Záležitosti křesťanské víry

Duchovno, víra, věda, umění

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Jiři z Holohlav wrote:Bídně foneticky :Šema Israel ,adonai Eloheinu ,adonai jechaj..
já to znám jako Elohim - bohové
Tak to je hrubě nepřesné.
Elohim vychází ze slovního kořene El - Bůh /v druhé semitské větvi je to zase kořen AL/ hebrejský Elohim je totéž co aramejský Elat - Bůh. Usuzuje se na to, že v prvopočátcích převzali Izraelité Ela, jenž byl jedním z keneanských božstev, podobně jako Baal (Pán) a odtud snad i to množství, ale nelze to takto vnímat protože, i tento keneanský El musel v této patrně severoizraelské tradici splynout s jediným Bohem Izraele. Bohové = Elim, Elilim = bůžkové, modly (nejsem ale v hebrejštině zběhlý).

K tomuto kořenu El se přidávaly různé přívlastky (El šadaj - Bůh všemohoucí, El eljoh - Bůh nejvyšší, Elohej jisrael - Bůh Izraele, El chaj - Bůh živý,....). Protože ale pravé Boží jmeno se vyslovovat nesmělo, nejčastěji tedy židé říkají "Adonaj" tedy "Pán" neboli "Hospodin" (Adonaj Cevaot - Hospodin zástupů).

Tedy Elohim ve své podstatě znamená bohové, ale míní se tím mnoho označení pro jednoho jediného Boha /jestli znáš Mohamedánský růženec tak zde je 99 Božích jmen/(který však může mít jak ženský tak mužský princip, může být jak milosrdný tak trestající).

Latinské Deus je také odvozeno od řeckého Dia, ovšem měli bychom vědět, že slovo Deus zahrnuje mnohem více než pouze "toho nejvyššího z Pantheónu".

Nepátrejme tedy po původu slov ale po tom co mají vyjadřovat. Forma se liší ale podstata zůstává tatáž - Bůh.

Jiři z Holohlav wrote:Evangelia - již apoštolové měli problém s pochopením Ježíšova učení /viz zahrada Getsemanská/
Getsemany bych nedával za příklad nepochopení Ježíšova učení, to již jen zmatek v hlavách učedníků vrcholil a také zde působil strach a ještě jiné vlivy... Někteří ba naopak chápat začali (např Nikodém).

Krásným příkladem nepochopení jsou ale Emausy (Lk 24;13-53) - Ježíš musí přijít přímo k nim (!), a přes to všechno co se stalo, musí jim vše znovu vysvětlovat.

Lze zde sledovat jak učedníci zase zabředli do svých falešných představ o Mesiáši (do těch které se učily ve škole a v chrámu).

Lze zde přímo sledovat jak o Ježíši smýšlejí:

Když se jich Ježíš ptá co si o něm myslí, odpovídají mu: "Ty jsi Mesiáš syn Boha živého..." (Mt 16;13-17)

Dojde k ukřižování a Ježíš - Mesiáš, syn boha živého degraduje na proroka! Vždyť přeci Mesiáše nemohou zabít! Ve škole nás učili že Mesiáš bude silnější než Samson! Vždyť přece Mesiáše nedokáže nikdo spoutat!... a tak dále.

A když se s nimi znovu potká, už o Ježíši nemluví jako o "Mesiáši, synu Boha živého" ale již degraduje na "proroka mocného slovem i činem" (Lk 24;19)!

I učedníci - ti nejbližší - mu věřili jen na "několik procent". Ale Ježíš měl dvanáct, tři a jednoho. Někteří byli bystřejší a tak dostávali lekce navíc. A ostatně Jan byl také jediný, který setrval s Ježíšem až do konce. Všichni ostatní zdrhli se slovy: "Já se na to nemožu dívat!"
Jen Jan a ženské, ti jediní zůstali pod křížem.

Jiři z Holohlav wrote:což teprve,když se ho jejich následovníci snažili převést z mluvené hebrejštiny do řečtiny a latiny....
Spíše z mluvené aramejštiny, hebrejština byla více chrámovou řečí. Ježíš kázal těm nejprostším - tedy lidově a aramejsky. Překlad je ale obvykle vždy problém, právě proto se udržovala i tradice ústní.

Jiři z Holohlav wrote:...největším zdrojem nedorozumnění je řeč...a psaná jak dnes vidno obzvlášť...
Za člověka naštěstí vypovídají činy, ne slova.

Jiři z Holohlav wrote:Má být v Otčenáší neuveď nás v pokušení...jak se běžně uvádí nebo proveď nás....což dává skutečný smysl?
No to je skutečně hlubší otázka ne jen věc překladu. Může Hospodin pokoušet nebo ne? Co o tom praví Písmo? Jak Hospodin jedná s Davidem?
Myslím, že je třeba se nad tím více zamyslet.

