Page 1 of 5

Ozdoby, šperky, detaily pro hamižné.....

Posted: Wed 17. May, 2006 6:18
by Ronšperk
Mám zákeřný dotaz. Nevíte někdo z hlavy od kdy se ve střední Evropě začala používat, jako ozdoba přilbic pštrosí pera. Mám sice možnost je sehnat velmi levně, ale nikde v pramenech jsem je na 14. st. nenalezl. Mám takové podezření, že tu v té době slovo pštros ani neznali.

Re: Ozdoby, šperky, detaily pro hamižné.....

Posted: Wed 17. May, 2006 19:37
by Maršálek
Ronšperk wrote:Mám zákeřný dotaz. Nevíte někdo z hlavy od kdy se ve střední Evropě začala používat, jako ozdoba přilbic pštrosí pera. Mám sice možnost je sehnat velmi levně, ale nikde v pramenech jsem je na 14. st. nenalezl. Mám takové podezření, že tu v té době slovo pštros ani neznali.
první pštrosí pera jsem dohledal v Belifortis a Bibli Václava IV. - čiže až přelom 14. a 15.st. :biggrin: proto nosím paví kytu (a aby nebyla moc fádní, dovezl jsem si ji z Kremlu) :badgrin:
paví pera vypadají skvostně, ale musí jich být víc, alespoň 7, jinak taková kyta vypadá směšně :wink:

Posted: Sun 21. May, 2006 12:22
by Maršálek
A to je vše? Už se nikdo nechytne? To jsem vám opravdu tak zkazil náladu?
Tak já ještě přidám :badgrin: na helmici nosím jednobarevnou sametovou točenku, pošitou perlami, která mi zpevňuje paví kytu (zasazenou do sametového vějíře, zdobeného zlatou broží) :badgrin:
A plátové části zbroje (ranné a tedy jednoduché) - nákolenky a lokty, mám potažené barvenou kůží a zdobené zlatými malovanými růžemi :biggrin:

Posted: Wed 02. Aug, 2006 12:42
by Maršálek
podívej se na Kodex Manesse (cca 130-1330, Heidelberg), konkrétně na folianty:
http://www.tempora-nostra.de/tempora-no ... 203&tfl=27
http://www.tempora-nostra.de/tempora-no ... 203&tfl=51

jsou tam konrétní tvary i velikosti :biggrin: jinak najít taštičku, zavěšenou na dámském opasku je v našem období docela dřina, ale to je dáno stylizací iluminátorů, kteří se ještě nezabývají žánrovými scénami tak, jako na přelomu 14. a 15.st., viz. Velké francouzské kroniky, bratři z Limburka, atd.

Posted: Wed 02. Aug, 2006 16:47
by Maršálek
Eliška wrote:Ano ano Manesse znám skoro nazpaměť. Mě spíše jde o způsob nošení. Zda se opravdu tak masově věšeli na opasek, jako to přirozeně činíme my. Navíc (je to pouhá má doměnka) je asi ani toliko nepotřebovali. Mobil a papírový kapesníčky u sebe jistě nenosili. :badgrin:
TREFA =D>
Urozené dámy nosily tašvice jako doplněk oděvu minimálně. Doma, nebo u dvora (pokud k němu patřily) pro to nebyl prakticky důvod a na cestách, nebo pro procházku městem by měly být logicky doprovázeny služebnictvem. Jinak tomu bylo samozřejmě např. na lovu, turnaji, atd. Pokud tedy urozená dáma skutečně taštičku nosila, pak se zpravidla jednalo o velmi zdobný šperk, viz. dochované taštičky na http://www.kostym.cz - Oděvní doplňky (Byzantská kabelka cca 10.-11.století, Aumoniere cca 1340 a kabelka pravděpodobně patřící komtese de Bar z polovina 14.století).
Zavěšování takovýchto malých ozdobných taštiček je logické a praktické, bývaly zavěšovány na dlouhých hedvábných šňůrách, nebo na zlatých a stříbrných ozdobných řetízcích a to nejčastěji ve výši kolen, nebo níže. Stejně tak mohly být nošeny zavěšené na předloktí, jak by tomu odpovídalo nastavení tkanic u některých taštiček, které mívaly těchto tkanic více, ale to se mi nezdá pro delší nošení praktické a pohodlné. Jistě v nich nenosily nic těžkého, ale naše doba již dlouho znala parfémy a jejich ukládání do malých ozdobných flakónků. Stejně tak znaly urozené dámy i krášlení tváře, očí a rtů líčením a narozdíl od měšťanek ho mistrně zvládaly :wink: Takže inspiraci co do taštiček bychom měly. Taštičky samy bývaly zpravidla laděny ke konkrétnímu oděvu a pásu, takže jich měla dáma jistě více :wink:

