Práce s iluminovanými kodexy

21. století - literatura, instituce, akce...

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Práce s iluminovanými kodexy

Post by Bohuslav »

Posadowski: Jak píšeš o tom Manessovi ty dvě doby ,víš tedy konkrétně které jsou 1305 a které 1330?
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote:Posadowski: Jak píšeš o tom Manessovi ty dvě doby ,víš tedy konkrétně které jsou 1305 a které 1330?
Najeď na oficiální stránky Heidelberské univerzity (která Codex Manesse vlastní a pracuje s ním), v odkazu Kodexy mají naskenováno již cca 30 kodexů včetně Manesse (když myslím naskenované, tak včetně textů a to ve vysoké kvalitě). Současně je tam ke každému kodexu i kodikologický rozbor, zahrnující studii o autorovi, stylizaci, atd. Ty mladší iluminace mají mimo jiné odlišně zdobený rámeček. To, že archivy touhle formou zpřístupňují své sbírky je součástí velkého evropského projektu. Protože Heidelberg a naše Memoria se připojily jako poslední, mají nejlepší digitální zpracování.
Jinak si dovolím Posadowského opravit, ta starší část byla nejspíše dokončena k roku 1300 - o čemž by svědčilo vyobrazení Václava II. jako krále českého a markraběte moravského, nikoli krále českého a polského. Ta druhá část byla nejspíše dokončena nejpozději do roku 1330 (obvyklé opatrné datace, dané nedostatkem informací).
Last edited by Maršálek on Wed 10. Oct, 2007 12:42, edited 1 time in total.
Ich dien!
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 155
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Bohuslavice nad Metují
Contact:

Post by Posadowski »

Jinak si dovolím Posadowského opravit, ta starší část byla nejspíše dokončena k roku 1300 - o čemž by svědčilo vyobrazení Václava II. jako krále českého a markraběte moravského, nikoli krále českého a polského. Ta druhá část byla nejspíše dokončena nejpozději do roku 1330 (obvyklé opatrné datace, dané nedostatkem informací).
No nejspíše ano, nicméně jedná se o maršálkovu spekulaci. Oficiální popis hovoří o dvou datech 1305/1335. Bohužel jsem právě nikde nenašel žádný popis, který list je z které doby, respektive která část. Rukopis byl převázán a listy očíslovány později, takže ani jejich řazení za sebou nepomůže. Jako pomůcka je udáváno, že ty iluminace mající zdobnější rámečky (s hvězdičkami, kytičkami atd) jsou mladší. Při roztřídění iluminací na tyto dvě skupiny mají skutečně modernější oděvy a účesy zdobný rámeček a konzervetivní ten jednoduchý. Otázka však je, zda tady není přání otcem myšlenky a nevychází to jen náhodou...
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

Já jsem to teď celé prošel a nenašel jsem jedinou indícii ,co by to potvrzovala.Nebo co vám příjde ,že by mohl být mladší a co starší.

Beru pro nás Manesse jako jedno z takových základních děl ,takže se ho blíže určit beru jako podstatnou věc ,osobně bych ho dle jistých znaků spíše zařadil k té čtvrtině 14. století rozhodně ne 1305 ,ale na druhou stranu 1340 bych taky viděl už jináč.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote:Já jsem to teď celé prošel a nenašel jsem jedinou indícii ,co by to potvrzovala.Nebo co vám příjde ,že by mohl být mladší a co starší.