Jiři z Holohlav wrote:křesťanství je na našem území dost kompromitováno konkrétními počiny církví...bohužel
Proč se vždy přehlíží a ignoruje to stálé a dobré a kdejaký poklesek /tím ale nechci žádné poklesky omlouvat/ se vystavuje jak zavrženíhodný příklad celku?

Katolická církev toho konkrétně na našem území udělala mnoho dobrého Bohu díky! To se ovšem jaksi "nevidí". Za jiné mluvit nemohu.
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Kateřina_z_Landštejna wrote:Jakékoli bádání a diskuse je povoleno jen...
Co se týče středověku máš nepochybně pravdu. Podle mne největší chybou církve Obecné bylo, že se prohlásila za neomylnou. Jestliže Ježíš neomylný byl (a to je spíše téma do diskuse pro teology), už to však neplatí o jeho učednících. Ti i přesto, že skrze ně působí Duch Svatý zůstávají stále lidmi a zůstávají stále chybujícími lidmi.

Svatí se nestali svatými proto, že by byli dokonalí a nikdy nechybovali, nene. Svatý Augustýn když byl mladý, jaké svinstvo bylo, tím prolezl... Co tím ale chci říct. Svatí byli v prve řadě lidé flexibilní - schopní přijímat své chyby a napravovat je. Možná (nebo určitě?) právě proto si je Bůh vyvoluje a dává jim "něco navíc" - tak jako Ježíš dával Janovi navíc lekce z náboženství.

Další problém středověku je snažit se pochopit a doložit Boha racionálně. Uchopit a popsat neuchopitelné a nepopsatelné. Zprofanovat posvátné...
Bůh se nedá uchopit rozumem,na to je ten lidský moc krátký. Církev nepochopila že vědění nemusí vylučovat Boha, a tak raději vědění zakazovala (krom toho předepsaného).

Nevylučuji, že v dobách kdy bylo křesťanství řekněme povinností nebo lépe, v dobách kdy jiný než křesťanský názor byl vyloučený - ten který přemýšlel jinak dostal se na okraj společnosti. V pravdě všichni křesťanští mystikové byli ve své době odsouzeni, zavrhováni a potlačování, pro svoje názory, pro své myšlenky. S lidmi se instituce vypořádala, horší už to bylo z jejich odkazem...nevěděla si s nimi příliš rady a tak je prohlásila za svaté... (velmi hrubě to zobecňuji).

Také nevylučuji, že v dobách řádění inkvizice, bylo prakticky možné obvinit, odsoudit a následně odstranit prakticky kohokoliv... Nezakrývám, že pod rouškou křesťanství se dělo mnoho a mnoho nepravostí, křivd a násilí.

Ale jak to souvisí s pravou vírou?
Ještě jednou se zopakuji, rozlišujme prosím víru a její šíření (šířit evangelium neznamená činit násilí, ale šířit radostnou zvěst o Spasiteli, který pro neskutečnou lásku k člověku…..atakdále. A středověk prosím nevyjímaje) a rozlišujme upevňování mocenského postavení Katolické církve jež v té době bojovala především o své postavení s mocí světskou.
User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto

Post by Ronšperk »

Katolická církev toho konkrétně na našem území udělala mnoho dobrého Bohu díky! To se ovšem jaksi "nevidí". Za jiné mluvit nemohu

Tak pod to se podepisuji.
Asi není na koho nadávat, že? :biggrin:

Rab: Promiň příteli, ale tohle je diskuze a není psáno, že má někam vést. Je to normální výměna názorů, navíc ve slušné a uctivé formě obou stran. Nemusíš sdílet mou víru, ale prosím o slušné chování a tedy o respekt, minimálně stejný, který je prokazován tobě. Pokud tě rozprava o křesťanství "pohoršuje" či máš zábrany, nečti ji.

Kateřina: Ani tak nepřesvědčuji, jako bráním jisté hodnoty :) . A to myslím není na škodu. V žádném případě tě nelámu, to ani nejde, na to mám příliš slabé vyjadřovací schopnosti, ale ty knížky si schválně přelouskni. Uvidíš zhruba náhled, jaký mají křesťané a jistě poznáš, že nás nikdo nenutí :wink: .
Honor supra Vitam! Image
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

Promiň, ale ono je těžké byť jen letmo číst ty bludy a zachovat slušnost a respekt... Bludy, které mají na svědomí statisíce životů a trpkých osudů mnoha národů... Nicméně, zachovám se tak jak jsi doporučil. Už to číst nebudu.
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

A co stím Rabe?

