A co se to svědomí kouknout z pohledu etologů-sociobiologů a matematiků? Lidské chování (i zvířecí) jde krásně modelovat (známé teorie her, vězňovo dilema apod.) a ty modely vychází velmi pěkně a přesvědčivě pro lidi i zvířata. Existuje několik základních stategií chování (no vlastně jen 2 základní:-) -holubice a jestřáb). A všechno je to založené na recipročním (a v menší míře příbuzenském) altruismu. Pokud se člověk (i zvíře) nebude chovat altruisticky (bude zastávat strategii "jestřáb"), tak ho společnost dříve či později zničí, protože takový jedinec je nebezpečný a společnosti škodí. Takže svědomí by se dalo brát, jako povědomí o tom, jak se ve společnosti chovat a podléhá evoluci (přirozenému výběru) stejně jako třeba fyzické vlastnosti a tudíž povědomí o altruistickém chování je u lidí (i zvířat) hluboce zakořeněné, jelikož ho nutně potřebují k přežití. Mohlo by být do určité míry i dědičné pomocí genů, nejem naučené nebo přenosné jako memy... ale to už je spekulace jak prase
Je o tom zajímavá a čtivá kniha s názvem Původ cnosti, kde je mimochodem i křesťanství vysvětleno pomocí recipročního altruismu
Jestli to tu někdo zmínil přede mnou, tak se omlouvám, že to opakuju, většinu této debaty jsem nečetla
Jo a netvrdím nic o tom , do jaké míry, s touto hypotézou souhlasím, tak mě neberte jako jejího skálopevného zastánce:)
Záležitosti křesťanské víry
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 171
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: okr. Praha západ, Ukrajina:-)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 613
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Mě tunuKain wrote:Kolik smajlíků tam musím dát, abys pochopil, že jde o rýpnutí?JARWIKS wrote:Kaine ona to takhle neřekla. To si jen teď interpretuješ jak se ti to hodí. Stejně jako u soudu budeš, intepretovat pokud k tomu bude možnost, tak aby jsi svého klienta obhájil
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 613
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Ty vado veverka soráč, ale toto si budu muset přečíst až budu totálně naložený v lihu. Tobě ta jednodenní střízlivost vlezla na mozek jak pozruju. Táááákže bodyguard hlásí, že je potřeba kontrolovat jízdenkyRatatosk wrote:A co se to svědomí kouknout z pohledu etololů-sociobiologů a matematiků? Lidské chování (i zvířecí) jde krásně modelovat (známé teorie her, vězňovo dilema apod.) a ty modely vychází velmi pěkně a přesvědčivě pro lidi i zvířata. Existuje několik základních stategií chování (no vlastně jen 2 základní:-) -holubice a jestřáb). A všechno je to založené na recipročním (a v menší míře příbuzenském) altruismu. Pokud se člověk (i zvíře) nebude chovat altruisticky (bude zastávat strategii "jestřáb"), tak ho společnost dříve či později zničí, protože takový jedinec je nebezpečný a společnosti škodí. Takže svědomí by se dalo brát, jako povědomí o tom, jak se ve společnosti chovat a podléhá evoluci (přirozenému výběru) stejně jako třeba fyzické vlastnosti a tudíž povědomí o altruistickém chování je u lidí (i zvířat) hluboce zakořeněné, jelikož ho nutně potřebují k přežití. Mohlo by být do určité míry i dědičné pomocí genů, nejem naučené nebo přenosné jako memy... ale to už je spekulace jak prase
Je o tom zajímavá a čtivá kniha s názvem Původ cnosti, kde je mimochodem i křesťanství vysvětleno pomocí recipročního altruismu
Jestli to tu někdo zmínil přede mnou, tak se omlouvám, že to opakuju, většinu této debaty jsem nečetla
Jo a netvrdím nic o tom , do jaké míry, s touto hypotézou souhlasím, tak mě neberte jako jejího skálopevného zastánce:)
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 613
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Muhaha, Kaine. Většinou tvé vtipy sice chápu, ale tentokrát jsem prostě měl zkrat, nebo byl moc věrný. Ale jinak ta tuna smajlíků pořád platí.Theodora wrote:Neboj, já pochopila, že jde o rýpnutí, ale chuť kopnout Tě jsem teda měla.Kain wrote:Kolik smajlíků tam musím dát, abys pochopil, že jde o rýpnutí?JARWIKS wrote:Kaine ona to takhle neřekla. To si jen teď interpretuješ jak se ti to hodí. Stejně jako u soudu budeš, intepretovat pokud k tomu bude možnost, tak aby jsi svého klienta obhájil
Navíc nezapomeň, že tuhle diskusi čte kde kdo a když to nepochopí Pulec, který nás oba zná, je málo pravděpodobné, že to pochopí ostatní. Já osobně Tvůj perverzní smysl pro humoc oceňuju, ale po ostatních to chtít nemůžeš. A pak to vypadá, že ten, kdo nechápe, jsi Ty. A to nechceš, že ne?
Děkuji Theo, žes to tak hezky vysvětlila
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 2125
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 613
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Jarošov-UH/Brno/ValMez/Archeoskanzen Modrá
Když já jsu líný v případě toho, že drbu drbu věnovat těch dalších 10 sekund tomu aych ty citace utřídil.Rab wrote:Jarwiksi, zdá se mi, že z toho děláš ještě větší drbárnu, než už je A když už, nestačí třeba, když reaguješ na příspěvek na té samé straně, jen odkázat na autora a nekopírovat úplně všechno?