Beru pro nás Manesse jako jedno z takových základních děl ,takže se ho blíže určit beru jako podstatnou věc ,osobně bych ho dle jistých znaků spíše zařadil k té čtvrtině 14. století rozhodně ne 1305 ,ale na druhou stranu 1340 bych taky viděl už jináč.
Datací se samozřejmě zabývá studie Heidelberské univerzity, která kodex vlastní
http://www.manuscripta-mediaevalia.de/hs/hs-online.htm
a druhak ti, kdo se alespoň rámcově orientují v době vědí, že Václav II. je v kodexu vyobrazen jako král český a markrabě moravský, což byl do roku 1300 (poté získal polskou korunu). Dále jsou v kodexu vyobrazeni i ti pánové, kteří se na počátku roku 1308 účastnili úspěšného atentátu Jana Paricidy na římského krále Albrechta Habsburského. Na žádost Albrechtových synů byli všichni vrazi papežem exkomunikováni a nový římský král Jindřich VII. Lucemburský na ně ještě téhož roku 1308 uvalil říšský acht. Jan Habsburský, přezdívaný po vraždě Paricida, se marně pokoušel o své očištění a o zrušení obou trestů, které všechny odsouzené prakticky vyloučili ze společnosti i církve (polapení byli samozřejmě vždy exemplárně popraveni). Tyto tresty znamenaly, že jimi odsouzení přestali právně existovat. Neobjevili by se tedy ani v kodexu, shrnujícím nejlepší trubadůry Říše, v rozsahu přelomu 13. a 14. st. (navíc je toliko Fridrich II. Hohenstauf).
Jestliže je tedy jeden z předních říšských knížat – Václav II., zobrazen jenom jako král český a markrabě moravský, není jeho vyobrazení starší roku 1300. Jsou-li současně v kodexu vyobrazeni tehdy ještě velmi populární trubadůři, kteří se roku 1308 účastnili vraždy římského krále, není ani mladší roku 1308. V kodexu je sice část, která by mohla být i mladší těchto let, ale pak to stále neodpovídá výše zmíněnému. Dopředu ti odpovím na nevyslovenou otázku – ne, není možné aby někdo zapomněl, že Václav II. je také polským králem a není možné, aby autor mezi nejznamenitější trubadůry vypsal exkomunikované vrahy, postižené říšskou klatbou (ani proto, že by je měl rád a vážil si jejich tvorby). Výše zmíněné skutečnosti jsou mezi odbornou veřejností obecně známé a jejich znalost logicky očekávám u všech zde přispívajících, protože jde o základy našich domácích dějin. Přiznávám se, že jsi mě svou otázkou velmi překvapil :roll:
Ich dien!
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 155
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Bohuslavice nad Metují
Contact:

Post by Posadowski »

KOHO z Hrabišína wrote:Já jsem to teď celé prošel a nenašel jsem jedinou indícii ,co by to potvrzovala.Nebo co vám příjde ,že by mohl být mladší a co starší
Samozřejmě jsi při svém studiu tohoto manuskriptu a snaze o jeho přesnou dataci s přesností větší než +-10 let jistě jako špičkový odborník na ikonografii první poloviny 14. století uvážil souvislosti iluminátorských dílen, pečlivě prohlédl stínování všech lístečků v bordurách, máš k dispozici analýzy inkoustů...
To není výsměch, chci říct, přátelé, můžeme se tady vůbec o takových věcech bavit? Jsme schopni něco takového při našich možnostech vůbec zjišťovat? Tady se obávám, budeme muset věřit fundovanějším...
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

Maršálek wrote:
KOHO z Hrabišína wrote:Já jsem to teď celé prošel a nenašel jsem jedinou indícii ,co by to potvrzovala.Nebo co vám příjde ,že by mohl být mladší a co starší.

