Obrazové prameny

Duchovno, víra, věda, umění

Moderators: Viktorie, ClaryAldringen

User avatar
Opat
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 190
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové - Olomouc
Contact:

Post by Opat »

Literatura bohužel zas až takové marginálie neřeší... :( Ono také z čeho, že? Zas jsme u těch pramenů... :wink:

Mrkvoslav

Post by Mrkvoslav »

Mám pocit, že právě používání kalicha jako oficiálního symbolu (od kdy, kde apod.) se v husitské literatuře řeší. Zkusim se po tom podívat, ale nic neslibuju...
Co se týče zbytku, postupoval bych při rekonstrukci obdobně. U oděvu husitského kněze potom hodně záleželo na tom, z jaké sociální vrstvy pocházel a co před tím dělal - zásadní změny oděvu bych neočekával... Tedy aspoň v počátečních letech revoluce...

User avatar
Opat
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 190
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové - Olomouc
Contact:

Post by Opat »

Mrkvoslav wrote:Mám pocit, že právě používání kalicha jako oficiálního symbolu (od kdy, kde apod.) se v husitské literatuře řeší. Zkusim se po tom podívat, ale nic neslibuju...
Co se týče zbytku, postupoval bych při rekonstrukci obdobně. U oděvu husitského kněze potom hodně záleželo na tom, z jaké sociální vrstvy pocházel a co před tím dělal - zásadní změny oděvu bych neočekával... Tedy aspoň v počátečních letech revoluce...
Jsem rád, že mi potvrzuješ můj názor... :wink: Užívání kalicha je vlastně doloženo od roku 1414/15, kdy Jakoubek ze Stříbra podávání svátosti oltářní pod obojí způsobou zavedl (oproti Husově mínění ať s tím počká a nedělá rozruch :lol: ), ale nevybavuju si, že by někdo řešil až takové detaily jako kdo, kde a v jaké podobě jej nosil. Ale už je to dlouho co jsem ty hlavní práce čet, takže se taky musím podívat znovu. Budeš-li rychlejší, budu ti moc zauzlován.

User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

Tak tohle téma mě zaujalo, já jsem podobnou otázku řešil v souvislosti se svou prací o odívání nobility 1. pol. 14. st. a tam jsem s údivem zjistil, že pro toto starší období neexistuje "úřední" oděv kněží. Chodí v běžném šatu jako ostatní neurození (a podle opakovaných církevních zákazů i jako šviháci) a jenom na samotné liturgické úkony se oblékají do liturgického roucha. Opět podle církevních zákazů usuzuji, že pod nimi měli civilní oděv a nezřídka i velmi zdobný. To je ovšem záležitost katolických kněží a dané doby :badgrin: Přiznávám, že husitské kněze mám také zafixované ve Vávrovské podobě :wink: Pokud nedohledáme nějaký sjednocující pokyn pro jejich odění (o čemž pochybuji a byl by mladší), pak bych předpokládal jenom konzervativní dlouhý šat nevýrazných tmavých barev - ale to jsem nic nového nepřinesl :wink: Pokud jde o možné viditelné označení (ve smyslu kalicha), pak bych ho chápal jako individuální záležitost. Nu tady je zjevně pole neorané :wink:
Ich dien!

Corin
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 100
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Opava
Contact:

Post by Corin »

Nevíte prosím někdo z jakého roku je tadle iluminace?? http://aycu32.webshots.com/image/21431/ ... 803_fs.jpg

Předem díky
Vítek

Vulpes de Bozin

Post by Vulpes de Bozin »

Froissartova kronika (BNF Fr. 2643-6) pre Louisa de Gruuthuse, Loiset Lyedet, 70-te roky 15.stor.

konkretny obrazok je "Bitka pri Roosebeke"(1382)

http://en.wikipedia.org/wiki/Froissart_ ... _2643-6%29

Vulpes de Bozin

Post by Vulpes de Bozin »

narazil som na nejake fotky (Tabor?) vyzera to na fresky zobrazujuce vojakov (husitov?) Image Image Nepoznate to niekto? Neviem rozoznat ci je to dobove alebo len nejaky bûlschît. Diky.

Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Volo, multum, statim!

