Svátky ve vrcholném středověku
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Tady nejde o nějaký fanatismus, ale o zásadní protimluv Podle křesťanské věrouky nemá být Památka zesnulých, která navíc prolíná se Svátkem všech svatých, co veselá.
Jak svatí, tak zesnulí se mají "slavit" tichým rozjímáním nad hrobem či u oltáře a modlitbou, místo obětin se nosí svíce a květiny či věnce. Pro žádné veselí v tom smyslu, jak jej známe, tam nezbývá ani zlomeček místa.
Leda snad, jestli jsi měl na mysli "veselí" duchovní. Jakože jásání nad přiblížením se k bohu nebo tak něco. Pak to někteří mohou vnímat jako "veselý" svátek, ale toto nábožné povznesení se nemá nic společného s přirozeným lidským veselím.
Navíc jsou oba svátky poměrně mladé - Svátek svatých se slaví sotva tisíc let a památka zenulých ještě o 300 let méně. K nám se tento svátek dostává až počátkem 14. století poté, co se cca 100 let šířil postupně po západní Evropě.
A pravoslavní křesťané tyto svátky v nám známé podobě vůbes neslaví. Mají dušičky většinou 2x do roka a jedná se o vážnou hostinu, jíž je uctěn místní kněz a jejíž část je jako obětina položena na hroby. Při hostině se vzpomíná na mrtvé a rozmlouvá se s nimi. Stopy původního pohanského rituálu jsou zde více než patrné
Jak svatí, tak zesnulí se mají "slavit" tichým rozjímáním nad hrobem či u oltáře a modlitbou, místo obětin se nosí svíce a květiny či věnce. Pro žádné veselí v tom smyslu, jak jej známe, tam nezbývá ani zlomeček místa.
Leda snad, jestli jsi měl na mysli "veselí" duchovní. Jakože jásání nad přiblížením se k bohu nebo tak něco. Pak to někteří mohou vnímat jako "veselý" svátek, ale toto nábožné povznesení se nemá nic společného s přirozeným lidským veselím.
Navíc jsou oba svátky poměrně mladé - Svátek svatých se slaví sotva tisíc let a památka zenulých ještě o 300 let méně. K nám se tento svátek dostává až počátkem 14. století poté, co se cca 100 let šířil postupně po západní Evropě.
A pravoslavní křesťané tyto svátky v nám známé podobě vůbes neslaví. Mají dušičky většinou 2x do roka a jedná se o vážnou hostinu, jíž je uctěn místní kněz a jejíž část je jako obětina položena na hroby. Při hostině se vzpomíná na mrtvé a rozmlouvá se s nimi. Stopy původního pohanského rituálu jsou zde více než patrné
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
No tiché rozjímání a vzpomínka na blízké jež odešli není chmurná. Hostina v tento den na jejich počest je rovněž možná. Tam opravdu není nic tragického. Tak jsem to myslel. Pokud se ovšem řídíme pohledem "z dálky" pak tiché rozjímání nad hrobem od neřízené žranice je pravda jiné. Vyjádřit se to dá však i slovem důstojné, což si myslím ti zesnulí zaslouží více .
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
???Jiři z Holohlav wrote:Tohle paní nevygooglíš.Jsou prostě tací,kteří chápou odchod z tohoto slzavého údolí jako docela štastnou událost pro zemřelého,přesto že jim osobně se po něm stýská.
Zkus pochopit,že tato témata jsou vědecky nepochopitelná.
Pohybovala jsem se mezi katolíky 20 let, protože jsem zpívala v chrámovém sboru a účastnili jsme se řady akcí dané farnosti. Dušičky a Svátek všech svatých NIKDY nebyly ničím veselým. Rovněž nevím absolutně nic o tom, že by zrovna katolíci vnímali něčí smrt jako důvod k mejdanu na oslavu jeho odchodu. Což není nic o vědě ani googlení, ale o katechismu, jímž jsou zrovna katolíci setsakra vázáni.
Tebou uvedeným způsobem ale nahlížejí smrt leckteré asijské konfese i řada afrických a jihoamerických kombinovaných kultů.
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 339
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Rumburk
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 204
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
V tom to možná je: leckteré "přirozené lidské veselí" je poměrně tragické a leckteré "duchovní veselí", byť se neprojevuje alkoholem prosyceným tancem, je upřímné a oblažující.Kateřina_z_Landštejna wrote: Leda snad, jestli jsi měl na mysli "veselí" duchovní. Jakože jásání nad přiblížením se k bohu nebo tak něco. Pak to někteří mohou vnímat jako "veselý" svátek, ale toto nábožné povznesení se nemá nic společného s přirozeným lidským veselím.
"Myslíš, že vzdálenost může dělit přátele? Když chceš být s Rae, nejsi už vlastně s ní?" (R. Bach)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
Připravil jsem takový vánoční dárek - doporučuji hlavně ty texty od Jakuba de Voregina (dominikán) ze Zlaté legendy 1260 - http://koho.rajce.idnes.cz/Vanocni_special/
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
Re: Svátky ve vrcholném středověku
Oprášil jsem Vánoční speciál - http://koho.rajce.idnes.cz/Vanoce
Ze začátku jsem vypíchnul, tradici již ze začátku 13.století a to oživování Betléma,
Ta scéna je pak vyobrazená od Giotta a pak v české knize Život svatého Františka.
Ze začátku jsem vypíchnul, tradici již ze začátku 13.století a to oživování Betléma,
Ta scéna je pak vyobrazená od Giotta a pak v české knize Život svatého Františka.