Beru pro nás Manesse jako jedno z takových základních děl ,takže se ho blíže určit beru jako podstatnou věc ,osobně bych ho dle jistých znaků spíše zařadil k té čtvrtině 14. století rozhodně ne 1305 ,ale na druhou stranu 1340 bych taky viděl už jináč.
Datací se samozřejmě zabývá studie Heidelberské univerzity, která kodex vlastní
http://www.manuscripta-mediaevalia.de/hs/hs-online.htm
a druhak ti, kdo se alespoň rámcově orientují v době vědí, že Václav II. je v kodexu vyobrazen jako král český a markrabě moravský, což byl do roku 1300 (poté získal polskou korunu). Dále jsou v kodexu vyobrazeni i ti pánové, kteří se na počátku roku 1308 účastnili úspěšného atentátu Jana Paricidy na římského krále Albrechta Habsburského. Na žádost Albrechtových synů byli všichni vrazi papežem exkomunikováni a nový římský král Jindřich VII. Lucemburský na ně ještě téhož roku 1308 uvalil říšský acht. Jan Habsburský, přezdívaný po vraždě Paricida, se marně pokoušel o své očištění a o zrušení obou trestů, které všechny odsouzené prakticky vyloučili ze společnosti i církve (polapení byli samozřejmě vždy exemplárně popraveni). Tyto tresty znamenaly, že jimi odsouzení přestali právně existovat. Neobjevili by se tedy ani v kodexu, shrnujícím nejlepší trubadůry Říše, v rozsahu přelomu 13. a 14. st. (navíc je toliko Fridrich II. Hohenstauf).
Jestliže je tedy jeden z předních říšských knížat – Václav II., zobrazen jenom jako král český a markrabě moravský, není jeho vyobrazení starší roku 1300. Jsou-li současně v kodexu vyobrazeni tehdy ještě velmi populární trubadůři, kteří se roku 1308 účastnili vraždy římského krále, není ani mladší roku 1308. V kodexu je sice část, která by mohla být i mladší těchto let, ale pak to stále neodpovídá výše zmíněnému. Dopředu ti odpovím na nevyslovenou otázku – ne, není možné aby někdo zapomněl, že Václav II. je také polským králem a není možné, aby autor mezi nejznamenitější trubadůry vypsal exkomunikované vrahy, postižené říšskou klatbou (ani proto, že by je měl rád a vážil si jejich tvorby). Výše zmíněné skutečnosti jsou mezi odbornou veřejností obecně známé a jejich znalost logicky očekávám u všech zde přispívajících, protože jde o základy našich domácích dějin. Přiznávám se, že jsi mě svou otázkou velmi překvapil :roll:
Tak proč to datujou,taky k roku 1340 ?
Posadowski někde v plce této diskuze zmiňuje ,že někdo pracuje s pramenem a neví ani jeho dataci ,popřípadě dvě části.Posadowski:- (a nezlob se, ale tzv.Codex Manesse je jen jeden z nich a možná pro popis módy ne úplně ideální, navíc se podle velmi reálné teorie skládá z minimálně dvou částí, z nichž jedna je skutečně z období kolem 1305, ale druhá až 1330, což pomíjíš a tyto části směšuješ, ale o tom mluvit nechci)" -
Tak bych očekával ,že on sám alespoň tuší ,jak se ty dvě části od sebe liší ,pokud by měl být vrámci onoho kodexu rozdíl jen v inkoustu ,tak to pro mne jakožto člověka sledujícího ilustrace , stylizaci a hmotnou kulturu ,není nějaký závažný problém.

Pokud tedy budu dobře interpretovat co říká Maršálek muslo by to být tak ,že by na konci 13. století by rozpracován(ještě když nebyl Václav II. polským králem) a pak následně dodělán vrámci tehdejším stylizace a šablon???

A fundovanější závěr je tedy jaký?
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Kain
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 2125
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno
Contact:

Post by Kain »

Koho, to musíš citovat celý příspěvek? Nestačí prostě odpověďet? :?

Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.

Pravoslav, Orcae Ita
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote: Pokud tedy budu dobře interpretovat co říká Maršálek muslo by to být tak ,že by na konci 13. století by rozpracován(ještě když nebyl Václav II. polským králem) a pak následně dodělán vrámci tehdejším stylizace a šablon???

A fundovanější závěr je tedy jaký?
Heidelbeg má jednu teorii, která praví, že rukopis byl k roku 1300 dokončen a později (dejme tomu o necelou generaci) na přání donátora doplněn o "pár" dalších trubadůrů. Máš pravdu, že pro odívání celého období 1. pol. 14. st. to zase až tak zásadní význam nemá, důležité je to z hlediska stylizace vyobrazení, protože autor (autoři) vyobrazovali nejlepší trubadůry tak, aby bylo zjevné kdo to je a jaké je jejich společenské postavení (Fridrich II. Hohenstauf, Václav II. Jinřich Probus), nebo při situacích, které je proslavili. taky je z toho patrné, že iluminátoři nevyobrazovali své hrdiny v loveckých scénách v odpovídajícím loveckém oděvu (královská koruna či klobouk s pavím peřím při sokolničení, atd.). Ty jejich slavné historky tam zastupují rytíře v převleku za kupce, za dívku, zhrzeného milence visícího v koši pod okny komnaty mstivé dámy, atd. I proto jsou někteří pánové a dámy v negližé či naprosto neodpovídajícím oděvu, což je ovšem patrné jenom když rukopis známe :wink: To už důležité je, ne? Takže nemáme-li potřebné informace, snadno si vyložíme vyobrazení mylně a vytvoříme dogma...
No a proč tak široká datace 1300-1330? to je opatrná datace s ohledem na předpokládaný život autora (mohl to dokončit již k roku 1300, ale některé jeho jiné práce pocházejí až z konce jeho života, což bylo kolem roku 1330... no a k přesnějšímu zařazení je pak třeba studia, což není dost dobře možné bez základních znalostí doby). Tak proto má to všeobecné pruzení smysl. Není to o tom zamachrovat, co všechno známe a jak jsou ostatní hloupí, je to o tom inspirovat vás k tomu, aby jste se nespokojili s pouhým obrázkem, ale aby jste si ho zařazovali do souvislostí – tak se dobereme pravdy a o tu nám tu přeci všem jde, ne?
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