Posted: Sun 20. Aug, 2006 19:07
by Maršálek
Prcik wrote:Mám dotaz - používala se v rané gotice (cca 2. pol. 13. století u nás) výzdoba drobnýmy korálky? Vím o perličkách a jejich napodobeninách, ale nevím nic o drobných korálcích.
Tak jsem drobné korálky dohledal, resp. byl jsem Iky decentně upozorněn, že na Slovensku jsou uchované nálezy skleněných korálků, zdobících náhrdelníky (v kombinaci cínové a skleněné perly - ty v široké barevné škále, polodrahokami) datované od 11. do cca pol. 13. st. Dále jsou tam skleněné korálky (většinou ve tvaru úzkých i širokých válečků), kterými jsou zdobené pásy (opasky). Skleněné korálky jsou jak našívané, tak jenom navlékané a jako ozdobné řetízky lemují pás. Mám od Iky v současnosti půjčenou knihu Stredoveké umenie, z níž vycházím. Pokud jde o stylizaci, vůbec bych se nebál vycházet z dochovaných nálezů v Horních Uhrách, protože jak pásy a prsteny, tak i další dochované ozdoby uvedené v knize odpovídají středoevropské módě.

Posted: Thu 24. Aug, 2006 9:18
by Ronšperk
Narážím na problém sehnat výrobce nákončích a kovových ozdob na opásání, postroje a podobné hezké věcičky. Většina ucházejících výrobců dělá RS a na naší dobu je to povětšinou sériová bižu. Pokud máte znáte někoho, zkuste naházet sem odkazy. Myslím, že mnoho lidí by to ocenilo.

Posted: Fri 25. Aug, 2006 21:03
by Ratatosk
Možná bys něco našel tady: http://www.quietpress.com/ . Ale mě se to moc nelíbí :? , nebo jak co, ale já koukám po věcech ze staršího období :)

Posted: Mon 28. Aug, 2006 9:20
by Opat
Ronšperku, podle informací historika Zdeňka Fialy (tuším kniha Předhusitské Čechy - řešil jsem to ve vztahu k Janovi Lucemburskému (ta legenda o přejmutí hesla a klenotu Černým princem) se pštrosí pera v evropě opravdu neužívala - přicházejí až s 15. stol. (osobně myslím, že až v pokročilém 15. stol.). Fiala se odkazuje na podobu klenotů Přemyslovců, což přece nacházíme naprosto identické i na pečetích Janových. Detaily si už moc nepamatuju - mrkni kdyžtak na tu knihu. Měla by být obecně dostupná. Případně ji mám já i Maršílek, nepletu-li se.

Posted: Fri 20. Oct, 2006 9:09
by Ronšperk
Tal stojím opět před problémem. Spony na plášť. Ano je jich dost. Vyobrazení, mraky. I nějaký ten nález, ale všechny jsou jen ze předu zobrazované. Ví někdo, viděl někdo, jakým způsobem byli uchycené k plášti a jak se spínali? Co za princip měli vzadu?

Posted: Fri 20. Oct, 2006 15:40
by Maršálek
plášťové spony a spínadla jsou mimo jiné v:
LE DUC, V. Encyklopedie medievale. 3 vyd. Tours: MAME Imprimeurs á Tours, 2000, 720 s.
RUTTKAY, A. Stredoveké umelecké remeslo, 1. vyd., Bratislava: Vydavatelstvo Tatran, n.p., 1979, 133 s.
BENDA, K. a kol. Od Velké Moravy po dobu gotickou. Dějiny uměleckého řemesla a užitného umění v českých zemích, 1. vyd., Praha: Nakladatelství Lidové Noviny, 1999, 251 s.

knihy mám a během týdne ti požadované oskunuji :wink:

Posted: Fri 20. Oct, 2006 21:33
by Knecht
Ohledně těch přezek, spon atd.- můžu zkusit. Zatím neodlévám bronz, ale když by bylo něco k ukování, resp. vytepání, mohl bych možná býti nápomocen. Když se vydaří pokusný výrobek, můžu prubnout i stříbro - zatím s ním spíš experimentuju (viz nabídka-Záušnice)