Když budeš rekonstuovat II.světovou ,tak by ses měl taky zabývat tehdejší ideologií ,ať se ti líbí či ne?
A prostě furt nevyvratitelný je ,že to křesťaství bylo hybatelem tehdejší doby.To ,že ty to v archeologii moc nevnímáš ,je holt lépe pro tebe ,že se tím nemusíš toliko zabývat.

To bysme pak teda rovnou mohli z oněch tří stavů (pracující ,válčící a modlící se) měli jen dva :-)

Pro mé studium výtvarného umění je to v podstatě první posledním.
A skze to ,jsem se taky jen dostal k Písmu a dalším textů ať už hagiografickým či mystickým.

Už jen ,když se nad tím uměním zamyslím ,tak asi 90%objektů ne li víc budou spojené s křesťanství.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 339
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Rumburk

Post by Jiři z Holohlav »

Křesťanství jako duchovní rozměr a církevnictví jako mocenský nástroj.Dobro a zlo ,voda a oheň ,dvě tváře této planety.
Miliony mrtvých,zničené národy - ve jménu křesťanství,ve jménu socialismu,svobody,demokracie - vždy se nějaká záminka najde.Až svobodný trh pohltí plíce planety,budou to miliardy - neleká mě to,jen přechdně obývám toto tělo v tomto slzavém údolí.
Mayové hráli míčovou hru - vítězné družstvo bylo slavnostně obětováno,keltové konali poutě po kolenou,při nichž mnozí zemřeli,první křesťané cíleně uráželi římské bohy - stávali se mučedníky,stejně jako křižáčtí rytíři a islámští sebevražední útočníci - přád totéž - smrtí pro víru se otvírá přímá cesta k Bohu /bohům/.
Jsou i cesty mírné ,meditací ,kontemplací,modlitbou.
Oheň a voda charakterizují tuto planetu.Starý a Nový zákon...
Smrt je smyslem života.
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 339
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Rumburk

Post by Jiři z Holohlav »

To je naprosto klíčová věta - takto v plném znění.Desítky hodin jsem o ní hovořil s otce protestantem - já tehdá skorobudhista.
Křesťanská společenstva mají sklon přehlížet druhou část věty,kterou naopak akcentuje východ.
Smrt je smyslem života.
Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Rab wrote:Promiň, ale ono je těžké byť jen letmo číst ty bludy a zachovat slušnost a respekt... Bludy, které mají na svědomí statisíce životů a trpkých osudů mnoha národů... Nicméně, zachovám se tak jak jsi doporučil. Už to číst nebudu.
Pane Rabe,
nejdříve jsme fanatici a nyní bludaři. Velmi nádherně to přispíváš do diskuse.

Statisíce, ba miliony životů a trpkých osudů mají na svědomí Hitler a stalin, nikoli však Kristus. Bůh je dobrý, nikoli však člověk. Kdyby člověk dodržoval vše to, co od něj Bůh žádá, nikdy by nemohl provést něco špatného.

Který zákon je nejvyšší? zeptal se jeden z farizejů Ježíše. "Miluj bližního svého, jako sám sebe." Odpověděl tesař.

Co čteš, nebo ne, je tvá volba, tvé chování je také tvé. Já se na tebe nezlobím.
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

To lze přece říci i o islámu, jehož mnozí vyznavači byli ve středověku hybateli vzdělanosti, obchodu, diplomacie...
Stejně tak vyznavači judaismu.

Křesťanství bylo bezesporu v Evropě součástí mocenské politiky a proto tedy po dlouhá staletí ovlivnilo i oblast literatury a výtvarného umění. Ale různé biblické rukopisy obsahují zobrazení zcela světského charakteru - můžeme si klást otázku, proč tomu tak je. Je asi dost pravděpodobné, že jiné zobrazování světského života bylo zakazováno.

Nicméně třeba sochařstí nabízí celou řadu necírkevních objektů i před nástupem humanismu. Italské výtvarné umění přece již ve 14. století zobrazuje i na obrazech nenáboženské výjevy. Totéž platí pro literaturu.
A třeba minnesang ve Střední Evropě se prosadil již ve 13. století a to byl rozhodně projev velmi světského umění :)
Takže ta paušalizace není namístě.