Pošleš tedy přímo ten článek ,mně se ho totiž nepodařilo najít.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 155
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Bohuslavice nad Metují
Contact:

Post by Posadowski »

KOHO z Hrabišína wrote: Tak proč to datujou,taky k roku 1340 ?
Tak bych očekával ,že on sám alespoň tuší ,jak se ty dvě části od sebe liší
A fundovanější závěr je tedy jaký?
,
Proč ho datujou... ? To se tak u rukopisů dělá. Velkou většinu rukopisů nelze datovat, jak to děláš ty, podle vyobrazených oděvů, ale dělá se to opačně: Povědomí o oděvech se vytváří podle toho, jak se datují rukopisy. A jak se to dělá? Dost často tak, že v rukopisu je napsáno, pro koho byl vytvořen (naprotitomu velmi zřídka tam je napsáno kdy). No a tak se vezme období života toho objednatele, což je v té době nějakých 50 let a do nich se datuje ten rukopis. A pak se to zpřesňuje. Například podle toho, jaké tam jsou postavy (víme, že v Luttrelově žaltáři jsou vedle sebe manželka a snacha sira Luttrella, přičemž syn se oženil tuším 1320 a manželka zemřela 1340 a hned máš dataci zpřesňenou, než bys měl jen podle doby života Sira Luttrella).
Takže, pokud je Codex manesse datován 1300-1340 je to zřejmě podle toho, že v té době žije jeho objednatel, nebo podle událostí, které daný rukopis popisuje, i to se často dělá. V profesionáním popisu rukopisů jsou vždycky dvě položky. Note before a Not after, čímž se udává, že rukopis stoprocentně (a to je důležité) nevznikl před a po nějakém roce. Přičemž to stoprocentně musí být jisté a proto je to často široké rozmezí. (můžou to být třeba dvě krajní události popsané v kronice atd...

Já jsem o dataci codexu palm.germ. 848 četl v knížce zhruba toto: (měl jsem to někde půjčené a nepovažoval za podstatné to opisovat, takže zhruba zpaměti:) Codex pochází z let 1300-1340. Podle výzdoby lze předpokládat, že vznikl ve dvou fázích, jedna je ranější (kolem 1305) a jedna pozdější (1335). Říkali tam, že ty dvě části se poznají tak, že na mladších jsou o něco mladší, tedy složitější pokrývky hlavy, účesy a oděvy, přičemž na starších jsou oděvy i pokrývky hlavy usedlejší. Druhým znakem mají být zdobnější rámečky okolo iluminací (modernější je mají zdobené, starší ne) a jiná stylizace květinové a ornamentální výzdoby.

Nejsem schopen to posoudit, neboť stylizacím květin a lístečků a vybarvování obličejíčků postav v jednotlivývh letech 14. století nerozumím.
Nicméně, když jsem si ta vyobrazení vytiskl a roztřídil je na dvě hromádky podle toho, zda mají linku kolem obrázku zdobenou nebo ne, vyšly mi dvě kupičky s mírně různými oděvy a účesy, přičemž jedny účesy jsou v jedné kupičce a ty druhé v té druhé, ani jeden se nekříží.