A Ad. drbárna drbárna to teď už doopravdy je.
"Nesnažte se opít trpaslíka notorika a do mrtva se zpijte jen tehdy, když je na blízku někdo, kdo vás může pohřbít."
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 171
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: okr. Praha západ, Ukrajina:-)
Když drbárna, tak drbárna....hele Pulec, žádná jednodenní střízlivost mi na mozek neleze, ale občasné navštěvování jistého ústavu, který založil Kája IV., mě očividně přes příliš poznamenalo Těš se, těš na kontrolu...to bude jízda (ani se neptej do jaké stanice)JARWIKS wrote: Ty vado veverka soráč, ale toto si budu muset přečíst až budu totálně naložený v lihu. Tobě ta jednodenní střízlivost vlezla na mozek jak pozruju. Táááákže bodyguard hlásí, že je potřeba kontrolovat jízdenky
Vím, že nic nevím.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
Svědomí,soucit.......pro,theisty projevy nesmrtelné duše.....
Pro atheisty ???......dobrý pokus Veverko
Přemýšlím ,co se to děje,hry slov,třepetalky reklam, nic uchopitelného,nic pevného,slova pod rukama mění význam.
Že by se ujímal vlády vzdušný Vodnář,vyléval z vaničky ryb s vodou i Jezulátko?
Dávní rohatí bohové Býk a Beran byli zatlačeni na temnou stranu.
Co přichází?
Udrží nás kotva víry v divokých poryvech Vodnářských bouří?
Chrámy nového boha se plní ,barevné vějičky v regálech marketů.
U víry předků zůstávam ,pomalu cizinec v novém světě.
Kotvu svou nechávám u Boha bohů,celý ten zvířetník ,to jsou jen formy
Jediného
Pro atheisty ???......dobrý pokus Veverko
Přemýšlím ,co se to děje,hry slov,třepetalky reklam, nic uchopitelného,nic pevného,slova pod rukama mění význam.
Že by se ujímal vlády vzdušný Vodnář,vyléval z vaničky ryb s vodou i Jezulátko?
Dávní rohatí bohové Býk a Beran byli zatlačeni na temnou stranu.
Co přichází?
Udrží nás kotva víry v divokých poryvech Vodnářských bouří?
Chrámy nového boha se plní ,barevné vějičky v regálech marketů.
U víry předků zůstávam ,pomalu cizinec v novém světě.
Kotvu svou nechávám u Boha bohů,celý ten zvířetník ,to jsou jen formy
Jediného
Smrt je smyslem života.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Jiří: já už básničky nepíšu, tak Ti odpovím cizí :
Jest Panna Marie vzata na nebesa,
a země odlétla jak sivá holubice z lesa,
země zmlklá, tesknější jest každý den.
I ptají se mne oči divizen
a vzpínají se ke mně divizen zlaté ruce,
o jaké že slunce zpívá tu muce,
a ptají se mne červené a obtěžkané štěpy,
zda lidé jsou mrtvi neb hluši a slepi.
Že nezří a nevědí, k jakému boji
země se třesouc a vzdychajíc strojí;
země si věru nejkrasší oblékla šaty,
líbezně voní, spánky má létem zlaty,
oči pokojny, vlhky, sladky,
v náručí plno darů, jako před velkými svátky;
ale přesmutna je země, neb ona vidí,
co vidí slunce a mračna, čeho nevidí srdce lidí.
Srdce lidí černa jsou a studena i slepa,
páchnou jak voda stojatá, jak shnilá řepa.
A země má šaty a vlasy slzami nasáty
plačíc se stromy a vinicemi a zvířaty,
plačíc s klasy a hmyzy, s ptáky v ústech lesa:
oblak veliký trhá se v nebi, oheň z něj klesá,
země to ví a čeká s velikým bolestným klidem,
pláče, vše vědouc, že křičeti nesmí to lidem...
Bohuslav Reynek: Úzkost
Jest Panna Marie vzata na nebesa,
a země odlétla jak sivá holubice z lesa,
země zmlklá, tesknější jest každý den.
I ptají se mne oči divizen
a vzpínají se ke mně divizen zlaté ruce,
o jaké že slunce zpívá tu muce,
a ptají se mne červené a obtěžkané štěpy,
zda lidé jsou mrtvi neb hluši a slepi.
Že nezří a nevědí, k jakému boji
země se třesouc a vzdychajíc strojí;
země si věru nejkrasší oblékla šaty,
líbezně voní, spánky má létem zlaty,
oči pokojny, vlhky, sladky,
v náručí plno darů, jako před velkými svátky;
ale přesmutna je země, neb ona vidí,
co vidí slunce a mračna, čeho nevidí srdce lidí.
Srdce lidí černa jsou a studena i slepa,
páchnou jak voda stojatá, jak shnilá řepa.
A země má šaty a vlasy slzami nasáty
plačíc se stromy a vinicemi a zvířaty,
plačíc s klasy a hmyzy, s ptáky v ústech lesa:
oblak veliký trhá se v nebi, oheň z něj klesá,
země to ví a čeká s velikým bolestným klidem,
pláče, vše vědouc, že křičeti nesmí to lidem...
Bohuslav Reynek: Úzkost
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00