Odívání, šití a tkaní
Moderators: Viktorie, ClaryAldringen
Ověřoval jsem to a je to pravda. Věděl jsem že se tu už ve středověku občas objevovaly směsi lnu s bavlnou, ale nevěděl jsem že toho bylo trochu víc než jsem si původně myslel.
Jmenovaný pramen dokládá barcheníky už k roku 1384. Barchán, barchet, parchán (nebo taky mušelín, pomezin, bukasin aj.) - je směs bavlny se lnem a vlnou. Dějiny k tomu praví že ještě po celé 15.st. to bylo poměrně vzácné a že ve 14.st. i později se to k nám hlavně dováželo - z Turecka. Nicméně hledal jsem k tomu dál a zjistil to co už tu bylo řečeno - k masovému využívání bavlny začalo docházet až od 18.st. s rozšířením průmyslu. Do té doby to bylo vedle produkce vlněných a lněných tkanin spíše okrajové řemeslo. Navíc je barchet směs, nepodařilo se mi zjistit jestli se používaly i tkaniny z čisté bavlny.
Jmenovaný pramen dokládá barcheníky už k roku 1384. Barchán, barchet, parchán (nebo taky mušelín, pomezin, bukasin aj.) - je směs bavlny se lnem a vlnou. Dějiny k tomu praví že ještě po celé 15.st. to bylo poměrně vzácné a že ve 14.st. i později se to k nám hlavně dováželo - z Turecka. Nicméně hledal jsem k tomu dál a zjistil to co už tu bylo řečeno - k masovému využívání bavlny začalo docházet až od 18.st. s rozšířením průmyslu. Do té doby to bylo vedle produkce vlněných a lněných tkanin spíše okrajové řemeslo. Navíc je barchet směs, nepodařilo se mi zjistit jestli se používaly i tkaniny z čisté bavlny.
že Vam do toho pořád rýpu (znova opakuju, že neobhajuju bavlnu u anglicana - vojaka!!) tak jsem se kochala plody mistni knihovny a nasla jsem v Medieval France, An Encyclopedia, 1995 zminku o tom, že díky křížovým výpravám je ve Francii v 12. stol spolu s jinými novými materiály poprve použita bavlna. Ostatně se také udavá, že gotické kabatce se vatovaly bavlnou (tedy ovsem ne tkaninou :-D)
V souvislosti s Křížovými výpravami jsem našel dokonce poznámku o tom že na sebe vojáci věšeli pytlíky vycpávané bavlnou jako ochranu proti lukostřelcům a jinému obtížnému bodavému arabskému hmyzu. Jenže bavlna na blízkém východě je tak nějak samozřejmost. Mimochodem císařský řím využíval bavlněné oděvy běžně.
no taky netvrdim, ze bavlna byla v Evrope ve stredoveku bezny material.
jen jsem tak pro zajimavost dodavala, kdy to pry bylo prvne pouzito ve Francii ve stredoveku, coz neznamena, ze to bylo normalni.
Jo, a dalsi publikace (medieval fabrications) pro zmenu spekuluje o tom, ze na sochach na fr. chramech z 12. stol (jak jsou tam ty krasne priklady bliautu z jemnych latek) jsou pouzity i tiraz.
Ale celou dobu je rec o nejvyssich slechticich, nikoliv beznych lidech.
jen jsem tak pro zajimavost dodavala, kdy to pry bylo prvne pouzito ve Francii ve stredoveku, coz neznamena, ze to bylo normalni.
Jo, a dalsi publikace (medieval fabrications) pro zmenu spekuluje o tom, ze na sochach na fr. chramech z 12. stol (jak jsou tam ty krasne priklady bliautu z jemnych latek) jsou pouzity i tiraz.
Ale celou dobu je rec o nejvyssich slechticich, nikoliv beznych lidech.