A když jsem to zkusil opačně, intuitivně to srovnat podle toho, jak si myslím, že by mohly být staré oděvy, vyšly mi téměř shodně dvě hromádky, jedna se zdobenými rámečky a druhá bez. Z toho usuzuji, že na té studii něco bude. Ale podrobněji to zřejmě nejen není známo, ale asi se to skutečně nikdy nepodaří dokázat, přece jen, je to 700 let a kdovíjak to bylo. Třeba rukopis vznikal ve více fázích, každých 5 let nových 20 stránek, těžko říct... Psalo se tam i něco o převažujícím poměru určitých barev v jedné nebo druhé skupině vyobrazení, jiných kytičkách a obličejích postav, ale to už si fakt nepamatuji...
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote:Pošleš tedy přímo ten článek ,mně se ho totiž nepodařilo najít.
Je to součástí kodikologického popisu každého manuskriptu, viz. kodikologie - historie manuskriptu. není to tedy nějaká studie, ale oficiální součást vědeckého popisu kodexu. K doledání je to v elektronickém archivu - webová adresa, z níž jsme to četl již není aktuální, musíš si ji tedy dohledat v heidelberském archivu, což je běžný postup u všeho.
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

Posadowski:

Jasné a čeho sis všímal ,když jsi to rozřazoval ,už tam taky něco nacházím(nějaké ty rozdíly) ,ale zajímá mě cos pozoroval převážně ty?

Ideálně srovnat nějaké dva obrázky.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

Třídil jsem si to pro zajímavost taky a přijde mi, že ty starší mají rámečky zdobené spíše jednoduchými geometrickými vzory a ty novější jsou vymalované různými kytičkami, ornamenty, lístečky atd...
Vítězství nebo smrt!
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

Vladan wrote:Třídil jsem si to pro zajímavost taky a přijde mi, že ty starší mají rámečky zdobené spíše jednoduchými geometrickými vzory a ty novější jsou vymalované různými kytičkami, ornamenty, lístečky atd...
Souhlasím, ale podotýkám, že je to stále jenom nepodložená domněnka, byť logická. Tuto teorii jsme převzali od heidelberských badatelů, kteří ji uvádějí jako svou úvahu. Navíc nevíme, zda byl skutečně manuskript vyhotoven nadvakrát a s jakým časovým odstupem byla dokončena jeho případná druhá část.

To nepodotýkám proto, abych to ještě více zkomplikoval - cílem tohohle mého a Posadowského rýpání skrze Kodex Manesse bylo vysvětlit, proč je citace pramene nezbytná a proč nestačí jenom souhrnné označení "konec 13. až půlka 14. st." nejde-li nám Fenomén o encyklopedické shrnutí celého středověku. Každý manuskript (omezíme-li se v tomto případě na tuto kategorii obrazových pramenů) má svou vlastní specifickou minulost, charakteristickou symboliku vyobrazení, lokaci a byl vyhotoven s konkrétním cílem. Pokud nebudeme brát tyto faktory v potaz, dojdeme jako laikové při vyhodnocování jednotlivých vyobrazení logicky k zavádějícím závěrům - a zdaleka nejde jenom o oděvy. Tohle se prostě studuje solidně a neuspěchává se to :wink: Já se třeba tím Manessem prokousávám čtvrtým rokem a teprve teď mi docházejí mnohé souvislosti, nalézám co jsem přehlédl, atd. Na mém vlastním odění se to začalo projevovat prakticky až dnes, viditelné výsledky pak budu mít nejdříve na jaře :badgrin: Teď mám plné skříně nepotřebných věcí. Protože mě toho ale ještě hodně čeká (a to nejenom k oděvům), nehodlám to uspěchat - v minulosti jsem se ukvapil nespočetněkrát a stálo mě to zbytečně moc peněz, času a úsilí :wink:

Já vím, že jsou to pro mnohé jenom stařecké plky, ale nespokojte se s prvním vyobrazením, které najdete. Porovnávejte je, prostudujte si historii pramene (součástí každé oficiální studie je i historie daného pramene, výklad symboliky a rozbor – u těch stále omílaných a pro mě z nepochopitelných důvodů nekriticky vyzdvihovaných iluminací je to tzv. Kodikologický popis a ten je součástí kodexu. Každý archiv a manuskriptorium, které v digitální či knižní podobě svůj kodex zpřístupňují, umožňují současně i studium výše zmíněného kodikologického popisu. Není to tedy žádná tajemná a stěží dostupná a ověřitelná informace, kterou pak na LH machruje Maršálek, protože jako historik a archivář má leckam snazší přístupy :badgrin:
Ich dien!
Post Reply