Page 5 of 6

Posted: Fri 03. Oct, 2008 13:54
by Kateřina_z_Landštejna
Já bych zrovna tohle navrhovala přesunout do "Otázek víry".

Navíc to je opravdu hodně kontroverzní téma - protože třeba o Janu Křtiteli se píše ve Flaviovi, ale o Ježíši ani písmenko. A ona to přece jen nebyla tak úplně bezvýznamná aféra...

Posted: Fri 03. Oct, 2008 13:57
by Rodgir de Maille
Omlouvám se, předposlední příspěvek tedy přesuňte též.

Myslím ale že se to mělo přesunout od pouťe dál, protože ta jaksi tématicky do svátků nepatří.

Posted: Fri 03. Oct, 2008 14:28
by maser
Ronšperk wrote:Kateřina: No obrázky jsou stále jen obrázky. Z antilopy poznám jen antilopu a o duchovním životě autora vím zase jen pumpička. Ty samé výjevy si kreslí piloti na svá letadla - sestřely :wink:
Ono je to totiž dost podobné. Ty obrázky nezkoumá jen archeologie, ale taky ostatní obory jako etnologie a pod., z jejichž pozorování se nám právě otvírá, byť filosofický (a co jiného je víra, že?), náhled na pravěké výrobky. Tehdy (jako dnes) nedělal nikdo nic složitého pro nulový výsledek (kromě magorů). Výroba takové pěkné rytiny pasoucí se antilopy nám kromě estetického cítění tvůrce ukazuje k čemu vzhlížel, co ho zajímalo, čeho si vážil a čeho se bál (otázka seberealizace se asi nikdy nevyřeší). Ve většině případů jsou tyto rytiny doprovázeny ještě lovci (dobře patrní v levantském umění), oštěpy, luky a šípy zabodnuté v tělech zvířat, z nich tryskající krev apod. Nabízí se tu tedy interpretace jako výroba předmětu - oběti, pomocí které tvůrce zkoušel prosit boha (démona, mrtvé předky...), aby lov proběhl tak jak byl vyryt, tedy úspěšný a bez lidských obětí. Jednoduše řečeno samozřejmě.
Znaky na letadlech mají podobný význam- kromě oné estetiky jde o odlišení v rámci jednotky, u věřícího prosba k ochraně (jen je mnohem éně věřících) atd, bla bla bla :) Představ si, že by celý život ryli své "sestřely" pralidé- neměli bychom mnohem víc dokladů těchto dílek?
Omlouvám se za OT, ale nešlo na to nereagovat.

Posted: Fri 03. Oct, 2008 14:43
by Bohuslav
O co se tím vyřeší ,jestli Ježíš ,byl či nebyl ,nebo jestli je?

Prostě ve VS byl jednoznačně postavou ,které inspirovala a vedla spoustu lidí a pochybovat o tom snad nemá smysl , ikdyby se teď najednou přišlo na to ,že je to všechno vymyšlená pohádka pro duševně choré.

A první křesťané se také scházeli v katabombách ,kde po nich vznikali již první kresby , byl v tom rozdíl od antického umění ,které dbalo na formu ,zatímco křesťané brali spíše v potaz téma, nebo prostě příběh ,který se za tímto obrazem skrýval.

Posted: Fri 03. Oct, 2008 14:45
by Ronšperk
Maser: Neměli. Ne každý má dar malby a ne každého to baví. Z obrazu ale nevíš, proč to autor maloval. A žádná ani nová věda ti to nezodpoví. Rozpipláš obraz, zkatalogizuješ a zaškatulkuješ, ale pravý důvod nezjistíš, dokud nenajdeš člověka, který má alespoň v ústním podání legendu, která se k tomu váže. Däniken také viděl jen obrázky a co v nich viděl. Také to má podložené......
Oproti živé víře, tohle nemůžeme přeci srovnávat.

Posted: Fri 03. Oct, 2008 18:40
by Rodgir de Maille
Bohuslav wrote:O co se tím vyřeší ,jestli Ježíš ,byl či nebyl ,nebo jestli je?
Reaguji v "Záležitostech křesťanské víry".

Posted: Thu 30. Oct, 2008 22:51
by Bohuslav
Jeden asi z nejucelenějších pramenů k svátkům je Zlatá Legenda(Legenda Aurea) od Jakuba de Voregina(dominikán) napsanál kolem roku 1260.
Je to hagiografický popis jednotlivých světců ,podle jejich svátku v průběhu církevního roku.

