pavézníci. Proto mají i "berly" na zapření, aby stály samy. Kdyby se k nim našli nosiči, tak budou k dispozici. Jsou potažené plátnem a malované a splní doufám nastolené požadavky.
Post Reply