Page 6 of 6

Posted: Mon 10. Nov, 2008 8:49
by Ronšperk
Tak teď nevím co napsat. Protože zase budu za náboženského fanatika, nebo za ideologického demagoga. :biggrin:
Já na křesťanských dušičkách byl. Vím o čem to je. Mluvil jsem na toto téma se zástupci církve. :wink:
Ale klidně si nechte své chmury, já vám je neberu. Jen nadhazuji, že existuje i jiný pohled.

Posted: Mon 10. Nov, 2008 9:09
by Kateřina_z_Landštejna
Tady nejde o nějaký fanatismus, ale o zásadní protimluv :roll: Podle křesťanské věrouky nemá být Památka zesnulých, která navíc prolíná se Svátkem všech svatých, co veselá.
Jak svatí, tak zesnulí se mají "slavit" tichým rozjímáním nad hrobem či u oltáře a modlitbou, místo obětin se nosí svíce a květiny či věnce. Pro žádné veselí v tom smyslu, jak jej známe, tam nezbývá ani zlomeček místa.

Leda snad, jestli jsi měl na mysli "veselí" duchovní. Jakože jásání nad přiblížením se k bohu nebo tak něco. Pak to někteří mohou vnímat jako "veselý" svátek, ale toto nábožné povznesení se nemá nic společného s přirozeným lidským veselím.

Navíc jsou oba svátky poměrně mladé - Svátek svatých se slaví sotva tisíc let a památka zenulých ještě o 300 let méně. K nám se tento svátek dostává až počátkem 14. století poté, co se cca 100 let šířil postupně po západní Evropě.
A pravoslavní křesťané tyto svátky v nám známé podobě vůbes neslaví. Mají dušičky většinou 2x do roka a jedná se o vážnou hostinu, jíž je uctěn místní kněz a jejíž část je jako obětina položena na hroby. Při hostině se vzpomíná na mrtvé a rozmlouvá se s nimi. Stopy původního pohanského rituálu jsou zde více než patrné :)

Posted: Mon 10. Nov, 2008 9:33
by Ronšperk
No tiché rozjímání a vzpomínka na blízké jež odešli není chmurná. Hostina v tento den na jejich počest je rovněž možná. Tam opravdu není nic tragického. Tak jsem to myslel. Pokud se ovšem řídíme pohledem "z dálky" pak tiché rozjímání nad hrobem od neřízené žranice je pravda jiné. Vyjádřit se to dá však i slovem důstojné, což si myslím ti zesnulí zaslouží více :wink: .

Posted: Mon 10. Nov, 2008 9:41
by Kateřina_z_Landštejna
Jenže to pořád ještě nijak nevysvětluje Tvé tvrzení o tom, že Dušičky a Všech svatých jsou u křesťanů "poměrně veselé svátky". Já Tě prosila, jestli bys to mohl nějak vysvětlit a uvést příklady křesťanských zemí, kde k těm veselým oslavám dochází :)

Posted: Mon 10. Nov, 2008 10:08
by Ronšperk
Dochází k nim ve věřících rodinách. Myslím, že dnes výraz "křesťanská země" je již pasé ne? :wink:

Posted: Mon 10. Nov, 2008 10:16
by Kateřina_z_Landštejna
A mohu tedy alespoň vědět, které konfese jsou ti veselí křesťané?

Posted: Mon 10. Nov, 2008 10:35
by Ronšperk
Katolíci.

Posted: Mon 10. Nov, 2008 10:38
by Jiři z Holohlav
Tohle paní nevygooglíš.Jsou prostě tací,kteří chápou odchod z tohoto slzavého údolí jako docela štastnou událost pro zemřelého,přesto že jim osobně se po něm stýská.
Zkus pochopit,že tato témata jsou vědecky nepochopitelná.

Posted: Mon 10. Nov, 2008 11:16
by Ronšperk
Jiří dí pravdu :biggrin:

Posted: Mon 10. Nov, 2008 11:18
by Kateřina_z_Landštejna
Jiři z Holohlav wrote:Tohle paní nevygooglíš.Jsou prostě tací,kteří chápou odchod z tohoto slzavého údolí jako docela štastnou událost pro zemřelého,přesto že jim osobně se po něm stýská.
Zkus pochopit,že tato témata jsou vědecky nepochopitelná.
???

Pohybovala jsem se mezi katolíky 20 let, protože jsem zpívala v chrámovém sboru a účastnili jsme se řady akcí dané farnosti. Dušičky a Svátek všech svatých NIKDY nebyly ničím veselým. Rovněž nevím absolutně nic o tom, že by zrovna katolíci vnímali něčí smrt jako důvod k mejdanu na oslavu jeho odchodu. Což není nic o vědě ani googlení, ale o katechismu, jímž jsou zrovna katolíci setsakra vázáni.
Tebou uvedeným způsobem ale nahlížejí smrt leckteré asijské konfese i řada afrických a jihoamerických kombinovaných kultů.

Posted: Mon 10. Nov, 2008 11:38
by Ronšperk
No nezlob se na mě, ale když se budu dvacet let pohybovat mezi Budhisty, sotva pochopím jejich víru, pokud ji nebudu sdílet. Pokud se oháníš Katechismem, tak si jej pozorně přečti prosím. Je tam velmi podrobně napsáno co smrt je.
A už jsme v tom zase :roll: proto zase končím.

Posted: Mon 10. Nov, 2008 12:11
by Jiři z Holohlav
Tak,tak,já už se přes 30 let pohybuji mezi téměř samými ženami a pořád ne a ne otěhotnět. :mrgreen:

Posted: Tue 11. Nov, 2008 0:57
by Theodora
Kateřina_z_Landštejna wrote: Leda snad, jestli jsi měl na mysli "veselí" duchovní. Jakože jásání nad přiblížením se k bohu nebo tak něco. Pak to někteří mohou vnímat jako "veselý" svátek, ale toto nábožné povznesení se nemá nic společného s přirozeným lidským veselím.
V tom to možná je: leckteré "přirozené lidské veselí" je poměrně tragické a leckteré "duchovní veselí", byť se neprojevuje alkoholem prosyceným tancem, je upřímné a oblažující.

Posted: Wed 24. Dec, 2008 23:04
by Bohuslav
Připravil jsem takový vánoční dárek - doporučuji hlavně ty texty od Jakuba de Voregina (dominikán) ze Zlaté legendy 1260 - http://koho.rajce.idnes.cz/Vanocni_special/

Re: Svátky ve vrcholném středověku

Posted: Thu 24. Dec, 2009 11:38
by Bohuslav
Oprášil jsem Vánoční speciál - http://koho.rajce.idnes.cz/Vanoce

Ze začátku jsem vypíchnul, tradici již ze začátku 13.století a to oživování Betléma,
Ta scéna je pak vyobrazená od Giotta a pak v české knize Život svatého Františka.