Page 1 of 7
Manuscripta ,illuminace a podobná verbež
Posted: Thu 28. Dec, 2006 1:00
by Bohuslav
Maršálku tak jsem založil toto téma asi hlavně kvůli naší diskuzi ,abysme nerušili jiná téma s našimi problémy méněcennosti.
Možná nám budou ku potřebě také lidé bible ználí,nýbrž je tato publikace plná našeho zájmu.
Dělal jsem výtahy různých podobných výjevů z bible, tady mé poznatky pouze ikonografické budu rád za každou připomínku.
1. Tři králové pouze 15 pics. ,žádný černý král (nejsem rasista, jen nejsem černo-bílo nevidoucí)
2. Kian a Ábel -proč velrybím spodním pyskem?Je pravda ,že pouze ze čtyř případů z osmi na ostatních je to motyčka ,nebo podobný nástroj k okopávání hlávek salátu.
3.Co to je za věc kterou světí vždy tu novou stavbu?
4. Co to má být za blázna ,který obvykle drží kyj a nějakou kulatou věc(víra)?22 pics.
BOhužel nejspíš mé problémy vyplývají z neznalosti bible, ale není právě v bibli černý Baltazar?
Re: Manuscripta ,illuminace a podobná verbež
Posted: Thu 28. Dec, 2006 12:44
by Ratatosk
KOHO z Hrabišína wrote: ale není právě v bibli černý Baltazar?
V Bibli se mluví jen o mudrcích z východu. Není ani uvedeno, kolik jich bylo, ani ta barva kůže, natož jména

Re: Manuscripta ,illuminace a podobná verbež
Posted: Thu 28. Dec, 2006 13:44
by Maršálek
KOHO z Hrabišína wrote:Maršálku tak jsem založil toto téma asi hlavně kvůli naší diskuzi ,abysme nerušili jiná téma s našimi problémy méněcennosti.
Možná nám budou ku potřebě také lidé bible ználí,nýbrž je tato publikace plná našeho zájmu.
Dělal jsem výtahy různých podobných výjevů z bible, tady mé poznatky pouze ikonografické budu rád za každou připomínku.
1. Tři králové pouze 15 pics. ,žádný černý král (nejsem rasista, jen nejsem černo-bílo nevidoucí)
2. Kian a Ábel -proč velrybím spodním pyskem?Je pravda ,že pouze ze čtyř případů z osmi na ostatních je to motyčka ,nebo podobný nástroj k okopávání hlávek salátu.
3.Co to je za věc kterou světí vždy tu novou stavbu?
4. Co to má být za blázna ,který obvykle drží kyj a nějakou kulatou věc(víra)?22 pics.
BOhužel nejspíš mé problémy vyplývají z neznalosti bible, ale není právě v bibli černý Baltazar?
Předně z obrazových pramenů doporučuji tvé pozornosti především fresky a deskovou malbu, tj. oltářní obrazy. Na rozdíl od iluminací jsou sice v menším počtu, ale na vyobrazení ukazují solidní detaily (včetně Baltazara).
Ad 2) oslí čelist?
Ad 3 a 4) můžeš sem hodit příslušné obrázky, případně odkazy na ně?
Posted: Thu 28. Dec, 2006 20:24
by Bohuslav
1. tak kdy tedy vzniklo ono pojmenování?
http://bacm.creditmutuel.fr/images.asp? ... agment%202
2.Pardón nevím proč ,ale jsem to ale osel. "jawbone of an ass"
Proč má tento pysk Samson v Macievské
3.
http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... llID=11393
4.
http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... IllID=6426
Nepříjde ti že některé ono obrázky jsou si strašně moc podobné co se týče znázornění ,ale i třeba kompozičně?
Posted: Fri 29. Dec, 2006 8:00
by Maršálek
Ad 1) jak píše výše sir Alex: nad každým králem je psáno jeho jméno, stejně jako označení stela - hvězda. Dobová forma komiksu
Ad 2) podle Starého zákona Samson pobíjel nepřátele oslí čelistí
Ad 3) pokud to není vařečka

uvažoval bych také o kropičce
Ad 4) ?
Mnohé iluminátorské dílny používaly na kresbu šablony (především na hlavy a ruce - dlaně se symbolickými gesty) - zřejmé je to např. na Velislavově bibli: Praha, Státní knihovna České republiky, sig. XIII.C.124, (Biblia picta Velislai), cca 1340
Kompozičně si jsou mnohdy podobné ze stejných důvodů - dílny mívaly i skicáře a náčrtníky s biblickými scénami (a skicáře se překreslovaly i pro jiné dílny, nebo půjčovaly), zjevně "stejné" kresby měly dílny v Opatovicích a Bruselu:
- Brno, Moravská zemská knihovna v Brně, sig. R 600, (Antiphonarium Cisterciense), cca 1317
- Brno, Moravská zemská knihovna v Brně, sig. R 355, (Psalterium Breviarii Cisterciensis), cca 1323
- Brusel, Bibliothéque Royale, sig. 9961-62, (Peterberough Psalter), cca 1310-1318
Posted: Fri 29. Dec, 2006 13:47
by Bohuslav
2. ale proč se to tedy pak objevuje i u Kaina?
3.To by odpovídalo
4.Snad v každé bibli se objevuje má většinou jen košili, obvykle holou hlavu v ruce kyj a něco kuletého(to si myslím je nějaký symbol?)
To s těma šablonama je fakt dobrý, nemohl by jsi sem hodit přímo link na ten z toho Peretboughu,nemůžu se k němu nějak dostat

Posted: Fri 29. Dec, 2006 13:58
by Maršálek
KOHO z Hrabišína wrote:2. ale proč se to tedy pak objevuje i u Kaina?
3.To by odpovídalo
4.Snad v každé bibli se objevuje má většinou jen košili, obvykle holou hlavu v ruce kyj a něco kuletého(to si myslím je nějaký symbol?)
To s těma šablonama je fakt dobrý, nemohl by jsi sem hodit přímo link na ten z toho Peretboughu,nemůžu se k němu nějak dostat

Brusel nemá digitalizovanou knihovnu (po výstavě to stáhli ze stránek), doporučuji tedy publikaci:
KVĚT, J. Iluminované rukopisy královny Rejčky. 1. vyd. Praha: Tiskem Aloisa Wiesnera v Praze, knihtiskaře České akademie věd a umění a Českého vysokého učení technického v Praze, 1931, 288 s.
Posted: Sun 18. Mar, 2007 22:05
by Bohuslav
Posted: Mon 19. Mar, 2007 22:45
by Opat
Co se týče Bible, stále více jsem stoupencem toho, že každý kdo chce dělat středověk by si ji měl (a to ne jednou) přečíst

Jinak pro výklad brzy vznikaly tzv. konkordance - jakési výkladové slovníky. Pro nás je dnes dostupný titul Manfred LURKER, Slovník biblických obrazů a symbolů, Praha 1999 (nedávno vyšlo myslím i v novém vydání). Stejně tak mohu doporučit titul Jan ROYT - Hana ŠEDINOVÁ: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii, Praha 1998
Posted: Wed 21. Mar, 2007 13:03
by Triarius
zdravím, uvedomujem si, že toto môže byť trochu naivná otázka, ale neexistuje nejaký katalóg resp. zborník jazdeckých pečatí? ide mi hlavne o obdobie cca 1300 - 1360...