Posted: Wed 03. Jan, 2007 11:35
by Maršálek
sirAlex wrote:
Müscha wrote:Na počátek 14. století bych ty pštrosí brka nepoužíval. Spíš bych volil brka z páva, ten tu byl známý už od RS.
Tak mi to nedalo a trošku jsem zapátral v erbovnících (kde na klenotech !)
byla užita pštrosí pera (tedy pravděpodobně i na přilbách) a to:

Harrachové (pštrosí pera v klenotu i v erbu už od počátku 14 stol.) ,
Chotkové (konec 14. stol.),
Pravděpodobně Dittrichsteinové.
Pětipeští z Chýš,
Ze Zástřizl,
z Drahlína

viz. Mysliveček: Erbovník 1, Mysliveček Erbovník 2, České erby: Janáček, Louda, http://www.castles.cz/genealogy.php.

Vím, že to nejsou historické prameny, ale minimálně slovo pštros znali a pravdě podobně peří i užívali.
u Myslivečka bych byl opatrný a šel bych raději k vyšší autoritě, kterou byl se svým Atlasem erbů a pečetí české a moravské středověké šlechty August Sedláček - byl vydán okolo 2000, bohužel jsou to však toliko shrnuté poznámky, nikoli ucelené autorovo dílo.
Dnes se podívám do italské renesanční lyriky, kde je žertovný verš o vojenské slávě a žoldu - je tam opakovaně přirovnání k pštrosovi požírajícímu rez. Kouknu se na autora a dataci a dám vědět. Přiznávám že jsem též objevil možné pštrosí pero na klobouku šlechtice k 1350: Paris, Bibliotheque Nationale de France, ms.fr.1584, (Guillaume de Machaut, Oeuvres). Z opatrnosti jsem ho považoval za stylizaci jiného pera - je to jenom iluminace, přesto jsem teď ale velmi na vážkách :biggrin:
Rozhodně nebudeme dogmaticky popírat výskyt a užití pštrosích per, pokud je spolehlivě doložíme. Dosud jsme se jim z opatrnosti raději vyhýbali a stavěli si chocholy z husté kyty pavích per. Přesto bych pštrosí pera viděl jako ozdobu velmože, nikoli každého šlechtice :badgrin:

Posted: Sat 06. Jan, 2007 11:54
by Maršálek
Kuno wrote:Zdravím uctivě všechny přispívající.
Už jsem se na to na jiných fotech ptal,ale bez valné odezvy.
Jedná se mi o klobouk kardinála cca 1400,víte-li někdo o vyobrazení případně přesný popis,hlavně délka šnůr,jejich vázání a počet,tvar a přesné umístění střapců.
Díky všem za pomoc.

solidní vyobrazení je na deskovém obraze: Mistr Třeboňského oltáře - Tři světci, Praha, Národní galerie, č. inv. O 476, 477 a 1266 (Sv. Jiljí, sv. Řehoř a sv. Jeronym), cca 1380.
K nahlédnutí též: MATĚJČEK, A.(ed). Česká malba gotická. Deskové malířství 1350-1450. 3. vyd., Praha: Melantrich, 1950, Obrazová část 109. - Mistr Třeboňského oltáře - Tři světci.

Naskenuji a pošlu ti to mailem. Sv. Jeronym na sobě má kardinálský klobouk a plášť. Klobouk má toliko dlouhou tkanici pro shození na záda, zcela bez střapců po stranách. Z uvedené tkanice není vidět její spodní část, visící dolů. Tu si světec zakrývá otevřenou biblí. Vedle stojící sv. Jiljí i sv. Řehoř jsou vypodobněni velmi pečlivě se všemi atributy svého postavení, tj. opata a biskupa. Z toho usuzuji, že jak psal výše sir Alex, nelze na heraldické pojetí kardinálského klobouku pohlížet závazně ve smyslu "předepsané" a nošené podoby. (tedy není nutné řešit případné střapce, jejich počat a umístění, rozhodující je barva klobouku a šatu)

Posted: Tue 23. Jan, 2007 17:26
by Romul
Zdravím měl bych dotaz ke knoflíkům k 1/2 14. stol a to materiály a případně bych byl rad za dobové nálezy.díky