Nástup křesťanství navíc znamenal pro Evropu velmi zásadní zpomalení, ba dokonce zastavení růstu vzdělanosti, protože klerikové považovali všechny poznatky z mimokřesťanského světa za nečisté. Lékařství, matematika, mechanika a další vědní obory byly několik set let zcela potlačeny, prameny zničeny a lidstvo muselo již objevené znovu pracně vynalézat. Navíc často potají, protože za bádání hrozily přísné sankce.
Volo, multum, statim!
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 339
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Rumburk

Post by Jiři z Holohlav »

Uf - zmizel příspěvek na který jsem reagoval.
Tedy esence křesťanství -- Miluj bližního svého,jako sebe sama!

zdá se že si jen poodskočil.
Smrt je smyslem života.
Jiři z Holohlav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 339
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Rumburk

Post by Jiři z Holohlav »

A paní Kateřino,je nám to poznání k dobrému?
Smrt je smyslem života.
Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec

Post by Wothan »

Tak především se většina znalostí Antiky v Evropě ztratila nikoli díky nástupu křesťanství, ale díky pádu Impéria a úpadku antické kultury a civilizace. Kupodivu to byla církev kdo i uprostřed barbarství podržel základy antické vzdělanosti a to často i v praktické formě v čistě světské rovině. Spousta antických děl se nám dochovala jen pro to že je přepsali a uchovali mniši. V raném středověku představovala církev jedinou vzdělanou složku obyvatelstva a jedinou cestu ke vzdělání. To si jistě vyslouží okázalou kritiku některých z vás, ale je třeba si uvědomit že v tehdejším světě asi nebyl všeobecný hlad po vzdělání a vědě zrovna vysoký. Je pravda že později byla církev i brzdou pokroku a často házela klacky pod nohy učenců, jenže tomu tak nebylo vždy a rozhodně tomu tak nebylo v době nástupu křesťanství - to jsme totiž pořád ještě v Antice. Nikdo už doufám nebude dneska tak pošetilý, aby tvrdil že Řím padl díky křesťanství, nicméně padl a s ním i velká část toho co představoval - kulturu, civilizaci, vzdělanost. Tím došlo k zásadnímu zpomalení vývoje a úpadku a trvalo staletí než jsme se z toho vyhrabali. Je dost laciné dávat to za vinu křesťanství nebo církvi.
Last edited by Wothan on Sun 05. Oct, 2008 20:30, edited 1 time in total.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Rodgir de Maille wrote:
Statisíce, ba miliony životů a trpkých osudů mají na svědomí Hitler a stalin, nikoli však Kristus. Bůh je dobrý, nikoli však člověk. Kdyby člověk dodržoval vše to, co od něj Bůh žádá, nikdy by nemohl provést něco špatného.

Který zákon je nejvyšší? zeptal se jeden z farizejů Ježíše. "Miluj bližního svého, jako sám sebe." Odpověděl tesař.

Co čteš, nebo ne, je tvá volba, tvé chování je také tvé. Já se na tebe nezlobím.
Nu, a co tedy křesťany vč. kněží vyvrácené celé civilizace? Co miliony lidských životů utracených nebo zničených, utrpení celých národů? To vše jménem Krista a křesťanského boha.
Co to je za boha, který něco takového dopustí? Pro oběti křesťanů po staletí krvavá modla, přináčející jen neštěstí a zmar, jejíž vyznavači ale mají lepší zbraně.
Co si asi mysleli Prusové, když na ně udeřil Přemysl Otakar II. s křížovou výpravou? A co asi muslimové, vyvraždění v Jeruzalémě vč. těhotných žen a kojenců křižáky? Co třeba Mayové, upalovaní po tisících bez ohledu na věk a stav obětí?

To nejsou přehmaty, to jsou strašlivé zločiny, spáchané ideologií, jež si po staletí osobuje právo neomylnosti a vlastní pravdy, prosazené za jakoukoli cenu. Nelze je zlehčit, omluvit a ani pochopit.
Volo, multum, statim!
User avatar
Kaput
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 110
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Ostrava-Praha

Post by Kaput »

Kateřina_z_Landštejna wrote: Nástup křesťanství navíc znamenal pro Evropu velmi zásadní zpomalení, ba dokonce zastavení růstu vzdělanosti, protože klerikové považovali všechny poznatky z mimokřesťanského světa za nečisté. Lékařství, matematika, mechanika a další vědní obory byly několik set let zcela potlačeny, prameny zničeny a lidstvo muselo již objevené znovu pracně vynalézat. Navíc často potají, protože za bádání hrozily přísné sankce.
Nějak mi uniká jak by prospělo vzdělanosti v Evropě kdyby křesťanství na západě zaniklo. Nebo spíš kdyby tu dnes místo katolíků byli ariáni. Je pravda, že během stěhování národů se rozbilo kde co, ale pak je celý středověk naopak pokrok oproti tomuto, ne? A na tom měla nesporný podíl i církev.
Kateřina_z_Landštejna
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 431
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Kateřina_z_Landštejna »

Jiři z Holohlav wrote:A paní Kateřino,je nám to poznání k dobrému?
Rozhodně je - to, že se jej zmocňují lidé, kteří je zneužívají pro získání nebo upevnění moci nad druhými, není přece chybou poznání, ale těch lidí. A také těch, kteří k tomu zneužívání, bohužel, mlčí.
Volo, multum, statim!