User avatar
ClaryAldringen
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 135
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha, Plzeň
Contact:

Post by ClaryAldringen »

Ta\datace je dobrá. Je to poznat dle zapřažení koní, vedle sebe se začaly zapřahat až koncem 15. stol, předtím se zapřahaly za sebou.
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz

Siegfried
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Re:

Post by Siegfried »

ClaryAldringen wrote:Ta datace je dobrá. Je to poznat dle zapřažení koní, vedle sebe se začaly zapřahat až koncem 15. stol, předtím se zapřahaly za sebou.
Byl bych opatrnější s těmito zásadními soudy :)
Martin má ve sbírce tyhle dvě lahůdky pro konec 14.stol a začátek 15.

http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server ... 008939.JPG
Kunstwerk: Federzeichnung koloriert ; Illustrationszyklus Dichtung ; Illustration ; Tirol ; Vintler:05548-05595
Dokumentation: 1411 ; 1411 ; Wien ; Österreich ; Wien ; Österreichische Nationalbibliothek ; cod. 13567 ; fol. 102v
Anmerkungen: Hans Vintler. Blumen der Tugend

http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server ... 007700.JPG
Kunstwerk: Buchmalerei ; Illustrationszyklus Naturwissenschaft ; Miniatur ; Wenzelswerkstatt ; Prag
Dokumentation: 1392 ; 1394 ; Wien ; Österreich ; Wien ; Österreichische Nationalbibliothek ; cod. 2352 ; fol. 14r
Anmerkungen: Prag ; Astronomische Texte
Když jednou zkusíte jaký to je s dlouhou dřevcovou zbraní, tak šmrdlání mečíčkem už pak nikdy není co bejvalo...

User avatar
ClaryAldringen
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 135
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha, Plzeň
Contact:

Re: Obrazové prameny

Post by ClaryAldringen »

Taky už jsem mezitím narazil na zapřažení vedle sebe snad ještě ze starší doby, myslím že to má Wothan na stránkách. Holt člověk se pořád dozvídá něco nového.Otázka je jak moc byly oba způsoby běžné. Taky je tady pzoruhodné že je zde k vidění klasický kočí, musím probrat materiály jestli ještě něco takového najdu.
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz

Siegfried
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Re: Obrazové prameny

Post by Siegfried »

Tak nějakou roli asi hraje předpokládaná šířka cesty, která je pro zápřah po jednom asi užší, pokud ale potřebovali velkou sílu v tahu tak zjevně zapřáhli dle potřeby i do šíře. Stálo by za to zjistit více o nejběžnějších šířkách vozů... ono bylo dogmat... třeba o šířích látek... :)
Když jednou zkusíte jaký to je s dlouhou dřevcovou zbraní, tak šmrdlání mečíčkem už pak nikdy není co bejvalo...

User avatar
maser
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 276
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Jindř. Hradec
Contact:

Re: Obrazové prameny

Post by maser »

A co začít u načtení základní literatury? Vůz, jeho popis a proměny jsou výborně popsány ve Vermouzek, Rostislav 1983: Středověký vůz. AH 8, 311-325 (tady jsou další odkazy na literaturu)- zde je třeba ta nejčastější šířka vozů vyhodnocena podle úvozů atd.
Krzemieńska, Barbara 1962: Potah a vůz ve středověku. Dějiny a současnost.- Roč. 4, č. 1, 4-6
Vermouzek, Rostislav 1985: Středověký vůz v ikonografii českých reliéfních gotických kachlů. Archaeologica Pragensia. 6, 203-219
I smrt před mužem často prchla! Heslo 310. československé stíhací perutě RAF, 1940
http://silva-nortica.blog.cz/

Siegfried
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 203
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Re: Obrazové prameny

Post by Siegfried »

maser:
to co si poslal by asi pro Claryho mohlo splnit do začátku mojí větu: "Stálo by za to zjistit více o nejběžnějších šířkách vozů..."
Takže clary když děláš ty koňský věci, dej se do toho muhehe :)
Když jednou zkusíte jaký to je s dlouhou dřevcovou zbraní, tak šmrdlání mečíčkem už pak nikdy není co bejvalo...

Post Reply