Pokud byste ji někdo měl nebo našel nějak digitálně tak by mi to fakt bodlo.Díky

Posted: Thu 30. Oct, 2008 23:18
by Kateřina_z_Landštejna

Posted: Thu 30. Oct, 2008 23:35
by Kateřina_z_Landštejna
A tady se nějak dají najít i iluminace, ale nevím jak je vydolovat, protože maďarsky neumím ani slovo:

http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/szent_moric

A je i v manuscriptoriu:

http://www.manuscriptorium.com/Manuscri ... torium.cgi

Národní knihovna ČR, signatura 42.D.36

Posted: Sat 01. Nov, 2008 18:53
by Jiři z Holohlav
A jakže to máme s "dušičkami",od kdy je to křesťanský svátek?

Posted: Sat 01. Nov, 2008 22:30
by Bohuslav
Tento svátek se právě týká duší zemřelých ,kteří jsou ještě v očistci a my ji můžeme na tento svátek právě zmírnit tresty ,jenž (dle tehdejších církevních autorit)i ten nejmenší trest v očistci je pro duši horší ,než největší utpení co můžeme prožívat ve smrtelném těle.
Rozhodně ve 14. století se již slaví(je to myslím popsané ,kdy přesně byl onen svátek zaveden v tom Le Goffovo Očistci-nevím jistě ,ale mám ten pocit ,že někdy kolem čtvrtiny 13. století)

Posted: Sat 01. Nov, 2008 23:16
by wolf
Jiři z Holohlav wrote:A jakže to máme s "dušičkami",od kdy je to křesťanský svátek?
Uctívání památky zesnulých začalo v roce 998, kdy opat Odilo z Cluny stanovil 2. listopad dnem Památky všech věrných zemřelých. Letos tedy slaví 1 010 let.
Pramen: http://zpravy.idnes.cz/halik-halloween- ... domaci_ton
, takze brat s rezervou

Posted: Sun 02. Nov, 2008 16:43
by Rab
Zase je třeba brát v úvahu naše podmínky. Původně (v raném středověku) se tato "vzpomínka na mrtvé" slavila na jaře, v období pozdějších Velikonoc. Byl to svátek zvaný "Provoda", konaný o "Provodní neděli" (časově následující po křesťanské Velikonoční neděli). Na hroby předků se nosilo jídlo a pití, také domácí "dědci" - bůžci, aby byla obnovena jejich ochranitelská moc. Na rozdíl od křesťanského pojetí to býval svátek veselý, kdy se na hrobech hodovalo a vzpomínalo v dobrém. Z těch časů nám zůstala jediná připomínka, s dnes již zapomenutým významem, a to slova známé koledy „Hody, hody, do provody...“

Posted: Mon 10. Nov, 2008 8:06
by Ronšperk
U křesťanů jsou dušičky také poměrně veselý svátek. To akorát komunistické a postkomunistické období jej ve společnosti jaksi přetvořilo v další hřbitovní akt. :wink:

Posted: Mon 10. Nov, 2008 8:38
by Kateřina_z_Landštejna
Dušičky u křesťanů rozhodně nejsou žádný veselý svátek!
V anglosaských zemích jsou reminiscencí na pohanské svátky mrtvých a jejich forma i obsah jsou morbidní (účelem je odrazení mrtvých a jejich duchů od vstávání z hrobů, páchání škod, zabíjení a podobně), nikoli veselé. To, že se z toho stal díky americké komercializaci duchovně prázdný rej kupovaných masek a do němoty zpitých dospělých, je jiná věc.
Podobně je tomu ve Střední a jižní Americe a v Africe - tam se zase křesťanský svátek propojil s místními náboženskými tradicemi. Ale opět to není žádný veselý svátek. Tancem, oslavami a průvody dávají lidé najevo, že se duchů zesnulých nebojí, vyzývají je, aby neškodili a zůstali, kde jsou, a zároveň dávají najevo strach, že by si to mohli mrtví rozmyslet. Proto jim také přinášejí bohaté oběti.
Jak Halloween, tak americké a africké podoby "Dušiček", mají s křesťanstvím pramálo společného.

Mohl bys prosím, pane Ronšperku, nějak přiblížit, ve kterých křesťanských zemích jsou "Dušičky" veselým svátkem? Já o žádné nevím...