Hlavní součástí mužského zimního oděvu byl vlněný kabát do půlky stehen nebo i delší. Další součástí mohl být vlněný plášť, který ovšem nebyl zcela běžný, protože byl poměrně nepraktický. Ženský oděv spočíval především v teplých vlněných šatech, méně často to pak byl i vlněný kabát (schaube). Dále to pak mohly být různé kápě, rukavice atd.
Podívej se třeba na stránky The Company of Saynte George:
http://www.companie-of-st-george.ch/sho ... de_1.phtml nebo The Guild of Saint Olaus: http://www.olofsgillet.org/
http://www.companie-of-st-george.ch/sho ... de_1.phtml nebo The Guild of Saint Olaus: http://www.olofsgillet.org/
- Maršálek
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
- Contact:
Schwarzhelm wrote:Nevím jestli už někde zazněl dotaz, jak se vlastně vyráběly ony "bodce" tj. kovová nákončí tkanic. Nikde jsem zatím nenarazil na žádný dochovaný exemplář. Mimochodem, nevíte o někom, kdo by je vyráběl?
kontakt na výrobce je http://www.armabohemia.cz/Novestr/dressA.htm
Ich dien!
- Maršálek
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
- Contact:
lze jich objednat i méně (ale ne 3) dokážu si je představit od vrcholného středověku, kdy praktická potřeba vyžaduje protáhnout hedvábnou tkanici kovovou puklicí, ale nejpozději ji najdeš k 1.pol. 15.st.Schwarzhelm wrote:Vypada to sice draze, ale v prepoctu do vyjde asi na 20 Kc za kus. Ale co budu delat s 25 tkanicema. Budu muset udat.
Jeste otázka, od kdy se ti "bodla" objevuji ?
Ich dien!
- Maršálek
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
- Contact:
Nenašel jsem v našem prostředí žádné omezení pro neurozené co se týče barev, tj. nejsou doložené žádné zákazy. Tzv. oděvní pořádky, které by to mohly případně omezovat jsou záležitostí svobodných říšských měst, jako např. Ulmu, nebo snad některých oblastí Španělska. Zmíněný Ulm však neřeší barvy, ale konkrétní materiály, šperky a zdobení
U nás existují církevní zákazy, které se vztahují na církevní hodnostáře, kněze a úředníky, ale ty opět řeší toliko jejich porušování morálky, pýchu, freje, švihácké odění, atd. Nenarazil jsem ani na mravokárce, kteří by horlili proti konkrétní barvě ve smyslu jejího používání konkrétní společenskou skupinou - dodávám, že jejich kázání ovšem nebylo zákazem
Symbolika barev tak, jak bývá občas podávána není odvislá od společenské třídy nemají na to vliv ani liturgické barvy, které se ostatně začaly ustalovat až na konci 15. st. a ani tehdy nebyly závazné, natož aby bylo jejich užívání ostatními stavy nějak omezeno.
Hledal jsem pro časové období 14. st. a nepředpokládám, že by v průběhu mladší doby emancipace patriciátu nastala nějaká zásadní změna
U nás existují církevní zákazy, které se vztahují na církevní hodnostáře, kněze a úředníky, ale ty opět řeší toliko jejich porušování morálky, pýchu, freje, švihácké odění, atd. Nenarazil jsem ani na mravokárce, kteří by horlili proti konkrétní barvě ve smyslu jejího používání konkrétní společenskou skupinou - dodávám, že jejich kázání ovšem nebylo zákazem
Symbolika barev tak, jak bývá občas podávána není odvislá od společenské třídy nemají na to vliv ani liturgické barvy, které se ostatně začaly ustalovat až na konci 15. st. a ani tehdy nebyly závazné, natož aby bylo jejich užívání ostatními stavy nějak omezeno.
Hledal jsem pro časové období 14. st. a nepředpokládám, že by v průběhu mladší doby emancipace patriciátu nastala nějaká zásadní změna
Ich dien!